[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:30

Hier vannacht ook 5/6 graden en de nacht erna 1/2 graden...
Dan mogen ze hun dekentje wel weer even op...

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:32

Bagheera_206 schreef:
Vanavond wat regen dus toch maar regendekentje opgedaan. Stalgenootje wil hem morgenochtend weer af doen.

Ik kijk eigenlijk naar gewone temperatuur. Zodra je 0 grams regendeken opdoet neem je de wind weg als factor. Of denk ik dan niet goed?


Persoonlijk denk ik dat dat "te simpel" gedacht is ja. De wind maakt het (afhankelijk van de temperatuur en windkracht) daadwerkelijk echt kouder. En die kou los je natuurlijk niet op met een 0 grams deken. Zeker vanaf bepaalde temperaturen icm wind scheelt het echt veel (zie tabel in mijn vorige post).
En daarnaast drukt een deken de haren plat(ter) waardoor paarden het juist koud(er) krijgen met een 0 grams deken omdat ze de haren niet meer overeind kunnen zetten. Dus als het kouder is en je een deken opdoet, dan moet dat wel een deken met vulling zijn.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:35

Dat over platdrukken van de haren is echt onzin. Mijn paard kan gewoon der haren overeind zetten onder een ongevoerde regendke. Niet dat ze dat doet, want die regendeken is warm zat voor der.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:42

Ze stond net nog goed, en het blijft ook nog droog dus ik had geen reden om een deken op te doen.. Morgen waarschijnlijk wel 0 gram. Ook omdat ik 's avonds voor het allereerst les met haar heb ( :):)) en als er daarna kou en wind overheen komt is het gemeen voor de spieren vind ik.

Overigens houdt zij heel goed haar warmte vast onder een 0 grams, 0 gram of bloot maakt een veel groter verschil dan 0 gram of 100g deken.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:48

Bagheera_206 schreef:
Vanavond wat regen dus toch maar regendekentje opgedaan. Stalgenootje wil hem morgenochtend weer af doen.

Ik kijk eigenlijk naar gewone temperatuur. Zodra je 0 grams regendeken opdoet neem je de wind weg als factor. Of denk ik dan niet goed?


Helaas denk je inderdaad niet goed. Een regendeken is wat het al zegt puur tegen de regen. Als er een flinke wind staat en de temperatuur is laag krijgen ze het kouder met deken dan zonder.

Ik kies daarom zelf altijd voor een gevoerde deken als het regent en stevig waait. Maar mijn paard heeft nergens plek om beschut te staan in de wei. Dus die vangt altijd vol de wind en regen.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:49

MTinker schreef:
Dat over platdrukken van de haren is echt onzin. Mijn paard kan gewoon der haren overeind zetten onder een ongevoerde regendke. Niet dat ze dat doet, want die regendeken is warm zat voor der.


Er wordt genoeg over gezegd en geadviseerd, dus totale onzin zal het niet zijn. Maar fijn dat het jouw paard wel lukt om haar haren overeind te zetten en een regendeken warm genoeg is :) Voor mijn paard is het dat helaas absoluut niet.
Ik probeer ook gewoon mee te denken, niks meer en niks minder.
Het belangrijkste is dat je naar je paard kijkt en vooral voelt hoe warm/koud hij/zij het heeft en daarnaar handelt. En volgens mij doet iedereen dat hier gelukkig ook :)

Edit: typfout.
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 25-02-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:51

De wintervacht van mijn paard is zo dik dat ondanks dat vacht plat gedrukt wordt ze het prima red onder 0 graden. Pas toen het kouder werd dan -5 heb ik er een 100 gram liner onder gelegd.

Probleem is meer stukje weerstand op haar leeftijd. Paar rainrot plekjes afgelopen najaar. Wss door het vreselijke intense natte weer in combinatie met de dikke vacht waar het is gaan broeien. Dus moet het nu droog houden van DA. Dus vandaar even regendekentje op. Met dat warme weer en regen is het bij mijn paard vragen om problemen.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:04

Hier geeft een 0 grams ook zeker wel warmte. Net als een regen en windstopper ons ook net dat beetje extra kan geven.

Hier voelde hij niet lekker onder de 100, dus een oude 100 liner erbij onder gedaan

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:24

Hier gewoon nog bloot, mijn paard is er blij mee heerlijk zonder deken.
Enige nadeel, veel poetswerk voor mij :+

Morgen twijfel ik of ik voor de nacht misschien wel weer wat opdoe.
Maar overdag af en snachts op is voor mij best wel lastig, ik woon ver van stal af. Soms lukt onderling wat regelen gelukkig wel.
Maar eigenlijk denk ik dat hij zolang het droog blijft prima zonder kan ondanks dat hij in december nog geschoren is.
Hij heeft eerder last van warmte dan van kou

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:08

Ik heb die van mij ook blood gelaten. Hij voelde ik geen wegen koud aan en op stal, ondanks dat alles open staat, was het absoluut niet koud. Kijk morgen wel weer eventjes.. hij heeft ook vandaag weer zo lekker lopen rollen.

Hier heeft die van mij inderdaad ook eerder last van de warmte dan van de kou.. merkte dat ik zondag al wel toen ik hem aan het werk wilde zetten. T is op zich ook wel een extreme verandering.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:22

Die van mij heeft het ook eerder te warm dan te koud. Maar die heeft ook best een wintervacht. Die is blij dat t weer wat afkoelt, daar vaart hij toch het beste op.
Hij gaat niet goed op regen en wind icm zn weerstand.
Maar hopelijk kan de deken vanaf nu af blijven. Wat een gedoe om daar elke keer over na te moeten denken.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:39

Als je zorgt dat er wind langs het lichaam kan gaan (zoals bij een regendeken) kan de wind het lichaam ook niet afkoelen.
Daardoor blijft het paard dus warmer ook als de deken ongevoerd is.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:41

Ik heb even een vraagje:
Ik heb Horseware amigo dekens
Nu heb ik de liner als onderdeken, in dezelfde maat als de winterdeken. Hebben jullie ook dezelfde maat? Aangezien ik vind dat de liners er soms van achter iets uitsteken.
Daarom vroeg ik mij af: Als ik een maand kleiner bestel in de liner, past het dan ook nog goed? Of is het dan echt te klein?

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:45

Jooliieen schreef:
Ik heb even een vraagje:
Ik heb Horseware amigo dekens
Nu heb ik de liner als onderdeken, in dezelfde maat als de winterdeken. Hebben jullie ook dezelfde maat? Aangezien ik vind dat de liners er soms van achter iets uitsteken.
Daarom vroeg ik mij af: Als ik een maand kleiner bestel in de liner, past het dan ook nog goed? Of is het dan echt te klein?


Ik heb ook de liners van Horseware en gewoon in dezelfde maat als de winterdeken. Bij mij steken de liners niet onder de deken uit. En als ik een maat kleiner zou pakken, dan zouden de liners echt niet meer goed passen. Het lijkt me dat je van de liners dus ook gewoon de normale maat moet nemen.
Steekt de liner bij jou echt veel uit of een klein stukje?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:50

Ik hebt ze bij het ene paard in dezelfde maat en bij de andere in een maat kleiner omdat ze dan beter bleven liggen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:54

Jooliieen schreef:
Ik heb even een vraagje:
Ik heb Horseware amigo dekens
Nu heb ik de liner als onderdeken, in dezelfde maat als de winterdeken. Hebben jullie ook dezelfde maat? Aangezien ik vind dat de liners er soms van achter iets uitsteken.
Daarom vroeg ik mij af: Als ik een maand kleiner bestel in de liner, past het dan ook nog goed? Of is het dan echt te klein?


Bij een rechte sluiting (amigo) past een maat kleiner beter. Bij een v-sluiting (rambo/rhino) past dezelfde maat eronder. Advies paardendrogist wat hier helemaal klopt (en bij meerdere meen ik).

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:23

Dankjulliewel!
Het steekt maar een kleine stukje uit.
Ik heb ook een rechte sluiting amigo, dus misschien dat ik dan toch een maat kleiner moet hebben in de liners.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:29

Bij rechte sluiting voor past een maat kleinere liner idd beter

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:25

Ik heb ook een rechte sluiting voor en heb gewoon dezelfde maat. Als ik een maat kleiner pak, dan past hij niet meer goed. Het is dus echt even passen bij je eigen paard.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:31

heb z'n deken toch afgelaten, was vandaag ook weer compleet het zand in gedoken haha :'). Al merk inw l nu ik het zo voel, dat ik twijfel of die er goed aan doet. Maatja dat merk ik morgen dan wel. Hij staat gelukkig op stal en het waaide niet echt de stal in..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:51

Ik heb voor beide V sluiting, de ene een maat kleinere liner en de ander dezelfde maat.
Ligt ook ook model van het paard.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:55

Jooliieen schreef:
Ik heb even een vraagje:
Ik heb Horseware amigo dekens
Nu heb ik de liner als onderdeken, in dezelfde maat als de winterdeken. Hebben jullie ook dezelfde maat? Aangezien ik vind dat de liners er soms van achter iets uitsteken.
Daarom vroeg ik mij af: Als ik een maand kleiner bestel in de liner, past het dan ook nog goed? Of is het dan echt te klein?



Bij mijn Amigo V-sluiting, komen ze er in de zelfde maat ook aan de achterkant uit. Dus heb hier 1 maatje kleiner onder. Gaat prima!

Onder mijn Rambo v-sluiting, wel alles in de zelfde maat.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:49

Top dankjulliewel!
Verschilt dus idd wel echt per deken.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:16

Hier vanochtend -3 maar de 250 grams opgelaten was windstil en voelde goed. Hals blijft nu overdag wel ook op.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:36

Was fris vanochtend, maar mijn paard voelde nog warm terwijl ze bloot staat. Dus maar lekker zo gelaten.