[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:19

Gizeppie schreef:
Welke liner heb jij dan? Want horseware ging bij mij enorm schuiven onder mijn smartex.


Ik heb een ponyliner 100gram en deze https://www.agradi.nl/horseware-liner-2 ... gJ2cfD_BwE

Maar mijn smartex schuift van zichzelf al niet en met liner eronder gaat hij ook geen kant op.

Laerkens Beauty


Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:20

Ik heb nu de horseware liner in combinatie met een bucas deken en ligt prima, de liner is wel 1 maat kleiner dan de bucas maar blijft super liggen :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:05

Hebben hier mensen ervaring met hoe de Rambo duo valt?
Mijn paard heeft op het moment maat 185 van de epplejeck dekens. Nu is ze pas 3,5 dus ik verwacht dat ze ook nog ietsje zal groeien. Ik denk er aan om de 191 van Rambo te kopen, maar het is ook niet de bedoeling dat deze veel te groot gaat zijn maar ik denk dat de 183 net krap is en daar kan ze dan ook niet meer in groeien. Het is wel de bedoeling dat ze er een aantal jaren mee vooruit kan straks.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:09

Naar mijn mening valt ie gewoon normaal. Mijn paard is 1.62m, slank type met lagere halsaanzet (draver) en draagt van al haar dekens de 6.3/191. Dat gaat van Bucas naar Horseware (Rhino en Rambo Duo) tot Weatherbeeta. Alleen de vliegendeken pak ik een maat kleiner.

Geen mogelijkheid tot passen of eerst tweedehands kopen? Hoe groot is je paard?

"Een draver, is gaver" :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:45

Tancreda4 schreef:
Gizeppie schreef:
Welke liner heb jij dan? Want horseware ging bij mij enorm schuiven onder mijn smartex.


Ik gebruikte ook altijd de horseware liners onder verschillende bucas waaronder een smartex. Wel de gladde liners.

Nu gebruik ik ze bij mijn paard onder een fedimax en bij mijn shet onder een shire of bucas Irish turnout. Alleen aan de achterkant vast gezet en liggen als een huis.


Ik had inderdaad geen gladde liner. Misschien is dat het?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:47

Saaams schreef:
Gizeppie schreef:
Welke liner heb jij dan? Want horseware ging bij mij enorm schuiven onder mijn smartex.


Ik heb een ponyliner 100gram en deze https://www.agradi.nl/horseware-liner-2 ... gJ2cfD_BwE

Maar mijn smartex schuift van zichzelf al niet en met liner eronder gaat hij ook geen kant op.


Mijn Smartex ook niet, maar vorig jaar wel met een niet gladde liner van horseware..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:11

RianneH schreef:
Naar mijn mening valt ie gewoon normaal. Mijn paard is 1.62m, slank type met lagere halsaanzet (draver) en draagt van al haar dekens de 6.3/191. Dat gaat van Bucas naar Horseware (Rhino en Rambo Duo) tot Weatherbeeta. Alleen de vliegendeken pak ik een maat kleiner.

Geen mogelijkheid tot passen of eerst tweedehands kopen? Hoe groot is je paard?


Bedankt voor je reactie. Mijn paard is op dit moment 1,62. Verwacht niet dat ze nog enorm veel zal groeien, maar dat is natuurlijk niet zo goed te voorspellen. Vanaf maart afgelopen jaar is ze 2cm gegroeid.
Ook vrij smalletjes gebouwd.
Was in ieder geval wel van plan om hem ergens te kopen waar ik kan retourneren indien nodig. Maar hoop natuurlijk in 1x de goede te bestellen. :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:42

Zijn er hier meer mensen die hun geschoren paard geen hals op hebben?
Ik ben mij kapot geschrokken mijn paard heeft alle manen kwijt.. t viel mij wel op dat het dunner werd maar ik zag vandaag schilfers en ging onder de manen kijken en het was helemaal kaal!!! Ik durf hem geen hals meer op te doen

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:55

Ik zelf niet maar er zijn genoeg paarden die zonder hals staan hoor terwijl ze geschoren zijn.

