(Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 23:18

Dan is die toch ook te groot?

Dit is haar smartex maat 6'3:
Afbeelding


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:22

Afbeelding

Prachtige foto :+ maar zo valt de deken bij mijne. Billen zijn dus echt niet helemaal bedekt maar deken ligt super, schuift en trekt nooit (behalve heel soms na heel woest rollen natuurlijk haha)

Toen de oude kapot was heeft er een week een van een kennis opgelegen die een maat groter was, deze trok vreselijk maar achter.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 23:26

Ding is dat bij de maat 183/185 die ik op had die hele deken volledig scheef trok als ze er een middag mee op de wei had gestaan. Deze dekens trekken niet scheef, ze trekken alleen naar achter.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:31

Nee want hij trekt niet naar achter maar bedekt goed ;)

Afbeelding

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 23:35

Als ze niet naar achter getrokken worden liggen mijn dekens ook zo..

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:38

Dan zal je echt een maatje kleiner moeten nemen. Mijne had deze maat dus nodig voor zijn hals maar kon, als het moest, korter. Maar als joune hals zo smal is dan kan hij zat een maatje kleiner.

Edit; gebruikte staat is misschien beter
Afbeelding

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 23:41

Ik maak morgen wel foto's. :)

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:46

Dat de deken naar achteren trekt, betekent dat deze niet past.
Een deken moet in balans liggen en niet door riemen, sluitingen op zijn plaats worden gehouden..
Dat is minstens zo belangrijk als een passend zadel.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 23:56

Jeetje. Als ik het zo lees moet ik maar geen deken meer op gooien. :=

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:04

Ik denk ook dat je dekens te groot zijn. Als ze zo naar achteren trekken, krijg je sneller schuuurplekken en wondjes. Scheef trekken heeft vaak niet met de maat te maken maar met de pasvorm. Dat kan even zoeken zijn. Bij de Paardendrogist weten ze meestal welke deken het beste op welk type paard ligt.

Ik heb ook jaren een paard gehad met een erg gevoelige huid. Oplossing altijd gevonden in goede basiskwaliteit. Géén fleece, géén bontjes. Dat wordt allemaal zweterig, het glijdt niet en er blijft zand/vuil aan plakken. Dekens met een gladde binnenkant, als vliegendeken had ik altijd de gewone (wit/blauwe) Amigo omdat daar het borststuk glad gevoerd is.

En verder eenvoudige leren halsters van goed soepel leer. Hoofdstel idem. Wel alles regelmatig schoonmaken...

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:06

Zoals hier al gezegd, de dekens zijn echt veel te groot.

Elk merk is anders.
Ik heb verschillende paarden maar soms zijn er dekens die ik in de maat koop bb 185. Het gebeurd dat het soms ruimer valt ensoms kleiner.

Ik heb ook enkele zeer fijn gebouwde paarden en persoonlijk verkiest ik horseware dekens. Sluiten mooi en laag vooraan waardoor de druk op de schoft niet veel is. Ook zijn alle dekens met nylon voering wat zacht is voor de huid, enkel de vliegen en eczeem dekens hebben nylon aan de hals en borst uiteraard.
Heb ook Harry horse maar vallen verschillend al passen deze wel. Nog andere ook maar de meeste gaan er is toekomst uit omdat alle paarden uit de pubertijd zijn ik ik voor hen geen dure dekens heb aangeschaft.

Een dekens moet aan het einde vd hals beginnen en niet op de schoft of er achter liggen! veroorzaakt drukplekken en irriteert de huid/vacht.
Ik ben persoonlijk geen bucas fan voor fijne paarden. pasvorm is minder.

Arabians are the most fabulous horses in the world!

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:11

Renee_S schreef:
Eerlijk, beide dekens op de fotos zijn echt (veel) te groot..

Eens

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 15:26

Speciaal voor jullie.

De buzz off maar nu goed om haar schouders gelegd.
Afbeelding

Maat 175:
Afbeelding

Maat 183:
Afbeelding

Maat 190:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maat 198:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een mening maar ik laat jullie wel eerst aan het woord. :)

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:29

Wanneer de buzz off goed ligt, is die nog te groot om de schouder. Achter ligt ie wel netjes maar voor te groot waardoor de maat niet goed is.

De 175 BR is natuurlijk echt te klein, maar daar verwacht ik dat de 185 al goed van ligt.

De 185 mio is achter idd wat kort, maar ligt voor goed waardoor de paar cm blote billen dat wel kunnen, anders gaat ie weet zakken. Maar omdat mio sowieso al 'minder' is in het horseware assortiment is de pasvorm ervan al minder. Ik denk dat als je een Rambo 185 hebt deze perfect zal liggen. Een mio/amigo had namelijk hetzelfde effect bij mijn haf.

De 190 liner is ook de groot, want een liner hoort niet zo ver achter uit te steken omdat het een onderdeken betreft, die kan dus ook een maat kleiner.
De rhino en bucas lijken wel goed te liggen. Als deze niet trekken is dat perfect. Al ziet de hals bij bucas er ook wel heel ruim uit. Edit: ook een rhino 185 zou moeten passen, dan sluit de hals ook mooier aan.
En de 198 is wel echt te groot.

Ik zou een bucas of Rambo 6'0 proberen. Bestellen bij de Paardendrogist, zij hebben passervice en als je de foto's naar hen stuurt krijg je heel goed advies!
Laatst bijgewerkt door Flowq op 13-07-17 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:35

Eigenlijk alles na die 183(185? ) is te groot. Liever eentje met blote billen dan zo groot als de rest. Al betekend het natuurlijk niet dat alles van die zelfde maat past. Overal zit wel verschil in. Ik ga mee met Flow.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:39

Ik denk ook dat het probleem is dat "passende dekens" te ruim om de shouder vallen. Daardoor trekken ze naar achteren en beschadigen ze je paard.
Kan je niet een deken met een te grote hals laten vermaken zodat de hals past? Dan past de ruglengte ook goed, en passen haar billen er in.

Ik heb trouwens erg goede ervaringen met buiten model paarden en de Harry's Horse dekens. Die passen opvallend vaak goed.
Ik zie bij jou Bucas, BR, en nog wat. Heb je ook Harry's Horse geprobeerd? Bijkomend voordeel, ze zijn niet zo duur.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 16:43

Exact dat denk ik Rien. :)
Veel van de dekens zijn voor mijn gevoel niet te groot, maar de halsopening is te wijd. Daardoor gaan ze trekken en glijden ze naar achter waardoor ze te groot zijn.

Die mio maat 183 heeft namelijk voor mijn gevoel een veel te krappe nek.

Voor mijn gevoel liggen de horsewaredekens, ongeacht of ze goed of te groot zijn, goed aan de voorkant.

Harry's horse zal ik ook eens kijken! :j Bedankt voor de tip!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:58

Pfhoa lastig hoor.

Ik ga mee met Flowq - the 185 rambo gaat mooier liggen aan de hals wegens de V vorm.

Vind de Bucas trouwens ook mooi liggen. Geeft deze haar ook schuurplekken?

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 17:11

Dan ga ik ook eens kijken naar Rambo. Misschien tweedehands even in de gaten houden, als het niet past is dat een hele dure 'fout'.

Ik vind die Bucas ook fijn liggen! :) Daar heeft ze bij mijn weten geen plekken van gehad, die heeft ze ook bij de fokker op gehad en daar had ze geen plekjes.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:13

Ik vind de 183 op de foto qua ligging en pasvorm er heel netjes uit zien, lijkt idd wel een smalle hals te hebben maar dat is denk ik ook wel een beetje het model van de deken..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:19

183/190 zal het beste passen afhankelijk van het model.
Mijn ervaring is dat de Amigo bravo ook vrij smal aan de voorkant valt, en inderdaad de wug modellen.

Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:53

Dekens zijn helemaal niet te groot ts. Je paard heeft een smalle voorkant daarom trekt hij naar achter. Herkenbaar.

Ik zou de voorkant laten vernaaien zodat hij goed past :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: (Onder)deken voor smalle merrie met gevoelig huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:04

Even buiten de deken om pas heel goed op met een borstbeschermer, ik heb daar al heel veel narigheid van en door gezien, ze doen eerder meer ellende veroorzaken dan voorkomen, investeer liever in het passend maken van. Je deken

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:32

upendo schreef:
Dan ga ik ook eens kijken naar Rambo. Misschien tweedehands even in de gaten houden, als het niet past is dat een hele dure 'fout'.



Als je hem even mag opleggen om te passen, dan kan je er een beddenlaken onder leggen. Dat geeft je de mogelijkheid om te passen zonder dat de deken je paard raakt, dan kan je hem ruilen als hij niet past. Althans, mijn ervaring bij veel winkels is dat het op die manier mag.


vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:41

Ik heb ook paarden die gebouwd zijn als die van jouw.

Heb ook altijd het zelfde probleem.

Maar ik heb HORSEWARE dekens en deze liggen eigenlijk zeer goed!
Andere merken heb ik ook maar is altijd verschillend qwa maat.

De Amigo reeks (wel de Bravo is de sterkste turnout) sluit smaller vooraan en iets hoger.
De Rambo en Rhino reeksten sluiten lager en naargelang het model ligt deze iets verder naar achter maar dit is te verwaarlozen.

Ik zou voor een Rambo Rhino of Amigo gaan in de maat 6.0 of 6.3
Mijn paarden met die maat zijn zeer fijn, redelijk veel schoft, smalle borst.

Arabians are the most fabulous horses in the world!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers