[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

Daarom probeer ik idd meerdere dekens te hebben. Ik neem ook wel eens een deken mee naar huis om goed te drogen op zolder zodat ie de volgende dag droog op het paard kan :=

Ik zag dat Nika ook fleecegevoerde dekens had!

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:14

Heeft jouw smartex klittenband voor de hals?
Sowieso hebben de liners van bucas singels dacht ik, of bedoel je liners van andere merken onder de bucas?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:56

Maar als het een 150 is, zou er dan niet Irish Turnout Medium in moeten staan? De gewone Irish Turnout is 50 gram.

Ik heb lang getwijfeld wat op te doen, maar met veel wind en gevoelstemperatuur 2 graden toch de oude Wug medium op gedaan. Had liever een 100gram met hals op gedaan gezien de voorspelde regen, maar die heb ik (nog) niet. Ze stond toch wat met opgezette vacht onder de Irish dus dat zou voor de nacht te fris zijn geweest. Helaas zitten de bevestigingen voor de onderdeken wat te hoog, dus binnenkort eens extra ringentjes aan mijn onderdeken proberen te zetten :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:22

Vervelend probleem! Misschien kan je de deken aan alle kanten ophangen en van boven nat spuiten, als ie doorlekt dan loopt het water naar beneden en kan je het zo opvangen in een emmer. Of op een onder deken leggen die dan ook nat wordt. Paard weer nat laten regenen ben ik ook iets minder enthousiast op.

bo_janssen schreef:
Pff ik ben weer eens ontzettend aan het twijfelen hoor dus ik denk op bokt kan ik vast goed advies krijgen!! :)
Heb een pony ( Irish Cob kruising ) die het eigenlijk sneller te warm heeft dan te koud, staat in een buitenstal.
Nou vond ik het de afgelopen dagen toch zo koud en guur dat ik maar een 200 grams deken onder haar 0 grams regendeken had gelegd. ( Heb de horseware liner dekens )
Ze voelde hier een dag later gewoon prima onder.
Nu zie ik dat de temperaturen weer wat omhoog gaan, en zou ik eigenlijk woensdag het liefste die 200 grams er weer af halen en haar met de 0 grams laten staan.
Maar deken op-en-af lijkt me ook niet super prettig voor het paard. ( Heeft wel wat wintervacht en heeft de 200 grams nu pas 3 dagen op )
Wat kan ik het beste doen?
Wil haar volgende maand ook nog ergens scheren.

Alvast bedankt!

Deken op deken af en aanpassen aan de omgevingstemperatuur is juist goed. Door de deken kunnen ze dat zelf niet meer in dezelfde mate regelen als ervoor dus nu is het aan jou. Zeker niet stug met 200grams laten staan als het een dagje goed weer is om zonder te staan omdat de dekens zogenaamd niet af mogen. Ik zou als ik jou was nog wel een tussenstap nemen, van 0 naar 200 is een flinke stap zeker als je aangeeft dat ie het snel warm heeft. Een 100grams onderdeken kan al voldoende zijn om de koude dagen op te vangen terwijl 200 te warm is.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:46

En anders een 100grams onderdeken of liner?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:52

Schuurt bij de bovenste gesp op haar schouder?

Onder de wugs kan je wel ook liners doen, je maakt ze dan alleen niet bovenin vast. Hier blijft dat prima liggen. En amigo heeft natuurlijk ook de wugs :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:06

Als je het al niet opgelost krijgt kan je er altijd nog een spuitbus op leeg spuiten of opnieuw proberen te impregneren, maar zo kom je je deken liever niet tegen :(

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:23

Dan zou ik eerst hen inseinen, want de deken ging er waterdicht heen neem ik aan?

Mijn deken ligt ook bij een wasserij nu en ben toch bang dat ie misschien niet waterdicht terug komt := De reden waarom ik liever geen dekens laat wassen.. maar goed, de professionals zouden het moeten kunnen ;)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:28

Poeh, balen van die Nika dekens zeg! Nu twijfel ik erover of ik die dan toch moet bestellen of iets bijleggen en voor de Amigo Bravo plus gaan..
Hoewel daar ook een baalmoment is want de Paardendrogist heeft alleen de disk in hun assortiment terwijl ik juist die V voorsluiting zou willen testen..

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:54

Vandaag overdag de deken af gehad en ik denk dat ik hem voor de nacht ook lekker af laat. Weliswaar ongeschoren en niet in het werk dus de deken voornamelijk ter ondersteuning :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:55

Waarom een hals overdag met dit weer? Ik bedoel, specifiek hier is het windstil met volle zon, geschoren lijf kan ik me nog een beetje voorstellen dat je die wilt beschermen maar die hals kan wel wat hebben. Althans, dat is mijn mening ;)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:10

Ai, dat is een vervelend probleem met dit weer idd!

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:00

Netjes van ze!

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:39

Die temperatuur range kan natuurlijk nooit voor ieder paard gelden, het is maar een schatting. Ik gok dat jouw paardje met die vacht en 13graden onder de deken staat te smelten, terwijl een paard met korte vacht wellicht die 0 graden niet redt. Oftewel, voelen is weten, en dan eventueel opschalen met liner is een prima optie. Maar ik gok dat het niet nodig gaat zijn.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:36

Welk gedeelte klapt om?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:55

Wat op/voor de schoft ligt dan?

Ik heb geen Horseware hals, alleen Bucas en Weatherbeeta maar daar gelukkig geen last van.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:14

Die raak je kwijt ja. Je zal er toch iets van bevestigingspunten aan moeten (laten) zetten.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:34

De Horseware liners kan je wel aan de deken van Bucas voor vast maken als er klittenband voor een hals aan zit, maar de ringentjes achter zitten aan de Bucas (althans mijn Irish) te hoog om de deken echt goed op de plaats te houden. Snelle oplossing is gewoon een extra klipje op die hoogte erin naaien natuurlijk ;)
Maar Bucas heeft ook zelf onderdekens, die zijn wel met buiksingels.

Liners zijn altijd onderdekens zonder singels die je echt aan de bovendeken moet bevestigen om schuiven te voorkomen, vooral die bevestiging achter is belangrijk, voor hoeft lang niet altijd.
Onderdekens onder een outdoordeken kan ook gewoon, die hoef je niet aan elkaar te zetten (maar kan vaak wel) en schuiven iets minder snel. Zit vaak wel meer spul aan waardoor ze zwaarder of storender worden.

Warmte kan je voelen door je hand bovenop de kont te leggen en even daar te houden. Warmt je hand op of blijft ie koud, dan weet je of de deken de warmte behoud of toch veel warmte verliest. Algemene temperatuur is voelen bij de ooraanzet, oksel en tussen de achterbenen. Of natuurlijk zo'n sensor aanschaffen :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:02

Ik zag dat Busse ook een deken met V sluiting heeft bij DocHorse :)

Ik zou gaan voor 50 grams, zeker gezien het eerder kouder gaat worden dan warmer. Je hebt ook nog geen onderdekens die goed passen?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:31

Fairytail, in dat geval zou ik gaan voor de 0 grams. Ik heb mijn 0 grams nu tijdelijk uit logeren (dekenwasserij) en die mis ik wel behoorlijk eigenlijk. Ik vind het verschil tussen 50 en 100 gram eigenlijk bijna te verwaarlozen, ik heb een Irish 50 grams en een 100grams onderdeken, maar zou liever een 0 grams hebben die te combineren is dan een 50 grams die net te warm kan zijn in een meer zomers buitje.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:54

Vind vandaag de wind vooral koud, ben ook benieuwd wat morgen gaat brengen...
Hier comfortabel onder 200grams dus die houden we maar even vol.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:19

Wat is trouwens de ervaring qua maatvoering en het vallen van de Amigo dekens tegenover de Rhino en de Rambo? Ik wil graag de V sluiting in een Horseware uitvoering gaan testen, als dat goed bevalt kan ik altijd updaten naar de mooie Rambo's. Maar zit er een verschil tussen? Zoja, dan kan ik beter investeren in tweedehands dan een nieuwe Amigo als opstapje.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:25

Ik zou kiezen om een deel te scheren zodat de vacht nog bescherming geeft maar er ruimte is om de warmte kwijt te kunnen. Geen deken in dat geval :)
Wil je wel helemaal scheren dan bij dit weer toch al snel starten met 200grams deken, beetje afhankelijk van de omstandigheden waar ie in staat ook.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:48

Faitherr schreef:
Mijn geschoren haf staat nu onder 400, 24/7 buiten en op een stuk met redelijk veel wind. Gelukkig staan ze bij de hooiruif wel redelijk uit de wind. Ze voelt er niet warm en ook niet koud onder. Als ik mijn hand op de kont leg onder de deken warmt die duidelijk op dus dan zal het goed zijn lijkt mij?

Ja :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:09

Vind het wel een dunne zweetdeken, heb zelf een andere van EJ maar deze ligt ook op stal, maar heb een iets betere kwaliteit van BR die ik toch prettiger vindt. Maar ik gebruik de dekens niet om zweet af te voeren maar als wissel voor de outdoordeken wanneer ze even op stal staat te eten of bij de warminup.