graasmasker of andere opties

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

blackstar

graasmasker of andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 18:37

Te eerste als het fout staat, sorry.

Ik kan het echt niet meer ontkennen nu.... :o

Mijn paard is te dik.

In het voorjaar van 2016 heb ik mijn nieuwe tinker gekocht. 6 jaar en net uit Ierland. Ze was dun toen ik haar kocht en volgens mijn stalhouder brandhout. Maar goed zo was ze nou eenmaal en heb haar lekker het land ingegooid zodat ze wat kon bijkomen.
Dit ging prima, ze had samen met haar 31 jarige vriendje een stukje land en als dat kaal was dan kregen ze er een strookje bij. Prima, maar ook daar moesten ze weg en zijn ze samen op een perceel natuurland gegaan van ongeveer 2 hectare. Daar is ze best wel explosief gegroeid terwijl dit het armste land is dat er bestaat op stal.
Nu met de winter had ik wel gedacht dat ze wat zou afvallen omdat ze alleen gras krijgt en niks anders. Maar helaas ze blijft maar groeien. Inmiddels is ze model vierkant oftewel picknicktafel met geul in de midden. echt te erg. En nog heeft ze nergens last van want ze draaft en galoppeert als een dunne deerne door de wei.
Maar, ze past haar zadel niet meer (wintec wide met de breedste boom) dressuursingels zijn allemaal te kort (Barebackpad).

Maar nu weet ik het niet meer.
Verhuizen, maar ik heb het daar goed en mijn paard nog beter. Herinneringen die daar liggen, ik kan bezig zijn met de koeien, kalveren e.d. Echt een super plekje met in de achtertuin een stukje bos.
Graasmasker, maar kunnen ze dan nog wel met elkaar kroelen en klieren. En kan ze die dag en nacht om houden aangezien ik niet in de gelegenheid ben om daar dagelijks heen te gaan. (125 km van huis verwijderd).

Iemand nog andere opties?? Ze heeft geen stal of zandpaddock tot haar beschikking, weiland is het enige wat ze heeft.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:38

Misschien zit er een veulen in?

blackstar

Re: graasmasker of andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 18:40

Meerdere malen hengstig gezien, vorige week nog zelfs

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:45

Dat is dan weer jammer :D
Graasmasker om gewicht te verliezen helpt alleen als er geen onbeperkt aanbod is van eten. Als ze onbeperkt gras hebben eten ze gewoon langer door met een graasmasker dan zonder.
Je zal op de één of andere manier het aanbod moeten beperken; kun je geen stuk afzetten voor haar?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 18:48

Vond ik ook, verassinkje is altijd leuk :+

Ze gaat dwars door stroomdraadjes heen als ze niet genoeg gras heeft. Dit heeft ze dus ook al gedaan toen ze er net was. Duwt gewoon de paaltjes om en stapt over het draad heen.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:57

Grasmasker kan helpen en kan 24/7 omblijven. Maar werkt alleen als ze daardoor ook echt minder binnenkrijgen. De mijne is er zo handig mee dat ik er een plaat in moest maken om het gat kleiner te maken, anders ging het nog te hard

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:02

Ik zou geen grasmasker omdoen. Kan er niet een klein stukje afgezet worden waar ze met een ander paard kan staan?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 19:35

De andere paarden zijn een oude merrie die daar staat om dikker te worden :+
Haar 31 jarige vriendje heeft ook het gras nodig om op gewicht te blijven.
De andere 2 paarden die in een ander weiland staan is ook geen optie. De 1 is "staatsgevaarlijk" voor andere paarden dan zijn eigen oudere merrie die erbij staat. Heb mijn oude merrie (zeer onderdanig en conflict ontwijkend) er ooit 1 keer bij gezet en die werd letterlijk de hoek in gedreven en lag bijna in het prikkeldraad met bijbehorende diepe sloot.

Dus denk dat het toch het graasmasker word tot nu toe. Zal het ook eens bespreken of er oplossingen zijn die daar kunnen. Apart zetten en geen sociaal contact is ook weer zo rigoureus.

Als ik die graasmaskers zo zie op internet dan ziet het er allemaal zo uit alsof ze niks binnen krijgen omdat dat gaatje zo klein is. Is dat dan niet zo ontzettend frustrerend voor het paard.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:47

blackstar schreef:
De andere paarden zijn een oude merrie die daar staat om dikker te worden :+
Haar 31 jarige vriendje heeft ook het gras nodig om op gewicht te blijven.
De andere 2 paarden die in een ander weiland staan is ook geen optie. De 1 is "staatsgevaarlijk" voor andere paarden dan zijn eigen oudere merrie die erbij staat. Heb mijn oude merrie (zeer onderdanig en conflict ontwijkend) er ooit 1 keer bij gezet en die werd letterlijk de hoek in gedreven en lag bijna in het prikkeldraad met bijbehorende diepe sloot.

Dus denk dat het toch het graasmasker word tot nu toe. Zal het ook eens bespreken of er oplossingen zijn die daar kunnen. Apart zetten en geen sociaal contact is ook weer zo rigoureus.

Als ik die graasmaskers zo zie op internet dan ziet het er allemaal zo uit alsof ze niks binnen krijgen omdat dat gaatje zo klein is. Is dat dan niet zo ontzettend frustrerend voor het paard.

Ze moeten er even aan wennen. De mijne wende zo goed dat ik er een plaat in moest maken met een gaatje waar Mn pink niet eens doorheen kan;)
Ze moeten het wel even leren!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:52

Mijn pony stond tot 10 december op het land, en groeide ook echt enorm van het gras tot model tafel.
Ik was dolblij dat ze naar binnen kwamen, want het was echt niet gezond meer.
Helaas is hij erg gehecht aan zijn vriendjes dus binnen laten terwijl zijn weidemaatjes wel de wei op mochten leverde een erg boze pony op.
Een graasmasker laat hij echt niet om, wat ik ook doe.
Bij hem heb ik nu toch echt een 3 cm maas slowfeeder hangen, en hij krijgt 5 kilo hooi nu en voor de rest mix ik er wat stro doorheen.
Als hij weer op gewicht is stop ik de slowfeeder weer vol met enkel hooi.
Tot overmaat van ramp had ik twee geblesseerde achillespezen en slijmbeursontsteking in beide hielen dus meer bewegen was ook drama natuurlijk.
Dan was dat draaien met oa longeren gewoon zwaar uit den boze voor mij, en ik wilde ook niet op de operatietafel eindigen.

Ik zou zeggen graasmasker en duimen dat je paard hem om laat.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 19:56

Moonfish, die van jouw staat nu binnen op stal??
Ik heb die mogelijkheid niet helaas.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:56

Je kan inderdaad kiezen voor strookbegrazing. Dan heb je beter in de hand hoeveel je paard binnenkrijgen.
Het graasmasker kan lelijke schuurplekken achterlaten, onze pony was er echt ongelukkig mee.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 19:59

Toen ze net daar stond en ze strook begrazing had groeide ze ook flink en ze had toen nog dag en nacht een weekje of 2 lang het halster om en daar kreeg ze ook open plekken van, vooral op haar wang bij het uitstekende botje (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven)

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:41

Hier stond maar weinig gras, maar dat maakte geen verschil hoor.
Het leek wel pokon.
Hij staat nu inderdaad op stal, wel gewoon met dezelfde vriendjes op de paddock en dat lijkt hij prima te vinden.
Ik denk echt dat ik nu een bevangen pony gehad had anders, daarbij is het land nu prut hier dus dat is makkelijk.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:50

Lastig dat je paard zo gegroeid is en nu moeilijk afvalt. Ik heb eerder via de Paardendrogist graasmaskers getest, altijd erg tevreden over hun service enzo!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 22:08

De stalhouder en ik hebben overleg gehad. En ze staat nu afgezonderd van de rest met driedubbele draad en paaltjes ipv prikkers. Ze krijgt nu hooi. Hoop dat dit gaat werken.
Graaskorf ben ik nog niet over uit of ik dat wil voor haar. Dus eerst zo proberen.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:54

Ik zit even met een vergelijkbaar issue. Ze staat nu apart op zand of kan ze nog wel iets knabbelen?
Want die van mij komt op een schraal stuk in de ochtend en doe ik voor nu in de middag denk ik maar een graasmasker om. Maar straks komen ze 24 uur buiten en ik wil niet dat hij 20 uur met graasmasker loopt.
Het liefste helemaal geen graasmasker.

woodynobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:33

heb helaas ook een dik hafje hoe veel ik ook met haar doe ze valt heel lastig af, als haar hooi op is begint ze aan haar stro ( hier heeft ze gelukkig nog geen problemen mee gehad) maar ik weet nu niet meer wat ik kan doen. ze is alleen maar geobsedeerd door eten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie