[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:58

Rianne schrijft "ik vind". En daarna wat ze vindt. En ik schrijf dat ik het zelfde vind als zij, namelijk dat het nog te warm is voor een deken. Maar blijkbaar mag Rianne wel een mening hebben en ik niet?

Of anders moet je gewoon eens ophouden om overal op mij te zeiken. Geeft niks dat je anders denkt dan ik maar er zijn duizenden bokkers die anders denken dan jij. Heel vervelend voor jou. Wat zul je het druk hebben als je op iedereen die anders denkt dan jij moet reageren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:01

Ik vindt dekens nu ook nog veel te warm :) er zijn ook een tal van opties om bijvoorbeeld wel de rug warm te hebben zonder ze gelijk een plakkerige regendeken om te doen. Depaarden die ik ze nu op zie hebben zweten daar onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:04

@ Koper: Volgens mij geef ik alleen aan dat jouw post als een algemeen advies klinkt en dat dat advies voor een deel van de paarden rond deze tijd van het jaar gewoon gevaarlijk is.
Rianne's post begon als een algemen 'ik vind' post en gaf vervolgens meteen aan dat ze daarmee in het geval van haar paard fout zat, en dus impliciet dat wat je als mens vindt vaak niet klopt en dus ook minder belangrijk is dan het welzijn van het paard zelf.
Ik heb er helemaal geen problemen mee als mensen op de vraag 'mogen paarden nu een deken om' antwoorden dat alle paarden altijd zonder deken kunnen - maar ik zal wel aangeven dat bloot staan bij sommige paarden echt een risico is als dat individu een zorgvuldigere behandeling nodig heeft.

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:07

Hier, Yvank vindt het ook. Wil je daar ook nog even over zeiken alsjeblieft? Of ben ik nog steeds de enige die - van jou :') - niks mag vinden?

LEES. Ik schreef duidelijk: "ik vind". En daarna wát ik vind. Alleen "ik vind" staat een beetje stom he?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:13

Ik vind het niet echt nodig om mijn post nu voor de derde keer voor je te herhalen; dat ik de uitspraak 'ik vind dekens nu onnodig voor paarden' zonder verdere nuancering gevaarlijk vind heb ik toch al gezegd? Jij schreef dat als eerste, nu schrijft Yvank dat ook, het maakt toch niet uit wie dat zegt? Mijn mening blijft toch gewoon staan?

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:14

Nee, ik vind het ook niet nodig dat je jezelf herhaalt. Het geeft niet dat je niet snapt dat ik gewoon mijn mening geef. Het geeft wel dat je zo hardnekkig dat niet begrijpt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:18

Back on topic: heeft iemand al ervaring met de Felix Buhler High Neck Detroit van Krämer? Ik vind het wel mooi dat hij geen sluitingen op de borst heeft, maar weet niet of de deken ook geschikt is voor een paard met een erg laag aangezette hals? Het is niet de bedoeling dat hij zichzelf wurgt tijdens het grazen. 8-)

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:24

Heeft iemand ervaring met de La Valencia dekens? Zoals deze bijvoorbeeld; https://www.horsewear-unique.nl/a-49552 ... -improver/

Ik heb een wat smalle merrie welke wat qua volbloed aandoet, en zoek een passende regendeken voor straks welke niet schuurt op haar schouders. Dit gebeurd nogal snel/vaak namelijk. Ik hoor het graag! Afbeelding

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:30

Ik heb ook een smal dier, lijkt qua uitstraling wel wat op die van jou, daar heb ik vooral Amigo en Bucas op. La Valencio heb ik geen ervaring mee. :)

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:33

upendo schreef:
Ik heb ook een smal dier, lijkt qua uitstraling wel wat op die van jou, daar heb ik vooral Amigo en Bucas op. La Valencio heb ik geen ervaring mee. :)


Dan ga ik ook nog even naar Amigo en Bucas kijken, ze heeft nu wel een Bucas vliegendeken om maar twijfel toch of dat wel helemaal ideaal is straks om haar schouders. Vandaar dat ik wat meer keek naar dekens met loopsplitten, maar bedankt voor het advies! :)

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:36

De vliegendeken van Bucas zakte bij de mijne ook weg op de schoft, maar de smartex lijn of de power turnout heeft een iets mooier gevormde voorkant.
Even zoeken naar een foto, als ik die heb. :P

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:02

xyzutu2 schreef:
Back on topic: heeft iemand al ervaring met de Felix Buhler High Neck Detroit van Krämer? Ik vind het wel mooi dat hij geen sluitingen op de borst heeft, maar weet niet of de deken ook geschikt is voor een paard met een erg laag aangezette hals? Het is niet de bedoeling dat hij zichzelf wurgt tijdens het grazen. 8-)


Toevallig heb ik ook wel interesse in die deken. Volgens mij is het deel onder de hals elastisch dus wurgen zal niet zo snel gebeurd, denk ik.


De arabier heeft bij mij nu ook een deken op, ooit 50 gram, gehad gisteren. Het heeft hier gisteren echt enorm veel geregend en met harde wind, ze stond te trillen als een rietje op het land. Deken was geen overbodige luxe, vooruitzichten zijn nu weer beter dus dan gaat de deken weer af.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:11

Ik ben inderdaad ook door dat elastieken inzetstukje geinteresseerd, maar ben wel benieuwd hoe elastisch dat is. Als dat vrij stug is en toch nog hoog om de hals begint, dan ben ik bang dat de deken erg strak om de schoft trekt bij het grazen. Ik heb nu Rambo's die goed bevallen (pas aan het einde van het seizoen her en der wat warrige haren op plekken die schuurplekken zouden kunnen worden), maar ik heb nog geen 50gr Rambo High Neck gevonden en die zou wel mooi zijn.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:22

Volgens mij heeft die deken aan de zijkant van de schoft ook kussentjes waardoor hij daar niet kan drukken.
Ik verwacht dat het elastische deel net zo soepel is als bij de Eurostar move, dat was ook zoiets model deken.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:28

O wauw, dat is bijna een kloon! :wow:

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:31

xyzutu2 schreef:
O wauw, dat is bijna een kloon! :wow:


Wel is er een duidelijk verschil in sterkte van de stof.

EJ heeft een soortgelijk model van eigen merk gehad.

Kennis van had de Eurostar move voor haar Fries die vaak problemen met de pasvorm van dekens had.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:37

Is de kwaliteit van Felix Bühler dekens beter? Want dan ga ik die serieus eens overwegen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:52

xyzutu2 schreef:
Is de kwaliteit van Felix Bühler dekens beter? Want dan ga ik die serieus eens overwegen.


De stof is in ieder geval 1.680 dernier tov 600 dernier bij de deken van Eurostar.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:55

Is het patent van de V sluiting vrij gekomen dit jaar? Ze duiken plots bij allemaal merken op, heel fijn want een stukje betaalbaarder, maar wel opvallend. De La Valentia ziet er goed uit, jammer dat er geen goede foto van de voorkant bij staat..

Eurostar Move heb ik gehad, geen succes. Deken zakte extreem scheef doordat alle sluitingen aan de linkerkant zaten. Sloot ook hoog, hoewel het elastiek wel fijn was vooraan. Kwaliteit was prima voor die korte tijd dat ik hem gehad heb.
Mijn weatherbeeta hebben schoftkussens, maar de deken ligt nog steeds op de schoft hoor. Kan het niet echt goed vergelijken hoeveel druk er is vergeleken met mijn andere dekens die ook over de schoft lopen want die hebben weer een andere pasvorm.

Overigens, gezien ik blijkbaar in een discussie terecht was gekomen, mijn paard heeft een prima nacht gehad en was soepel, vrolijk en niet zichtbaar afgevallen/opgetrokken. Blijkbaar heeft ze de regen hier afgelopen nacht minder vervelend gevonden dan ikzelf in mijn warme bedje.
Dus volledig eens met kijken naar het paard, een stuk minder eens met op alle slakken zout leggen en mensen woorden in de mond leggen.

"Een draver, is gaver" :D

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:01

Yvank_ schreef:
Ik vindt dekens nu ook nog veel te warm :) er zijn ook een tal van opties om bijvoorbeeld wel de rug warm te hebben zonder ze gelijk een plakkerige regendeken om te doen. Depaarden die ik ze nu op zie hebben zweten daar onder.


De mijne staat er al 4 dagen onder en hij gaat overdag ook niet af. Ze zweet niet. Braaf huppelen de staleigenaar en ik elke geregeld langs om te checken... Nee, ze staat er prima onder.
Ze is prima content met een uurtje af voor rijden en rollen. Maar daarna gewoon weer op.

Misschien kan ie af als het van de week nog wat minder winderig wordt en de zon wat stabieler is. Maar voorlopig is 0 prima.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:03

Wel/niet zweten wordt ook sterk bepaald door hoe goed een deken ademt, naar mijn ervaring verschilt dat echt per merk en ook kleur.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:14

Hoe en deken blijft liggen, wel of niet schuurt of drukt etcetera is zo paardafhankrlijk en daardoor ook zo lastig.

Bij mijn oude merrie zat ik met de Amigo maatm6,3 standaard goed. De arabier past ook goed in Amigo of Bucas maar dan een maatje kleiner. Maar nu met de cruzado wordt het weer puzzelen en proberen..

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:22

xyzutu2 schreef:
Wel/niet zweten wordt ook sterk bepaald door hoe goed een deken ademt, naar mijn ervaring verschilt dat echt per merk en ook kleur.


Absoluut waar. Maar ik bedoelde meer dat ze het gewoon niet te warm heeft :)

Zou ik deze deken op d'r dochter gooien dan zou die zeker wel zweten. Die heeft het nu nog warm zat. Elk paard is een individu.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Nibbit

Berichten: 10411
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:12

fransje23 schreef:
Welke dekens, liefst met 50 gram vulling, zijn geschikt voor de wat meer barokke type paard? Flinke boeg en zware halsaanzet?

Mijn driejarige paste vorige winter nog in de Amigo dekens,erfenis van vorige paard, maar die is nu aan de voorkant duidelijk te krap. Wil als alternatief tijdelijk een tussenstukje proberen maar uiteindelijk moet er toch wat anders komen.

Deken is overigens vooral bedoeld voor noodgevallen, normaal staat ze bloot.

Amigo XL
Maar ik denk dat die er alleen in 200gr is

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:05

RianneH schreef:
Is het patent van de V sluiting vrij gekomen dit jaar? Ze duiken plots bij allemaal merken op, heel fijn want een stukje betaalbaarder, maar wel opvallend. De La Valentia ziet er goed uit, jammer dat er geen goede foto van de voorkant bij staat..


Ja als het goed is wel. Vandaar dat horsewear vanaf vorig jaar dekens is gaan maken met die disc voorop.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 60 bezoekers