[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:45

Geweeeeeeldig die rode Rambo !!!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:41

Ik kom even binnenvallen met een vraagje!

Ik ga mijn paard dit jaar voor het eerst scheren en wil dus met dekens aan de slag gaan. Onlangs heb ik een fijne winterdeken op de kop kunnen tikken (150 grams).

Ik ga haar helemaal scheren en vroeg me af wat voor deken ik dan nu moet hebben? 0 grams regendeken? Of? Ik heb hier echt 0,0 verstand van en hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Ze staat een dagdeel in de paddock en 's nachts binnen. We trainen best veel en ze begint nu al vacht aan te maken (hoop ellende want ze zweet zich daarna kapot).

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:53

_Dominique schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje!

Ik ga mijn paard dit jaar voor het eerst scheren en wil dus met dekens aan de slag gaan. Onlangs heb ik een fijne winterdeken op de kop kunnen tikken (150 grams).

Ik ga haar helemaal scheren en vroeg me af wat voor deken ik dan nu moet hebben? 0 grams regendeken? Of? Ik heb hier echt 0,0 verstand van en hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Ze staat een dagdeel in de paddock en 's nachts binnen. We trainen best veel en ze begint nu al vacht aan te maken (hoop ellende want ze zweet zich daarna kapot).


Lastig! Dat is namelijk per paard heel erg verschillend.
Zelf scheer ik nu nog niet, maar naar verwachting pas eind oktober (afhankelijk van mijn paard).
Meestal begin ik dan gelijk met een 150 of 200 grams, maar dat hangt ook weer erg van het weer af..

Mijne loopt nu overigens nog bloot/onder een vliegendeken, en staat 's nachts op stal.

Keep your dreams alive.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:06

Als mijn paard geschoren wordt, vaak in oktober, zet ik hem gelijk onder 200 grams, dit bouw ik dan steeds wat verder op tot het vriespunt naar 400 gram.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:12

Heb ze vanmorgen de regendeken opgelegd, is geen overbodige luxe geloof ik.
Tis goed afgekoeld.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:43

Ik heb juist vanochtend de regendeken er af gehaald, het is weer droog en niet koud.

Voor mijn shetlandpony ben ik op zoek naar een 100 grams staldeken. Is er iemand die weet of die bestaan? Bij Horseware/Bucas/Nika kan ik ze niet vinden (alleen hele dikke). MHS heeft er wel maar hun huismerk schuurt bij de hals dus die wil ik liever niet meer. Qua maat heb ik onderlengte 135 a 140 nodig. En er moet een schoudersplit in zitten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:47

Het heerlijk wisselende weer komt er weer aan en de deken twijfel slaat toe... de bucas turnout liggt klinkt ideaal voor nu maar is dat de enige deken die je niet hoeft te wisselen of zijn er meer met dit concept?

Strooigoed

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:44

Ik heb die van mij nu een half jaar 24/7 buiten en de dekenkwestie is alleen maar lastiger geworden.
Ik wil voorkomen dat hij te dik in zn vacht komt, maar het wordt nu erg ingewikkeld.
Normaliter stond hij 's nachts op stal en hoefde ik alleen op de overdagtemperatuur te letten, maar nu hij buiten staat gaat dat niet helemaal op.

Mijn paard heeft zomereczeem en normalite kreeg hij vanaf 12 graden overdag zn rambo regendeken + hals op. Echter is het nu overdag 20 graden en 's nachts 8 graden!
Het is helaas geen optie om meerdere keren dekens te wisselen, wat zouden jullie doen?

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:50

Liner onder de deken? Of een deel scheren wanneer er te veel vacht wordt aangemaakt?

"Een draver, is gaver" :D

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:52

Sorry, ik ben wellicht onduidelijk.
Ik heb de rambo regendeken met liners tot 400 gram.
Voor de rambo eczeemdeken heb ik een regenliner, maar boven de 15 graden is dat ook echt te warm.
Vandaar dat ik even zoekende ben naar welke deken voldoet bij zowel 20 als 8 graden :)

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:59

Jotoma schreef:
Sorry, ik ben wellicht onduidelijk.
Ik heb de rambo regendeken met liners tot 400 gram.
Voor de rambo eczeemdeken heb ik een regenliner, maar boven de 15 graden is dat ook echt te warm.
Vandaar dat ik even zoekende ben naar welke deken voldoet bij zowel 20 als 8 graden :)


Die zoek ik ook :)

Strooigoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:00

De amigo 3-in-1? Of de rambo summer? De rambo regendeken met een regenliner?

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:00

Jotoma schreef:
Sorry, ik ben wellicht onduidelijk.
Ik heb de rambo regendeken met liners tot 400 gram.
Voor de rambo eczeemdeken heb ik een regenliner, maar boven de 15 graden is dat ook echt te warm.
Vandaar dat ik even zoekende ben naar welke deken voldoet bij zowel 20 als 8 graden :)



Welke regenliner bedoel je?
Ik heb nu ook de Rambo eczeemdeken
Maar doe je daar de regenliner overheen of aan vast maken?
Heb je misschien een foto er van?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:04

@charizard: thnx voor t meedenken. De amigo 3 in 1 en de rambo summer zijn nieuw voor mij. Super jammer dat ze fijnmazig zijn, dat maakte ze helaas niet geschikt voor een paard met zomereczeem :(
De gewone regendeken met liner is met 20 graden te warm voor mijn paard.

@fenix: ik doe deze eronder: https://www.agradi.nl/horseware-fly-rug-liner-wit.htm

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:06

Er staat hier ook een paardje met zomerexzeem met de rambo vliegendeken, die doet het er wel prima onder.

De 3-in1 zou je eventueel alleen kunnen gebruiken bij de regenachtige dagen? Die is wel gewoon helemaal dicht aan de bovenkanten :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:12

Lastig, het zal per paard verschillen. Als ik mijn paard met 30+ een vliegendeken op doe schuurt hij zich al stuk.
Nat weer, waarbij t tussendoor droog en warm is, is ideaal voor knutten. Dus ik vrees dat dat bij die van mij gewoon niet goed gaat.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:31

Ja dat is zeker waar, de een is erger dan de ander.

Misschien heeft iemand de 3-in1 of de rambo summer te leen voor je? Zou je het is een paar uur aan kunnen kijken. Moeilijk hoor..

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:31

Bij 20 graden zijn de meeste dekens al te warm hoor. Hooguit zou je dan kunnen kijken naar een waterdichte vliegendeken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:44

Zo blij met de summer series!!!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:49

De summer serie lijkt mij ook ideaal maar denk dat ze m niet past gezien niks van horsewear haar goed ligt ..

De andere waterdichte ruggen vind ik niets.

Wordt een koude nacht vandaag! Wel droog. Heb der maar zonder deken gelaten. Een vacht maken doet ze toch wel

[o]

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:03

Ik kom hier ook binnenvallen, want ik zit echt met mijn handen in t haar hoe ik dit moet aanpakken:

Ik heb een kleine pony met dekenmaat 145 en wil deze winter doortrainen, maar zonder dekens gaat dat onmogelijk worden. 1 heel groot probleem: Ik heb nog nooit met dekens gewerkt... Een paar van mijn punten:

1. Ze staat s avonds op stal en overdag buiten (voor zover het land dat toelaat), hoe doe ik dit qua dekens? 's avonds een dikkere deken of dezelfde dikte en dan buiten een waterdichte?

2. Ik hoop haar niet te hoeven scheren en de vacht kort te houden met dekens, is dit realistisch of zal ik toch moeten scheren?

3. Welke dikte dekens gebruiken en bij welke temperatuur doen jullie die op? Ik heb natuurlijk al een aantal schema's gezien op ruitershops, maar wellicht hebben jullie hier andere meningen over

4. Hoe begin ik? 's avonds begint de temperatuur toch al aardig te dalen. Kan ik beter een fleece of woldeken opdoen of een 0grams regendeken

Alvast heel erg bedankt

There's no pony like a hackney pony

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:14

@dierliefde: het is heel persoonlijk. De ene vind het fijn om met gevoerde winterdekens op te bouwen, maar ik vind het fijner om 1 ongevoerde regendeken te hebben en daar doe ik onderdekens onder.
Daarnaast hangt het af van je paard hoe die reageert op de temperaturen, dus het is niet bij voorbaat te zeggen. Ik kijk altijd na de dagtemperatuur, gezien er in een stal geen regen of wind komt en paarden met elkaar de ruimte ook verwarmen.

Wat ik altijd deed:
10-12 graden: 0 gr regendeken
5-10 graden: regendeken+100 gr liner
0-5 graden: regendeken+200gr liner
-5-0 raden: regendeken + 300gr liner
Vanaf -5: regendeken + 400gr liner

De onderdekens gaan in mijn geval dus per 100gr. Dus er ligt nooit meer dan 1 deken onder.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:23

Ik pin me nooit vast aan grades. De ene keer is 12 graden warm en de andere keer voelt het aan als 5 graden. Ik doe altijd op gevoel, kijk naar wind en regen en zon en daar pas ik de deken op af!

[o]

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:28

Vergeet ook niet dat de lengte van de dag ook een zeer grote invloed heeft op het aanmaken van de vacht.

"Een draver, is gaver" :D

Spat

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-01-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:00

Jotoma schreef:
@dierliefde: het is heel persoonlijk. De ene vind het fijn om met gevoerde winterdekens op te bouwen, maar ik vind het fijner om 1 ongevoerde regendeken te hebben en daar doe ik onderdekens onder.
Daarnaast hangt het af van je paard hoe die reageert op de temperaturen, dus het is niet bij voorbaat te zeggen. Ik kijk altijd na de dagtemperatuur, gezien er in een stal geen regen of wind komt en paarden met elkaar de ruimte ook verwarmen.

Wat ik altijd deed:
10-12 graden: 0 gr regendeken
5-10 graden: regendeken+100 gr liner
0-5 graden: regendeken+200gr liner
-5-0 raden: regendeken + 300gr liner
Vanaf -5: regendeken + 400gr liner

De onderdekens gaan in mijn geval dus per 100gr. Dus er ligt nooit meer dan 1 deken onder.


Ik volg even mee, wil hetzelfde doen dierliefde. Bedoel je dan met liner een specifiek merk of een specifiek soort deken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 7 bezoekers