[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:24

Ik zou er een staldeken of onderdeken onder doen, dat ligt fijner dan een zweetdeken

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:24

Zweetdeken gaat trekken en schuren, zeker als ze er 24/7 mee lopen. Wellicht is 100grams ook al warm genoeg, biedt het net even dat extra stukje bescherming dat ie nodig heeft.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:57

Ik doe ook echt nooit een zweetdeken onder een andere deken, dat schuift en trekt geheid. Als je aan dekens begint vind ik de basis echt 0/100/200/300 gr, met die 4 kan je ook nog combineren.

Mijn ruin staat ook 24/7 buiten met schuilstallen en een behoorlijk vachtje maar die staat gewoon onder 300gr en dat is niet te warm voor hem. :)

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:59

Mijn ongeschoren haflinger staat nog steeds onder 100 gram, de Amigo bravo.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal.
Voor mijn gevoel zou ik haar het liefst warmer inpakken maar ze heeft het toch echt warm genoeg zo, dus ik hou me in :')
Ik hou het wel extra in de gaten nu met de kou en sneeuw.

Ik zou inderdaad geen zweetdeken eronder gebruiken. Ik heb al vaker gezien dat dit enorm kan gaan trekken en schuren.

Een halsdeken zou ik voor een paard met veel manen niet doen. Niet nodig en zonde van de manen.

Die master deken lijkt wel mooi! Die zal ik ook in gedachten houden.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:29

NinaCharlie schreef:
Mijn ruin staat ook 24/7 buiten met schuilstallen en een behoorlijk vachtje maar die staat gewoon onder 300gr en dat is niet te warm voor hem. :)


Maar ben jij dan direct in het begin van het seizoen begonnen met dekens? Want mijn paard heeft tot nu toe dus geen deken gezien en echt best een dikke vacht vandaar dat 300 gram mijn ineens zo warm lijkt. Het liefst doe ik zonder dekens en alleen met echte kou/neerslag een deken op maar dat is ook lastig en gedoe denk ik.

Bedankt voor de tips met zweetdeken. Geen goed idee dus.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:34

Ja ongeveer vanaf half september. Qua temperatuur had het nog makkelijk zonder gekund maar in die tijd was er ontzettend veel regen en daar kan mijn ruin niet tegen. Zodoende begonnen met 0gr en de rest opgebouwd.

In jouw situatie zou ik inderdaad lichtere dekens aanschaffen, kan natuurlijk ook tweedehands, om de overstap wat kleiner te maken. Niks naar 300 gr is idd veel. Als hij het er goed onder doet is dat niet zo erg alleen als het weer wat warmer wordt dan is van 300 gr naar niks al helemaal een “shock”

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:53

Hier is het 1 graad. Net van 400 naar 600 gegaan.

Over paar dagen os het weer minimaal 6 graden. Dan gaat de onderdeken er weer af.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:24

:wave:

Ik heb mijn paard vandaag een nieuwe amigo bravo deken opgedaan (maat 191) maar ze valt echt net tussen de 191 en 198 in.
Ze staat nu dus een beetje met blote kont terwijl de 198 echt te lang is.

Nu heb ik vernomen dat Rambo iets groter valt. Is het een idee om een 191 Rambo Wug te kopen? Zal dat beter passen?

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:51

Jeetje wat staan jullie paarden er allemaal warm bij zeg. Of aardig wat in ieder geval.
Degene die hun paard nu al onder 600 gram hebben, zijn die geschoren?

En over de levensvraag. Middelste singel bij rambo als eerst of als laatste, Geen uitsluitsel dus.
Waarom doen jullie de middelste als laatste?
En er was 1 iemand die hem naar als 1e heeft gewijzigd voor het blijven hangen. Merkte je dan ook echt dat hij er anders achter bleef hangen?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:57

Ik doe het meestal gewoon van voor naar achteren xD Soms de middelste eerst dan de schuine, nooit de middelste als laatste maar geen idee waarom of wat hoort.

*Edit: Heb er zonet even een studie van gemaakt, bij alle foto's vanuit horseware waarbij ik het kan zien doen ze eerst de rechte en dan de schuine singels xD.
Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:10

Oh ik doe de singels bij mn nieuwe optimo gewoon recht, niks kruizen oid. Is dat niet goed?

Deken ligt verder prima en schuift niet... paard voelde net heerlijk aan onder zijn 400 gram liner. Hij is wel geschoren

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:12

Volgens mij “horen” bij de Rambo dekens de buitenste buiksingels gekruist behalve bij de Optimo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:13

Ik heb een redelijk dringend vraagje. Mijn IJslander staat 24/7 buiten (ongeschoren) , met deze heftige sneeuwval stond hij behoorlijk te shaken vanmorgen, ik heb zijn ongevoerde regendeken (zonder hals) erop gelegd en het leek even beter te gaan!

Nu wilde ik hem er zo weer afhalen gezien het hier gestopt is met sneeuwen, maar vanavond en morgen gaat het weer verder... ik heb morgen een lange dag school dus zou op zn vroegst om half 6 ‘s avonds bij hem kunnen zijn

Wat is nu verstandig? Toch afhalen, en hopen dat hij het niet “koud” krijgt? Of erop laten?
Ik heb ergens gelezen dat een deken en een dikke vacht juist averechts kan werken doordat de haren niet overeind kunnen? Is dat juist?

Als 3e optie zou zijn om nú in de auto te stappen en een 100g deken (evt. hals) te halen en hem die omdoen?

Ik weet het even niet, wat denken jullie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:18

Je zou met deze temp en zoveel neerslag prima 100 gram op kunnen doen lijkt me.

Ik doe bij de Rambo singels de middelste als eerste... :D

Die hier onder 400 staat is geschoren, die onder 350 niet maar zit wel dun in het haar

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:31

Kelly nee ergens achter blijven hangen is niet gebeurd maar we hebben de deken pas...

Ik heb nu de middelste als eerste gedaan, lijkt toch het veiligst aangezien er nu niks overblijft waar ponylief eventueel achter kan blijven haken.

Mijne staat nog steeds geschoren onder 300 gram + O grams hals.

Afbeelding

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:35

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag aan meer ervaren dekengebruikers. Ik heb er weinig verstand van.

Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nu is hij verhuisd (weer 24/7 buiten met schuilstal) maar blijkt t toch wat anders te gaan. Hij heeft tot vorige week zonder deken gestaan en een ontwikkelde wintervacht. Hij is wel een koukleum die slecht tegen nattigheid kan.

Nu vond ik hem een aantal dagen geleden bibberend en heb hem daarom even in de buitenstal gedaan met een ongevoerde regendeken met zweetdeken eronder. Hij knapte snel weer op. Nu had ik alleen nog een 300 gr winterdeken liggen of ongevoerde regendeken, daarom heb ik met het huidige weer de 300 gram opgedaan en hem weer bij de kudde gelaten. De kudde staat vaak gewoon buiten en hij blijft er dan bij staan ;-)

Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Paard heeft dus een ontwikkelde wintervacht, maar is een koukleum en ik ga m deze winter toch (in ieder geval in slechte periodes) onder de dekens zetten omdat hij dat blijkbaar in de nieuwe omstandigheden nodig heeft.

Welke deken moet ik erbij kopen, 300 gram lijkt me wel erg dik voor standaard met zijn wintervacht? Maar ongevoerd is ook niks nu. Zal ik een 100 of 200 grams erbij kopen als standaard deken? Wat zouden jullie doen?

Ik heb een IJslander en een shetlandpony, allebei buitenpaarden en allebei met volledige vacht. En voor allebei heb ik een verschillend systeem :+

Mijn ruin (IJslander) staat eigenlijk de hele winter onder de Smartex rain. Dat is een regendeken met staydry voering (een soort fleece). Hij heeft het niet gauw koud, bij hem gaat het erom dat hij droog blijft op de nieren. Ook heeft hij gauw last van de wind.
Mijn merrie (shetlandpony) heeft regendekens waar ik liners in verschillende diktes onder kan doen. In principe staat ze het grootste deel van de winter onder een 100 grams Horseware liner met dus een regendeken. Als het wat kouder is (vanaf -5 ongeveer) dan krijgt ze 200 grams op en als het echt heel, heul koud zou worden kan ik die twee liners dan combineren tot 300 grams. De liners kan ze niet onder als haar vacht nat is (of nou ja kan wel maar ze wordt dan alleen maar koud). Daarom heb ik voor haar ook een wollen onderdeken. Daarmee kan ze ook als haar vacht nat is warm en droog worden onder de regendeken. Volgende dag/avond is pony droog en de wollen deken is dan iets klammig. En dan gaat er weer een liner onder de deken ipv het wollen ding. Echt ideaal is het niet, omdat een wollen onderdeken gaat trekken bij de schouders. Daarom loopt mijn merrie eigenlijk de hele winter onder een deken, ze blijft dan droog en warm.
De Smartex kan je paard wel met natte vacht gerust onder. Daarom heb ik die voor mijn ruin. Het is een stevige deken, goed tegen de wind, zonder dat hij meteen heel zwaar is (zoals bij voorbeeld één van zijn regendekens is). De Smartex is de enige deken die ik heb waar ook zijn schouders droog onder blijven.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:40

Elodie schreef:
Ik heb een redelijk dringend vraagje. Mijn IJslander staat 24/7 buiten (ongeschoren) , met deze heftige sneeuwval stond hij behoorlijk te shaken vanmorgen, ik heb zijn ongevoerde regendeken (zonder hals) erop gelegd en het leek even beter te gaan!

Nu wilde ik hem er zo weer afhalen gezien het hier gestopt is met sneeuwen, maar vanavond en morgen gaat het weer verder... ik heb morgen een lange dag school dus zou op zn vroegst om half 6 ‘s avonds bij hem kunnen zijn

Wat is nu verstandig? Toch afhalen, en hopen dat hij het niet “koud” krijgt? Of erop laten?
Ik heb ergens gelezen dat een deken en een dikke vacht juist averechts kan werken doordat de haren niet overeind kunnen? Is dat juist?

Als 3e optie zou zijn om nú in de auto te stappen en een 100g deken (evt. hals) te halen en hem die omdoen?

Ik weet het even niet, wat denken jullie?

In de auto stappen en een 100 grams deken halen. Wel eerst je paard binnen laten opdrogen met een zweetdeken, als je op een nat paard een regendeken/buitendeken legt krijgen ze het geheid koud. Mijn IJslander staat nu onder een Smartex Rain, dat is vergelijkbaar met 100 grams. Warmer is voor hem niet nodig. Vannacht en morgen blijft het nog sneeuwen en regenen, ik zou 'm lekker tot morgenavond op laten. Zonnig zal het niet worden, dus ook als er geen neerslag meer valt heeft je paard het niet zomaar warm.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:05

Ik heb vandaag de 200 grams eraf gehaald. Ze had het er warm genoeg onder.
Maar was ingesneeuwd bij de borst. Dus mee naar huis om even goed te drogen.

Voor nu de 300 grams even opgedaan

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:10

Elodie schreef:
Ik heb een redelijk dringend vraagje. Mijn IJslander staat 24/7 buiten (ongeschoren) , met deze heftige sneeuwval stond hij behoorlijk te shaken vanmorgen, ik heb zijn ongevoerde regendeken (zonder hals) erop gelegd en het leek even beter te gaan!

Nu wilde ik hem er zo weer afhalen gezien het hier gestopt is met sneeuwen, maar vanavond en morgen gaat het weer verder... ik heb morgen een lange dag school dus zou op zn vroegst om half 6 ‘s avonds bij hem kunnen zijn

Wat is nu verstandig? Toch afhalen, en hopen dat hij het niet “koud” krijgt? Of erop laten?
Ik heb ergens gelezen dat een deken en een dikke vacht juist averechts kan werken doordat de haren niet overeind kunnen? Is dat juist?

Als 3e optie zou zijn om nú in de auto te stappen en een 100g deken (evt. hals) te halen en hem die omdoen?

Ik weet het even niet, wat denken jullie?

Als hij nu goed voelt onder die deken zou ik hem gewoon oplaten tot je er morgen weer bent.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:13

KellyR schreef:
Jeetje wat staan jullie paarden er allemaal warm bij zeg. Of aardig wat in ieder geval.
Degene die hun paard nu al onder 600 gram hebben, zijn die geschoren?

En over de levensvraag. Middelste singel bij rambo als eerst of als laatste, Geen uitsluitsel dus.
Waarom doen jullie de middelste als laatste?
En er was 1 iemand die hem naar als 1e heeft gewijzigd voor het blijven hangen. Merkte je dan ook echt dat hij er anders achter bleef hangen?



Mijne is idd geschoren.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:15

Afbeelding

Blij dat ik een hals erbij heb nu met die sneeuw valt :brr: Voelde verder goed warm eronder.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:27

@elodie de haren kunnen inderdaad niet omhoog gaan staan met een deken om waardoor ze minder goed warm kunnen blijven. Daarom zeker met deze temperaturen wel een grammetje er onder.

Dames, mijn dank is groot voor het beantwoorden Rambo singel vraag :D

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:54

Toen ik net op stal was voelde ze niet echt warm op de hals dus ik heb haar smartex extra en 300 grams extra hals thuis opgehaald. Staat ze er lekker warm bij :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:51

Hier geschoren paard onder 250 grams en vandaag de 150 grams hals er weer aan gedaan. Paarden waren vandaag vroeg buiten gezet, zodat ze naar binnen konden toen het ging sneeuwen. Ik ga morgen het weer afwachten, maar anders gaat haar 400 grams deken op.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:22

Ik zit dus met een vraag.
Mijn NRPS D-pony heeft momenteel een 300 grams deken op. Voelt goed er onder zeker niet te warm. Alleen is het zo dat het kouder gaat worden.

Ik wil graag zijn wintervacht tegen gaan, maar hoe kan ik dat het beste doen? We willen hem niet scheren omdat hij elke dag naar buiten gaat én in een buitenstal staat. ( waar het dus ietsje warmer is dan buiten, maar niet een heel groot verschil ) Wat moet ik dus doen? De 300 er af halen en zijn 200 grams opleggen? Maar dan groeit zijn vacht toch heel erg of toch de beslissing maken om een 400 grams deken er bij te halen en die er op te leggen als het kouder is?