[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Nies_

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:38

Dat is gewoon de adviesprijs :') :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:19

Haha ja ik vond het ook wel een beetje dubieus. Aangezien je een laag OP de deken altijd moet onderhouden ivm slijten. Daar zorgt de spray uiteraard voor en niet het wasmiddel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:33

Mijn vos moet het doen met zilver :') Blauw staat wel mooier ja. Ik vind Bucas alleen niet echt zo fantastisch liggen bij hem. Baal ik goed van. Rambo ligt nog minder. Ik hou nog even de hoop dat hij erin groeit := Het ligt namelijk ook weer niet zo slecht dat het gaat knellen oid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:55

Idiote reactie. Mijn dekens herken je de kleur soms niet meer van, ze zijn voor paarden gemaakt, niet voor porseleinen poppen.

Mocht je er niet uit komen met winkel kun je proberen om hem te wassen en er daarna een hele spuitbus van die Bucas spray op leeg te spuiten. Dan heb je een goede kans dat hij weer doet wat hij zou moeten doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:43

J0anieke schreef:
Ik zou het niet zelf proberen op te lossen... Voordat ze zeggen 'je had hem niet mogen uitwassen'.. En zoals eerder gezegd: een deken die niet meer waterdicht is krijg je ook niet meer waterdicht. Zou gewoon alles op alles zetten om dit opgelost te krijgen!

Ik zeg toch ook, mocht je er niet uit komen met de winkel. Teflon is een laag bovenop de deken die je dus gewoon kunt herstellen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:52

Denk dat je in het verkeerde topic zit! Hahaha.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:36

CandyArmando schreef:
Zijn jullie niet bang dat de paarden vast blijven haken in het deken door vb te rollen?

Nee, maar je hebt daar wel haakjes voor die breken als dat zou gebeuren. Volgens mij heten die dingen safe gum

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:08

Dat zal de Bucas Power turnout light zijn. Niet echt goedkoop te noemen. Als Bucas goed ligt zou je met de smartex medium best een eind kunnen komen, je zou kunnen kijken of je er op marktplaats een vind. Ik denk dat ik daar eerder voor zou kiezen omdat ik een beetje vulling in de deken wel fijn vind met veel regen. Of je kijkt voor die power light of smartex rain met een onderdeken, dan kun je ook al met iets warmer weer een deken op doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:03

Jolindaa_ schreef:
Hallo! :)

Overal kan je wel regeltjes of ezelsbruggetjes vinden over hoeveel grams winterdeken bij welke temperatuur. Ik kan nergens iets vinden over welke deken (hoeveel gram) je moet hebben op een half geschoren paard.

[ Afbeelding ]

Kan iemand mij vertellen, per plaatje (ik doel vooral op plaatje 5 t/m 9), hoe dat bij deze scheermodellen zit? Hoeveel gram bij hoeveel vacht er af?

Gewoon zoveel als nodig

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:27

Wat voor paard heb je? Heeft ie het snel koud of juist warm?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:43

Ja, je kunt de multi stable er onder leggen of de staldekens van Bucas met dezelfde stay-dry voering. De nieuwe select dekens zijn er eigenlijk voor bedoeld, maar daar zou ik ver vandaan blijven. Vreselijke poedersuiker dekens zijn dat.

Je kunt wel een model scheren en een (dunne) deken opdoen, maar als de rest echt zo'n dik pak haar is kan het zijn dat het niet voldoende werkt (tijdens het rijden). Daar kom je dan vanzelf achter, alles eraf kan natuurlijk altijd nog. Wat ook zou kunnen is bijvoorbeeld nu alles eraf en over een paar weken een model scheren, dan heb je met de echte kou toch alweer wat haar staan, maar een stuk minder dik dan wanneer je het helemaal niet zou scheren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:43

Ik vind de pasvorm waardeloos, mijn merrie die al jaren Bucas heeft had binnen de kortste keren langs heel de halslijn schuurplekken en voor 20-30 euro meer heb je de multi stable waarvan de buitenkant tegen een stootje kan en het stay-dry van mooiere, zwaardere kwaliteit is en ook nog eens anti-bacterieel. De stal dekens werken in principe hetzelfde, alleen kun je die aan de voorkant niet vast maken. Ik heb er dit jaar voor het eerst een die een staldeken er onder gaat krijgen dus ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. De multi stable is er namelijk niet in 300 grams dus vandaar dat ik dit ga proberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:35

cissy schreef:
jolindaa Je hebt twee verschillende smartexen, die met en zonder stay dry voering. Let er dus wel op welke je koopt als je evt 2e hands aanschaft.

Smartex heeft altijd stay-dry voering

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:09

upendo schreef:
_O-
Ah gut Koper, ik heb medelijden met je. :(:)

Zit alleen nog even te twijfelen over de maat. Merrie van 1.62, scharminkeltje maar wel een 'normale' nek. Maat 6.3 qua dekens, moet ik dan een M of een L hebben?

Ik zou voor een L gaan, die hoort er volgens mij ook bij. M heb ik op een fjord.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:58

bellehorses schreef:
Ik ben toch niet zo tevreden over hoe de bucas ligt met de verbreder ertussen. Hij drukt nu heel erg op de schoft. Heb nu ook den smartex rain in een maat groter dan normaal en die ligt gelukkig goed.

Zojuist bij Agradi de iris turnout light besteld. Zodra die binnen is krijgt ze die op en van het winter de smartex rain.

Wat denk je dat daar de meerwaarde van is dan? De rain is 0 grams met stay-dry en de irish light is 50 grams. Dat vind ik nou niet bepaald een aanvulling op elkaar, meer een alternatief.
Caaatje schreef:
Koper schreef:
Waarom? Mijn buitenpony heeft ook een 600 denier deken op en daar blijft ze prima droog onder.

Ook bij langdurige periodes van regen? En met rollen etc erbij?

De deniers zeggen niks over de waterdichtheid! Je had het over een waterdichtheid van 3000 geloof ik? Dat moet aardig wat regen kunnen hebben hoor, moet gek gaan voor dat gaat lekken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:05

De rain is 0 grams hoor, de medium is 150.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:29

Ah ja daar heb je zeker wat aan :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:17

Wassen en dan een hele spuitbus erop spuiten. Als dat niet werkt is ie rijp voor de vuilnisbak vrees ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:07

upendo schreef:
Die voering die jij hebt is van een ouder model Cissy. Die heb ik ook liggen.
Die lekke, dus. :')

Klopt, is ook stay-dry, maar dan oudere versie. De eerste stay-dry was wollig en wit. Dat is gelukkig niet meer :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:45

JenniferU schreef:
Gisterochtend de deken even af gedaan, de zon kwam door en het was warm.
Na het rijden werd het bewolkt en begon het te regenen dus de smartex rain weer op gedaan.

Wanneer gebruiken jullie een hals?(alleen voor de gene Die er 1 gebruiken natuurlijk)

Bij veel regen/guur weer.
_enna_ schreef:
_enna_ schreef:
Ik val even binnen hier. :o Ik heb recent een Bucas Turnout deken gekocht voor onze nieuwe aanwinst. Een ongevoerde regendeken. Ik vraag me af hoe de ervaringen zijn met de Bucas onderdekens die hier onder kunnen? Onze paarden staan overdag veel buiten in weer en wind, dus ik ben vooral benieuwd hoe ze (blijven) liggen, hoe ze qua warmte zijn en of de paarden er geen druk- en schuurplekken van krijgen?

Niemand...? :o

Ik heb hier echt al 100.000 keer een stuk over geschreven :') Alles waar select voor staat zou ik heel ver vandaan blijven.
hielkebro schreef:
Hallo,

Mijn welsh van 20 wil ik toch een deken op hebben deze winter zodat ze energie kan besparen. Nu heeft ze al een beetje een vacht, hoeveel gram zou ik op kunnen leggen ?

Volgens mij wordt het juist weer warmer, dus dan zou ik het nog even zo laten en als het straks weer kouder wordt 150-200 grams erop. Ofzo, blijft altijd even aankijken!
Rena100 schreef:
Mijn paard staat overigens nog heerlijk in een heel dun vachtje, ik heb haar pas sinds deze zomer dus ook geen idee of ze wel echt een wintervacht aanmaakt, maar dat gaan we meemaken. Ze staat nu nog onder een 0 grams, maar omdat het 's nachts echt al wel kouder wordt, wil ik eigenlijk een iets dikkere deken erop. Is 100 grams te veel nog denken jullie? Mijn paard staat overdag buiten en 's nachts op stal. Ze heeft dus echt een hele dunne vacht, maar voelt nooit koud aan met 0 grams.

Ik heb een een nog volledig in zomervacht onder de power light van Bucas. 's Nachts zou 100 wel kunnen denk ik, maar overdag zou onlogisch zijn omdat het juist weer warmer wordt. Dus als het paard het niet koud heeft; lekker zo laten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:46

De buiten deken hoor ik niks anders van dan dat ze zo lek zijn als een vergiet en de onderdekens schuren als een malle.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:19

Nou echt! Van vroeger uit is een staldeken juist een echte deken en een onderdeken juist zo'n vormloos dekbed met alleen een voorsluiting. Wat de liners van Horseware imo nog steeds zijn, behalve dat je ze dan langs de hals aan de bovendeken vast kunt maken. Bucas heeft in de beschrijving van de onderdekens zowel onder- als staldeken staan. Het enige verschil tussen de multi stable en de Celtic stable (zie: beiden heten stable) is dat de Celtic niet aan de bovendeken vast kan.

Mi is het lood om oud ijzer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:44

Als je echt bij 0 moet beginnen is een lijn van een merk uitkiezen en daar alles van kopen wat je hebben wil natuurlijk het makkelijkst. Daar is het tenslotte voor gemaakt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:02

JenniferU schreef:
MerleSimone schreef:
Ik heb ze een mailtje gestuurd ja, een losse hals voor de master dekens zou echt dé oplossing zijn.

Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij? En daar kan eventueel nog mijn dunne onderdeken onder zodat hij 400grams is. Met een zachte winter moet dat genoeg zijn? Maar de andere kant, als de hals maar droog is met 0gram dan zal de kou misschien ook meevallen? Heb geen ervaring net geschoren paarden :')

Ik ga eens op zoek naar een 0 of 300 met losse hals, thanks voor de reacties tot nu toe!

Ik had een hals van harry horse gekocht voor aan me master deken.
Nooit gebruikt ivm verkoop vd dekens maar dat zou je kunnen proberen?

Doen! Losse hals is ideaal. Ik heb zo op als nodig is, maar af zo vaak als kan. Vind dat manen er makkelijk vies en vettig onder worden.

Ik las niet over je bericht, Yenni. Ik kan gewoon niks met die informatie.