[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:33

Veulen84 schreef:
Tja, maar de meeste dekenmerken die hier genoemd worden worden genoemd voor de naam... De kwaliteit is al jaren niet meer wat het was.

Klopt, maar dat is helaas bij ongeveer alles zo.

Overigens vind ik Amigo of Bucas freedom niet beter dan een HH of wat voor ander goedkoper merk. Specificaties zijn meestal ook gelijk, het gaat er dan alleen om wat beter op je paard past.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:55

Hoe kun je nou dunnere (zwakkere) stof, slechter ademend vermogen, minder goede isolatie en bij voorbeeld het gebrek aan bewegingsruimte voor schouders en/of voorbenen (zoals bij een aantal modellen van bij voorbeeld Epplejeck) nou niet zien als een minder goede deken? Daar betaal je minder voor, en dat is naar mijn idee terecht.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:00

@ElmoVelo. Euh nee hoor. De meederheid koop nog steeds de goedkopere merken. En daar is niets mis mee, maar de kwaliteit en pasvorm zijn over het algemeen minder. Het is maar was je wil, en wat het beste past bij je paard. Maar jij wil dezelfde kwaliteit voor minder geld. En dat wordt het moeilijk, zeker voor een breeder paard.

Ik heb dekens van Premier equine, Bucas en weatherbeta. Als 165 krap voor zit dat zou ik toch een maat groter bestellen. Liever iets te lang dan te krap aan de borst.

Kijk vooral naar de 'denier'. Dekens met 1000 of meer zijn al een stuk sterker. Mijn winter deken heeft een denier van 1680 balistic nylon. Ziet er na 1jaar gebruik nog nieuw uit.

Heb je een foto van je paardje?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:03

Denier is hartstikke leuk maar zegt niets over hoe de stof geweven is. Ripstop ballistic stof (weefwijze) is sterker dan "gewoon" geweven stof met een hoge denier (draaddikte).

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:06

Ademend vermogen en waterdichtheid zit bij die dekens bijna allemaal op 3000. Stof is vaak 600 of 800D rip-stop, soms 1200, maar of dat meerwaarde heeft ligt ook maar aan je paard. Hier blijft 800D net zo goed als ballistic nylon dus dan heeft het ook weinig meerwaarde. Dat het trekt en schuurt komt natuurlijk door de pasvorm die ik noemde, over het algemeen is die bij amigo of Bucas freedom dan wel beter, maar meestal ook niet om over naar huis te schrijven.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:08

Nies_ schreef:
Overigens vind ik Amigo of Bucas freedom niet beter dan een HH of wat voor ander goedkoper merk. Specificaties zijn meestal ook gelijk, het gaat er dan alleen om wat beter op je paard past.


Amigo en Bucas freedom zijn dan ook de goedkoopste dekens van deze merken (600D) en zoen groot verschil in prijs is er toch niet met HH bevoorbeeld? Bij EJ staat de HH thor 200gr voor 2 euro minder te koop dan de vergelijkbare Amigo Hero.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:09

Koper schreef:
Denier is hartstikke leuk maar zegt niets over hoe de stof geweven is. Ripstop ballistic stof (weefwijze) is sterker dan "gewoon" geweven stof met een hoge denier (draaddikte).

klopt. Dit had ik er nog moeten bij zetten

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:10

FatCat schreef:
Nies_ schreef:
Overigens vind ik Amigo of Bucas freedom niet beter dan een HH of wat voor ander goedkoper merk. Specificaties zijn meestal ook gelijk, het gaat er dan alleen om wat beter op je paard past.


Amigo en Bucas freedom zijn dan ook de goedkoopste dekens van deze merken (600D) en zoen groot verschil in prijs is er toch niet met HH bevoorbeeld? Bij EJ staat de HH thor 200gr voor 2 euro minder te koop dan de vergelijkbare Amigo Hero.
Ja, klopt. Vandaar ook dat ik vind dat dat weinig meerwaarde heeft. Dan staat er misschien wel Horseware of Bucas op, maar het is nog geen fantastische deken.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:18

Nies_ schreef:
Ademend vermogen en waterdichtheid zit bij die dekens bijna allemaal op 3000. Stof is vaak 600 of 800D rip-stop, soms 1200, maar of dat meerwaarde heeft ligt ook maar aan je paard. Hier blijft 800D net zo goed als ballistic nylon dus dan heeft het ook weinig meerwaarde. Dat het trekt en schuurt komt natuurlijk door de pasvorm die ik noemde, over het algemeen is die bij amigo of Bucas freedom dan wel beter, maar meestal ook niet om over naar huis te schrijven.

Absoluut. Uiteindelijk kies je de deken die je voor je eigen specifieke paard nodig hebt. Als voor je paard een goedkopere deken goed is is dat toch prima? Die van mij staan ook onder (onder andere) Nika. Ik heb geen slopers. Wel eentje met een lastig model. Volgend jaar als het goed is een hengstje er bij, wie weet moeten ze dan aan de Rambo met z'n allen :Y) Maar dan zien we dan wel weer.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:33

Koper schreef:
Hoe kun je nou dunnere (zwakkere) stof, slechter ademend vermogen, minder goede isolatie en bij voorbeeld het gebrek aan bewegingsruimte voor schouders en/of voorbenen (zoals bij een aantal modellen van bij voorbeeld Epplejeck) nou niet zien als een minder goede deken? Daar betaal je minder voor, en dat is naar mijn idee terecht.


Een dunnere stof is niet altijd slechter. Dat hangt er echt van af of je een sloper hebt of niet en wat voor sloper. Ademend vermogen is nauwelijks meer een afwijking in te vinden. Waterdichtheid heeft nog wat verschillen, dat heeft met pasvorm te maken. Maar ook met taping van de naden te maken en er zijn goedkope en dure merken die dat niet doen.

Pasvorm... Dat hangt erg van je paard af en je voorkeur. Mijn paarden krijgen bv absoluut geen deken zonder loopsplitten, dat beperkt de beweging van mijn paarden te veel.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:40

Veulen84 schreef:
Ademend vermogen is nauwelijks meer een afwijking in te vinden.

Mmmm, ik vind van wel. Mindere kwaliteit (want goedkopere) vulling, waaronder je paard wel zweet zonder dat 'ie het persé warm heeft. Of vulling die na 1 keer wassen helemaal uitzakt naar de zijkanten en de rug/lendenen/kruis vullingloos achterlaten. Dáárom doe ik Horseware liners onder de Nika's :)*

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:51

Apart. Verschoven vullingen heb ik echt nog nooit gehad. Overigens heb ik die klacht ook nog nooit gehad in de winkel. Dat zou kunnen als de vulling niet doorgestikt is. Maar ik ken geen merken die dat doen. Tenminste niet bij echte vullingen.
Dat andere herken ik van verschillende deken wel. Kan niet zeggen dat ik dat specifiek koppel aan goedkoop. Meer aan een bepaald model.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:21

FatCat schreef:
@ElmoVelo. Euh nee hoor. De meederheid koop nog steeds de goedkopere merken. En daar is niets mis mee, maar de kwaliteit en pasvorm zijn over het algemeen minder. Het is maar was je wil, en wat het beste past bij je paard. Maar jij wil dezelfde kwaliteit voor minder geld. En dat wordt het moeilijk, zeker voor een breeder paard.

Ik heb dekens van Premier equine, Bucas en weatherbeta. Als 165 krap voor zit dat zou ik toch een maat groter bestellen. Liever iets te lang dan te krap aan de borst.

Kijk vooral naar de 'denier'. Dekens met 1000 of meer zijn al een stuk sterker. Mijn winter deken heeft een denier van 1680 balistic nylon. Ziet er na 1jaar gebruik nog nieuw uit.

Heb je een foto van je paardje?



Nou ik bedoelde bij goedkoper niet dat je bij dekens boven de €100,- komt.


Afbeelding


Dit was in de zomer. ( pony met het halster )
Heb niet echt een recentere foto, maar dat zou ook niet echt verschil uitmaken want haar vacht is zoals altijd weer echt dik haha.

Ze is bij haar schoft helemaal niet zo breed, maar echt bij de schouders, buik en kont.

Bij welke merken vind je dat? Bij de amigo pony hero lite was de denier 600.


Ik heb zelf ook de bucas anniversary voor mijn andere pony, maar vind hem heel erg smal vallen. Klopt dat? Hij is zelf wel echt een smalle pony. (NRPS)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:46

Als je even kijkt op de EJ website, daar zit een filter op denier. Kan je alvast snel zien welke merken en modellen wat sterker zijn.

kwa bouw is ze vergelijkbaar met mijn paard. Ik denk dus dat de merken die ik heb genoemd ook op haar zouden passen. Premier equine moet je wel vanuit Engeland laten komen en mocht het niet passen moet het ook helemaal retour. Dit zou ik dus niet doen. Bucas ligt erg fijn rond de neck en schouder door die plooitjes aan de hals dus ik denk dat dit een mooie optie zou zijn. Bij Agradi is er nu een 40% actie! De Bucas freedom is 800D en 75euro. De Bucas smartex, Select turnout en Irish turn out zijn wat sterker en staan te koop tussen 95 - 110 euro.

Als je zorg draagt tijden het passen kan je het deken altijd retour sturen. Als je niet zeker bent maak je een paar fotos en post je dit hier voor advies. Dat heb ik ook gedaan.

Weet je hoeveel gram je nodig hebt?

Ik ben niet bekend met de Bucas anniversary. Wel apart dat die smal valt bij jou andere pony. De Bucas dekens die bij ons op stal worden gebruikt liggen allemaal op breede paarden.

Wat je ook kan doen is dit topic even door bladeren. Er word hier met regelmaat fotos gepost van dekens, ook op breede paarden.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:29

En als je in dit topic de zoekfunctie gebruikt en de naam van het model/merk intikt krijg je vaak ook al veel foto's te zien. Superhandig!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:44

er is ook een manier om enkel de fotos te bekijken maar ik ben even vergeten hoe dat precies werkt!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:47

&if=1 achter de symbolen in de adresbalk van je browser plakken.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:00

FatCat schreef:
Als je even kijkt op de EJ website, daar zit een filter op denier. Kan je alvast snel zien welke merken en modellen wat sterker zijn.

kwa bouw is ze vergelijkbaar met mijn paard. Ik denk dus dat de merken die ik heb genoemd ook op haar zouden passen. Premier equine moet je wel vanuit Engeland laten komen en mocht het niet passen moet het ook helemaal retour. Dit zou ik dus niet doen. Bucas ligt erg fijn rond de neck en schouder door die plooitjes aan de hals dus ik denk dat dit een mooie optie zou zijn. Bij Agradi is er nu een 40% actie! De Bucas freedom is 800D en 75euro. De Bucas smartex, Select turnout en Irish turn out zijn wat sterker en staan te koop tussen 95 - 110 euro.

Als je zorg draagt tijden het passen kan je het deken altijd retour sturen. Als je niet zeker bent maak je een paar fotos en post je dit hier voor advies. Dat heb ik ook gedaan.

Weet je hoeveel gram je nodig hebt?

Ik ben niet bekend met de Bucas anniversary. Wel apart dat die smal valt bij jou andere pony. De Bucas dekens die bij ons op stal worden gebruikt liggen allemaal op breede paarden.

Wat je ook kan doen is dit topic even door bladeren. Er word hier met regelmaat fotos gepost van dekens, ook op breede paarden.



Wauw, dankuwel! Zo veel tips/advies! Ga ik zeker wat mee doen bedankt!

Ik ga zo even rondsurfen bij agradi en de bucas bestellen. Ik moet dus een maat groter? Omdat de andere net de krap was.

Het liefst leggen we een 0 grams regendeken op zonder fleece.

Vallen de bucas kleiner uit eigenlijk? Want als mijn andere pony de bucas een langere tijd op heeft krijgt hij schuurplekken. Verder wel de goede lengte etc..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:22

Bucas select zijn veel klachten over, dus zou ik niet kopen. Freedom heeft andere pasvorm dan de rest. Irish is er volgens mij niet in 0 grams, maar in 50.
Als je pony schuurplekken krijgt wil dat bijna altijd zeggen dat de deken niet goed past.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:15

Nies_ schreef:
Bucas select zijn veel klachten over, dus zou ik niet kopen. Freedom heeft andere pasvorm dan de rest. Irish is er volgens mij niet in 0 grams, maar in 50.
Als je pony schuurplekken krijgt wil dat bijna altijd zeggen dat de deken niet goed past.



De Freedom zou wel passen bij mijn pony dan? Wouden in iedergeval de Freedom light in 175 bestellen en dan hopen dat die wel past.

Hij zit overal prima alleen bij de schouders zit hij strak. Misschien de pasvorm van de deken? Zit op een smalle NRPS pony.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:15

Freedom valt juist krapper op de schouders ivm geen schouderplooien

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:36

JenniferU schreef:
Freedom valt juist krapper op de schouders ivm geen schouderplooien



Welke zal dan beter passen?

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:55

ElmoVelo schreef:
JenniferU schreef:
Freedom valt juist krapper op de schouders ivm geen schouderplooien



Welke zal dan beter passen?


Ik zat te twijfelen tussen horseware en bucas, toen heb ik contact gehad met de Paardendrogist en die zeiden mij dat bucas meestal wat smaller dan de horseware, voor mijn brede d pony heb ik daarom de amigo Hero en die past super

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:41

affy2000 schreef:
Ik zat te twijfelen tussen horseware en bucas, toen heb ik contact gehad met de Paardendrogist en die zeiden mij dat bucas meestal wat smaller dan de horseware, voor mijn brede d pony heb ik daarom de amigo Hero en die past super



Ik had de amigo hero pony gekocht, maar die was te klein. Zal de normale en een maat groter dan wel passen?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:04

Hangt er vanaf op welk vlak ie niet paste. Wellicht heb je toch een ander type voorsluiting nodig, of juist loopsplitten of iets dergelijks ;)