[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:03

DR Vario, helaas ook maar 600D?
Weatherbeeta valt misschien meer zoals de BR? Dominick zat ik ook aan te denken.
Verder heb je nog Anky en Trust?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:07

De Vario is er ook in 100 gram toch?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:12

Ohhh, ik wist dat er een 100grams hals was (want die heb ik zelf besteld gehad) dus ik ging er vanuit dat er ook wel een 100grams deken was -O-

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:21

En een 0 grams hals, dat vond ik ook jammer.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:40

Sluit die niet veel te hoog? Ik ken ze van een stalgenoot maar vind die bovenste sluiting onprettig ogen..

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:59

Fairytail schreef:
Happy_Hippie: grotere maat is niet de oplossing inderdaad. De irish sluit van de Bucas dekens nog weer wat hoger dan de Smartex lijn, bij mijn paard lag hij vergelijkbaar en heb hem toen gehouden (eerste deken weinig ervaring ;)) bij mijn merrie ging het drukken op de schoft en hals en daarnaast had ze weinig graasruimte.

Jennifer: het lijkt er op dat wij hetzelfde aan dekens geprobeerd hebben, ik heb voor mijn ouderwetser gebouwde ook nog niets gevonden. Dominick was te wijd rond de hals, Bucas te strak, Rambo's zit de sluiting net verkeerd. Heb nu een La Valencio die zat van alles wat ik (en jij dus ook) geprobeerd heb het beste maar die is nu na 3 jaar (en sloopgrage vriendjes) echt op.

Ik zit nu te dubben of ik een Fedimax of weatherbeeta ga proberen, al dat terugsturen is ook niet goedkoop -O-

Ik moest plots aan jou denken toen ik net de Stormshield dekens weer tegen kwam. Werkte helaas niet voor mijn paard omdat ze vrij smal is, maar misschien wel voor jouw brede?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 12:01

Fairytail schreef:
Rianneh: ook wel is aan gedacht maar je kunt ze nergens bekijken en gezien mijne niet eens zo zeer breed is (althans vind ik) vraag ik me af of t niet net als de Dominick zwemmen gaat worden.

De HH Thor trekt richting de split, is dat de bult of gewoon teweinig schouderruimte?

Staat op zich een interessante verkoper op MP, en verder heb je de UHG shop maar die staat niet bekend om de goede service..
Ik vond het wel een groot voordeel dat je de zijkant met klittenband kan verstellen, de onderdeken lag bij mijn paard best redelijk, maar was qua lengte eigenlijk een maatje te groot dus die is naar het paard van mijn zusje gegaan (195). De regendeken kon ik qua aanpassen helaas niets mee, dus het is zeker een risico.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:02

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:09

Ik heb de deken 50gr idd op gelaten. Eind van de dag eens voelen, want als ik op mijzelf af moet gaan wordt het dikker inpakken :brr:

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:41

's Nachts heeft ze sowieso een deken op, tenzij het echt boven de 10-12graden gevoelstemperatuur en droog blijft. Maar ze lijkt het prima te doen in de range 0-50gram en heeft flink vacht van zichzelf, het is puur ter ondersteuning dat ze een deken op heeft.

Maar zelf ben ik niet fit dus mijn gevoelstemperatuur is niet zo te vertrouwen :P

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:04

Met flinke vacht zou ik de deken zeker niet met 16 graden op houden, maar als regendeken en dunnere winterdeken is het een optie. Eventueel zelfs met een deel scheren ;)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:39

Zo blij met een zwart paard en zandgrond :D Maar begrijp de keus voor een deken wel ja :')

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:24

Dry Rug is 'gewoon' een zweetdeken, de stay dry voering is een soort fleecevoering in een outdoordeken. Volgens mij is de Dry Rug een soort microvezel? Maar dat heb ik nog niet van dichtbij bekeken :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:10

Gevoelstemperatuur zou 13 moeten zijn bij mij op stal. Zeker als er een windje staat koelt het hier snel af, staan de jouwe op stal/uit de wind?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:23

Maar je deken valt niet als een strakke legging (of hoe heten die hoody's?) over je paard heen. Ze kunnen nog een heel groot deel van de haren wel op zetten, plus dat er altijd lucht tussen de deken zit die ook isoleert.

Alles hangt af van het paard, het type vacht, de hoeveelheid vacht, de temperatuur, de buitenstof van de deken, het verlies van de warmte aan de omgeving etc.
De bewering dat een 0grams deken altijd de haren plat drukt en ze het daarom altijd te koud hebben klopt miz absoluut niet.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:20

Is de hals uberhaupt nodig? Je kan ook nog tweedehands kijken of er iets te vinden is. Dochorse heeft volgens mij ook nog een setje halzen in de aanbieding van Bucas.

Maar ik ben zo iemand die het dan toch in dezelfde kleur wil :P

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:17

Knap paardje!

Ik heb een Vari-liner en vind dat toch wel een prettig ding.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:34

Mooie deken! Hoe zit de voorsluiting?

Een vari-liner is trouwens een liner die bovenop dikker is dan verder naar onder, omdat ze bovenop de meeste warmte moeten behouden en ook snel verliezen.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:28

Liners aanschaffen is de gemakkelijkste en vooral betaalbaarste keus :P Als je de ringentjes van je Bucas omlaag laat zetten en de deken klittenband heeft voor de hals kan je liners zelfs onder de Bucas gebruiken. Of gewoon de Bucas onderdeken ;)

Hier is het raar weer, eerst werd er geen regen voorspeld maar wel fris, dus deken zonder hals maar met 100grams erbij gedaan. Net wordt er weer veel regen voorspeld, maar als ik naar buiten kijk is het droog :? Morgenochtend maar vroeg op pad om te controleren dan maar :)

De Nika vind ik wel heel gaaf :D Vallen ze groot/klein of normaal? Mijn paard zit net aan de grote kant voor de 185 maar 195 valt snel te groot en dan gaat ie schuiven...

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:42

Hangt er vanaf hoe ver je wilt gaan. Ik heb een 100 en de 250 Variliner (en wat andere dekens) dus kan als nood aan de man is altijd nog combineren. Hier is het voldoende, wat ik vooral fijn vind is om outdoordekens te kunnen wisselen als ze nat zijn zodat ze een droge deken op kunnen. Maar mijne staat dan ook 24/7 buiten.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:15

Ik vond het vooral bij stil staan erg koud, zodra we wat gingen doen werd ik snel warm. Paardlief heeft lekker overdag nog zonder gestaan en voor de nacht weer 100grams op.

Ik heb besloten om mijn 0 grams aan te laten passen zodat er een hals aan kan in plaats van nog een nieuwe deken te kopen. Zijn er mensen die ervaring hebben met Montfort? Die heeft hier een afhaalpunt in de buurt :)

Brede dekens, daarvoor zou je kunnen kijken naar inderdaad Weatherbeeta, big neck bucas, zeker de dekens die je aan de voorkant ruim kan verstellen. Ik denk dat de DR-dekens ook goed kunnen vallen op brede paarden.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:47

Horseware liners blijven in elk geval goed liggen zonder ze aan de voorkant vast te maken, die heb ik ook onder mijn weatherbeeta liggen. Als de HH een beetje vergelijkbare pasvorm hebben en achter vast kunnen kan dat vast ook wel :)

Optimo gaat wel passen denk ik, maar je verliest vermoedelijk wel de functie van die hoge split en zitten de sluitingen niet aan de zijkant?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:01

Poeh, geen idee hoe ze voor die kleintjes vallen eigenlijk..

Ik was vanmorgen redelijk vroeg op stal en toen had mijn paard het toch echt flink warm onder haar regendeken met 100grams liner. Blijkbaar genoeg vacht om maar een klein laagje om te hebben, vannacht maar terug naar 50gram.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:51

Ben ook bang dat het einde verhaal is := Zeker omdat het een redelijk betaalbare deken is zou ik liever een nieuwe kopen dan nog meer geld steken in proberen waterdicht te maken weer.
Is ook de reden waarom ik mijn dekens liever niet (laat) was(sen). Maar met een schoon paard die in zand slaapt worden ze ook niet snel vies.

Ik heb ook een Weatherbeeta :D Erg tevreden met de Comfitec Dynamic, fijne sterke deken, heb hem in 0 en 220 grams. Enige nadeel is dat de voorsluiting bij deze deken maar twee verstelpunten heeft en daardoor eigenlijk voor net iets te open valt met kans op inregenen. Ik heb het idee dat de Shires dekens gelijkmatig zijn maar daar zijn sommige wel beter verstelbaar. Maar die hebben dan niet de schoftkussens en die zijn op zich ook wel prettig.

Al met al ben ik best heel tevreden :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:06

MelanieB schreef:
Iets van een Bucas liner extra Nieky?

Hier nog steeds opzoek naar een minimaal 200 (liefst 250) gram hals voor aan de rhino in pony maat, liefst van rhino zelf ivm fijne lengte.
Horze heeft wel 150 gram rhino in XS. Volgens horseware site heeft Rhino geen XS hals los maar heb ze toch echt liggen.
Maar heb nog amigo 150 gram hals eventueel maar die worden hier regelmatig gesloopt en minder mooi qua lengte.
Dacht slim te zijn en die van PE te kopen, maar die gaan weer dmv klitteband a la bucas systeem. :Y) -O-

En een bevestiging in die hals laten maken dan? Is redelijk makkelijk zo'n stukje van de Horseware dekens erin te (laten) maken. Of klittenband aan de buitenkant te laten zetten.