[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:35

Ik heb een vraag. mijn ongeschoren paard staat nu denk ik sinds 1,5/2 weken snachts onder een 0 grams regendeken. Daarvoor stond ze alleen met koude nachten of extreme regen onder de deken. Nu zie ik dat het vannacht weer +15 graden wordt en dat vind ik toch wel weer erg warm. Zou ik nu ineens weer de komende nachten zonder kunnen zetten of is dat gewissel ook weer niet goed? Ik hou altijd een beetje 10 graden of minder aan voor de 0 grams, maar omdat dat de laatste weken bijna wel altijd het geval was, staat ze nu dus al een tijd met.


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:43

Dat ligt echt aan je paard. Hoe voelde ze vanochtend onder de deken? Warm of koud? Staat ze 's nachts binnen of buiten?
Mijn paard heeft bijvoorbeeld de afgelopen weken 's nachts onder 100 gram gestaan en ik dacht dat vannacht met de warme temperaturen wel een 0 gram kon. Mooi niet, ze was vanochtend hartstikke koud. Die gaat vannacht waarschijnlijk weer onder 100 gram. Mijn paard is ook ongeschoren, maar maakt nauwelijks/geen wintervacht aan en staat 24/7 buiten.
Kortom, goed voelen en je paard in de gaten houden. Bij twijfel zou ik hem lekker opleggen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:57

Ze voelde vanmorgen wel warm, maar niet zwetend. Weet ook niet hoe ze andere dagen voelde, want toen is deken afgehaald door stalgenootjes. Dat maakt t ook zo lastig. Ze kan in stal staan, maar ze staat wel meestal buiten in haar uitloopje. Ze heeft wel een redelijke wintervacht.

Vind het zelf wel lekker om nog zo min mogelijk die dekens op te houden, maar heb ook geen zin in een ziek paard door dat gewissel :+

(1e jaar eigen paard, die van 22/7 op stal naar 24/7 buiten is gegaan (al dan niet met uitloopstal voor de nacht), andere paarden staan nog steeds zonder deken, maar die staan ook al 1 of meerdere winters daar op stal)

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:50

Pony´s zijn nu 2 weken geleden geschoren. Staan buiten met schuilstal. Hebben nu 0 grams op liggen. Aankomende nachten 16/17 graden. Deken op of af ´s nachts?

Never make eye contact with anyone while eating a banana

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:32

nieky1993 schreef:
Omdat ik hier heel benieuwd naar ben. De bucas smartex rain medium (dus 150gr) zou geschikt zijn van temperaturen van 12 tot - 10. Iemand dit al eens getest met een geschoren paard? Ik wil mijn paard niet helemaal scheren omdat ik dan constant moet wisselen met dekens en mij zorgen maak vooral of hij het warm genoeg heeft dus ik scheer hem half en dan staat hij mrt een fleecegevoerde deken en als het extreem is met 200gr. Maar als die bucas medium idd zo goed is als ze zeggen zou ik in principe die op kunnen laten alleen als het extreem koud is een extra deken. Wat is jullie mening/ ervaring daarmee?



Ik heb altijd begrepen dat Bucas zijn dekens gebaseerd heeft op ongeschoren paarden. Dus dan zou er voor een geschoren paard misschien een extra onderdeken bij op moeten als het kouder is. Maar pin me er niet op vast :o

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:34

Laura_ schreef:
Ik heb een vraag. mijn ongeschoren paard staat nu denk ik sinds 1,5/2 weken snachts onder een 0 grams regendeken. Daarvoor stond ze alleen met koude nachten of extreme regen onder de deken. Nu zie ik dat het vannacht weer +15 graden wordt en dat vind ik toch wel weer erg warm. Zou ik nu ineens weer de komende nachten zonder kunnen zetten of is dat gewissel ook weer niet goed? Ik hou altijd een beetje 10 graden of minder aan voor de 0 grams, maar omdat dat de laatste weken bijna wel altijd het geval was, staat ze nu dus al een tijd met.

Mijn pony staat normaal in de herfst onder een regendeken vanaf een graad of 5. Maar nu écht niet, overdag staat ze te zweten en ik ben juist blij dat ze 's nachts even kan afkoelen. Afgelopen nacht is ze zelfs in het natte gras gaan liggen, terwijl het echt een tutfiep kan zijn met natte ondergrond (en ze kan uiteraard ook droog liggen). Ik zou de deken lekker af laten als ik jou was.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:08

Zondag geschoren en ook dag en nacht zonder deken nu. In de zomer krijgt ze ook geen deken op met dit weer, dus dit moet ook prima kunnen. De nachten zijn de komende dagen ook echt niet koud, dus dat scheelt weer!

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:35

Ik ben op zoek naar een dikkere onderdeken. Zag 1 van pagony voorbij komen maar kan je deze ook aan de deken vastmaken? Iemand ervaring met deze onderdeken? Of andere fijne onderdeken?

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:51

Ils_K schreef:
Ik ben op zoek naar een dikkere onderdeken. Zag 1 van pagony voorbij komen maar kan je deze ook aan de deken vastmaken? Iemand ervaring met deze onderdeken? Of andere fijne onderdeken?

Welke van pagony? Ik heb die van 200 grams, fijnste deken die ik heb, enorm mooie vorm! Kun heb niet vastmaken aan de deken, maar ik heb nog nooit gehad dat de dekens gingen schuiven

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:53

Zag die van 300 grams, weet niet of ze ze nog dikker hebben.
Bedankt voor je antwoord!

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:24

De mijne staat ook nog steeds lekker bloot, ongeschoren en ‘s nachts op stal. Zijn nog maar weinig die bloot staan bij ons, daar verbaas ik me wel over.

Blijf dekens zo lang mogelijk uitstellen. Pasvorm en diktes blijf ik zo lastig vinden, dan liever bloot.

De mijne zweet nu wel flink met rijden, maar durf hem met dit weer nog prima helemaal te douchen met lauw water.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:36

Hier ook weer aantal dagen bloot! Maar vanaf zondag weer anders gok ik zo

[o]

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:40

Mijne ook nog bloot, nachten zijn ook warm. En als ik het weer zo zie dan blijft ze voorlopig ook bloot.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:49

Overdag eczeemdeken en in de nacht amigo zomerdeken.

Hij wordt in november geschoren en afhankelijk van de temperatuur gaat er dan 200 gr met hals of 300 gr met hals op. Heeft nu een pak haar maar gaan dan helemaal kaal.

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:03

Hier al geschoren, overdag bloot en s nachts nu 100. Loopt wel 24/7 buiten

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:34

Nog niet geschoren en bloot, veel te warm voor een jas aan...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:42

Die van mij stonden niet en gedeeltelijk geschoren dus te zweten op de wei begin van de avond.

Zit nu even in dubio of ik de ongeschoren ook een racestreep geef morgen, of dat ik ze beide helemaal scheer en ze dan zonder dekens laat staan. Maar twijfel of die overgang dan weer niet te groot is, ze staan wel 24/7 buiten...

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:30

Klein vraagje, is er een deken die zo goed als niet sloopbaar is? Ik heb een hele leuke dekensloper.. Staat 24/7 buiten, momenteel zonder deken maar hij krijgt een extreem dikke vacht wat enorm in de weg zit met mennen enz. Dus ik wil hem weer gaan scheren.
Alleen tot nu toe heeft geen 1 deken het overleefd...
Afbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:36

Al dekens met ballistic nylon geprobeerd? Zo'n EJ dekentje als hierboven was hier ook binnen no time gesloopt. Rambo deken houdt het hier goed.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:52

Nee nog niet geprobeerd, ben een beetje huiverig geworden met dure dekens :’)
Maar zal t toch ooit moeten proberen

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:03

Mij lijkt zo’n racestreep nog niet zo’n slecht idee wijslander. Meer er af kan altijd nog toch? Dan kan die nog zonder deken blijven met dit weer denk ik?

Ik wacht even af hoe de mijne zich verder ontwikkelt. Anders lijkt het mij ook nog wel wat.

Ik heb tweedehands Rambo dekens gekocht amando. En die blijven nagenoeg heel.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:07

Wat is het warm voor de paarden; ze hebben al echt n dikkere vacht. Zeker mijn pony!

Absoluut geen deken meer momenteel.
Begrijp ook niet zo goed dat er paarden met deken staan. Ik ben veel te bang voor oververhitting eerlijkgezegd.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:19

Hier allemaal lekker bloot, tis gewoon warm buiten nu nog. Laat ze ook lekker vannacht allemaal buiten zonder deken. Vanmorgen de laatste geschoren dus we kunnen er even tegenaan.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 06:10

san4nie schreef:
Mij lijkt zo’n racestreep nog niet zo’n slecht idee wijslander. Meer er af kan altijd nog toch? Dan kan die nog zonder deken blijven met dit weer denk ik?


Vandaag geef ik nr. 2 inderdaad ook een flinke streep en dan wacht ik met helemaal scheren tot het overdag ook onder de 15 graden komt, dan kunnen de dekens erop.

Na 5 weken rust moet ik de training toch heel rustig opbouwen, dus van intensief werken is geen sprake.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:07

Amado, Rambo of Bucas, misschien even 2e hands op zoek om te proberen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers