Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:22

Ayasha schreef:
Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...


Was een rasechte EV die 't niet volhield :Y) . De AV staan echt nooit binnen. Staan een aantal volbloed arabieren, die ook nooit binnen staan.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:24

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


Ik heb het 1 winter geprobeerd. Mijn paard is super gezond en altijd tegen het bolle aan. Deze winter viel hij in en stond hij soms gewoon te trillen op stal. Hij had een super dikke vacht aangemaakt.
Dus ik heb hem maar weer onder een deken gezet.
Dus idd ik heb een uitzondering.
-O-

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:26

Wij laten ze in principe gewoon het hele jaar rond zonder deken staan.
Maar als het echt nodig is krijgen ze wel een paar dagen een deken op.

Als het bijvoorbeeld dagen achter elkaar regent en er staat een ijzige wind.
Of ons oudste paard die heeft hier en daar wat artrose, die word gewoon erg stijf als het erg koud is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:27

LoveBodin schreef:
Ayasha schreef:
Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...


Was een rasechte EV die 't niet volhield :Y) . De AV staan echt nooit binnen. Staan een aantal volbloed arabieren, die ook nooit binnen staan.

Die van mij staat ook nooit binnen maar is daardoor dus wel stijf van de kou zonder deken. :+
Ik lees er hier meer met arabisch bloed die een gelijkaardig "probleem" hebben. Vnl met nattigheid dan en niet zozeer met de kou. Maar ook daar zullen gewoon uitzonderingen tussen zitten. :) Bokt is best groot, logisch dat er dan ook meerdere uitzonderingen bij elkaar komen op dit onderwerp.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:39

mrie schreef:
Ja.
Als een beest niet ziek zwak of misselijk is, of heel oud dan kan het prima.
Voorwaarde is wel dat er altijd voldoende ruwvoer is. Zelfs een schuilstal is niet echt nodig.


Niet mee eens. Behalve de onderlinge verschillen, is een schuilstal met wind en regen echt geen overbodige luxe.
Ik heb zelf nooit dekens nodig gehad voor mijn paarden, maar ze hebben zonder uitzondering altijd dankbaar (zeer veel) gebruik gemaakt van de schuilstal bij nat en winderig weer. Ruwvoer was zowel buiten als binnen beschikbaar, onbeperkt. Als ze dan toch met dit weertype voor de grote schuilstal kiezen, zegt dat genoeg over hun behoefte.
Bovendien liggen ze graag op een droge plek te slapen
Alleen als paarden echt een keuze kunnen maken, kun je de conclusie trekken of het al dan niet nodig is.'

Bij sneeuw en vriesweer, zelfs tot -25 hadden ze die behoefte aan een schuilstal trouwens niet

En zoals gezegd... nooit dekens gebruikt, maar ik weet dat er wel dergelijk paarden zijn die die behoefte wel hebben. Al helemaal zonder dergelijke schuilstal

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:40

Hier staan ze in de zomer meer in de stal dan in de winter trouwens.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:42

Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden. Nee niet ieder paard kan zonder deken buiten staan, mijn paard staat met een 0 grams regendeken als het regent. Hij is gevoelig op zijn spieren.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:44

Lizzyy schreef:
Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


Haha deze is mooi. Dan kan het dus toch niet? _O-


Verkeerd geformuleerd, sorry!

Ik bedoel dat de meeste paarden het kunnen, uitzonderingen (ziek, oud etc.) daargelaten.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:55

marleen_usar schreef:
Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden.


Een paard gaat inderdaad rillen om zichzelf warm te houden. Warm houden hoeft alleen als je het koud hebt... Het is overigens ook een noodmaatregel als vacht en het verminderen van de bloedtoevoer naar de benen alleen niet voldoende is.

Al een paard echt staat te rillen van de kou is een deken geen overbodige luxe. Meestal zal dit zijn bij langdurige regenval en harde wind, droge koude geeft minder problemen.

Paarden in het wild hebben geen dekens maar een paard in het wild gaat ook gewoon dood als het de omstandigheden niet aan kan. Daardoor is er ook meer selectie ;)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:57

Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-10-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:02

Mijn Shetlanders zouden het makkelijk aankunnen

Mijn nrps ponys zeker niet. Die staan bij een frisse wind of een regen bui al te rillen bij het hek met deken..

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 12:03

Dankjewel voor alle reacties!

Ik vind het echt lastig. Ik heb sinds maart een jonge PRE (net 4) en dit is mijn eerste paard (nieuwe stalling) die voorlopig nog 24/7 buiten staat. Als het straks echt koud wordt, gaat hij de nachten wel naar binnen.
Mijn vorige paarden gingen altijd 's nachts op stal. Ik heb mijn paard nu een 100 grams deken op liggen en heb het idee dat dat zelfs wat aan de weinige kant is.
Maar is het heel raar om te denken dat een paard die uit het zuiden van Spanje komt en daar absoluut geen vorst is gewend, hier in Nederland niet zomaar bestand is tegen die temperaturen? Ik kan hem helaas niet meerdere keren per dag bekijken en kan dus ook niet goed in de gaten houden of hij het koud/warm heeft.

Stel dat een paard prima zonder deken zou kunnen, doe je hem/haar dan echt tekort als je wel een deken opdoet?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:04

100 grams lijkt me voor ook s nachts op stal met haar niet nodig. Het is niet koud en afgelopen dagen ook niet nat geweest. Als ze gewoon haar mogen krijgen en ze staan s nachts binnen zou ik het zonder proberen. Je merkt snel genoeg of het gaat of niet

Lang niet alle dieren kunnen zonder deken buiten staan. Om welke reden dan ook. Sommigen gaan niet schuilen. Anderen willen blijven eten en gaan daarom niet onder dak staan.

Mijn laatste wedstrijdpony kerngezond trok het niet in dagenlange regen en wind zelfs niet met s nachts op stal. Dan stond hij stijf rillend en ellendig in een hoekje. Jonge tinker die ik nu heb, gezond, berendikke vacht heb ik begin dit jaar onderkoeld gehad ondanks dat hij wel de box inkon om te schuilen. Maar zijn oude vriend timker is geen stalpaard, die heeft vanwege zijn gezondheid een wind en waterdichte laag verplicht om ondanks zijn dikke haar ook. Die blijft buiten staan bij koude nattigheid. Jonkie dus ook en die was verzopen tot de huid. Die heeft verplichte stalslaap gehad om goed op te drogen en zijn eerste keer deken langer op zijn rug. En sinds die tijd krijgen ze bij nat weer ook in hun box ruwvoer ipv alleen in de bakken buiten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-10-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:04

fransje23 schreef:
marleen_usar schreef:
Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden.


Een paard gaat inderdaad rillen om zichzelf warm te houden. Warm houden hoeft alleen als je het koud hebt... Het is overigens ook een noodmaatregel als vacht en het verminderen van de bloedtoevoer naar de benen alleen niet voldoende is.

Al een paard echt staat te rillen van de kou is een deken geen overbodige luxe. Meestal zal dit zijn bij langdurige regenval en harde wind, droge koude geeft minder problemen.

Paarden in het wild hebben geen dekens maar een paard in het wild gaat ook gewoon dood als het de omstandigheden niet aan kan. Daardoor is er ook meer selectie ;)

Ik vind het ook altijd geini dat men zegt "dat ie rilt betekent niet dat ie koud heeft."
Tuurlijk wel, als ie niet koud was zou ie niet gaan rillen. Rillen is nl een manier van je lichaam om extra warmte te creëren. Een van de laatste stadia voor onderkoeling zelfs. Als de energie op is om te rillen dan koelt het lichaam nl. razendsnel af.
Hoewel ze ergens wel een punt hebben: een erg nerveus paard rilt bv ook. Maar ik hoop wel dat men het verschil kan zien tussen erg nerveus of koud... :=

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:08

marleen_usar schreef:
Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden. Nee niet ieder paard kan zonder deken buiten staan, mijn paard staat met een 0 grams regendeken als het regent. Hij is gevoelig op zijn spieren.

Als paard warmer wil worden heeft die het dus koud. In september met nog volop bezig zijn met de wintervacht niet meteen zorgwekkend, kans is groot dat vacht zich nog aan past. In nov./dec. kan je dat gewoon vergeten en is een deken noodzakelijk. Ook omdat rillen energie vreet en dus heel snel de wintervoorraad spekjes opgebruikt.

Soort vacht maakt inderdaad flink uit. 1 pony met droog klimaat vacht kan inderdaad niet goed tegen nattigheid (wil ook bij beetje vocht al niet meer buiten liggen slapen/rollen), die heeft minimaal een regendeken nodig in natte tijden, dan maakt hij zichzelf wel weer smerig :) . Rest ligt onder dezelfde omstandigheden heerlijk te tukken zodra er ook maar een beetje zon is.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:16

Figo88 schreef:
Ik vind het echt lastig. Ik heb sinds maart een jonge PRE (net 4) en dit is mijn eerste paard (nieuwe stalling) die voorlopig nog 24/7 buiten staat. Als het straks echt koud wordt, gaat hij de nachten wel naar binnen.
Mijn vorige paarden gingen altijd 's nachts op stal. Ik heb mijn paard nu een 100 grams deken op liggen en heb het idee dat dat zelfs wat aan de weinige kant is.
Maar is het heel raar om te denken dat een paard die uit het zuiden van Spanje komt en daar absoluut geen vorst is gewend, hier in Nederland niet zomaar bestand is tegen die temperaturen? Ik kan hem helaas niet meerdere keren per dag bekijken en kan dus ook niet goed in de gaten houden of hij het koud/warm heeft.

Stel dat een paard prima zonder deken zou kunnen, doe je hem/haar dan echt tekort als je wel een deken opdoet?


PRE staan er wel om bekend redelijke koukleumen te zijn. Er zijn vast uitzonderingen te vinden maar zich warm houden bij veel regen/ nattigheid vinden ze moeilijk. Droge vrieskoude zal minder problemen geven.

Is je paard echt geïmporteerd uit Spanje en is dit zijn eerste Hollandse winter?

Ayasha schreef:
Ik vind het ook altijd geinig dat men zegt "dat ie rilt betekent niet dat ie koud heeft."


Ik vind dat het achterlijkste uitspraak uit de PN-hoek.. -O-

Zo af en toe komt het weer voorbij en als bewijs wordt je verwezen naar de site van PN, net of ze daar alle wijsheid in pacht hebben.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 18-10-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:18

Terwijl dat ook maar een site is die opgezet is door gewone mensen zoals jij en ik. (nouja... Soort van.. := Maar nu bevind k me op dun ijs. _O- )

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:18

Mijn ruin redt het niet. Zelfs een paar uur regen betekent bij hem dat zijn temperatuur drastisch daalt. Ondanks 24/7 goed en voldoende ruwvoer.

De eerste winter dat ik hem constant temperatuurde zat hij constant op 36.5-36.8. Mooie dikke vacht, voldoende voer En genoeg dik opgestrooide schuilmogelijkheden. In de zomer is ie niet meer onder de 37.4 uitgekomen. Dan voel je je echt ontzettend schuldig. Want hey beest heeft het gewoon de hele winter koud gehad (en hij was al jaren in dit stalregime dus geen kwestie van wennen ). Ook op die stal vind men dat een paard onder die omstandigheden zonder dek kan.

Nu hou ik het in de gaten. En heb een waterdicht dek gekocht. En hij is leidend of het nodig is. Dan maar een miep, maar mijn paard mag niet meer zo lijden als toen.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:27

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:30

Veel paarden kunnen dat,niet allemaal heb ik tot scha en schande ondervonden.Mijn oudste paard kreeg een longontsteking door te lang in de regen te staan. Nochthans stond ze s'nachts op stal.
Ze is daarna wel na een 24/7 buitenstalling gegaan maar met regen weer en inde winter een deken aan.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 12:57

@Karuna: Mijn paard komt voorlopig nog niet op stal 's nachts. Dat zal pas het geval zijn als het echt koud wordt.

@Fransje23: Hij is inderdaad geïmporteerd uit Spanje en dit is zijn eerste winter in Nederland. En aangezien ik nu al met de dekens ben begonnen, blijft hij ze sowieso deze winter ook dragen. Maar iedere keer als ik lees dat ieder paard zonder deken kan en je je paard bijna tekort doet met een deken, dan komt bij mij de vraag weer omhoog of dat nou wel echt het geval is. Want ook ik ken genoeg verhalen van paarden die het gewoon echt niet kunnen. En persoonlijk heb ik ook het gevoel dat zo'n Zuids paardje als de mijne gewoon niet goed is opgewassen tegen dat koude en natte weer hier. En aangezien ik niet in de gelegenheid ben om meerdere keren per dag te gaan kijken, heb ik ook vrij weinig behoefte om uit te gaan proberen wanneer mijn mannetje het echt te koud heeft.
Hij heeft nu met z'n 100 grams deken dagelijks oogprut. En toen ik ca. een week geleden toen het zo koud was, vooral door de gure wind, een aantal dagen een 200 grams oplegde, was het oogprut verdwenen. En nu de 100 grams weer opligt heeft hij weer oogprut. Ik weet niet of dat erop duidt dat de 100 grams te weinig is, maar het lijkt er wel op.
Verder krijgt hij voer en onbeperkt ruwvoer op de wei. Hij is verder ook kerngezond, los van dat oogprut heeft hij geen constante traanogen of een loopneus oid.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:09

Ik vind het wel heel fijn om alle reacties te lezen. En PRE's staan er inderdaad ook wel een beetje om bekend dat ze koukleumen zijn. Wat ik ze overigens niet kwalijk kan nemen als ik kijk naar welke temperaturen ze zijn gewend! :brr:
En de opmerking dat als de kudde niet gaat schuilen, jouw paard dat ook echt niet in zijn eentje gaat doen, ook niet als hij het wel koud heeft, is ook echt een goede opmerking vind ik.
En de schuilstal die bij mijn paard in de wei staat is ook niet alles hoor. Het is een zeecontainer, niet supergroot en er ligt geen stro in. Ik ga denk ik toch vragen of dat er van de winter wel in mag!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:22

Mijne staan zonder deken. Dit gaat prima, ze gaan ook met wat vetjes de winter in zodat ze een reserve hebben.
Maar zodra ik zou merken dat ze last krijgen gaat er gelijk een deken op.
Heb een oudje waar ik wat dat betreft bovenop zit.
En mocht dat niet voldoende zijn gaan ze snachts op stal.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:24

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


zeker die dieren zijn er op gemaakt, het vergt van de ruiter/ menner enige aanpassing en dat is het punt waar het om draait.
Ons oudje heeft tot haar 25 e zonder gestaan maar daarna met een 100 grams regendeken ivm haar ouderdom tot haar 31jaar toen overleed ze.
vroeger trok ze ze kapot, toen ze het comfort voelde accepteerde ze het wel maar was blij als het zomer was en zonder kon.

(destijds heeft een da mij verteld dat een paarden huid en wintervacht tot -30 kunnen, kijk maar eens in Rusland en andere koude landen)

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:24

Ik heb mijn sportpaard altijd onder de dekens gehad en soms ook geschoren.( en flink ingepakt) In het jaar waarin ze fokmerrie mocht zijn is ze de hele winter de wei op gegaan zonder deken. Dit was geen probleem. Ze kreeg een keurige wintervacht.