[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Veulen84

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:25

Die van mij staat prima onder haar 200 gram met hals hoor. Vandaag was ik rond 1 op het land, ze had het niks warm.

Denk dat het vrijdag wel echt te warm wordt overdag.

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:22

Thea_Ste schreef:
mag ik even een vraag in de groep gooien? :)

met de warme dagen hier gaat mijn paard haar deken uit. Ze voorspellen dit weekend bij ons 22 tot zelfs 24 graden en een goed zonnetje.

nu vroeg ik mij af of ik het deken eens kon schoonspuiten met water en dan laten drogen in de zon? dus binnen en buitenkant. of kan dit kwaad voor de waterdichtheid er van?

Ik doe in zo'n geval de binnenkant altijd even met een sopje en een sponsje. Buitenkant gooi ik inderdaad gewoon onder de kraan. Maar als ik dat bij de binnenkant zou doen is het niet snel genoeg droog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:24

Je kan altijd nog globaal meten. Zet je paard op een stukje stenen bestrating. Vervolgens plaats je een lijntje (met krijt of potlood) voor de voorste voet en achter de achterste voet. Meet dat op en rond naar boven af.
Meestal geeft dit een goed beeld bij die jonge beesten.

Hoe er trouwens rekening mee dat de meeste paarden in de categorie 4 nog wel een dekenmaatje omhoog willen gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:20

PanamaD schreef:
Stokhoogte zegt ook niets... die van mij is 1.55 ong en heeft 198 bucas

Voordeel is dt je de deken vast terug kan brengen!

Zegt inderdaad niks. Heb er 1 van 1.54 en die heeft 195. De ander is 1.57 en heeft 185. Bouw zegt echt niks.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:54

Ik vind het zeker te koud voor 's nachts helemaal zonder deken. Het is maar 10/11 graden dan. Van het weekend en gisteren had ik dekens af overdag, vandaag niet. Morgen kijk ik wel.
Vannacht dus 200 gram voor de ene en 0 voor de andere (hoewel ik vanmorgen twijfelde of die niet naar de 150 zou moeten)

Misschien een verschil, de mijne staan 24/7 op de wei nog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:52

Yenni schreef:
Wanneer leggen jullie een 100 grams op een ongeschoren paard? Hij staat nu onder een 0 grams regendeken.

Vandaag :) Het wordt vannacht iets van 10 graden.
De andere staat al een tijdje onder 200 gram.

Je kan vaak ook wel voelen of het koud is. Dan voelen hun oren koeler aan dan normaal.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:37

bente_sat schreef:
Mag ik hier even binnen vallen met mijn deken dilemma :o Ik heb een 15 jarige shet die op een verharde paddock met ruime schuilstal staat. Echter staat hij als het regent nooit binnen... alle paarden zijn naar binnen en die van mij staat alls een verzopen kat zich warm te trillen }:0 Nu wil ik er graag een dekentje op gooien (heb een 0 grams en 100 grams regendeken) maar hij krijgt ook redelijk intensief beweging (mennen en rijden met zijn verzorgmeisjes) en is hij met zijn teddybeer vacht vaak bezweet na 10 minuutjes. Is het slimmer om hem te scheren en er een iets dikkere deken op te gooien of gewoon regendekentje?

Als je hem scheert zou ik hem een dikkere deken op doen. Heb je wel eens een halsje overwogen? Vaak scheelt dat enorm in de warmte bij regen.

Je kan trouwens ook alleen een stukje uit z'n vacht scheren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:00

Koper schreef:
Wat ik vanmorgen gedaan heb ga ik nóóit meer doen.

Koper, vertel dan wat er gebeurd is?

Zal ik je vertellen.

Ik had bedacht om de voering van de Weatherbeeta eens te wassen. Dus zeg maar de binnenkant van de deken. Hij hoort bij een buitenpaard wat niet structureel onder dek staat, de binnenkant wordt dus tamelijk vies en vettig.
Sopje er op en alles ging prima tot... ik de deken had uitgespoeld. Ding was ineens kilo's zwaarder dan hij ooit geweest was. Hoe kon dat nou...? Bij nadere inspectie bleek dat er water IN zat. Tussen de voering en de buitenstof. Wel een goed teken dat de buitenstof blijkbaar zo watervast is, maar het water moest er dus ook weer dóór de voering uit. Soort soepzakidee waar je dan gecoördineerd in moest knijpen. Bij de naden ontstond een soort sproeikopmechanisme en die deken is nog nooit zó nat geweest. En voor het balkon is het natniveau ook alweer even geleden.

De voering is wel een stuk schoner nu. Maar in het voorjaar breng ik die deken toch maar even weg om 'm te laten wassen :=

_O- _O- Dat heb ik ooit gehad met een shires deken. Die wasten ik toen nog met de hand in een ton (jaja)... Die hebben we met 2 man uitgewrongen.
Wel goeie dekens die engelse dekens...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:34

Ja ik. Was dealer van ze tot 2 jaar terug. Super fijne dekens. Wel zwaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:12

upendo schreef:
Ik wil eigenlijk ook een hals opdoen, maar ik vrees zo voor haar manen.. :=
Hoe doen jullie dat? Vlechten erin leggen, andere dingen?

De mijne wordt morgen geschoren, de rug, kont en benen laten we er lekker in, ze staat na een half uurtje trainen vooral helemaal uit te wasemen op haar nek en buik..

Ik doe helemaal niks bij m'n anda met lange manen. Je ziet snel genoeg of het schuurt. Bij mij worden de manen alleen wat platter. Maar goed, dat is handig bij wedstrijden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:31

Mijn ene ongeschoren staat onder 200 gram, de andere onder 350 met 200 gram hals. Het is bar koud buiten.

Citaat:
En ongeschoren met beetje vacht? Kan die nu nog deken op?

Ja dat kan. Maar ik zou geen ongevoerde deken doen. Die drukken vaak de haren wat in wat uiteindelijk betekend dat ze het kouder gaan krijgen. Dus beter kies je voor fleece of 100 gram (of meer uiteindelijk).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:19

Even in een ton met soda? Offe in de wasmachine met soda?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:40

Als je paard verder nooit een deken op heeft en het dan niet koud heeft, zal de kans klein zijn dat ie met dat soort weer het ineens wel koud heeft. Zou het dus niet doen. Zeker niet als je pony gewoon kan schuilen (en zo dik is als de jouwe). Zorg wel altijd voor ruwvoer als het koud is.

Dekens drukken eerst de vacht plat voor ze warmte geven, dus als je eerst niks doet en dan ineens een deken moet je wel een behoorlijke dikte doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:37

Koper schreef:
Dan lees je het verkeerd. Wat ik poogde te zeggen was: een geschoren paard of een paard met korte vacht heeft het eerder koud onder een ongevulde deken dan een paard met een lange vacht.

Er wordt maar blindelings gegild dat ieder paard het koud krijgt onder een ongevulde deken en dat je er minimaal 100 grams op moet leggen. Het is 13 graden overdag. Die van mij vallen echt van het bot als ik ze in gevulde dekens hijs.

En wat ik zei was volgens mij dat ook weer niet: Wanneer je een paard nooit een deken op heeft en je hem bij koud weer (beneden 0)een deken op doet, doe dan geen 0 gram. 0 gram beschermt tegen regen, maar zelden tot nooit tegen kou. Doe dan dus geen deken, tenzij je paard het echt aantoonbaar koud heeft en dan neem je dus het beste een passende voering. Ik ben überhaupt geen groot fan van 0 grams dekens om tal van redenen trouwens.
Daarnaast is er heel veel geschreven over de lucht tussen de haren, de kwaliteit van vachten onder dekens en de aantasting van vachten. Dat kan je af doen als paard natuurlijk-ideeën. Maar ik denk dat iedereen hier weet dat ik die theorieën niet aanhang.

Overigens ik heb mijn paarden onder 500 en 300 staan. Die stonden echt wel koud vanavond.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:42

Vannacht was het hier 6 graden en de komende dagen krijgen we 's nachts vorst aan de grond. Overdag niet warmer dan 8 graden.

Hoe dik ik uitkom hangt helemaal van af wat de paarden aangeven. Over een kleine 2 weken gaan ze eerst nog nog op stal. Meestal kan er dan nog wel iets af. Maar ik kan maximaal tot 700 voor de ene en 600 voor de andere.
Eentje moet er straks nog wel onder het scheerapparaat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:35

DreamGuide schreef:
Deze nu opleggen, is een 10 jaar oude deken van Harry's Horse, die ik gratis (incl. Schimmel) heb gekregen, maar ben er enorm blij mee!
[ [url=m/5cTMGC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat waren wel echt de enorm goeie HH nog. De laatste jaren wordt het steeds minder, maar dat oude type is nog echt ideaal. Sterker ook heb ik het idee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:38

Nessa schreef:
;( helaas. Dominick combi maat M nergens meer te verkrijgen.
Mijn enigste hoop is dat de aller aller aller laatste deken naar mij gaat. Die komt terug van de dealer. Maar dominick heeft hem beloofd aan iemand anders. Als dat niet doorgaat mag ik hem overnemen.
Een mini klein kansje.

Ga er vanuit dat het niet lukt. Hopelijk vind ik hem 2e hands

Heeft Mayke van http://ollashop.nl/dominick-dekens/ hem niet nog?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:20

Nessa schreef:
Heb maar gewoon besteld. Haha
Hoor wel of ze hem heeft of niet.
Vind hem veel in webshops, en dan hebben ze hem helemaal niet op voorraad liggen. Echt irritant.
Hopelijk heeft ze deze!

Ik doe dat zelf ook niet. Je kan gewoon niet alles meer hebben (niet als je er van wil leven). Maar bedrijven die dan op dit moment nog nieuwe modellen gaan maken zijn verschrikkelijk irritant... Ik bedoel, dit is het hoofdseizoen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:22

Hier staan ze ook heerlijk droog. Merrie lief stond natuurlijk weer buiten nat te regenen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:45

xRayax schreef:
Oke ik ben nieuw hier maar ik geloof dat dit zo werkt. Ik heb een vraag over mijn pony en dekens. Ik heb een merrie van 16 die dit jaar voor het eerst geschoren werd in jachtpatroon. Ze heeft dus nog wel haar hele dikke vacht op haar rug, benen en onder haar manen maar niet meer op haar buik en onderaan haar hals. Mijn vraag is: wat voor deken zal ik haar opdoen? Hoeveel gram, met of zonder hals en welk soort? Ze staat nu 24/7 met een o grams. Ze staat van 07:30 tot 16:00 op een wei en daarna in een open stal (dus met lage deur waar ze makkelijk overheen kan kijken). Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)

+:)+ +:)+
Het beste kijk je naar 100 of 150 gram. Je hoeft geen hals te doen (alles kan). D'r haren op de hals zijn nog in tact dus ze heeft daar geen warmte verlies. Ik weet niet precies wat je bedoeld met soort, maar ik gok dat je bedoeld moet het een regendeken zijn? Gevoerde regendekens zijn fijn, maar je kan ook een staldeken of liner er onder doen. Of je een gevoerde regendeken wil doen hangt voor de meeste mensen af van het wassen. Dikkere dekens gaan slechter in je eigen wasmachine.
Staldeken of liner hangt van je merk deken af. De meeste merken hebben geen liners, daar doe je dan gewoon een staldeken onder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:13

Ik heb alleen beensingels. Vind dat een stuk fijner werken dan staartsingels. Gebruik wel altijd de elastische variant en ik draai de singels om. Clip naar voren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:57

Die flappen gaan je niet helpen. Die zitten niet tot zo vlak bij het voorbeen en bovendien bij veel blubber schuift het vuil er in.

Ik los modder gewoon simpel op met een handdoek en soms nog een spons.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:23

Mijn 24/7 buiten zijn naar binnen verkast. Wat een poedersuiker. Binnen staan ze nu onder 300 en 400.
De ene moet nog even onder het scheerapparaat, die kan het zo niet zo goed bol werken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:46

Nee, ik zou met dit weer ook niet snel lager gaan zitten. Stal is goed gelucht wel. Zal morgen eens een metertje pakken. Maar denk dat het tegen valt hoe warm het er 's nachts is. Zeker wel beneden de 10 graden. En dat hou ik aan als maatstaaf voor de 400 gram voor die ene.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:19

Je hebt de boven lengte gemeten (A). En in nederland meten we meestal de onderlengte (b).

Afbeelding