[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:14

Hallo! Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb een smalle merrie met een moeilijke pasvorm. Hele rits dekens uitgeprobeerd en volgens mij is de conclusie dat ze tussen de maat 185 en 190 in zit.

In de zomer heeft ze een Amigo three in one deken op gehad maat 190. Na een week vakantie kwam ik echter terug en toen was de onderste helft van haar manen flink uitgedund en had ze een drukplek op de schoft.. :(

Sindsdien ben ik erg huiverig met dekens..

Ik heb één deken die haar zeker weten goed past, een Bucas Smartex rain maat 190. Die heb ik meegekregen van de fokker. Had ze daar ook al een langere tijd op.
De iets hoger gesloten, uitgesneden hals werkt goed voor haar door haar kippenborstje ( :') ).

Ik ben alleen nu nog op zoek naar een aantal andere dekens die haar goed gaan passen.
- 0 grams regendeken. Ligt nu een Amigo op, maar daar wordt ze niet blij van.
- Dikke winterdeken. Ik heb een nieuwe Amigo Bravo all in one heavy met hals klaarliggen, maar ik ben toch huiverig.. Ondanks dat hij gemaakt is voor smalle paarden die gevoelig zijn op de manen... Is een halsdeken wel verstandig? Moet ik niet gewoon een onderdeken onder haar smartex gooien? En als dat het geval is, wat voor onderdeken dan? Een Trust tetris deken? Werkt dat echt?

Nouja, kortom, veel twijfels. Iemand hier ervaring? :)


RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:19

Als bucas goed ligt zou ik daar gewokn bij blijven. Ook van de Smartex heb je verschillende diktes.

"Een draver, is gaver" :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:21

ik had van de week me deken af gedaan. Maar ga hem morgen toch weer op doen. Ik ben alleen nog niet uit hoe ik me rhino deken ionic ga opbouwen. WAarschijnlijk doe ik dat zodra ze meer binnen staan. ik wil het dan na 2-4-6-8 uur opbouwen. en daarna 24/7 om

ik denk dat ik op een woensdag begin, dan ben ik vrij. dus dan die 2 uur op. En dan donderdag werk ik alleen in de ochtend dan 4 uur. Vrijdags dan 6 uur. En dan zaterdag 8 uur. en dan zondag 10 uur en dan miss maandag van 7.00 tot 17.00. en daarna 24/7

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:22

Amy schreef:
Verbaasd mij dat er nu al zoveel onder 100 gram staan, hebben jullie paarden het echt koud?

Mijn oudje staat al een tijdje onder de 0 grams, mijn jonkie sinds begin deze week ook.


Hier heeft mijn jongste nu 100 of 200 gram nodig, moet best wat wisselen.
Heeft het inderdaad snel koud :j

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:24

RianneH schreef:
Als bucas goed ligt zou ik daar gewokn bij blijven. Ook van de Smartex heb je verschillende diktes.

Had ik gevonden ja, ik denk dat ik er dan een smartex extra bij aanschaf. Enige wat ik niet kan vinden is een ongevoerde smartex? Het is allemaal minimaal met fleece voering, dus ongeveer 100 grams..

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:28

Het hangt puur af van wat je wilt. Ik heb ook eens een winter met de smartex gedaan, pas eind oktober op gelegd en in maart gewisseld voor een regendeken. Paard had een aardige vacht van zichzelf, dit was puur als extra tegen afvallen.
Wil je niet te veel vacht kwekem en/of scheren dan zal je een gevoerde smartex moeten aanschaffen. De extra is dacht ik wel vrij dik, was er niet nog een tussen dikte?

"Een draver, is gaver" :D

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:35

Ja, er is wel een medium ook nog, maar omdat mijn merrie nog helemaal in het zomerhaar zit en nog een stuk spek bij mag kweken wil ik een dikke deken als backup hebben, er gaat flink brok in en ze wordt maar mondjesmaat breder. Als ze haar energie dan ook nog moet gebruiken om warm te blijven wil ik haar liever een zetje in de rug geven. :)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:38

Amy schreef:
Verbaasd mij dat er nu al zoveel onder 100 gram staan, hebben jullie paarden het echt koud?

Mijn oudje staat al een tijdje onder de 0 grams, mijn jonkie sinds begin deze week ook.


Geloof dat deze discussie ongeveer elk half jaar weer terug komt :')
Ook bij ons op stal overigens.
Ja, mijn paard heeft het echt koud. Had hem onder een katoenen deken staan en daar voelde hij koud onder. Onder zijn 50 grams gevoerde deken voelde hij nu nog goed.. dus dat laat ik eerst even zo.
Mijn paard maakt ook geen berenpak aan zoals veel paarden wel doen dus hij heeft de dekens wel echt nodig.

Ik denk dat ik toch de smartex Rain bestel naast mijn 50 grams anniversary. Dan heb ik de freedom extra voor daarna en de smartex extra voor daarna :)
De drunens ruiterhuis optie hou ik nog even open. Niet duur en qua materiaal vind ik die erg aantrekkelijk!

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:41

upendo schreef:
Ja, er is wel een medium ook nog, maar omdat mijn merrie nog helemaal in het zomerhaar zit en nog een stuk spek bij mag kweken wil ik een dikke deken als backup hebben, er gaat flink brok in en ze wordt maar mondjesmaat breder. Als ze haar energie dan ook nog moet gebruiken om warm te blijven wil ik haar liever een zetje in de rug geven. :)


Laatst aan mijn DA gevraagd omdat ons paard ook snel dun wordt: die zei veeeeeeeeel ruwvoer en daarnaast wellicht stro geven omdat ze hooi op een gegeven moment flauw zijn. Schoon stro uiteraard. Doordat de spijsvertering op gang blijft blijven ze warm en verliezen ze geen energie hiermee.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:42

Brok is niet het eerste wat je zou moeten voeren om aan te zetten, dan is meer ruwvoer en daarna pulp (ook ruwvoer) een betere stap.

Het is verder heel paard afhankelijk. Gooi je er nu een extra op dat ga je wel een probleem krijgen wanneer het guurder wordt. Ondanks de regen en wind is het nog vrij warm met 16 graden. Wat ga je dan doen bij een gevoelstemperatuur van -5?
En niet onbelangrijk, wat zijn de stallingsomstandigheden?

Zoals eerder gesproken zou ik ook altijd opbouwen. Max met 100grams per keer, puur omdat je paard ook moet wennen aan de dikkere jas.

"Een draver, is gaver" :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:44

RianneH schreef:
Brok is niet het eerste wat je zou moeten voeren om aan te zetten, dan is meer ruwvoer en daarna pulp (ook ruwvoer) een betere stap.

Het is verder heel paard afhankelijk. Gooi je er nu een extra op dat ga je wel een probleem krijgen wanneer het guurder wordt. Ondanks de regen en wind is het nog vrij warm met 16 graden. Wat ga je dan doen bij een gevoelstemperatuur van -5?
En niet onbelangrijk, wat zijn de stallingsomstandigheden?

Zoals eerder gesproken zou ik ook altijd opbouwen. Max met 100grams per keer, puur omdat je paard ook moet wennen aan de dikkere jas.


Geloof ik meteen, maar paard voelt soms koud onder 100 gram, lijkt me dat ik haar dan niet maar gewoon zo moet laten staan :o

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:45

Bij ons komen ze nu minder buiten ivm dat het land zo nat is, dus is een 50 grams of fleecegevoerde regendeken voldoende.
Ik zag bij dochorse de busse softshell met fleecevoering. Deze is rekbaar.. en betaalbaar.. leek me wel wat voor slopers :D

Iemand hier ervaring mee?

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:49

Ir1ne schreef:
[naam] schreef:
Verbaasd mij dat er nu al zoveel onder 100 gram staan, hebben jullie paarden het echt koud?

Mijn oudje staat al een tijdje onder de 0 grams, mijn jonkie sinds begin deze week ook.


Geloof dat deze discussie ongeveer elk half jaar weer terug komt :')
Ook bij ons op stal overigens.
Ja, mijn paard heeft het echt koud. Had hem onder een katoenen deken staan en daar voelde hij koud onder. Onder zijn 50 grams gevoerde deken voelde hij nu nog goed.. dus dat laat ik eerst even zo.
Mijn paard maakt ook geen berenpak aan zoals veel paarden wel doen dus hij heeft de dekens wel echt nodig.

Was gewoon een vraag hoor... Ik begin dan namelijk gewoon te twijfelen aan mezelf, omdat zowat iedereen al 100 op heeft en ik nog steeds 0.

Hoe vinden jullie trouwens dat deze deken ligt? Vliegendeken heeft ze maat 185, had ik deze ook in gekocht maar was veel te groot. Deze is 175;


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:50

Hier komt er een bucas anniversary ongevoerd voor nu. Dan kan ik nog even doorsparen voor de dikkere versie)200gr', en als het ineens kouder wordt kan ik er een 100 grams onderdeken van bijvoorbeeld qhp onder doen.

Irocco Bleu <3 B+12

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:51

Ik reageerde op Upendo Azmay. Een Bucas Smartex Extra is niet 100-200 gram.
Hoewel ik van mening blijf dat er iets is waardoor jouw paard zich als jong dier niet warm genoeg kan houden. Dat betekend niet dat je er niet op moet inspelen zoals nu, maar ik vraag me toch af of er iets niet goed zit in het metabolisme.

"Een draver, is gaver" :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:51

upendo schreef:
Ja, er is wel een medium ook nog, maar omdat mijn merrie nog helemaal in het zomerhaar zit en nog een stuk spek bij mag kweken wil ik een dikke deken als backup hebben, er gaat flink brok in en ze wordt maar mondjesmaat breder. Als ze haar energie dan ook nog moet gebruiken om warm te blijven wil ik haar liever een zetje in de rug geven. :)

Je kunt ook kijken voor de multi stable voor eronder. Die is 150 grams en kun je onder de rain stoppen. Daar kom je dan al een heel eind mee. Mocht dat te koud zijn kun je nog een dikkere deken erbij nemen, maar ik ben met een koukleum tot nu toe toegekomen met die dekens. Van de rain ineens naar de extra vind ik wel heel extreem, dat is van dun herfstjasje naar Michelin mannetje.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:53

Bedankt voor de adviezen, ik zal is kijken naar een 0 grams en 100/150 voor nu!

En nog even, wanneer het paard staat te trillen, dus overal gewoon rillingen; dan heeft hij het koud toch? Hij heeft dat vooral bij regen, en heeft een dun velletje...

Voor ik dat trillen verkeerd opvat :o

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:55

Ja, dat is hetzelfde als bij ons mensen, het is een manier van warmte opwekken.
Een of en toe een beetje rillen is niet erg, maar regelmatig is wel een teken dat ze het te koud hebben.

"Een draver, is gaver" :D

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:57

Amy schreef:
Ir1ne schreef:

Geloof dat deze discussie ongeveer elk half jaar weer terug komt :')
Ook bij ons op stal overigens.
Ja, mijn paard heeft het echt koud. Had hem onder een katoenen deken staan en daar voelde hij koud onder. Onder zijn 50 grams gevoerde deken voelde hij nu nog goed.. dus dat laat ik eerst even zo.
Mijn paard maakt ook geen berenpak aan zoals veel paarden wel doen dus hij heeft de dekens wel echt nodig.

Was gewoon een vraag hoor... Ik begin dan namelijk gewoon te twijfelen aan mezelf, omdat zowat iedereen al 100 op heeft en ik nog steeds 0.

Hoe vinden jullie trouwens dat deze deken ligt? Vliegendeken heeft ze maat 185, had ik deze ook in gekocht maar was veel te groot. Deze is 175;


[ [url=m/czirLs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij mensen is het ook verschillend hoe koud iemand het heeft:mijn vriend loopt soms in een tshirt terwijl ik loop te rillen.

Deken ligt volgens mij prima zover k kan zien.

[***] schreef:
Bedankt voor de adviezen, ik zal is kijken naar een 0 grams en 100/150 voor nu!

En nog even, wanneer het paard staat te trillen, dus overal gewoon rillingen; dan heeft hij het koud toch? Hij heeft dat vooral bij regen, en heeft een dun velletje...

Voor ik dat trillen verkeerd opvat :o


Rillen lijkt mij een deken van koude idd. Vaak zetten ze ook de haren omhoog.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:01

Even kijken hoor, wat een reacties opeens! :))

Ze vreet haar halve stal leeg qua stro, krijgt veel ruwvoer en gaat elke dag van 8 tot 6 naar buiten. Dus qua ruwvoer komt ze voor mijn gevoel niet veel tekort. Ze krijgt er merriebrok, maisbrok en slobber naast. Ohja, luzerne ook nog.

Stalling omstandigheden zijn dus overdag elke dag de wei op, s avonds op stal.

Ik heb nu thuis twee smartex rain dekens liggen, dus daar krijgt ze er nu een van op.

Die Multi stable als tussendeken eronder is inderdaad ook nog wel een optie, dan ga ik de extra halen voor als het echt koud wordt.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:03

Ik ben (persoonlijk) geen fan van mais geven ivm hoog zetmeel percentage. Zou dan eerder kiezen voor speedibeet of een flinke dot olie over het voer. Maar goed, off topic :D

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:04

Ik heb ze momenteel allemaal onder 0 gram regendeken staan.
2 dag en nacht buiten en de andere 3 snacht's op stal. (en de 4e ook maar die heeft wintervacht dus geen dekens).

Richting eind van de maand ga ik er 4 scheren en dan krijgen 4 de 200 grams amigo met hals op. De andere is jong en gaat weinig aan de bak dus even zien wat ik daarmee doe qua dekens.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:05

Zijn we al naar aan het kijken, we gaan binnenkort over op muesli, want de maisbrok laat ze deels liggen.

Mocht je daar over willen sparren, PB gerust. Het is mn eerste paard dus het is nog even uitvogelen allemaal. :D

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:38

JenniferU schreef:
Met het oog op de winter:
Iemand ervaring met deze deken?
Bucas Irish Leg Warmer Riding Rug

[ [url=m/C0ljWd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb deze deken, helaas maar 1x gebruikt.. mn pony heeft het er te warm mee met zn wintervacht. Vind het wel een supe fijn ding, en geen hinder van met rijden en blijft op zn plek liggen.

Evt wil ik hem wel verkopen, het is maat 195/L in het blauw.

[o]

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:41

Je hebt een pb van me

Weet iemand of er een fleece binnekant in de smartez hals zit?
De ene shop zegt dat er een voering/vulling in zit en de andere shop zegr met een nylon binnekant

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers