[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:27

Stukje hals eruit scheren zodat ie de warmte beter kwijt kan?

Twee zweetdekens op elkaar is minder praktisch dan de ene wisselen voor een droge als de bovenkant nat is. Bij twee op elkaar moet die vocht eerst door de ene om bovenop de andere te komen.

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:17

Mooie dekens zijn het, lag helaas niet goed op de mijne, maar vind het mooi spul.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:56

Te wijd aan de voorkant en daardoor geen mooie pasvorm meer. Ik had het type zonder voorsluiting op mijn draver, dat was echt te wijd voor haar. De onderdeken lag beter, maar was net een maatje te groot.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:58

Ik ben toch wel erg blij met mijn 100grams liner er 100grams Rambo. Heb vorig winter bijna de hele winter met de Rambo gedaan en als die nat was gewisseld voor de 0grams met liner. 200 was eigenlijk amper nodig, zelfs met 24/7 buiten en 24 jaar.

Ook handig, want in de herfst is het soms ‘s nachts kouder dan overdag, dan vraag ik of ze de liner er over uit halen en hoeft er niet uitgebreid van deken gewisseld te worden.

Daarvoor twee seizoenen met 0, 50 en 200grams dekens gewerkt, maar hoewel ze niet echt ongenoegen toonde merk ik dat 100 ook blijkbaar genoeg is.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:10

Dat zou ikzelf niet aandurven zonder dekensingel. Ik zou dan liever kijken naar eentje van Horseware, die kan je ook wel voor een aardige prijs vinden en kan wel achter vast gezet worden.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:42

Is met klittenband? Zoja, daar passen de meeste halzen wel op. Ik heb Bucas, Weatherbeeta en Rhino/Rambo halzen die ik allemaal onderling redelijk kan uitwisselen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:59

Wollen zweetdeken :j

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:45

Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


De waterdichtheid van dekens wordt uitgedrukt in milimeterdruk per m2. Dekens met meer dan 3000 mm/m2 zijn gegarandeerd waterdicht. Deze dekens worden op onze site aangeduid met een icoontje met drie druppels.
Meer: https://www.paardendrogist.nl/blog/wegw ... dichtheid/

Is de deken echt lek? Heb je dat getest en hoe? Of staat je paard te warm en voelt de deken daarom klam?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:38

Dat is ook een rare manier van lekken := Lekte alles op deze manier door?

Hier 24/7 buiten en droog met Rhino (tweedehands), Weatherbeeta en Rambo. Wel doe ik een hals eraan zodra er regen wordt voorspelt, want ze regenen wel in. Amigo van stalgenoot is ook altijd droog.
Bucas Irish 50gr heeft het een heel seizoen goed gehouden, maar moest ik erna inspuiten. De naad op staartvlap lekte wel snel door. Smartex heb ik ook gehad, tweedehands en die was ook altijd droog.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:05

Dat lijkt idd op de eerste foto, maar die erna vind ik hem al prettiger liggen. Als de rand op de staartaanzet ligt is het goed :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:37

prugelpiet schreef:
Hm oliebol. Mijn paard kwam na een flinke regenbui met een klamme smartex Rain op stal. Niet echt lek of nat, maar ook niet lekker warm van binnen.

Hoe zit het met het spuiten van zo'n bus impregneerspray? Werkt dat fijn en ook echt goed?


Niet bezweet? Hier vond ik de mijne toch licht zwetend onder maar 100 grams afgelopen dagen, temperatuur is ook plots flink omhoog gegaan.

Spray heb ik gebruikt op mijn Bucas Irish en een oude Rhino, dus niet te zeggen dat de dekens constante regen kunnen hebben, maar een dagje slecht weer trekken ze nu wel beter. Heb je de deken gewassen?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:50

Daarom heb ik meerdere dekens, kom ik op stal en de deken is zeiknat, dan wissel ik voor een droge en neem de natte mee naar huis. Die droogt een nachtje op zolder en kan dan de volgende dag weer mee :)

Hier ook een hals erop wanneer het veel regent tegen inregenen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:01

Nouvel schreef:
Ik haal ze er ook het liefst af als ze zo nat zijn inderdaad, maar dan drogen ze vaak veel slechter dan wanneer je ze er gewoon op laat liggen...


Dat is zeker zo, op stal worden ze nooit echt droog, daarom neem ik ze dan vaak mee naar huis.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:48

Gewoon koude kunnen ze vaak wel aan, het is die natte kou die funest is. Ik zou een 0 grams en een 100grams liner aanschaffen. Wanneer het weer zo regent als afgelopen weken maar de temperatuur hoog ligt kan je mogelijk al af met de 0 grams, is dat onvoldoende leg je de liner erbij.

Je zou er zelfs over kunnen denken die deken alleen op te doen tijdens de nattigheid, koudbloed hier op stal staat bij zonnig weer maar 3 graden al te zweten, daar wil je niet nog een deken op gooien. Of besluiten deels te scheren.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:28

Lastig probleem, het zou met niet verbazen dat deze voering (wat voor voering is het?), en geschoren en de stapmolen een probleem geeft.
Voor nu niet de beste oplossing, maar ik zou ervoor kiezen voorlopig anders te scheren. Is misschien niet het mooiste, maar dat zijn de kale schouders ook niet. Tot dan, ik geloof dat er ook ander type borstbeschermers zijn, even zoeken.
zoiets? weet niet of dit goed blijft liggen in een stampmolen.. https://www.dekroo.nl/products/kentucky ... sLEALw_wcB

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:09

Naar mijn mening valt ie gewoon normaal. Mijn paard is 1.62m, slank type met lagere halsaanzet (draver) en draagt van al haar dekens de 6.3/191. Dat gaat van Bucas naar Horseware (Rhino en Rambo Duo) tot Weatherbeeta. Alleen de vliegendeken pak ik een maat kleiner.

Geen mogelijkheid tot passen of eerst tweedehands kopen? Hoe groot is je paard?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:00

Waar wil je dat ie maximaal mag uitkomen dan? En is de deken wel de juiste lengte?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:02

Die deken op de foto toont sowieso een maat te groot, dan valt de pasvorm vaak al fout. Maar ik denk inderdaad dat je ook niet gaat slagen met een horsewaredeken want die hebben allemaal een vergelijkbare pasvorm. Gebruik je een liner onder je dekens? Daar komt het niet vandaan?

Als bucas verder goed ligt zou je eraan kunnen denken om te proberen de naden flink in te sprayen, te tapen of misschien te waxen? Is waarschijnlijk de meest betaalbare optie, anders zit je met die dekens en een nieuwe proberen te vinden. Mijn Bucas Irish (de zwarte) begon na jaar 1 ook door te lekker op de staartflap aanzet, daar heb ik regelmatig overheen gesprayd. Helpt wel iets, maar ik denk dat er permanentere opties zijn.

En anders kijken naar een heel ander type. Weatherbeeta, Shires, etc?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:52

Maakt verder voor het probleem ook niet zo veel uit toch? :)

Heb je eraan gedacht te kijken of je zelf de naden waterdicht kan maken? Je hebt dacht ik van die wax die men gebruikt om die zware waxjassen maar misschien ook tenten waterdicht te houden. Misschien eens advies vragen bij een outdoorwinkel?

Ik meende dat er in het topic wel Felix Buhler aankopen zijn geweest? Ikzelf niet..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:19

Bedoel je de New Zealand dekens?

Ik vind Weatherbeeta ook echt goede kwaliteit buitenstof hebben, maar sta gelukkig in een merriegroep waar er vooral veel gekat wordt...

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:32

Mooi kleurtje! Die onderste sluiting is bijna niet nodig, die zou je eventueel ook eraf kunnen laten. Vind hem op jouw foto wel mooier liggen dan bij het paard in de advertentie..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:28

Het is idd best zacht wanneer het droog is, maar vind het verschil met ‘s avonds wel groot. Of staan ze op stal?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:46

Vannacht wordt het dan weer gevoelstemperatuur 3 graden, dus voor mij is het grote wisselseizoen aangebroken. Overdag zonder, vannacht met 100. Maar is niet geschoren, staat wel s nachts buiten.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:01

En deels scheren dan? Is dat een optie?

Ik merk dat zodra de wind weg is het heerlijk is, maar er staat nog een flink frisse bries die het zelfs met de zon aardig koud maakt.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Heb ik bij mijn weatherbeeta’s ook geen last van, maar je zou er een extra rubbertje bij kunnen schuiven? Of eerst met een elastiekje de ruimte kleiner maken?

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iccc en 32 bezoekers