Brace yourselves... winter is coming!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:13

Ik snap helemaal niks van mensen die met smart wachten op de winter :'). Mn paard staat 24/7 buiten op een DHZ stal, dus ik kan me niet echt verheugen op het slepen met kruiwagens poep door de blubber, regen, wind, sneeuw bah.

Ik moet ook echt een nieuwe windergarderobe hebben. Goede waterdichte stalschoenen, jas én goede waterdichte handschoenen voor de klusjes in en om stal. Dus als iemand tips heeft, graag! :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:32


Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:38

Paarden zo lang mogelijk buiten als dat de weides het toelaten. Daarna dagelijks in de paddock. Trainingsregime blijft hetzelfde. Gelukkig drainage in de bak. Alleen nu ga ik vaak savonds rond half 9 nog ff trainen, alleen dan is het echt te donker. DUs dat wordt meer tijdens werktijd. Gelukkig heb ik een eigen bedrijf en kan wel tussen de bedrijven door naar stal.
Mijn mestregime zal wel veranderen want meneer poept alles vol in de winter.
hIJ krijgt pas een deken op bij vriestemperaturen. een nulgrams dekentje, dus hij krijgt zeker een wintervacht. En pas echt bij vrieskou een ondersteuning.
scheren doe ik alleen bij zijn sokken en baard.

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:46

Hier ook nog iemand die gek is op de winter :brr: !

Momenteel ben ik helaas even paardloos, maar in vanaf November begin ik met een nieuw bijrijdpaard. Wat de eigenaar doet aan winter-management; geen idee. Zelf heb ik 's winters in elk geval standaard mijn Muck Boots aan naar stal; dat zijn echt fantastisch warme en waterdichte laarzen met een zalig voetbed. Handig voor het rommelen op stal, maar ook lekker met rijden! Verder heb ik altijd een droge rijbroek, trui enz. in m'n kastje liggen, het is en blijft Nederland en ik moet fietsen naar stal :') . Oh en een thermosfles met heet water sleep ik ook elke keer mee, theezakjes staan standaard in m'n kastje. Bakkie thee doet echt wonderen als het buiten zo koud is.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:58

Heleennn schreef:
dat vind ik toch al aardig aan de prijs voor een pagony, hoef ook geen hals dus ik kan hem goedkoper vinden denk ik... Ik heb een hele fijne 200gr van pagony maar die is helaas niet waterdicht, die heb ik voor 30 euro kunnen kopen vorige winter!

Nieuw paard, dus ik moest wat hebben natuurlijk. Qua kwaliteit is t echt best een goede deken, want mijn paard begon er op een gegeven moment aan te trekken, en anderen ook, desondanks geen scheuren oid. Maar inderdaad, niet heel goedkoop.

Qua handschoene heb ik gewoon normale leren van roekl, ondanks dat ze dun zijn, zijn ze toch heerlijk warm, en dat terwijl ik heel snel koude handen heb

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:07

Ik haat de winter :brr:

In het voor jaar voor mijn beide E pony's nieuwe 300 grams dekens aangeschaft.
En volgende maand voordat de nattigheid begint verhuis ik ze van huis naar een stal met binnenbak 2 km verderop *\o/*
Wat een groot voordeel is, is dat de binnenbak in een kas zit dus altijd wel iets verwarmd _/-\o_
En dat allemaal voor 200 per maand _/-\o_ daar ga ik zelf niet voor poep scheppen en voeren ect ect :D *\%/*
Laatst bijgewerkt door love_odin op 16-08-17 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:13

Vreselijk de winter.Ik heb dit jaar 2 paarden met een compleet andere dekenmaat dan die ik heb dus een maand geleden bijna alles aan kunnen schaffen via FB.
Alles 2de hands want ze zijn pas 3 dus ik hoop dat ze nog in mijn mooi Rambo dekens zullen groeien.

Mijn eigen paarden scheer ik waarschijnlijk niet, die zijn nog zo jong dat ze niet hard werken.Mocht het nodig zijn dan scheer ik ze een race streep.
Mijn 2 andere sportpaarden scheer ik vanaf half oktober wel helemaal.

Verder wil ik in oktober een lading zand in de paddock storten zodat ze deze winter weer wat droger staan.Zelf heb ik gelukkig nog warme kleding zat.
Ik ben echt een koukleum, kijk er echt weer niet naar uit!

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:20

Koukleum ben ik ook, gelukmig heb ik voor werk (ik werk veel buiten, waarbij we ook veel stilstaan) een heerlijk warme jas. Net een slaapzak, maar dan in jas-vorm. Weegt niks, werkt op lucht maar zo lekker! Echter, een beetje doorwerken en ik heb het bloedheet. Mochten mensen geïnteresseerd zijn: snugpak verkoopt deze jassen

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:23

Oh ik vind het zo heeeeerlijk om helemaal ingepakt als een soort marsmannetje naar stal te gaan <3 Lekker rijden in de kou en daarna even lekker opwarmen met thee en paard wat warme slobber.. Thuis een hete douche en pyjama aan. Ik kijk er zo naar uit haha.

Ik hoef gelukkig niet met hoofdlampjes en kruiwagens in de weer, want sta volpension en we hebben een binnenbak (waar ik overigens nooit in rij tenzij het echt stortregent).

Buiten de paarden vind ik winter sowieso heerlijk. Lekker laarzen, wollen truien, sjaals.. Verheug me er nu al op :o

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:27

Hier krijgen ze allemaal lekker berenjassen, mijn haflinger is 1,5 dus die ga ik niet scheren en die houd zichzelf goed warm en kan altijd onder dak mocht het nodig zijn, daarnaast shetlanders en die denken altijd dat het zo koud word als alaska of iets :o

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:37

Marloes__ schreef:
Ik snap helemaal niks van mensen die met smart wachten op de winter :'). Mn paard staat 24/7 buiten op een DHZ stal, dus ik kan me niet echt verheugen op het slepen met kruiwagens poep door de blubber, regen, wind, sneeuw bah.

Ik moet ook echt een nieuwe windergarderobe hebben. Goede waterdichte stalschoenen, jas én goede waterdichte handschoenen voor de klusjes in en om stal. Dus als iemand tips heeft, graag! :)

Oh dat snap ik hoor, mijn eerste pony stond ook vlak bij huis op een dhz stal en dat was slepen met emmers water vanuit het woonhuis naar de stallen omdat de leidingen dicht gingen vriezen... Niet rijden omdat de buitenbak net een maanlandschap was en elke dag uitmesten pff :') nee toen vond ik de zomer veel leuker! Paarden gingen 24/7 buiten, heerlijk was dat! Maar nu ik op een goeie volpension stalling sta moet ik me daar niets meer van aantrekken en kan ik volledig focussen op het voldoende buiten halen van mijn paarden. Wat wel nodig is als je geen weide hebt in de winter -O-

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:21

Frummels schreef:
Oh ik vind het zo heeeeerlijk om helemaal ingepakt als een soort marsmannetje naar stal te gaan <3 Lekker rijden in de kou en daarna even lekker opwarmen met thee en paard wat warme slobber.. Thuis een hete douche en pyjama aan. Ik kijk er zo naar uit haha.

Ik hoef gelukkig niet met hoofdlampjes en kruiwagens in de weer,
want sta volpension en we hebben een binnenbak (waar ik overigens nooit in rij tenzij het echt stortregent).

Buiten de paarden vind ik winter sowieso heerlijk. Lekker laarzen, wollen truien, sjaals.. Verheug me er nu al op :o


Dat dik gedrukte dus. Vind het apart om te lezen hoeveel mensen er al bagger vroetend en niet rijdend de winter door gaan. Dat is toch 6 maanden horror.

Mijn paarden staan overdag op het land en in de nacht op stal. Moet nog wel kijken of ik mijn jonkie scheer en onder dekens zet maar dat zie ik tzt wel. Voor hetzelfde geld is het niet nodig en heeft ze volgend jaar een andere maat.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:11

HOU OP , HOU OP , HOU OP

WAT EEN ELLENDE , WINTER IS COMMING :n

Ik houd daar helemaal niet van. Al die nattigheid en kou.... Mijn hemel. Doe dan gewoon een meter sneeuw maar die nederlandse onzin is niks voor mij. Elke dag weer een nat pak.... :r


Ik scheer eigenlijk nog nooit , wel ben ik op tijd met dekens , tegen de tijd dat mijn zomerjas te koud word komt de regendeken erop.
Ik zit er alleen over te denken mijn regendekens weg te doen. Ik werk normaal met lagen , maar omdat ik allemaal regendekens heb is dat in het voorjaar zo'n gedoe met wassen. Dan zijn staldekens handiger.... nog even goed over na denken....

Voor mijzelf ben ik voorbereid : winterjas, thermokleding , thermolaarzen , dikke sokken , van die handwarmer dingen die super warm zijn , hoofdband etc etc, alles geregeld.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:29

Ik heb alle spulletjes wel.
Kleding voor mijzelf en dekens voor paard.
Scheren. Ligt eraan wat het weer doet. Vorig jaar had ze het zo warm in haar teddy vacht met 15 graden. Hup eraf! Ze is nu alweer in de rui, dus ze zal wel weer een dikke teddy vacht gaan aanmaken.

Mijn hoofdlampje weer even opladen. En met stalgenoten kijken naar een lamp op zonne energie.

Qua supplementen krijgt ze als ze niet meer op de wei staat extra vitamine e erbij.

Training veranderd bijna niet.
Behalve als de bak en bos niet begaanbaar zijn.

Ze staat 24/7 buiten. Mesten wordt verdeeld. Dus zoveel mogelijk overdag. In de avond op zoek naar drollen met je hoofdlamp kan wel, Maar fijn is anders. Al heb ik wel een enorm goede hoofdlamp. Nu nog een lamp in de zadelkamer!


Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:02

Jullie zijn al goed voorbereid. +:)+ Mijn winterset is ook al bijna compleet. Mss alleen nog even op jacht naar een tweede winter rijbroek. := Heb voor deze winter een rijoverall gekocht. :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:17

Ik heb een haat-liefde verhouding met de winter.
Maar ben wel heel blij dat ik lekker kan rijden. :j


llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:55

Ik kijk ook uit naar de winter. Mag van mij lekker koud zijn zolang het maar niet teveel regent. Net genoeg om mijn regentonnen te vullen dan ben ik content. Ik hou van de zomer maar ook van de winter. Ik ben absoluut geen regen/herfstweer type. Nu we een heel groot stuk stenen bij hebben op de wei is het een stuk gemakkelijker. Ik moet niet meer in de blubber lopen. Paarden staan met droge voeten 24/7 buiten. En hebben plaats genoeg. Trainen gaat in mijn eigen piste redelijk goed zolang het geen weken aan een stuk regent. De winterdekens liggen klaar. Langzaam aan begin ik het oudje meer bij te voeren zodat ze op haar volle olifanten maaltijden staat tegen dat de koude begint.heel veel hooi in de winter gaat niet goed meer dus krijgt ze veel ruwvoeder vervangers die ik nu langzaam aan ga opdrijven. Hooi steekt al binnen voor de winter. Dus we zijn er klaarvoor.yeah. en eindelijk een auto die verwarming heeft! Had de vorige auto niet meer.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:18

Ik hou van de winter... en net weer een nieuw setje winter rijhandschoenen gekocht. Volgens mij heb ik nog 5 paar liggen, maar het is zo leuk weer van alles aan te schaffen tegen de kou! :')
Mijn winter rijlaarzen staan alweer klaar, moet ze nog even afstoffen. En binnenkort weer de thermokleding bijelkaar zoeken. Laat de kou maar komen!

Paard krijgt gewoon lekker een wintervacht, ze staan gewoon elke dag buiten op de winterwei. We zullen vaker met de trailer onderweg zijn naar de rijhal, als de buitenbak te nat of bevroren is.
Verder lekker veel buitenrijden in de kou, ik hoop op sneeuw!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 01:41

Hier blijft alles op 1 na 24/7 buiten zonder dekens en scheren.
Paard zweet weinig en droogt snel op swinters, ondanks een vacht waar een ijsbeer jaloers op is. (Ze verhaart ook dubbel op haar benen in het voorjaar)
1 jonge shet en 1 jonge mini die qua werk nog niet veel gaan doen. De mini is nu sinds 2 weken al begonnen aan haar wintervacht dus dat zit wel goed.
1 pony gaat van de winter wel de nachten naar binnen. Mijn oudje van 23. Zij wordt waarschijnlijk jachtstreep geschoren, maar pas wanneer ik het idee heb dat ze het te warm heeft of heel lastig droogt. Heb voor haar verschillende dekens gekocht voor het geval dat het nodig is.

Voor de 2 jongste wil ik ook nog dekens halen voor het geval dat.
Voor mijn paard heb ik dat al.

Voor mezelf net een nieuwe jas gekocht. Handschoenen, mutsen en winterlaarzen heb ik nog.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:33

Winter... kou vind ik wel oké. Paarden hebben er weinig last van, mijn ruin schopt zelfstandig wakken in de drinkbak en met genoeg kleding aan valt 't wel mee. En donker is ook nog te overzien.

Maar regen |( |( En wind >;) maakt van herfst/winter echt een nare periode. Paardjes 24/7 buiten en ze hebben genoeg beschutting, gelukkig ook een stalletje. Mijn merrie vindt het erg fijn om binnen te kunnen staan. Ze staat er in de zomer ook veel. Ze wonen op een heuvel van zandgrond dus eigenlijk stel ik me aan. Maar ik vind winterse neerslag echt een ellende.

Qua voorbereidingen wil ik voor allebei nog een nieuwe regen >;) deken hebben en voor mijn merrie mogelijk nog een 100-grams liner. Voor mezelf hoef ik alleen maar even mijn Muckboots op te snorren. Mutsen en handschoenen enzo zijn al gewassen.

Ik kijk er niet naar uit. Als we nou een snikhete zomer gehad zouden hebben zou wat verkoeling wel fijn zijn geweest maar ik vind de zomer tot op heden niet overweldigend. Voor mijn gevoel is het nog niet eens begonnen :') Dus nu al bijna winter... neuh dank je.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:09

De mijne staan het hele jaar door 24/7 buiten, weliswaar met schuilstal, maar de keren dat ze daar gebruik van maken zijn op één hand te tellen.
Ik scheer niet, gebruik geen dekens, de dames zijn sinds een week of 3-4 alweer in de rui en bezig met hun bontjasje :)
Mijn wei wordt erg nat in de winter dus het is dan even zoeken naar een goed droog, vlak stuk waar ik nog met ze aan het werk kan.
Ik draag dan gevoerde leren laarzen van Travelin, een regenbroek (ook tegen de koude wind) en een simpele waterdichte ski-jas van de Lidl. En een muts of pet, evt sjaal, en handschoenen. Proberen om een volle kruiwagen door de blub te duwen/trekken is intensief genoeg om me warm te houden :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:33

Ok ik kan het niet vinden.
We zoeken een degelijk lamp op zonne energie. Met draad verbonden. Want de lamp komt binnen. Hij moet degelijk opladen in de winter. En op schakelaar aan en uit te zetten. NIET met een bewegingssensor.

Ik vind ze alleen met sensor. Dan gaat dat ding overdag al leeg :(

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 01:20

Nessa schreef:
Ok ik kan het niet vinden.
We zoeken een degelijk lamp op zonne energie. Met draad verbonden. Want de lamp komt binnen. Hij moet degelijk opladen in de winter. En op schakelaar aan en uit te zetten. NIET met een bewegingssensor.

Ik vind ze alleen met sensor. Dan gaat dat ding overdag al leeg :(


Waar komt de lamp te staan/hangen? Geloof dat Goal Zero ook een hele range aan zonnepanelen en accu's heeft waar je lamp mee kunt laten branden.

Weet wel dat heel veel camping lantaarntjes oplaadbaar zijn via micro USB. Die kun je dus weer opladen met zonnepaneel of powerbank die je dan thuis weer op laadt.

Zoiets kun je vrij eenvoudig stroom genereren waar je dan weer lamp op aan kunt sluiten. Liefst natuurlijk wel LED, omdat deze niet zo heel veel stroom vragen.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... t-yeti-400

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 04:54

Van tevoren kijk ik ook altijd wel uit naar de winter, maar als de paddocks bevroren zijn en mijn vingers er af vriezen ben ik er wel snel weer klaar mee. Mijn paard staat zo lang mogelijk op het land. Kan dag en nacht, maar als het te nat wordt gaat ie 's nachts op stal. En echt in de winter overdag een aantal uren in de paddock. Het beste om voor elkaar te hebben is wel een fijne binnenbak. Bij ons mogen de paarden daar alleen niet los in, of gelongeerd worden. Als de paddock goed bevroren is zo als vorig jaar kan hij z'n energie niet echt genoeg kwijt. Dat vind ik wel erg naar. Maar het is niet anders. Verder ben ik ook al dekens aan het verzamelen. Niet te duur, want die ruinen bijten met spelen elkaars dekens steeds kapot. Scheren heb ik vorig jaar niet gedaan. Als het even kan doe ik het dit jaar ook niet. Maar als het fijner is met rijden gaat z'n vacht er wel af.
En voor mezelf heb ik vorig jaar een warme dikke jas gekocht en een paar muckboots. Dat is echt een hele grote aanrader. Warm, waterdichte voet en zitten heerlijk.