[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:46

RianneH schreef:
Wat doen jullie vannacht en morgen? Het wordt morgen de hele dag nat, maar kan de gevoelstemperatuur niet echt vinden.. Hele dag regen vraagt hier wel om een halsje, maar die kan alleen aan mijn dikste deken. Keuzes, keuzes..

In de ochtend ligt de gevoelstemperatuur nog iets boven 0. Daarna zakt ie onder nul met in de nacht van woensdag op donderdag -7.
Koud dus en nat....

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:01

Fabster schreef:
Citaat:
In de ochtend ligt de gevoelstemperatuur nog iets boven 0. Daarna zakt ie onder nul met in de nacht van woensdag op donderdag -7.
Koud dus en nat....

Waar woon jij?! :wow: Hier loopt de temp op. Vannacht werd t al warmer dan gisteren overdag. Wordt boven de 10 graden. Vriezen is geen sprake van. -7 is al helemaal geen sprake van. Dan zou t niet nat zijn, maar hard.

Gevoelstemperatuur hebben we het over he....

De gewone temperatuur daalt ook trouwens. Begin van de avond is het nog maar 5 graden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:51

Esss schreef:
Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

[ [url=m/e4K7XL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VsFN5i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7E0gQK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je al een quarter of westerndeken geprobeerd?

Veulen84

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:46

Je hoeft nu niet meer te scheren. Als hij aan het verharen is krijgt ie met een paar weekjes een zomervacht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:27

Mijn jonkie doet af en toe zelf d'r deken af. Daarom gebruik ik elastische sluitingen. Ook handig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:05

Alleen gooit Agradi dan eerst even de prijzen omhoog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:25

Hier terug van 500 en 700 naar 400 en 500. Maar mijn dames zitten al geheel in de zomervacht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:14

Of je met 20graden een deken nodig hebt hangt natuurlijk ook van de nachttemperatuur af. Dan kan ie overdag wel af, maar zal ie s nachts wel op moeten.

Veulen84

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:28

Hier ook zonder. Maar ze mogen de hele nacht de wei op... Denk niet dat ze het koud gaan hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:14

cissy schreef:
Ik heb een vliegenmasker van HH en die heeft overal lycra en sluit dus perfect aan, kan geen vlieg onderdoor. Het gaas is ruim en lekker zacht.
Heb al zoveel soorten gehad en deze werkt het fijnst.

Deze bedoel je?
Afbeelding

Die vind ik namelijk helemaal super. Heb er 1 voor mijn ene paard. Heel handig. Mijn andere wordt nog steeds hysterisch met netjes. Daar heb ik een ouderwetse met klittenband voor, zonder oren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:27

Wanneer je begint hangt ook af van de manier waarop je houdt en voert. Een paard dat onbeperkt kan eten kan zichzelf warmer stoken. Een paard dat altijd buiten staat kan vatbaarder zijn voor regen of wind. Daarnaast heb je nog paarden die geen extreme vacht aanmaken. En hangt het er ook nog van af of je veel of weinig werk doet met je paard.

Over het algemeen ga ik bij 's nachts beneden de 10 of/en overdag beneden de 15 naar dekens toe. Ik sla 0 over. Meteen 50 of 100. Maar vanaf dat punt gaat het sterk uit elkaar lopen. Mijn 19 jarige kan in een winter tot 0 graden rustig al uitkomen op 450/500 gram. Terwijl mijn 8 jarige dan maar tot 300/350 komt.

Kijk dus naar je huisvesting en naar wat je voert en wat je doet eerst.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:18

Lindor92 schreef:
Zijn hier wel eens mensen die een katoenen zomerdeken gebruiken? Begin binnenkort met concours en heb een bonte die zich nog wel eens vies wil maken in 1 nachtje :+ Is een zomerdeken geschikt voor warme dagen (20+) en nachten en voor op de trailer? Het is dus belangrijk dat m'n paard schoon blijft onder de deken.

eventueel zoiets? https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 950/57617/

Nadeel van die echte katoenen zomerdekens is dat het vocht er doorheen trekt en je dus wel doorslag ziet van mestvlekken.
Die in het linkje lijkt me niet van katoen. Dus dat lijkt me wel een ander verhaal.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:23

ynskek schreef:
Vanaf wanneer doen jullie een fleecegevoerde regen deken op?

Bij welke temperatuur? Vond t van de week met 15 graden niet heel warm maar met 19 graden lijkt t me al snel warm worden

Ik heb er over gedubd van de week toen het 15 graden was. Ik doe eigenlijk nooit aan 0. Daar krijgt mevrouw het alleen kouder van. Maar voor fleece/50 gram is het eigenlijk nog te warm. 15 graden met fleece kan ze prima hebben, tenminste als de zon niet vol schijnt. met dit weer hoef ik het niet te doen. Echt nog te warm. Het blijft nu zo'n 19 graden en het stijgt volgende week naar 24/25.

Vergeet niet, september is traditioneel gezien nog wel een lekkere maand kwa temperatuur. Alleen vochtig en lagere nacht temperaturen. (Maar ook dat vind ik nu nog geen probleem het is nog boven de 10 graden en er staat nog gras om zich warm te eten)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:12

Hier ook 1 onder een deken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:36

tirzasarah10 schreef:
samirah schreef:
de equitheme easy move misschien iets? of master/

Kwa loopsplit vind ik ze echt goed we uit zien! Ik wil alleen heel graag een stuk klittenband voor de hals. Mijn ervaring met de hals aan ringetjes vastzetten is dat als ze bukken alles naar binnen komt... afgelopen winter was me merrie helemaal ingeregend daar door enkel daardoor de hele winter verkouden.

Je kan ook kijken naar een deken met de ringetjes verder op het lijf. Die van mij heeft ringetjes ter hoogte van de schouder. Regent niet in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:01

Yvank_ schreef:
Ik vindt dekens nu ook nog veel te warm :) er zijn ook een tal van opties om bijvoorbeeld wel de rug warm te hebben zonder ze gelijk een plakkerige regendeken om te doen. Depaarden die ik ze nu op zie hebben zweten daar onder.

De mijne staat er al 4 dagen onder en hij gaat overdag ook niet af. Ze zweet niet. Braaf huppelen de staleigenaar en ik elke geregeld langs om te checken... Nee, ze staat er prima onder.
Ze is prima content met een uurtje af voor rijden en rollen. Maar daarna gewoon weer op.

Misschien kan ie af als het van de week nog wat minder winderig wordt en de zon wat stabieler is. Maar voorlopig is 0 prima.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:22

xyzutu2 schreef:
Wel/niet zweten wordt ook sterk bepaald door hoe goed een deken ademt, naar mijn ervaring verschilt dat echt per merk en ook kleur.

Absoluut waar. Maar ik bedoelde meer dat ze het gewoon niet te warm heeft :)

Zou ik deze deken op d'r dochter gooien dan zou die zeker wel zweten. Die heeft het nu nog warm zat. Elk paard is een individu.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:27

Nikita horseware heeft die ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:35

Nynkster schreef:
Veulen84 schreef:
Nikita horseware heeft die ook.

Nika dekens zijn vaak niet goed waterdicht... als je anders kan kiezen zou ik dat doen

Wat een onzin, beide mijn paarden hebben de eerste jaren altijd onder nika's gestaan. Nooit doorgelekt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:53

Nynkster schreef:
Sorry maar ik zelf en een aantal vrienden hebben ook dat ze doorlekken. Dan is dat toch geen onzin?

Je kan er zelf niet tevreden over zijn, maar dan zeg je dat. "Mijn nika was niet goed waterdicht...." Jij hebt nooit persoonlijk alle 10.000 dekens van nika getest. Dus je kan niks zeggen over de hele partij. Jouw paard kan anders zijn, jouw wasproces, jouw model enz...

Elk merk heeft wel eens een setje die minder is. Door wat voor omstandigheid ook. De mijne en die van veel andere zijn prima waterdicht. Een goede koop voor dat geld.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:09

Ik heb er 1 onder 100 gram (Geschoren) en 1 kaal zonder deken (ongeschoren), 24/7 nog buiten.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 21-09-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:53

Nouvel schreef:
100 gram zou ik nu nog te warm vinden, die doe ik meestal op als het overdag rond de 10 graden is.
Ik heb nu overdag buiten de ongevoerde rambo’s op, die zijn zwaar genoeg om niet op te stijgen met deze wind

Geschoren he en 24/7 buiten ;) En paardief is nou bepaald niet dol op kou.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:03

Koper schreef:
nieky1993 schreef:
Als ik jullie zo hoor is de smartex medium idd het beste voor op te leggen na het scheren in het weekend. Het is een tinker en heeft het niet snel koud dus dat zal voldoende zijn.

Dat denk ik ook. Uitgaande van een buitenpaard. Voor op stal lijkt het me eigenlijk wat te warm?

Afgelopen nacht heb ik ze voor het eerst allebei onder de dekens gehad. Ik wist vanochtend niet wat ik zag :wow: Mijn ruin had blijkbaar toch last ergens van, meestal is hij 's ochtends een beetje uit z'n hum (zelfde als wanneer het regent) en gaat zo snel het kan in de zon staan. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij het koud heeft. Wat het dan wel is... geen idee... misschien de luchtvochtigheid ofzo wat hij net niet trekt? In elk geval houd ik 's nachts de Smartex Rain er maar even in. Mijn merrie heb ik afgelopen nacht onder 100 grams gehad. Ik denk dat dat net te warm is geweest (had de dikke regendeken op stal liggen, achteraf had ik beter de dunnere even kunnen meenemen) maar komende nacht doe ik het wel weer zo als het inderdaad kouder wordt.

Het kan best dat ie het koud heeft hoor. Er staat een vervelend windje en het is echt alleen in de volle zon, maar uit de wind lekker.
Mijn kleumer staat dag en nacht onder de 200. Al 3 nachten en 2 dagen. De andere vannacht voor het eerst onder 100, die heb ik vanmorgen nog even af gedaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:39

Nynkster schreef:
CK88 schreef:
Nee.. billen zijn echt bloot, als ze hals naar beneden doet trekt ie helemaal omhoog op de billen helaaa

Die van mij heeft pas blote billen :(
Maar ze is gewoon complete maat gegroeid deze zomer en mer haar babybuik. En had zo snel niet wat anders liggen. Even nieuwe deken op scharrelen

Hier nog één met blote billen. Kreng is alleen al 8. Dus hoe die ineens uit d'r deken gegroeit is... Ze is nogal een bakbeest in E-ponyformaat. Dus het zal al dat spek wel zijn.
(Dus als er iemand is met een andalusier of ander speknek in maat 185. Ik heb een schitterende deken over...)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:21

Faitherr schreef:
[ [url]Video[/url] ]
Veulen84 schreef:
Hier nog één met blote billen. Kreng is alleen al 8. Dus hoe die ineens uit d'r deken gegroeit is... Ze is nogal een bakbeest in E-ponyformaat. Dus het zal al dat spek wel zijn.
(Dus als er iemand is met een andalusier of ander speknek in maat 185. Ik heb een schitterende deken over...)

Wat voor deken?

Mark Todd, 0 gram outdoor. Maat 183 is het officieel.
Afbeelding

Ze staat nu onder die van d'r moeder. Eigenlijk net iets te wijd.
Afbeelding