[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Celinee_
Berichten: 4629
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:31

Hebben jullie tips om het afschuren van de manen te voorkomen bij halsdekens? Ik doel vooral op het stukje manen bij de schoft.


Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:37

Saaams schreef:
Horseware liner onder de bucas smartex
Liner valt aan de voorkant wel ruim. Blij dat ik de ponyversie 175 gekozen heb :+

[ [url=m/rX5gB9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1IeBHi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wrZ22y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh top! Ziet er goed uit :j

Welke maat van Bucas heb jij?

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Saaams

Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:40

Drico schreef:
Saaams schreef:
Horseware liner onder de bucas smartex
Liner valt aan de voorkant wel ruim. Blij dat ik de ponyversie 175 gekozen heb :+

[ [url=m/rX5gB9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1IeBHi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wrZ22y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh top! Ziet er goed uit :j

Welke maat van Bucas heb jij?


175/130 - 5’9
Liner is 175/125 pony

Laerkens Beauty

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:13

Liners moet ik hier standaard verstellen, altijd sluiting wat omhoog.
Gelukkig is dat zo gedaan met de naaimachine.
Mooi opgelost zo met de liner onder bucas!

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:41

Ja die sluiting is bij pony maten echt super suf gedaan, veelte laag...

Saaams

Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:52

Hij valt inderdaad laag. Maar ik ben niet zo handig met naaien. Het hindert me niet.

Laerkens Beauty

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:19

Bij mijn shet was het wel lastig omdat ik hem niet aan de voorkant kan vastmaken aan de buiten deken. Dus heb hem omhoog laten plaatsten. Zelf kan ik het niet

xMarizka
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:32

Pony staat hier ongeschoren onder zijn 150gr
Hij had het oprecht koud onder zijn ongevoerde 0gr en de fleecegevoerde van mijn zus haar pony pastte niet (trok naar achteren).

Binnenkort gaat hij kaal! Zou ik hem dan (hangt van het weer af) onder de 200 gr kunnen zetten? Of is het verschil dan te klein en moet hij gelijk dikker staan?

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:03

Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:54

Mijn geschoren pony staat onder een 250 grams Rhino. 24/7 buiten. Alleen begint de hals op te krullen op de rug >;) Iemand ervaring mee?

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:10

MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.


Die van mij buiten in weer en wind en is geschoren (alleen benen niet) en staat onder 200 gram. Heb hem een half uurtje 300 opgelegd en hij was vuurheet onder zijn deken. Ik vind het zo gek dat iedereen zijn paarden zo zwaar inpakt, wat leggen ze dan nog op als het echt koud wordt? Die van mij smelt als ik er meer opgooi nu.. is dat dan echt zo verschillend per paard?


Ik heb trouwens een tempest highlander (ofzoiets) deken gekocht met afneembare hals. Helaas was die een maatje te klein dus ben ik nu aan het wachten op een maatje groter. Maar geloof dat dat hele fijne dekens zijn! Voelde kwalitatief heel fijn aan vond ik... Kan stiekem niet wachten tot het kouder wordt en hij zn 300 gram tempest highlander op kan :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:37

ja dat wisselt wel per paard denk ik.
en ook per merk deken.
mijn 2 staan beiden onder 200 gram.
mijn ruin links heeft geen erg dikke wintervacht en voelt er warm onder...dat is een harrys horse
mijn merrie wel een dikke vacht en haalde ik er gister nog met de haren omhoog er onder weg.
( kan dus wel onder een deken dat ze de haren opzetten!)
zij heeft een waldhausen op.

mijn 2 monsters :D

Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:41

Mijn twee geschoren ponys onder 250 met hals. Vond ze eind van de middag wat warm eronder staan maar wordt vannacht weer koud dus zo gelaten

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:19

Die van mij staat nu ook onder 250 met hals en is geschoren, halsstuk ik wel dunner

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:42

Joliieeenn schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.


Die van mij buiten in weer en wind en is geschoren (alleen benen niet) en staat onder 200 gram. Heb hem een half uurtje 300 opgelegd en hij was vuurheet onder zijn deken. Ik vind het zo gek dat iedereen zijn paarden zo zwaar inpakt, wat leggen ze dan nog op als het echt koud wordt? Die van mij smelt als ik er meer opgooi nu.. is dat dan echt zo verschillend per paard?


Ik heb trouwens een tempest highlander (ofzoiets) deken gekocht met afneembare hals. Helaas was die een maatje te klein dus ben ik nu aan het wachten op een maatje groter. Maar geloof dat dat hele fijne dekens zijn! Voelde kwalitatief heel fijn aan vond ik... Kan stiekem niet wachten tot het kouder wordt en hij zn 300 gram tempest highlander op kan :+



Ja dit schilt enorm per paard. Mijn ongeschoren staat ook onder 200 gram nu. Sochtends als het tegen 0 is voelt ze daar fris onder dus mag ze wel een 300 op voor enkel de nacht.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:00

Ja verschilt echt enorm per paard. Ik heb er 3 ongeschoren waarvan er 2 bloot staan en 1 onder 200 gram. En die voelt vaak nog kouder onder haar deken dan die 2 die bloot staan :+
Als het nog kouder wordt, gaat hier de liner er onder. Maar dat stel ik uit tot her overdag rond het vriespunt is (hoop ik)

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:17

Mijne staat geschoren onder 200 gram en voelt er prima onder en staat rustig te vreten in de wei. Als t kouder wordt gaat de 300 op en als het dag en nacht vriest eventueel 400 gram

Life is a balance of holding on, and letting things go…

HarmanyL

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:50

Jeetje wat veel allemaal.. mijn geschoren onder 100 gram zonder hals en voelt gewoon lekker warm

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:25

Een jonger dier moet zichzelf warm kunnen houden. Mits je niet in de natuurlijke bescherming gaat lopen rommelen. Mijn oudje kan zich niet goed warm houden. Valt behoorlijk in krijgt last van de spieren. Het ene paard is het andere ook niet.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 06:51

Hier ook geschoren, eentje onder 200 en eentje onder 250

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:45

Joliieeenn schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.


Die van mij buiten in weer en wind en is geschoren (alleen benen niet) en staat onder 200 gram. Heb hem een half uurtje 300 opgelegd en hij was vuurheet onder zijn deken. Ik vind het zo gek dat iedereen zijn paarden zo zwaar inpakt, wat leggen ze dan nog op als het echt koud wordt? Die van mij smelt als ik er meer opgooi nu.. is dat dan echt zo verschillend per paard?

Ik heb trouwens een tempest highlander (ofzoiets) deken gekocht met afneembare hals. Helaas was die een maatje te klein dus ben ik nu aan het wachten op een maatje groter. Maar geloof dat dat hele fijne dekens zijn! Voelde kwalitatief heel fijn aan vond ik... Kan stiekem niet wachten tot het kouder wordt en hij zn 300 gram tempest highlander op kan :+


Die van mij is half oktober geschoren en meer dan 100 gram = zweten!
Ik wil hem nu nog een keer scheren maar dan is 100 wel te weinig denk ik en ga ik over op 200 gram.
Wel een dubio want ik wil een bucas 50 gram aanschaffen, maar een onderdeken is 150 gram en dan heb je toch al 2 lagen.. dus dat is misschien nog warmer dan 200. Alleen als t overdag dan boven de 8 graden komt of de zon weet ik zeker dat hij het te warm gaat hebben.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:03

Bij mij de ene onder 200 grams en de ander onder 250 grams. Staan in een buitenstal met uitloop.
Allebei ongeschoren.
Die onder 200 is pas 2 en heeft eigenlijk geen deken nodig. Maar is geblesseerd, waardoor ik toch heb besloten haar onder een dek te zetten, zodat ze zich bezig kan houden met herstel ipv warm houden. 0 Grams voelde te koud.

Fudge

Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:28

Hier ongeschoren sinds een paar dagen onder een 150gr irish. Hij staat de hele dag in de gure wind, 0gr werd echt te koud. 150gr was wel een behoorlijke overgang, de eerste dag stond hij ook te zweten na wat gerace door de wei, maar nu voelt hij prima. Ik twijfel of ik er nog een liner bij zal bestellen... met het bucas systeem wordt het dan meteen 300gr en dat vind ik behoorlijk voor een ongeschoren paard. Dekens wisselen zit er niet in... misschien ook maar eens kijken naar zo'n horseware liner (alleen hij past zo fijn in zijn 6,3 inch bucas en die maat is verder niet echt te vinden...)

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:53

Mijn paard vandaag voor de 2e keer geschoren.
Staat dag en nacht buiten met schuilstal, staat nu onder 350 gram incl. 100 grams hals.
Met 200 vond ik hem op boven op zijn rug net te koud, nu staat hij perfect!
Heb het idee dat mijn liner na het wassen niet meer zo dik is als in het begin.

Het verschilt echt heel erg per paard merk ik, mijn Spanjaard is echt een koukleum! {:)

Stal_Fiore

Berichten: 9326
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:23

Fanniehh schreef:
Heeft er iemand ervaring met een Amigo Bravo Pony maat 115/165 (5,6) én van dezelfde maat deken in normale Amigo Bravo (zonder toevoeging pony)? Zit er verschil in deze twee uitvoeringen? Bij de eerste is 5,6 de grootste maat en bij de tweede de kleinste. De deken die wij besteld hadden past nl qua onder en ruglengte goed op onze c-pony maar hangt tamelijk lang (net boven knie). Een kleinere maat is geen optie omdat de rest goed past.


Ja de pony versie is minder lang naar de benen.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers