Vliegendeken of vliegenspray?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
famkeee
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-10-14

Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-15 12:26

Hallo,
Ik heb een vraagje, want het word namelijk telkens weer mooier weer {:} en de vliegen/dazen/muggen komen ook weer :(
Ik heb nou sinds september 2014 mijn eigen pony die uit het wild komt uit Ierland..
Nou dacht ik die heeft helemaal geen vliegendeken/spray enz, nodig.
Maar nou hoor ik van mensen om mij heen dat het wel handig is om een vliegendeken op te doen.
Maar mij leek het dan handiger om gewoon vliegenspray te gebruiken.
Nou was mijn vraag wat jullie er van vinden en wat jullie zouden doen? :)
Wat is handiger/beter vliegenspray of vliegen deken?

Groetjes Famke :D

*ik wist niet pressies in welke topic ik dit bericht moest plaatsen

hi


Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:30

Vliegendeken is fijner.


Spray werkt maar eventjes en ik neem aan dat je niet elke paar uur je paard kan insprayen?

famkeee
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-15 12:31

Skessa_ schreef:
Vliegendeken is fijner.


Spray werkt maar eventjes en ik neem aan dat je niet elke paar uur je paard kan insprayen?





Nee haha :P Bedankt voor je reactie :)

hi

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:32

vliegendeken, en dan vooral die met zebrastrepen helpen:)
Ik heb mn pony 2 jaar zonder deken gehad en gesprayd maar dat hielp gewoon niet dus nu heeft ze een deken op

Hondenfotograaf in stad en natuur!

http://Www.shshots.nl

Chinas

Berichten: 813
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:36

Ik heb vanaf het begin dat ik mijn paard had gezegd dat ze absoluut geen vliegendeken op krijgt (vliegenkap dan weer wel ivm ontstoken ogen), ik wil namelijk niet dat ze zo kriebelig wordt als de deken dan af gaat (wat bij mijn vorige pony wel het geval was). Ik spray haar in als ik met haar aan de slag ga, maar verder mag ze gewoon haar staart gebruiken.
Ik zeg dus lekker zonder deken laten, en sprayen als je met haar bezig gaat. Zeker aangezien je pony dit ook gewoon gewend is.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:37

Aan beide zitten voor- en nadelen.
Spray moet je elke dag opdoen, maar het voordeel is dat ze het niet kunnen slopen.
Een dek kan opblijven, maar het nadeel is dat ander paarden of het paard zelf het kan slopen en echt goedkoop zijn die dingen niet.
Daarbij kunnen er soms kale plekken van schuren ontstaan op de borst bv. En delen zoals de benen en daartussen blijven onbeschermd.

Zelf geef ik de voorkeur aan spray. Ik haal trouwens een potje 100ml Ciper-pulvizoo bij de DA waarvan steeds 10ml vloeistof vermengd moet met anderhalve liter water. Dat doe ik dan in een lege frisdrankfles en van daaraf doe ik steeds een deel in een plantenspuit om op de ponies en het paard aan te brengen. Dit werkt echt de hele dag.
Ik doe al meer dan een jaar met dat potje, dus op zich goedkoop.
Het werkt goed, zelfs tegen teken.
Een groot voordeel is dat je het hele paard er mee kunt beschermen en dus ook geen vliegen eitjes op de benen krijgt, om maar wat te noemen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

famkeee
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-15 12:41

Lusitana schreef:
Aan beide zitten voor- en nadelen.
Spray moet je elke dag opdoen, maar het voordeel is dat ze het niet kunnen slopen.
Een dek kan opblijven, maar het nadeel is dat ander paarden of het paard zelf het kan slopen en echt goedkoop zijn die dingen niet.
Daarbij kunnen er soms kale plekken van schuren ontstaan op de borst bv. En delen zoals de benen en daartussen blijven onbeschermd.

Zelf geef ik de voorkeur aan spray. Ik haal trouwens een potje 100ml Ciper-pulvizoo bij de DA waarvan steeds 10ml vloeistof vermengd moet met anderhalve liter water. Dat doe ik dan in een lege frisdrankfles en van daaraf doe ik steeds een deel in een plantenspuit om op de ponies en het paard aan te brengen. Dit werkt echt de hele dag.
Ik doe al meer dan een jaar met dat potje, dus op zich goedkoop.
Het werkt goed, zelfs tegen teken.
Een groot voordeel is dat je het hele paard er mee kunt beschermen en dus ook geen vliegen eitjes op de benen krijgt, om maar wat te noemen.


