[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:13

Iemand hier tips voor een goede zweetdeken met hals? Niet zo'n dun dingetje....
Ik heb de select cooler al maar wil zoiets met hals. (Power,shamrock enz)

Maaike_VR

Berichten: 491
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Oisterwijk

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:47

Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:54


Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:55

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


Mijn paardje wordt donderdag geschoren en ik ben van plan gelijk 300 gram erop te gooien.
Ze is 20 jaar oud en heeft het snel 'koud'. Ze stond ongeschoren als niet lekker meer onder een 100 gram.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:56

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


300 gram, afgelopen vrijdag geschoren.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:32

_Nero schreef:
Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


300 gram, afgelopen vrijdag geschoren.


150 gram en hij voelde lekker aan 200 was te heet

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:58

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


250, zaterdag geschoren.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:08

Beau_Myrthe schreef:
Jotoma schreef:
Na bijna 6 jaar met mn 1e rambo original, ging die vorig jaar lekken. En inregenen bij de boeg. Ik trof mijn paard vorig jaar ineens aan met natte boeg/hals. Stond te trillen op de pootjes. Daarna heb ik dus maar een hals erop gedaan.

Dit jaar een nieuwe rambo original gekocht, paard vandaag voor t eerst zonder halsdeken gezet (ivm eczeem) en met 100gr ionic eronder. Maar ik zie hem rond de hals weer zo los zitten. Waarbij ik me afvraag of ik nu hetzelfde probleem ga krijgen als hoe we vorig jaar geeindigd zijn.

Meer mensen met een inregen probleem? En hoe opgelost behalve halsdeken?


Hier helaas ook dat probleem. Oplossen is een lastig dingetje kan ik je vertellen. Dat wordt zoeken naar een deken met de perfecte pasvorm, als je hem hebt hoor ik het graag!

De Smartex van Bucas regent bij mij niet in maar drukt voor mijn gevoel te veel op de schoft en zit net op het randje van te strak bij de halsaanzet. 'S winters de Rambo duo met halsstuk er op en bij wat beter weer de Smartex maar de zoektocht gaat verder..


Ik dacht dat het aan mn oude deken lag, want in al die jaren hadden we het nooit eerder gehad. Dacht dat hij gewoon lek was :+

Bucas zit bij mijn paard voor geen meter. Bij amigo met de rechte sluiting had ik dit probleem niet, maar die liep achter wat meer als een jurk af. Omdat de rambo beter aansloot in zn geheel, ben ik opnieuw voor rambo gegaan. Ook omdat hij nu vd grond kan eten zonder te knellen oid.

Ik blijf wel gewoon bij Rambo en als er dagenlang regen wordt voorspeld doe ik de hals wel op. Jammer dat er geen andere oplossing nog voor is.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:41

prugelpiet schreef:
Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


250, zaterdag geschoren.


Hier 400 gram. Voelde niets te warm. Ook gisteren in het zonnetje niet.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:52

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


2,5 week geleden geschoren nu met 200 grams buiten en 100 grams binnen.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:11

Jotoma schreef:
Beau_Myrthe schreef:
Hier helaas ook dat probleem. Oplossen is een lastig dingetje kan ik je vertellen. Dat wordt zoeken naar een deken met de perfecte pasvorm, als je hem hebt hoor ik het graag!

De Smartex van Bucas regent bij mij niet in maar drukt voor mijn gevoel te veel op de schoft en zit net op het randje van te strak bij de halsaanzet. 'S winters de Rambo duo met halsstuk er op en bij wat beter weer de Smartex maar de zoektocht gaat verder..


Ik dacht dat het aan mn oude deken lag, want in al die jaren hadden we het nooit eerder gehad. Dacht dat hij gewoon lek was :+

Bucas zit bij mijn paard voor geen meter. Bij amigo met de rechte sluiting had ik dit probleem niet, maar die liep achter wat meer als een jurk af. Omdat de rambo beter aansloot in zn geheel, ben ik opnieuw voor rambo gegaan. Ook omdat hij nu vd grond kan eten zonder te knellen oid.

Ik blijf wel gewoon bij Rambo en als er dagenlang regen wordt voorspeld doe ik de hals wel op. Jammer dat er geen andere oplossing nog voor is.


Ik zag een foto van je paard, vergelijkbaar met die van mij. Als je de oplossing hebt gevonden dan hoor ik hem ook graag. Tot nu toe nog niet gevonden. :(

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:22

Welke dekens het best voor deze situatie?
Shetlander veulen, veel vacht maar blijft tot op de huid nat en heeft het dan ook koud. Staat van 22.00 savond tot 7 uur sochtends binnen. Heeft nu met veel regen 0 grams regendeken op. Overgaan op dikkere dekens omdat de vacht nu plat wordt gedrukt?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:24

PanamaD schreef:
Nee hoor weidebloem, niet mee eens. Die van mij heeft echt een beste als aanzet en de bucas irish turnout past echt goed. De amigo daar in tegen past niet.

Vb
[ [url=m/E4yG3E.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oo oeps, hier een pony waarbij de smartex juist te hoog sluit, doordat de pony een vrij lage halsaanzet heeft. Misschien zit er dan toch best verschil tussen de verschillende modellen. Anyway, het blijft altijd ff puzzelen wat nu goed op je paardje ligt.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:25

Voor de paarden waarbij het inregend.. een wug deken (verschillende merken hebben die) een deken met halve hals dus. Geeft ook minder irritatie op de schoft.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:58

friesam schreef:
Voor de paarden waarbij het inregend.. een wug deken (verschillende merken hebben die) een deken met halve hals dus. Geeft ook minder irritatie op de schoft.


Helaas ook dan regent het in :(
Vraag me niet hoe, maar alsnog de borst enz nat.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:06

Beau_Myrthe schreef:
friesam schreef:
Voor de paarden waarbij het inregend.. een wug deken (verschillende merken hebben die) een deken met halve hals dus. Geeft ook minder irritatie op de schoft.


Helaas ook dan regent het in :(
Vraag me niet hoe, maar alsnog de borst enz nat.

Past de deken dan wel?
Ik heb een bucas irish high neck en geen last van inregenen.
Zelfs met me gewone smartex geen last

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:17

JenniferU schreef:
Beau_Myrthe schreef:


Helaas ook dan regent het in :(
Vraag me niet hoe, maar alsnog de borst enz nat.

Past de deken dan wel?
Ik heb een bucas irish high neck en geen last van inregenen.
Zelfs met me gewone smartex geen last


Deken past zeker, bij de bucus smartex regent het tot nu toe als enigste niet in maar die vind ik weer te strak op de schoft (drukt er enorm op). En op het randje van te strak bij de halsaanzet, het kan net maar is niet optimaal. De high neck versie wil ik ook nog is proberen. Heb jij misschien een foto hoe die ligt?

Ben bang dat met de high neck ze niet met der hoofd aan de grond kan. Je ziet bij de verkoopfoto's altijd zo mooi die hoofdjes omhoog terwijl ik ze juist etend wil zien.
Laatst bijgewerkt door Beau_Myrthe op 08-11-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:19

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Kom even binnen vallen.
Hoeveel gram leggen jullie nu op een schoren paard?


Ik heb 250 grams, sinds gisteren met een hals. Paardlief heeft een nieuwe stal gekregen waarbij hij lekker met zijn koppie naar buiten kan maar dat maakt het wel een stuk frisser

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:30

Bucas irish extra high neck: (ook koppie omhoog foto's haha)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de irish light classic cut:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ligt de smartex: (paar weken ingebruik en zeer tevrede over de pasvorm, geen studieplekken of kale plekken op schoft)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een aantal horseware wugs gepast:
Rambo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amigo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 08-11-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:32

Smartex zorgt bij mij ook niet voor schuurplekken maar dus wel druk op de schoft wat ik ontzettend jammer vindt. Ik moet een combi van Rambo en bucas hebben :j :')

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:34


Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:43

rayoow schreef:
Welke dekens het best voor deze situatie?
Shetlander veulen, veel vacht maar blijft tot op de huid nat en heeft het dan ook koud. Staat van 22.00 savond tot 7 uur sochtends binnen. Heeft nu met veel regen 0 grams regendeken op. Overgaan op dikkere dekens omdat de vacht nu plat wordt gedrukt?


Ik zou het vooral proberen te voelen. Als het veulen het nu warm genoeg heeft, dan zo laten. En anders een keer 100 gram proberen. Is hij dan te warm, dan ga je terug naar de ongevoerde regendeken.
Dat de vacht plat gedrukt wordt schijnt niet zo te zijn. De vacht werkt nog gewoon naar behoren, en de ongevoerde regendeken beschermt extra tegen regen en wind :)

Gevoelsmatig zou ik een veulen trouwens liever zonder deken laten, maar goed, als hij het toch nodig heeft dan is het zo.

@Jennifer ik vind de smartex het beste zitten inderdaad.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:40

Net besloten paardlief meer te gaan scheren. Kan ik mijn 200 grams opdoen en dan in de winter 300 grams. Moet ik nog kopen. Dus ik kijk, geen maat M meer -O-

Dominick al een bericht gestuurd. Zie hem nog wel staan bij gareel. Maar even gevraagd of dat daadwerkelijk zo is

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:42

JenniferU schreef:
Beau_Myrthe schreef:
Smartex zorgt bij mij ook niet voor schuurplekken maar dus wel druk op de schoft wat ik ontzettend jammer vindt. Ik moet een combi van Rambo en bucas hebben :j :')

Dr vario misschien iets?
https://drunensruiterhuis.nl/nl/paard/1 ... 69676.html



Sluit deze niet gewoon even hoog als de rambo duo of original?

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:01

rayoow schreef:
Welke dekens het best voor deze situatie?
Shetlander veulen, veel vacht maar blijft tot op de huid nat en heeft het dan ook koud. Staat van 22.00 savond tot 7 uur sochtends binnen. Heeft nu met veel regen 0 grams regendeken op. Overgaan op dikkere dekens omdat de vacht nu plat wordt gedrukt?

Nee. Eerst uitzoeken of hij het wel koud heeft. Regendeken d'r op, en ja die plet de vacht iets maar de gemiddelde shettenvacht is dikker, en dus warmer :)* , dan de vachten van de paarden van de mensen die de vachtplatdrukhysterie de wereld in geholpen hebben. Mijn shet staat ook met een ongevulde deken nu. 's Avonds voel ik bovenop de kont (daar verliezen ze het meeste warmte) of ze nog prettig warm aanvoelt. Pas als dat niet zo is gaat er een linertje onder.