Nouvel

Berichten: 28536
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:21

Ik heb alleen buiten de halzen op met nat en/of erg koud weer, verder niet

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:23

Lauke schreef:
Hebben hier mensen ervaring met hoe de Rambo duo valt?
Mijn paard heeft op het moment maat 185 van de epplejeck dekens. Nu is ze pas 3,5 dus ik verwacht dat ze ook nog ietsje zal groeien. Ik denk er aan om de 191 van Rambo te kopen, maar het is ook niet de bedoeling dat deze veel te groot gaat zijn maar ik denk dat de 183 net krap is en daar kan ze dan ook niet meer in groeien. Het is wel de bedoeling dat ze er een aantal jaren mee vooruit kan straks.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Mijn paard van 1.63, wel breed in de borst en veel hals past wel 183 (6.0). Hij past andere dekens ook maat 185. 6.3 van horseware heb ik ook liggen en gaat ook, maar is net wat lang voor hem.

Hij wordt nu zes en past deze deken dus al bijna drie jaar en is echt wel groter breder geworden en toch niet uit zijn deken gegroeid.

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:52

Hoi allemaal,

Mijn 18 jarige ruin heb ik voor het eerst geschoren deze winter.. hij had altijd 1 of 2 halsjes op, bucas recuptex met een waterdichte erover. Nu had hij allemaal schilfers, dus keek ik onder de manen en het was helemaal kaal.. Ik heb het er maar af geschoren en gewassen met betadine, ik laat het nu opnieuw aangroeien maar ik durf dus absoluut geen hals meer op te doen. Hoe doen jullie dit met geschoren paarden met een sportcoupe? Ik ben bang dat hij het te koud krijgt als hij geen hals op krijgt. Ik hoor veel mensen over een sleezy/hoody maar dit zit super strak, dit verstikt de manen toch? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:05

Alleen een hals om doen als ze buiten staan met heel regen of heel koud weer.
Binnen of bij milder weer geen hals.

Moet zeggen dat ik nog nooit een hals gebruikt heb voor 2 van mijn paarden.
Te bang dat het anders te warm is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:54

Tancreda4 schreef:
Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


Ik heb een fedimax besteld en komt volgende week binnen. Deze heeft een waterkolom van meer dan 6000 ipv de 3000 bij de meeste merken. En hogere denier. Ik hoop dat het idd een sterkere, echt waterdichte deken gaat zijn.

Fedimax heeft fleece voering, 0, 50 of meer grams en ook niet onnoemelijk duur.

Mijn merrie staat 24/7 buiten. Irish turnouts zijn inmiddels lek, bucas smartex vind ik teveel doorlekken op de naad bij de buik, kramer Felix Buhler is ook opeens lek, dus was er klaar mee. Ik heb wel al een 100 jaar oude rhino wug die (als het goed is) nog helemaal waterdicht is.
Mocht de fedimax niets zijn ga ik sparen voor een Rambo bijvoorbeeld.



hoe is je ervaring met de fedimax?

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:58

Tancreda4 schreef:
Gizeppie schreef:
Welke liner heb jij dan? Want horseware ging bij mij enorm schuiven onder mijn smartex.


Ik gebruikte ook altijd de horseware liners onder verschillende bucas waaronder een smartex. Wel de gladde liners.

Nu gebruik ik ze bij mijn paard onder een fedimax en bij mijn shet onder een shire of bucas Irish turnout. Alleen aan de achterkant vast gezet en liggen als een huis.


Hallo, ik heb contact gehad met fedimax en ze raadde mij sterk af om onderdekens/staldekens te gebruiken onder hun dekens, omdat zo de bewegingsvrijheid en de pasvorm beperkt werd.
Natuurlijk is dat ook zodat mensen gewoon verschillende outdoordekens kopen...
Maar er zitten dus wel ringetjes aan de fedimax deken zodat je liners kunt bevestigen?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:04

Ik kwam er vandaag achter dat er een soort elastiek onder de staartflap van mijn bucas deken zit :+
Is het de bedoeling dat je de staart daar doorheen haalt? :')

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:26

xtessax83 schreef:
Ik kwam er vandaag achter dat er een soort elastiek onder de staartflap van mijn bucas deken zit :+
Is het de bedoeling dat je de staart daar doorheen haalt? :')


hahaha, ja dan waait de staartflap niet op. Maar ik vind het verschrikkelijk, staart van paardlief is daar te dik voor.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:28

Ik kan me niet herinneren dat mijn smartex dat heeft. Zou ik wel fijn vinden aangezien die inderdaad dubbel flapt

Laerkens Beauty

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:46

Ah oké dat dacht ik al. Gelukkig waait hij hier niet omhoog.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:37

Saaams schreef:
Ik kan me niet herinneren dat mijn smartex dat heeft. Zou ik wel fijn vinden aangezien die inderdaad dubbel flapt


Volgens mij heb ik dat ook niet

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:34

ManonRijck schreef:
Hallo, ik heb contact gehad met fedimax en ze raadde mij sterk af om onderdekens/staldekens te gebruiken onder hun dekens, omdat zo de bewegingsvrijheid en de pasvorm beperkt werd.
Natuurlijk is dat ook zodat mensen gewoon verschillende outdoordekens kopen...
Maar er zitten dus wel ringetjes aan de fedimax deken zodat je liners kunt bevestigen?


Oh dat kan idd. Maar men zegt ook dat horseware liners alleen onder dekens met 'het liner systeem' kunnen. En die ervaring heb ik anders. Tuurlijk zitte ze het beste en beter als ze ook voor vast kunnen maar merk bij mijn merrie geen problemen. Bij mijn pony shet moet een liner wrl aan de voorkant vast kunnen maar dat is vanwege de geweldig domme montage van de Voorsluiting. Die heb ik laten verzetten en ook dat gaat nu goed.

Je deken wordt door onderdekens idd krapper natuurlijk. Die ruimte moet er zijn maar geloof best dat het te krap kan worden voor paarden.

Ik heb de liner bij de fedimax niet aan de voorkant vast. Maar alleen achter. Aan de ringen van de bilkoorten /staartriem. Dat voorkomt zijdelings schuiven.

Verdere ervaring is top. Het is een zware deken, zwaarder dan horseware en bucas 50 gram. Maar ligt goed, super stevig en degelijk, pasvorm is goed en tot dusver waterdicht. Maar dat moet zich ook over jaren heen bewijzen. Hij krult wat om aan de onderkant door het stugger materiaal maar dat geeft geen belemmering op iets. Zal er eens een foto van maken als ik het niet vergeet.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 07:21

iemand ervaring met de shires stormcheeta? ik wil graag weten of mogenlijk is om bilkoorden eraan vast te doen?


want dat mist deze deken helaas..

want nadeel van bucas... is dat als je paard geschoren is,, zijn vacht zo lelijk wordt door de fleece..

die balistic dekens vind ik helemaal belachelijk duur en is er niet in big neck..

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:05

Hoi! Ik heb een vraagje en dacht dat ik hier misschien wel antwoord kon krijgen :)

Heeft er hier iemand ervaring met een Bucas deken op een paard met een hogere schoft? M'n oude merrie (28) is helaas te smal voor mijn Rhino dekens en krijg hierdoor schuurplekken... Gezien ze toch wel een deken nodig heeft ben ik opzoek naar iets anders, maar haar bouw maakt het niet gemakkelijk (typisch fokmerrie uiterlijk).

Contendro-HKlareina † ♡ Por Dios RSPura Vida-B

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:08

Dan zou ik eerder naar weatherbeeta kijken, die heeft kussentjes in de deken naast de schoft. Heel fijn voor paarden met hoge schoft.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:36

@Emperor, bucas ligt op mijn paard met flinke schoft echt verschrikkelijk, rambo en amigo prima.

Heb je al is gekeken naar dekens van Trust? Die hebben speciale kussentjes bij de shoft ook zitten :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers