kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 16:40

Het is weer zo ver. Paarden worden lek gestoken door kleine vliegjes in hun liezen, onder hun buik. Andere jaren had mijn merrie ook last van deze vliegjes in haar oren, dit jaar gelukkig nog niet. Als ze daar weer last van krijgt, dan gaat het oornetje er weer op.

Maar wat kan ik onder hun buik smeren/spuiiten, zodat dat onaangenaam wordt voor die vervelende stekertjes. Allemaal hebben ze een deel buik (voor de tepels) waar minder haren staan en daar zit het vol krabbeltjes van de wondjes, die ontstaan doordat ze daar gestoken worden.

Alle 3 de merries gaan er echt even voor staan, als ik ze daar even krab/wrijf. Soms heb ik het verse bloed dan aan mijn vingers plakken :( .


Thorrie

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: België

Re: kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:53

Ik lees even mee op zoek naar een goede oplossing. Ik heb al allerlei sprays getest; Slechts 1 van de 4 paarden heeft er last van. Op de wei 500 m verder heeft hij het niet... Thor heeft het enkel tussen zijn voorbenen en oplopend op de "buiknaad". Ook hij gaat ervoor staan om te krabbelen en ook hier zit er dan toch heel wat bloed op mijn handen.

THOR... rotten and white but sooooooooooo cute

Maak kennis met mijn jongste aanwinst. (Zie profiel)

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:54

Hier alleen de buik en uiers maar ht is heel zielig inderdaad. Heb nu een losse buikflap en hoop dat dat al gaat helpen maar misschien zal een eczeemdeken nog wel moeten.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 12:16

eczeemdeken heb ik bij eentje opliggen, maar de buikflap gaat niet ver genoeg. Net voor en achter de buikflap wordt ze gestoken. Ik voelde nu gisteren ook dat het vlak achter de singelplek ook krabbelig aanvoelde. Er moet dus of een grotere buikflap komen, die verder naar voren ligt, en iets van een flap die de tepels en het stuk ervoor beschermt. Maar dat is zo omslachtig, dat ik dus eigenlijk eerder een receptje zoek om het zo onaangenaam mogelijk te maken voor die vervelende stekers

SCC

Berichten: 886
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:15

ik heb nu een flesje hertshoornolie gehaald, en dat gemengd met water. dat spray ik op haar buik en tussen de achterbenen. en omdat ik zelf meer hertshoornolie gebruik dan wat in de kant en klare spray zit, werkt het naar mijn idee wel beter om de vliegen te verjagen.

ik smeer trouwens bio huidolie op de plekken huid die dicht zijn, maar waar nog geen haar op groeit. het zorgt er voor dat de huid wat soepel blijft en dat korstjes wat zachter zijn en de huid dus niet jeukt en trekt.

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:32

Ik smeer een laag Nivea crème op die plek bij mijn merrie, dan kunnen de vliegjes er niet meer aan. Sprays werken hier ook niet.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kleine (steek)vliegjes onder buik/in oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:40

Dat zijn de knutten zeker weer, ik smeer hypoallergene babyolie puur op de plekken, in de manen enz, beetje vettig houden die beesten niet zo van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers