[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:22

SBravour schreef:
Hier mijn ongeschoren onder 200. De half geschoren staan hier onder 250. Ligt erg aan het type paard of ze koukleum is, maar ik zou toch wel richting 250 gaan.


Oké dankje. Ik heb veel opties. Maar kan alleen met 100 tegelijk omhoog.
Hij stond steeds erg warm onder de dekens, wil hem nu niet te koud zetten. Maar natuurlijk ook niet te warm.

Ze staan hier een paar uur buiten, dus niet heeel lang.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:48

Oh dan moet 200 voldoende zijn denk ik :) Bin een erge koukleum 300, maar ligt ook weer aan mate van isolatie in stal. Onze stal verschilt weinig van buiten behalve de koude wind.

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:08

oh jee.. die van mij heeft vannacht in de stal midden in een mesthoop liggen slapen volgens mij, heel de hals is vies, kan ik dat er af schrobben.. of met een doekje afnemen? om nou heel dat ding te gaan wassen lijkt me ook niet handig.. iemand tips?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:11

Zidore schreef:
oh jee.. die van mij heeft vannacht in de stal midden in een mesthoop liggen slapen volgens mij, heel de hals is vies, kan ik dat er af schrobben.. of met een doekje afnemen? om nou heel dat ding te gaan wassen lijkt me ook niet handig.. iemand tips?

Bedoel je de hals van de deken die vies is? Lekker op laten drogen en evt als t droog is wat eraf borstelen. zal vast vaker gebeuren!

[o]

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:43

Mijn paard wordt niet meer gereden dus ik wilde afbouwen met de dekens.

Haar zo laat mogelijk onder de deken gezet en tijd lang alleen onder regendeken. Begin november had ze het toch koud (rillen toen ik haar binnen haalde) dus 200 grams onderdeken bevestigd. Afgelopen week voelde ze toch nog vrij fris. Terwijl ze al een tijdje op stal stond...

Ik vind het lastig.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:46

PanamaD schreef:
Zidore schreef:
oh jee.. die van mij heeft vannacht in de stal midden in een mesthoop liggen slapen volgens mij, heel de hals is vies, kan ik dat er af schrobben.. of met een doekje afnemen? om nou heel dat ding te gaan wassen lijkt me ook niet handig.. iemand tips?

Bedoel je de hals van de deken die vies is? Lekker op laten drogen en evt als t droog is wat eraf borstelen. zal vast vaker gebeuren!

ja die bedoel ik, is van bucas gewoon een afneembare, is nog niet eerder zo vies geweest dus geen idee wat ze gedaan heeft :+ ik heb het er al wat af geborsteld maar vroeg me af of ik niet met een sponsje en een klein sopje iets kon doen of dat die dan opeens niet meer waterdicht is.. :roll:

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:04

Mijn ongeschoren staat al een aantal dagen overdag onder 200gr maar is zeker niet overdreven warm. Voor overdag is het “prima” maar als ik ‘s avonds ben dan wissel ik wel naar 300. ‘s Ochtends wissel ik dan weer terug naar 200. Morgenochtend misschien terug naar 100. Schijnt zonnig te worden...

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:21

SBravour schreef:
Oh dan moet 200 voldoende zijn denk ik :) Bin een erge koukleum 300, maar ligt ook weer aan mate van isolatie in stal. Onze stal verschilt weinig van buiten behalve de koude wind.


Dankjewel!
Bedenk me net dat ik vanavond met een stalgenootje mee ga op wedstrijd. Dus kan vanavond gewoon even voelen als ik op stal ben. :D

Zidore: heeft ie de hals constant om? Anders kun je hem misschien afspoelen met de tuinslang? Dat is voor die deken hetzelfde als een flinke regenbui. Daarna eventueel insprayen?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:28

Hier zo geschoren:
Afbeelding

Staat onder 100grams met 100 liner, eigenlijk overdag wat warm maar ze staat 24/7 buiten in vrij open terrein (wel een schuilstal).

Als je paard in een geïsoleerde stal staat is dat aan de ene kant warmer maar vergeet niet dat je paard niet veel kan bewegen en daardoor zelf beperkt kan bijdragen aan opwarmen. Mijn ervaring is dat sinds mijn paard 24/7 buiten loopt ze warmer is dan op stal.

Zidore is het een stal of outdoordeken? Stal zou ik gewoon uitwassen de outdoor zou ik eerst proberen af te borstelen met een harde borstel.

femkepien

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:59

Hebben jullie nog een idee welk merk ik kan proberen?
Mijn jonge paard zit tussen 185 en 195 in. Ik heb een regendeken met fleece van qhp maat 185 en die past hem goed. Nu had ik een winterdeken van BR in 185 gekocht en die was te klein. Een nika deken 185 zit oke maar is de halsopening te groot en trekt dus op de schoft. En nu een deken van vantagio 185 en die is weer te klein.. :')
Nu denk je koop gewoon een qhp deken in 300 gram maar ik kan ze niet goed vinden in de goede maat. Welke andere merken lijken op qhp met de pasvorm?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:44

Horseware maat 190/6.3

Capriootje

Berichten: 6740
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:50

Nouvel schreef:
Horseware maat 190/6.3


:j

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:14

Ik heb evt een 200 en 300 die iets groter vallen

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:26

Zomaar zonder aankondiging was daar mijn inruil van Premier Equine. Helaas ben ik niet heel erg te spreken over de pasvorm. Terugsturen kost 20,- dus dat wil ik eigenlijk niet weer doen, dure dekens zo na alleen al meerdere tientjes weggooien aan retourkosten bij diverse leveranciers :(

Zou ik de gok wagen? Hij ligt wat rommelig bij de schoft, lijkt wat strak op de schouder maar weer veel te wijd bij t schouderblad..
Lengte is nu wel goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:36

Fairytail ik ben toch een beetje bang dat het gaat inregenen met de hals zo. Heb je er een halsstuk bij?

Snorlex schreef:
Mijn paard wordt niet meer gereden dus ik wilde afbouwen met de dekens.

Haar zo laat mogelijk onder de deken gezet en tijd lang alleen onder regendeken. Begin november had ze het toch koud (rillen toen ik haar binnen haalde) dus 200 grams onderdeken bevestigd. Afgelopen week voelde ze toch nog vrij fris. Terwijl ze al een tijdje op stal stond...

Ik vind het lastig.

Mijn ruin ben ik pas onder dekens gaan zetten toen hij met de vut was. Toen hij nog mijn rijpaard was stond hij eigenlijk altijd bloot. Sinds vorig jaar grootste deel van de winter onder dek, daarmee bedoel ik meestal dikker dan regendekens. Wanneer ze ouder en minder onverwoestbaar worden hebben ze juist de dekens harder nodig (hij is nu 19, afgelopen zomer/herfst is hij 2 keer flink ziek geweest. Inmiddels is hij in veel opzichten weer zichzelf, rent in het rond, heeft weer overal een mening over enz. maar trekt de winter net wat minder goed. Te merken aan kleine dingetjes zoals niet inschachten wanneer hij bij kou/waterkou zonder dek staat). Mijn merrie kreeg met 24 haar eerste deken, dat was omdat ze tot haar 24e altijd 's winters op stal had gestaan en bij mij niet. Inmiddels is het een buitenpony geworden, maar wel mét deken. En dan heb ik het over een shet met intacte vacht. Momenteel staat ze de klok rond onder 100 grams. En mijn ruin heb ik nu onder de Smartex. Daar had hij het gisteren in de zon te warm onder maar nu is het een hele fijne deken met dit kille weer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-11-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:41

Koper: Daar ben ik dus ook bang voor, maar terug sturen kost me weer 20 euro en dan zit ik met lege handen en nog altijd geen waterdichte deken, baal als een stekker. Heb er een hals bij van mijn oude deken (ongebruikt en moet volgens mij passen) maar wil haar eigenlijk niet met hals zetten.

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:42

Dan zou ik 'm denk ik toch terugsturen... die deken, waar je dan zo te lezen niks aan hebt, is duurder dan het terugsturen, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:50

Fairytail schreef:
Koper: Daar ben ik dus ook bang voor, maar terug sturen kost me weer 20 euro en dan zit ik met lege handen en nog altijd geen waterdichte deken, baal als een stekker. Heb er een hals bij van mijn oude deken (ongebruikt en moet volgens mij passen) maar wil haar eigenlijk niet met hals zetten.


Hoezo kost terugsturen €20,-? Normaal pakket is toch ook maar €6,95?

Ik heb via mp een mooie Rambo duo op de kop kunnen tikken. De Bucas die hij nu op heeft is het toch niet helemaal naar mijn idee. Dus die wissel ik volgende week voor de Rambo en dan de Bucas als reserve ofzo

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:53

Moet terug naar Engeland denk?
En op Mp zetten?
zijn best interessante dekens denk

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:01

Moet inderdaad naar Engeland en door dat ze net te zwaar zijn vallen ze onder de 20,- echt balen want heb dus al verzendkosten plus 20,- neergeteld on te ruilen naar een maar kleiner en normale hals. Nu maar op MP gezet maar weet echt niet meer welke deken ik er op moet doen:(

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:26

Wat zijn ook weer de knelpunten en welke dekens (merken en modellen) had je ook alweer al geprobeerd?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:50

Knelpunten zijn vooral de hoekige schouder, vrij steile schouder en lage halsaanzet. Hierdoor krijgt ze bij voor de schoft een deuk of plekken op de schouder.
Geprobeerd:
- Bucas Irish,freedom en Smartex
- Amigo
- Rambo met rechte en V-sluiting
- Pagony
- QHP
- HH
- Bon Geste
- Weatherbeeta
- Imperial riding
- Premier Equine
- BR
- Dominick
- Eurostar
- en nog wat minder bekende /huis merken waar ik niet meer op kom.

Het beste ligt mijn La Valencio met loopsplit en V-sluiting maar die is dus zo lek als een mandje en niet meer leverbaar.

Thnx voor t meedenken :)

JenniferU
Berichten: 2204
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:10

Goedeavond, ik plaats dit berichtje voor een stalgenootje.

Zij heeft een extreem brede (lees boommaat xxw) haflinger.
Hij is zo geschoren:
Afbeelding
En zoekt een deken voor hem.
We hebben hem opgemeten met het bucas meetlint daar komen we op een 135/185 6.0 uit.
De irish light lijkt goed te is liggen maar ben bang dat die toch nog te krap is(ivm veel huidvet vooraan) en hij maakt hem aan de v voorkant zelf los waardoor deze nu gesloopt is
Afbeelding

Wat adviseren jullie? Ook qua dikte enz.
Hij heeft op het ongeschoren gedeelte een behoorlijke vacht.
DR Vario een optie?
Masters? Of kijken naar een bucas big neck? Amigo XL?

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:58

JenniferU schreef:
Goedeavond, ik plaats dit berichtje voor een stalgenootje.

Zij heeft een extreem brede (lees boommaat xxw) haflinger.
Hij is zo geschoren:
[ [url=m/cqWaxt.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zoekt een deken voor hem.
We hebben hem opgemeten met het bucas meetlint daar komen we op een 135/185 6.0 uit.
De irish light lijkt goed te is liggen maar ben bang dat die toch nog te krap is(ivm veel huidvet vooraan) en hij maakt hem aan de v voorkant zelf los waardoor deze nu gesloopt is
[ [url=m/6JZCCS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat adviseren jullie? Ook qua dikte enz.
Hij heeft op het ongeschoren gedeelte een behoorlijke vacht.
DR Vario een optie?
Masters? Of kijken naar een bucas big neck? Amigo XL?


Master moest ook nog bij mijn lijstje maar vond ik helemaal niets. Dominick heeft heel veel ruimte voor de hals en de PE ook (beide geven op mijn Gelderse teveel ruimte, zie mijn eerdere Posts)

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:04

Maar dekens zijn toch eigenlijk helenaal niet goed, omdat ze nu hun eigen 'lichaamswarmte' niet kunnen regelen met hun haren ofzo
Heb een x gehoord dat ze warm blijfem door hun haren recht op te zetten zodat er lucht tussen komt voor issolatie...

Spoiler:
BEER


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers