[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:27

Stukje hals eruit scheren zodat ie de warmte beter kwijt kan?

Twee zweetdekens op elkaar is minder praktisch dan de ene wisselen voor een droge als de bovenkant nat is. Bij twee op elkaar moet die vocht eerst door de ene om bovenop de andere te komen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:17

Mooie dekens zijn het, lag helaas niet goed op de mijne, maar vind het mooi spul.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:56

Te wijd aan de voorkant en daardoor geen mooie pasvorm meer. Ik had het type zonder voorsluiting op mijn draver, dat was echt te wijd voor haar. De onderdeken lag beter, maar was net een maatje te groot.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:58

Ik ben toch wel erg blij met mijn 100grams liner er 100grams Rambo. Heb vorig winter bijna de hele winter met de Rambo gedaan en als die nat was gewisseld voor de 0grams met liner. 200 was eigenlijk amper nodig, zelfs met 24/7 buiten en 24 jaar.

Ook handig, want in de herfst is het soms ‘s nachts kouder dan overdag, dan vraag ik of ze de liner er over uit halen en hoeft er niet uitgebreid van deken gewisseld te worden.

Daarvoor twee seizoenen met 0, 50 en 200grams dekens gewerkt, maar hoewel ze niet echt ongenoegen toonde merk ik dat 100 ook blijkbaar genoeg is.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:10

Dat zou ikzelf niet aandurven zonder dekensingel. Ik zou dan liever kijken naar eentje van Horseware, die kan je ook wel voor een aardige prijs vinden en kan wel achter vast gezet worden.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:42

Is met klittenband? Zoja, daar passen de meeste halzen wel op. Ik heb Bucas, Weatherbeeta en Rhino/Rambo halzen die ik allemaal onderling redelijk kan uitwisselen.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:59

Wollen zweetdeken :j

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:45

Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200

De waterdichtheid van dekens wordt uitgedrukt in milimeterdruk per m2. Dekens met meer dan 3000 mm/m2 zijn gegarandeerd waterdicht. Deze dekens worden op onze site aangeduid met een icoontje met drie druppels.
Meer: https://www.paardendrogist.nl/blog/wegw ... dichtheid/

Is de deken echt lek? Heb je dat getest en hoe? Of staat je paard te warm en voelt de deken daarom klam?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:38

Dat is ook een rare manier van lekken := Lekte alles op deze manier door?

Hier 24/7 buiten en droog met Rhino (tweedehands), Weatherbeeta en Rambo. Wel doe ik een hals eraan zodra er regen wordt voorspelt, want ze regenen wel in. Amigo van stalgenoot is ook altijd droog.
Bucas Irish 50gr heeft het een heel seizoen goed gehouden, maar moest ik erna inspuiten. De naad op staartvlap lekte wel snel door. Smartex heb ik ook gehad, tweedehands en die was ook altijd droog.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:05

Dat lijkt idd op de eerste foto, maar die erna vind ik hem al prettiger liggen. Als de rand op de staartaanzet ligt is het goed :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:37

prugelpiet schreef:
Hm oliebol. Mijn paard kwam na een flinke regenbui met een klamme smartex Rain op stal. Niet echt lek of nat, maar ook niet lekker warm van binnen.

Hoe zit het met het spuiten van zo'n bus impregneerspray? Werkt dat fijn en ook echt goed?

Niet bezweet? Hier vond ik de mijne toch licht zwetend onder maar 100 grams afgelopen dagen, temperatuur is ook plots flink omhoog gegaan.

Spray heb ik gebruikt op mijn Bucas Irish en een oude Rhino, dus niet te zeggen dat de dekens constante regen kunnen hebben, maar een dagje slecht weer trekken ze nu wel beter. Heb je de deken gewassen?