Dankje voor de handige tip! :) Ga ik zeker uit proberen!

hi

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:23

Ik gebruik geen vliegendeken, blij dat mn pony in de zomer lekker bloot in de wei kan staan.
Bij ons zitten weinig dazen op de wei en mijn pony is geen eczemer, dus vind dekens overbodig en onhandig.
Als t regent een natte lap, als het heel warm is lekker zweten eronder.

Nee hoor, lekker in zijn blootje in de zomer.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 04:58

Wat Marije aangeeft is imo wel belangrijk: is t nodig? Op mijn vorige stal stond Stef bloot, ging prima. Nu sta ik ergens waar je in de zomer wordt opgegeten door dazen. Daarom staat hij, als het nodig is, ingepakt in de vliegendeken van Rambo.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 05:40

ik gebruik geen vliegen dekens!
Zoals hierboven al mooi beschreven.....bij een regenbui hebben ze een nat dek op....als het heel warm word, staan ze eronder te zweten!

Nee...ik gebruik gewoon een spray, maar dan eigenlijk ook alleen maar, wanneer het echt niet meer uit te houden is van de vliegen. Als je een goed /beter merk gebruikt, of goed zelf weet te maken, dan hoef je echt niet "elk uur" je pony in te spuiten.
De duurdere blijven echt wel wat langer werkzaam.

Dus....ik zou zeggen....lekker zonder deken, en mocht ze er echt veel last van hebben ....even sprayen

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:07

Ik gebruik beide. Een gewone vliegendeken zonder hals en een vluegenkap, dan spuit in de benen, buik en hals in met een spray die 10 dagen werkt! Maar ik zit dan wel met een paard met insectenallergie. Maar zo heeft hij wel geen insecten op zich :D

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:16

Vooral met de dazen straks is een vliegendeken wel fijn.
Weet niet of ze die ook in Ierland hebben?
Als je paard verder weinig reactie geeft op vliegen staat hij toch goed zo.
Vliegenmasker vaak wel makkelijk ivm de ogen.
En met rijden bv insprayen.

Marizi

Berichten: 447
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:30

Als het redelijkerwijs zonder deken kan zal dat i.m.o. altijd de voorkeur verdienen.
Die van mij heeft ook niet standaard een vliegendeken op, maar in de 'dazentijd' kan ik de meerwaarde er wel van in zien. Als je de paarden soms ziet racen (vluchten) met die rottige dazen... Het verschilt inderdaad per paard hoe hevig er gereageerd wordt op de vliegen. Ik heb wel een vliegenuitrijdeken gekocht voor in het bos (nu nog de durf krijgen om te gaan :o ). Daar zitten zomers erg veel vliegen (en teken). Als ik gewoon 'thuis' rij dan spray ik hem helemaal in met Eden spray tegen vliegen, dazen en teken. Dat werkt redelijk (helaas niet zo goed als de 'oude' Bremse Bremse met hertshoornolie).

Kindness is Free! Sprinkle that stuff everywhere ;)

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:21

Ciper-pulvizoo heet in de UK Renegate. Volgens mij kunnen jullie die krijgen in Nederland.
Het heeft veel meer merknamen in diverse landen, het gaat om cypermenthrin

Overigens heeft een paard van een echte eczeemdeken geen last met regen en zon, daar is de ademende stof ook op ingesteld.
Een ouderwetse (maas)vliegendeken is ook niet echt hinderlijk door de open structuur.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

ladyybb
Berichten: 38
Geregistreerd: 18-06-15

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:24

Ligt denk ik ook aan de pony zelf of er veel vliegen op af komen en natuurlijk hoe het weer is.
Ik doe zelf liever geen deken op en spray ze lekker in.
In het wild hebben ze ook met vliegen te maken en doen ze zelf ook geen deken op.
Zorg voor beschutting en alshrt extreem word een deken op.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:35

Kijk naar je paard, net zoals een winter of regendeken is een vliegendeken ook iets wat de ene wel nodig zal hebben en de andere niet mijn vorige pony had niks nodig daar kwamen maar zelden beestjes op af, dus ik sprayde niet en gebruikte geen deken, de pony's van mij stalgenoot kan het prima af met spray, maar mijn eigen paard dat ik nu heb gebruikt ik een deken en in de ergste periode ook nog een spray die heeft echt heerlijk insecten bloed en wordt echt lek gestoken.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:48

Famkeee, ik zou gewoon afwachten en kijken hoe je paard reageert op het een en ander.
Kan het zonder dan is dat erg fijn.
Hier gaat het als volgt:
1. Zolang mogelijk zonder totdat de oog ontstekinkjes weer komen. die behandelen we en dan gelijk vliegenmasker op ter bescherming van de ogen. Die gaan dan niet meer af. Hercule altijd eerst en na twee weken volgt Polie. Dus nu hebben de paarden 7 x 24 uur vliegen maskers want ze staan altijd buiten.
2. Dan wachten we af en we zien nu al dat de vliegen toenemen. Gaat nog steeds goed. De dazen beginnen al te komen, maar is nog hanteerbaar want paarden staan overdag als die rotbeesten het meest aanwezig zijn bji ons thuis in de koele paddock met mogelijkheid tot schuilen in de inloopstallen of achter de paddock in het bosje.
3. Als we rijden doen we vliegendeken op en spuiten wat. Dit voor onze eigen rust en dat van de paarden.
4. Over paar weken beginnen we met spuiten rond de kling en tietjes van Polie en piemelorus/ onder de staart van Hercule en streepje spuiten op de rug. Kunnen we weer verder paar weken.
5, Als het echt heet wordt, meestal augustus dan gaan ze helemaal ingepakt in de vliegendeken. Dan komen de echte grote moordenaars dazen en dat is zo sneu. Dan spuiten we ook de paddock nat en dat scheelt heel veel, want die grote moordenaars houden daar niet van.

Dus kijk naar je paard, kijk naar je omgeving en je weet zo goed genoeg wanneer het tijd is voor actie. Want in het ene gebied in NL is het helemaal niet nodig (bijvoorbeeld Walcheren hebben wij vaak gestaan met Hercule) en in het andere gebied worden ze opgegeten (Brabant met Hercule)

O ja, als het barst van de vliegen en dazen en je paard reageert er helemaal niet op en blijft er gezond onder, dan vooral niets doen. Laat gaan en niets invullen voor hem, want dan is hij het gewoon gewend en dat is heerlijk.

niienn

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Zeeland

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:00

ik gebruik nu ook alleen een vliegenspray omdat het hier nog wel mee valt met de vliegen, maar als er wel veel vliegen zouden zijn en ze er veel last van zouden hebben zou ik ook een vliegendeken gebruiken.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:59

Vliegen deken vindt ik zo'n deuzige term. Ik gebruik die deken uitsluitend tegen muggen en dazen. Vliegen doen niet zo veel kwaad.

Ik heb nu goede ervaringen met de 'witte' dekens van amigo/rhino/bucas. Ze hebben een goede pasvorm en op donkere paarden zijn ze naar mijn idee niet warmer dan zonder deken omdat de kleur ook weer wat warmte tegen houdt. Ze staan er nu bij 30+ graden niet onder te zweten wonderlijk genoeg.
Zonder deken is aan de brabantse bosrand niet echt een optie. En steeds inspuiten wordt ik ook zo misselijk van.

Al klinkt jou middel wel interessant lusitana.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:59

Ik zit hier ook een beetje mee te knoeien inderdaad (sinds februari een eigen paard) maar het moet wel heel gek worden wil ik mijn paard met dit weer zo`n warme deken op doen waar de muggen onder kruipen en hij ze dus niet weg kan slaan.
Ik hoor dat vliegenspray in de bloedbaan gaat zitten (net als een tekenband bij een hond) en dat vind ik eigenlijk niet zo`n prettig idee maar je hoort ook wel mensen die het zelf maken (met azijn en nog wat ) , ik denk dat ik dat eens ga uit proberen.
Hij word overigens niet helemaal panisch van de dazen , maar het is wel aan hem te merken , word dit erger dan ga ik spuiten en anders alleen op buitenrit of wedstrijd.

Something tells me i am going to love him forever

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:13

Hier doe ik helemaal niks, ze kunnen in de stal gaan staan als ze te veel last hebben :)

Vliegenspray doe ik niet graag aan, als ze elkaar kroelen krijgen ze dat toch allemaal binnen. En dekens doe ik met deze temperaturen ook liever niet, ik heb geen eczeempaardjes dus dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen vind ik.
Ik doe wel mijn best om de (inloop)stal zo schoon mogelijk te houden, mest wordt direct opgeruimd en de vloer wordt dagelijks schoongemaakt. En ik merk wel dat ze er ook echt gaan instaan om weg te vluchten van de beestjes :)

Met in het bos rijden zou ik nog wel eens een vliegendekentje opleggen, omdat ze in de koets immers niet kunnen weglopen of beestjes wegstampen.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Vliegendeken of vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:19

Ik denk ook dat je moet kijken of hij snel je deken sloopt anders blijft je er een kopen. Dat is dan ook zonde. Maar doet je pony dit niet snel zal ik echt voor een deken gaan. Zo heeft je paard het minste last van de vliegen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 3 bezoekers