[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

SBravour

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:12

Hallo allemaal! Voor mijn 4 jarige, smalle merrie van ongeveer 1.64 ben ik opzoek naar een deken. Eerst moet ik haar nog 'dekenmak' maken. Ik wil daarom beginnen met een fleecedeken en als ze daar aan gewend is dit uiteindelijk uitbreiden naar een smartex all in one van Bucas. Mijn stalgenootjes denken dat ik een maat 185 nodig heb omdat een 195 te groot zal zijn. Wat denken jullie? Van de Bucas twijfel ik ook, een 185 of 191. Momenteel heb ik niet de mogelijkheid om iets te passen dus zou ik graag advies willen zodat de kans op passen zo groot mogelijk is! En hoe zijn jullie ervaringen met eskadron platinum dekens kwa maatvoering?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:24

Capriootje schreef:
Ik zou haar even opmeten met de maattabel van bucas erbij en dan bestellen bij een shop met goede service zoals paardendrogist, dochorse etc die je ook kunnen helpen!

Ik heb een meetlint van Bucas al besteld. Maar omdat ik vaak alleen ben wordt opmeten toch lastig met een groen paard!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:30

Het is een paard met normale lengte in de rug denk ik zo. Zeker geen écht lang paard. Afbeelding

Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik voor een Bucas 191 moet gaan en fleece 195 proberen?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:31

Oké Dankjulliewel. Ik denk inderdaad dat ik 195 voor het fleecedeken moet gaan proberen en voor de winterdeken anders naar 191!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:33

Mochten er nog mensen een deken nodig hebben! Bij EJ, ook op bucas, 25% korting!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:35

silvericathy schreef:
hallo, ik wil me graag even melden in dit topic omdat ik even niet weet wat handig is.

ik heb twee weken geleden een nieuwe pony gekocht. Arme beest blijkt helaas een flinke worm infectie te hebben, en ook vitamine te kort.. ze is mager, en heeft geen bespiering.
De da is voor haar langs geweest en heeft mest en bloed onderzoek gedaan. Ze adviseerde om haar deze winter onder dekens te zetten, pony heeft al haar energie nodig om dikker te worden.

Nu valt het weer op dit moment wel mee, dus staat ze zonder deken op de wei.
Echter toen het een paar dagen geleden regende merkte ik dat pony daar inderdaad best wel wat moeite mee had om zichzelf warm te houden.

Nu heb ik voor aankomende week, waarin veel regen en kou voorspelt is, een 0 grams regendeken met fleece voering gekocht.
Deze kan ze dan komende weken op als het gaat regenen.

nu wil ik voor de winter een dikkere deken aanschaffen.
nu twijfel ik of ik dan nog een tussendeken moet kopen van 150 gram, of dat ik van regendeken met fleece gewoon kan overstappen naar een 300 grams deken. Of adviseren jullie een andere x grams deken?

Het liefst had ik haar zonder deken gezien, maar ze heeft niet genoeg vet om de winter in te kunnen gaan en zichzelf warm te kunnen houden. Ze heeft niet eens echt de energie om een dikke wintervacht nog aan te kunnen maken.

150 vind ik zeker een belangrijke tussen stap als het tussen de 4 en de 9 graden is ongeveer

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:13

silvericathy schreef:
SBravour schreef:

150 vind ik zeker een belangrijke tussen stap als het tussen de 4 en de 9 graden is ongeveer

bedankt voor je reactie en het mee denken. Ik heb een deken gekocht in 150 gram, en kreeg daar gratis een 100 grams onderdeken bij.. dan kan ik die ook fijn gebruiken. dan kan ik 0-100-150-250 maken... nu dus alleen nog opzoek naar een 300 grams deken... dan kan ik 300 en ook nog 400 gram maken...
en dan hoop ik dat ze het zo warm genoeg gaat krijgen deze winter. Arme pony...

Lijkt me helemaal goed te komen! 250 en 300 zal elkaar wel overlappen. Dit omdat je met laagjes werkt bij de 250.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:16

Ik moet bekennen dat mijn 4 jarige nog bloot staat :P De Bucas smartex medium is in bestellen. Deze wil ik eigenlijk volgende week op gaan doen, maar het is zo wisselvallig kwa temperatuur :( Ze heeft al wel wat vacht aangemaakt..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:38

En ongeschoren met beetje vacht? Kan die nu nog deken op?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:12

Mijn 4 jarige ongeschoren merrie heeft een beetje vacht aangemaakt. Vanmiddag komt mijn Bucas smartex medium binnen maat 190. Ze is tussen de 1.60-1.65 ik hoop heel erg dat deze past, omdat ik eigenlijk in mijn hoofd heb deze meteen op te laten bij haar. Zodat ze niet meer vacht aan maakt en niet nog meer toegetakeld kan worden door haar paddockmaatje :( Ze heeft nog nooit een deken op gehad dus dat wordt vanmiddag de eerste keer. Denken jullie dat het prima kan deze mits hij past op te laten?

Tips eerste keer deken op zijn altijd welkom!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:33

RianneH schreef:
Aanmaak van de vacht wordt sterker beïnvloed door licht dan door dekendikte. Lakschade houden ze wel tegen :)

Ik zou wel even goed in de gaten houden dat ze het niet te warm krijgt, van niets naar medium kan wat te groot zijn.

Dankjewel, dan gaat de deken mits passend gewoon op. Mocht het te warm zijn bestel ik de Bucas Anniversary met stay dry voering erbij voor slecht weer maar wat warmere temperatuur!
Pfoe lakschade... arm paard heeft 3 plekken ongeveer 6 cm x 6 cm waar het haar en huid vanaf is. Heel dun rood laagje zit er nog op, wat geen huid is maar is dus ook niet open. Of het is heel kort open geweest of net niet, maar ze is heel gevoelig erop, dus wil graag iets beschermends erop!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:53

Afbeelding
bellehorses schreef:
SBravour schreef:
Mijn 4 jarige ongeschoren merrie heeft een beetje vacht aangemaakt. Vanmiddag komt mijn Bucas smartex medium binnen maat 190. Ze is tussen de 1.60-1.65 ik hoop heel erg dat deze past, omdat ik eigenlijk in mijn hoofd heb deze meteen op te laten bij haar. Zodat ze niet meer vacht aan maakt en niet nog meer toegetakeld kan worden door haar paddockmaatje :( Ze heeft nog nooit een deken op gehad dus dat wordt vanmiddag de eerste keer. Denken jullie dat het prima kan deze mits hij past op te laten?

Tips eerste keer deken op zijn altijd welkom!

Ik heb voor mijn Pony van 1.50 een bucas met dekenmaat 6'0 (183).

Dank voor de maatreacties!
Heb contact met ej gehad. Ze stuurde mij een Bucas maattabel dat zei een 185 of 190 bij 1.60-1.65! Ik heb gekozen voor 190 ivm groei.. het is zeker geen breed paard eerder wat smaller. Ik hoop echt heel erg dat de deken past. Zou heel jammer zijn als deze weer terug moet :(
Heb deze ook gekozen met het oog op grove Friezen met 195 en een paard van zelfde hoogte en bouw met 185. Ik dacht zit ik daar mooi tussen in maar ga nu zo twijfelen ;)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:41

dena_mii schreef:
Hier ook een jong paard (nog wat smaller) van 1.62 en 6.0 van Bucas. Denk dat je met 6.3 niet verkeerd zit hoor :-)

Je geeft me hoop! :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:42

Afbeelding
Jaa voor het eerst vandaag fleecedekentje gepast, 195. Is iets aan de ruime kant, ben dus blij dat de winterdeken in 190 is. Verwacht dus dat deze gaat passen. We doen het is stapjes, dus morgen de winterdeken passen!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:13

Wat raden jullie aan als 1e stap, vòòr de Bucas smartex medium?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:19

upendo schreef:
Wat voor deken wil je? Een simpel regendekentje?

Als je medium goed past zou ik voor een smartex rain gaan. Is wel een aanslag voor je portemonnee..

Tja, ik dacht aan een anniversary van Bucas? Dag is een regendeken met staydry voering. Of een andere fijne regendeken met fleecevoering ivm klamheid!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:29

upendo schreef:
Dan zou ik inderdaad voor zoiets gaan!

Ok dankjewel!!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:20

Voor mensen die de Bucas anniverary willen, hypostore in de aanbieding voor €87,90

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:31

Vandaag voor het eerst een winterdeken op mijn jonkie. Wat was ze braaf, en Volgensmij past de Bucas Anniversary in 190 prima op haar! Ze heeft mooi wat ruimte om uit te zwaren maar het is geen pyjama. Zie ik dit goed?

Afbeelding

Dit is een regendeken met staydry voering, maar dit is ruim voldoende voor nu denk ik!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:00

Niets, voelde warm onder de regendeken dus weer af gedaan!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:07

oeh die lijkt wel wat strak! Of blijft dat ook bij lijken en is hij in het echt goed? :) Hopelijk!
Hou je paard in de gaten :P mijne zit al onder de happen en schrammen helaas...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:14

Gelukkig! Dan lijkt het inderdaad maar zo!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:02

Welke maat Bilkoord raden jullie aan voor paard van 1,65 met maat 191?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:42

Ik heb een anniversary met alleen staydry en een medium. Ze heeft nu nog de anniversary op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:26

Over de smartex:

Ik heb alleen de medium en een anniversary met alleen stay dry voering. Ik heb nu dus de anniversary op en als het echt gaat vriezen met overdag ook 1/2 graden gaat de medium op. Ze is ongeschoren met een beetje vacht dus dit lijkt mij prima.