[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
snorkel1986

Berichten: 3003
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:58

Fairytail schreef:
Als t mild is lijkt mij 300g op geschoren prima maar dit hangt van de deken, omstandigheden en je paars af. Voelen/kijken waar hij zich prettig bij voelt. Maar gezien je dan van 300 naar 300 kaal gaat is een onderdeken achter de hand hebben wel fijn.

Bucas bij een lage halsaanzet kom je wel bij bigneck uit, bigneck is niet perse voor brede paarden, de halsuitsnede loopt dieper naar achter het voorste stuk is niet breder.

Jammer van de Amigo, waar loop je op vast kwa pasproblemen?

Ook hier wel is schuurplekken van een deken gehad.

Hebben jullie ervaring met regenrijdekens? Ik heb een monoblad waardoor ik heb over t blad zal moeten leggen maar ben bang dat het lelijk gaat krassen.. Ben benieuwd hoe jullie dat doen met regenachtig weer (heb geen binnenbak tot mijn beschikking).

Ik heb waterdichte uitrijdeken men onderkant fleece werkt voor mij prima. .. heb geen mono blad ervaring

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant


Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:05

Raamzicht schreef:
Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?

Nee, raad ik je ten zeerste af. Bucas sluit hoog aan de voorkant.

Smartex is wel een heel fijne deken, en om die reden heb ik toch voor mijn paard met zware halsaanzet de Smartex gekocht. Ook de Big Neck. En de voorsluiting er af gesloopt en een nieuwe voorsluiting er op gezet waar mijn paard zijn hals in kwijt kan. Maar dat was best een gedoe, 't moet allemaal ook weer waterdicht en passend en recht, zodat 't niet gaat schuiven.

Voor de beeldvorming. Zij-aanzicht van mijn paard in z'n nakie:

Afbeelding

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:11

Raamzicht schreef:
Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?


Ik kan je uit de droom helpen, dat gaat hem niet worden. Hier hetzelfde, paard met lage halsaanzet en smalle borst. Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk zijn de dekens van Epplejeck eigen merk die goed liggen. Andere dekens zijn te strak, te breed, te lang, te kort, te hoge hals, etc, etc. Ik denk dat Bucas zelfs wel de minst goed passende deken was.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:13

Als je een deken zoekt die op een nat paard kan kun je ook uitwijken naar bijvoorbeeld fedimax en catago, alleen de catago kan ik wat van zeggen kwam pasvorm de fedimax heb ik nooit in het echt gezien. Er zijn overigens wel meer merken met een staydry voering.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:19

Ik heb 'm inderdaad ook vanwege de staydry voering. 't Is mooi stevige stof ook, en een erg mooie kleur. Maar als ik van tevoren geweten had dat de voorsluiting 15 cm te hoog zou zitten had ik 'm niet besteld.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:42

Ik rij ook met waterdichte uitrijdeken met fleece onderkant, ik doe m gewoon over Mn eigen benen heen, ik hou m niet het hele uur tijdens t rijden op trouwens maar voor wat stappen en draven en een stukje galop blijft ie prima zitten

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:12

Dank voor jullie reacties! Ik ga kijken naar de andere merken!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:12

Koper schreef:
Raamzicht schreef:
Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?

Nee, raad ik je ten zeerste af. Bucas sluit hoog aan de voorkant.

Smartex is wel een heel fijne deken, en om die reden heb ik toch voor mijn paard met zware halsaanzet de Smartex gekocht. Ook de Big Neck. En de voorsluiting er af gesloopt en een nieuwe voorsluiting er op gezet waar mijn paard zijn hals in kwijt kan. Maar dat was best een gedoe, 't moet allemaal ook weer waterdicht en passend en recht, zodat 't niet gaat schuiven.

Voor de beeldvorming. Zij-aanzicht van mijn paard in z'n nakie:

[ Afbeelding ]


Wax de big neck niet te breed?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:13

Fairytail schreef:
Als je een deken zoekt die op een nat paard kan kun je ook uitwijken naar bijvoorbeeld fedimax en catago, alleen de catago kan ik wat van zeggen kwam pasvorm de fedimax heb ik nooit in het echt gezien. Er zijn overigens wel meer merken met een staydry voering.

Hoe was de catago?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:35

Raamzicht schreef:
Fairytail schreef:
Als je een deken zoekt die op een nat paard kan kun je ook uitwijken naar bijvoorbeeld fedimax en catago, alleen de catago kan ik wat van zeggen kwam pasvorm de fedimax heb ik nooit in het echt gezien. Er zijn overigens wel meer merken met een staydry voering.

Hoe was de catago?


Ik heb mijn vorige reacties bij deze even terug gehaald:

Hij is lichter van gewicht maar kwa stof (dikte draad) lijken ze gelijk. Bij Bucas staat echt ballistic en bij Catago super sterk nylon. Beide kunnen natuurlijk gewoon stuk als er maar hard aan getrokken word of ongelukkig langs wat scherps. Ik vind zelf de Catago mooier gemaakt. Veilige sluitingen, coupe naden met een soort balein langs de billen en over de staartflap (wappert dus niet op) en de magneet van Bucas is bij Catago een brede strip klittenband. Baal als een stekker dat hij niet in 0 of 50 grams komt want dan wist ik t al wel! Wacht op antwoord of hij gaat komen in minder grams, anders aankijken hoe t gaat als t 10/12 graden is denk ik.

Vandaag de deken plat op een Smartex gelegd en de hals is echt anders uitgesneden. De hoek naar de schouderplooi loopt flauwer, sluiting zit lager en sluiting is net wat ruimer.

Als je meer wilt weten roep je maar

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:51

Thanks! Heb je een foto van de 2 op elkaar gelrgd?
He jammer geen lage grammen..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:12

Geen foto, kan ik maken zodra hij binnen is (had een testdeken). Ik heb het voor lief genomen, paard pas werkelijk helemaal nergens in. Als hij bevalt wil ik een tegendelen lagen ombouwen tot dit model of een 200g erbij kopen en leeg halen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:56

Raamzicht schreef:
Wax de big neck niet te breed?

Misschien ietsjes, maar niet zo dat het inregent. Hij was vooral NIET verticaal big.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:25

Heeft er iemand ervaring met wug dekens en daarop een “losse” hals?
Ik heb mijn pony net geschoren en ik merk dat hij het toch een beetje koud heeft op de hals (zoals het weer van gister..). Nu heb ik alleen wug dekens en nog een losse hals liggen zou ik de losse hals over de wug kunnen leggen?
Even kijken of ik er evt ringetjes aan kan maken ?

01-02-08 Lotte!

san4nie
Berichten: 3551
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:55

Ik heb 2 Rambo dekens voor mijn ruin.
1 heb ik de voorsluiting laten verlagen voor mijn vorige paard, deze is nu te wijd. De andere Rambo ligt perfect.

Alleen... nu krijgt ie schuurplekken door de liner/ hals ringetjes aan de binnenkant bovenop de schouder. -O-

Iemand tips wat voor dekens ik zou kunnen proberen? Graag sterke buitenstof, de ruinen houden van happen.

Geen heel voordelige foto van hem, maar z’n model is hier wel te zien.
Afbeelding

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:18

De duo of supreme?
Heb je in ieder geval de ringen voor de hals al niet, en evt kun je die voor de liners eraf knippen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:55

san4nie zou het een optie zijn om de ringetjes van je deken af te halen? Of gebruik je er liners/halsstuk bij?

Peachy schreef:
Heeft er iemand ervaring met wug dekens en daarop een “losse” hals?
Ik heb mijn pony net geschoren en ik merk dat hij het toch een beetje koud heeft op de hals (zoals het weer van gister..). Nu heb ik alleen wug dekens en nog een losse hals liggen zou ik de losse hals over de wug kunnen leggen?
Even kijken of ik er evt ringetjes aan kan maken ?

Dit heb ik, een Rhino wug met een los halsstuk. Ik heb inderdaad ringetjes aan de deken gemaakt. Twee aan de zijkant (afkomstig van een andere Horseware deken), waar dus de onderste klittebandjes van de hals op kunnen. En dan een klein D-ringetje in het midden van de deken, op de bies. Dus niet bij de schoft maar helemaal bij het randje. En dan 2 losse ringetjes aan de binnenste klittebandjes van het halsstuk met een stukje nylon er tussen. Stukje nylon gaat door het D-ringetje. Ik heb zo'n halsstuk met 4 losse klittebandjes. Voor een model met lange strook klitteband zou ik niet weten hoe je 't moet maken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

san4nie
Berichten: 3551
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:13

Ja dat zou natuurlijk de meest simpele oplossing zijn.. Had ik nog niet eens aan gedacht.
Een hals gebruik ik wel, en liners heb ik liggen voor mocht het nodig zijn. Vind dat systeem juist wel ideaal.
Maar als het niet anders kan, dan moeten ze er misschien maar af.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:21

Je zou een keer kunnen kijken of de liners ook goed blijven liggen als ze niet vast zitten aan de voorkant. Als dat goed gaat kunnen er alvast 2 ringetjes uit.

En anders eens kijken of het minder/niet meer schuurt als je de ringetjes afplakt met gaffer tape oid?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:30

Ben het weekend niet thuis door werk -O-
De jongens zijn eind september geschoren. Hoop dat ze het volhouden onder de 200. Wordt hier belachelijk koud.
Morgen hopelijk tijd vinden om langs te gaan en eventueel dikkere op te leggen

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:20

san4nie schreef:
Ja dat zou natuurlijk de meest simpele oplossing zijn.. Had ik nog niet eens aan gedacht.
Een hals gebruik ik wel, en liners heb ik liggen voor mocht het nodig zijn. Vind dat systeem juist wel ideaal.
Maar als het niet anders kan, dan moeten ze er misschien maar af.


Meestal blijven de liners ook wel liggen onder vast maken aan de voorkant en anders kun je nog voor insulators kiezen, daar zitten singels aan.

Rayoow, die hebben toch alweer aardig haar als ze in sept zijn geschoren?
Ik heb er hier eentj die in okt is geschoren en dat zie je bijna niet meer.

lies_sparkle

Berichten: 6123
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:50

Hoi, mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een mini paardje, appaloosa 1,5 jaar oud.
Hij heeft wel een goede wintervacht maar is niet zo lekker teddy als mijn shet. Ze kunnen dag en nacht de stal in en naar buiten en ze hebben nog een schuilgebouwtje, maar het is momenteel wel heel koud.
Over de shet maak ik mij geen zorgen. Die is zo fluffy en wollig, dat komt wel goed maar de kleine pony...
Hij heeft niet zo super veel vacht. Wanneer besluiten jullie of ze een deken op krijgen en wanneer niet?

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:56

Met deze kou zou ik me juist geen zorgen maken, daar zijn ze prima tegen bestand. Als hij het al koud zou krijgen zou dat met neerslag en wind zijn. Persoonlijk als je je verder niet met z'n vacht bemoeid en hij niet staat te rillen zou ik er sowieso niets opleggen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:05

Precies, meestal is het opleggen van een deken niet nodig. Goed in de gaten houden, voldoende hooi aan bieden en als je echt twijfelt kan je nog de temperatuur opnemen en die in de gaten houden.

Ik ben overigens overstag en heb via een mooie aanbieding een Rambo Duo besteld :D Die 300grams liner ga ik nooit gebruiken vermoed ik, maar de hals zat er ook bij en dan is het wel een mooi set. Eens zien van de week hoe die ligt :)

"Een draver, is gaver" :D

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:10



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers