met of zonder deken beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

met of zonder deken beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 10:21

Elk jaar weer aan het dubben :P Ik sta nu een aantal jaren op een stal waar ze 24/7 kunnen buiten lopen, ook in de winter (in een paddock). Nu twijfel ik dit jaar weer wat beter is.

Vorig jaar heb ik haar bloot gelaten en enkel bij langdurige regen een deken op gegooid. December heeft ze snachts binnen gestaan, maar dat wil ik dit jaar zo min mogelijk doen ivm haar luchtwegen.

Maar haar luchtwegen zijn ook een reden waarom ik twijfel. Ze is chronisch en haar weerstand is niet optimaal. Ze hoeft hierdoor niet veel te werken, zal niet in het zweet gewerkt worden, dus ze hoeft niet dun in haar vacht te blijven. Maar wat zou nu beter zijn, bloot laten (en alleen bij langdurige regen een dek op) of wel met dekens gaan werken? De vacht is natuurlijk het fijnste werken. Zeker bv met deze dagen, snachts loopt het tegen het vriespunt en overdag gaat het boven de 10 graden. Een vachtje kan dat prima regelen, maar met dekens zit je dan al snel weer te rotzooien dat het voor de nacht misschien te koud is en voor dag weer te warm. Dan blijf je misschien op en af halen, wat gewoon heel erg arbeidsintensief is. Stal ligt niet op de route naar mijn werk, wat een hoop meer tijd & bezine kost. Heb ik er best voor over als het moet (heb het dit jaar bijna heel het jaar gedaan ivm medicaties) maar eerlijk is eerlijk breekt dat je uiteindelijk wel op.

Je hebt natuurlijk die regulerende dekens, maar ik moet zeggen dat mijn Smartex Rain top is qua temperatuur regelen maar naar achteren schuift en wat gaat trekken aan de voorkant wat ik niet top vind. Verder heb ik Irish Turnouts (50, 300) en onderdekens (100,200,300) en een rino wug (0).

Ik heb haar begin deze week wel een deken op gedaan (0 gram) ivm de regen. Maar gisteren liep ik dus wat 'vast' want het bleef wel droog maar het zou wel weer koud worden. Kan ik nog wel terug, of moet ik gewoon met dekens blijven werken.

En is dat misschien sowieso beter met haar slechte luchtwegen en verminderde weerstand? Ze heeft by the way een afdakje, maar die vind ze nog te eng om te gebruiken :+ Bij enorme nattigheid komen ze een nachtje binnen, sowieso rond oud & nieuw.

Wat zouden de bokkers doen?


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:49

Ik zeg zonder. juist omdat ze het dan zo goed zelf kunnen regelen.

Het nadeel van een regendeken op een dikke vacht is dat ze de haren niet meer optimaal kunnen opzetten. Daardoor krijgen ze het juist koud of soms ook gewoon te warm.

Ik neem aan dat ze ergens kan schuilen als het slecht weer is.
Wellicht kun je met de voeding de weerstand wat sterker maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:55

Gewoon je gevoel volgen :j

Met een topic als dit krijg je toch 50% die zegt deken af
en 50% die zegt deken op , en dan moet je alsnog zelf de keus maken.
Mijn oudje met slechte luchtwegen loopt al onder 100 gram,maar die heeft geen schuilgelegenheid en die blijft buiten :j

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: met of zonder deken beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:58



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers