Paarden en warm weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Surion1984

Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:12

boedjang schreef:
Lastig hoor, maar als de stal net zo heet is, wel schuil maar ook heet, zou ik ze laten staan. Zo veel mogelijk van de wei af en in de schaduw maar als er geen verkoeling is ergens is het best lastig.


Ik heb vanmorgen vroeg lakens op gehangen die als het goed is vanaf nu ongeveer schaduw gaan creeeren voor de pony's.


Afbeelding
dit is dus van morgen vroeg, vandaar dat de schaduw hier aan de achterkant is.. zodra als de zon gedraaid is moeten mijn meiden schaduw hebben

Heb twee extra waterbakken neer gezet en mijn "kuil" vol laten lopen met water en zo een modderpoel gecreeerd.
Ik ga zometeen nog even kijken bij ze, eventueel de waterbakken aanvullen.
Vind het heel lastig zo, je wil het zo goed mogelijk doen maar als pensionklant heb je niet tot alles mogelijkheid.
Droom van de dag dat we een eigen paleisje vinden en dat de dames aan huis kunnen komen :)


Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:17

Ik laat hem even helemaal met rust. Hij staat 24/7 met zijn maatjes in de paddock (nu niet op de wei ivm bijvoeren) en kan de schuilstal in of in de schaduw van de bomen gaan staan. Vanavond laat ga ik wel weer eens kijken 8-)


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:19

Half 1 alles binnen gehaald, staan lekker hooi te eten op stal.
Kijken of ze eind van de middag weer naar buiten kunnen.
Ondanks dat we aan de kust zitten hier nu ook aardig warm en echt veel vliegen...

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:23

Dierenmishandeling is natuurlijk wel een heel groot woord, zullen we dat blijven gebruiken voor verwaarloosde en mishandelde dieren?

Hier alleen een jong dier die in de opfok staat. Loopt in de polder en ziet er niet uit alsof ie last van het weer heeft.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:29

Careri18 schreef:
Dierenmishandeling is natuurlijk wel een heel groot woord, zullen we dat blijven gebruiken voor verwaarloosde en mishandelde dieren?

Hier alleen een jong dier die in de opfok staat. Loopt in de polder en ziet er niet uit alsof ie last van het weer heeft.

Waarom is dierenmishandeling een groot woord? Ben het er wel mee eens dat je je paard niet in de volle zon moet zetten met deze tempraturen, dit doe je ook niet bij honden. Daarbij moet je ze soms tegen zichzelf beschermen. Ga zelf maar eens in de wei staan zonder schaduw een paar uur lang.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:34

Bij mij gaan ze om 6 uur s'ochtends naar buiten en komen ze rond 09.30 al weer binnen, vooral ivm. de vliegen en dazen, gisteren is er zelfs 1 uitgebroken die aangevallen werd door dazen oid. zo sneu. (ook voor ons, halve hekwerk stuk :roll: ) Daarna eind van de middag/begin avond weer naar buiten. Op stal staan ventilatoren dus dat is redelijk uit te houden. Rijden of longeren doen we nu niet, ik zet ze op de momenten dat het aangenaam is liever buiten zodat ze zelf kunnen bepalen hoe actief ze willen zijn.

~Lougino~Danko~

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:50

Mijn paarden werken toch al niet en ze gaan nu van 11.00 tot 21.00 op stal. Nog nooit eerder liet ik ze in de nachten buiten, maar de hitte en de extreme hoeveelheid vliegen hebben me dat toch doen beslissen.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:54

Bij ons staat in de zomer alles overdag lekker koel en vliegloos binnen (van 09:00 tot 19:00) en dan 's nachts de grootste weilanden op, waar nog het groenste gras staat.

Ze vinden het heerlijk! Dit rooster houden we overigens iedere zomer aan, ook wanneer het koeler is. :j

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:41

Ik vind het wel heel sneu hoor, als ze echt met 35 graden in het land staan zonder de schaduw op te kunnen zoeken. Ik zou zelf toch altijd wel zorgen voor een weiland met bomen er in of er langs of een schuilstal o.i.d. Daar hebben ze het hele jaar door plezier van. En anders inderdaad naar binnen halen op het heetst van de dag. 's Nachts de wei op is helemaal ideaal, ook geen last van vliegen.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:45

SusanH schreef:
Voor een heel aantal paarden is het beter als ze elke dag even lopen, zeker sportpaarden die volop in training staan zet je niet zomaar een dagje stil dus idd sommige paarden moeten lopen. Ik zat er om 7.30 op. Nog net te doen. In mijn ervaring is de ochtend koeler als de avond. Dan maar vroeg op. Pony blijft nu dag en nacht buiten en heeft de hele dag ook schaduw. Paard gaat In de ochtend eruit om even te rijden en overdag op stal dan in de avond na 7 uur nog even de wei in tot het donker wordt. Pony is ook even gereden in de ochtend, een rustig ritje in het bos onder de bomen.

Hoezo niet?

Mijn sportpaard loopt Z rij ik normaal 5dagen per week maar ide heef deze week vrij. Hij heeft er last van. In de ochtend zou wellicht kunnen maar ik moet gewoon om 7:30 werken dus dat gaat niet op. Hij krijgt echt niks daarvan hoor.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:02

Hier helaas geen schaduw, dus een paar uur naar binnen met deze hitte, vaak wel het geluk van een windje uit zee hier, dus meestal blijft het hier redelijk te doen, alleen nu even niet...

Ik heb het geluk dat ik vakantie heb en dus mijn tijd zelf in kan delen, daardoor kan ik ze aardig een beetje aan het werk houden ‘s morgens vroeg of ‘s avonds.
Ze zijn gek genoeg beide fit zat met rijden.
Ik pas het werk wel aan, en een paar extra daagjes vrij is ook echt geen probleem als dat zo uitkomt, het is even niet anders...
Zelfs hier aan de kust nu bloedheet, hier in de tuin nog 36 graden in de schaduw zag ik net.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:12

ik heb toen ik van stal kwam een rondje gereden en zag overal paarden in de wei zonder schaduw staan
een paar stallen hebben ze binnen maar de meeste staan gewoon buiten....
de mijne staat met maatje nu op het winterweitje bij stal maar ging eerst ook nog in de zon staan
gelukkig later onder de boom toen ik hem daarheen lokte en daar bleven ze toen staan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:13

Hier staan de paarden 24/7 buiten met inloopstal. Laat het achterste stuk wat normaal is afgezet nu open want daar is de hele dag veel schaduw. Toch blijven de paarden nu overdag in de stal staan en 's avonds als het begint af te koelen gaan ze de wei op
Rijden doe ik nu rustig aan en alleen 'smorgens vroeg of 's avonds laat en na het rijden lekker afspuiten

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:18

Careri18 schreef:
Dierenmishandeling is natuurlijk wel een heel groot woord, zullen we dat blijven gebruiken voor verwaarloosde en mishandelde dieren?

Hier alleen een jong dier die in de opfok staat. Loopt in de polder en ziet er niet uit alsof ie last van het weer heeft.


Ik vind dit persoonlijk wel vallen onder de noemer ‘verwaarloosd’. Dat is het niet krijgen wat je nodig hebt. Wat paarden nu nodig hebben is schaduw.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:38

Pony heeft zomervakantie.
Is 24 en wordt niet heel actief gereden dus vindt zen niet zo erg!
Ze staan 24/7 buiten met 2 stallen die altijd open staan, dus ze kunnen doen en laten wat ze willen. Wel hooi bijvoeren, want de weilanden zijn niet veel soeps meer.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

carika
Berichten: 1575
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:22

Hier hebben ze een koele schuinstaand maar daar maken ze vandaag geen gebruik van. Ik vind het wel fijn dat ze de keuze hebben, ik hoef mee iig geen zorgen te maken.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:26

Ik heb nog gewoon een bosritje gemaakt. Vond het in het bos nog goed te doen vanmiddag eigenlijk.

Ties1996
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:45

Ik rij 1 keer in de week een buitenrit. Voor de rest heeft ze lekker vrij. Ik zet mijn paard en pony’s buiten om 6.30 en haal ze naar binnen rond 11.30. Rond 14.00 tot 17.00 besproei ik het dak boven de paarden. Rond 20.00 zet ik ze weer op het land en haal de paardjes voordat ik ga slapen weer naar binnen. Het was vandaag op zijn warmst 38 graden pfff

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:55

Hier ook een tropenrooster. Ik ga 3 x per dag, in de ochtend haal ik ze van de wei en zet ze met een plak hooi op de paddock met rondom schaduw. Na werktijd in de middag ruim ik de mest op, en geef ze nog een plak hooi, en 's avonds na 2100 uur mogen ze de hele nacht op de wei.
Gelukkig staat er wel een beetje wind en is de luchtvochtigheid laag.

Anoniem

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:58

Vind het echt heel lastig. M'n oudje is totaal niet op haar gemak. Drinkt slecht, alleen buiten drinkt ze. Terwijl dit hetzelfde water is als op stal en haar bak schoon is.

Ze kreeg sowieso al 2 scheppen SP per dag maar ga dit ophogen naar 2.5 met extra water. Mineralen en zoutblok wil ze niet (nooit gewild ook).
Zou een elektrolyten slobber wat zijn?
Lastige is, is dat ze supergevoelig is voor suiker dus moet daar erg mee oppassen.

Ties1996
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:10

Myrthe3 schreef:
Vind het echt heel lastig. M'n oudje is totaal niet op haar gemak. Drinkt slecht, alleen buiten drinkt ze. Terwijl dit hetzelfde water is als op stal en haar bak schoon is.

Ze kreeg sowieso al 2 scheppen SP per dag maar ga dit ophogen naar 2.5 met extra water. Mineralen en zoutblok wil ze niet (nooit gewild ook).
Zou een elektrolyten slobber wat zijn?
Lastige is, is dat ze supergevoelig is voor suiker dus moet daar erg mee oppassen.

Misschien kan je Speedibeet (dat is van Pavo) met elektrolyten voeren. In Speedibeet zit weinig tot geen suiker. Het kan niet droog worden gevoerd. Je maakt het op dezelfde manier als slobber

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:33

Net in overleg besloten dat wij pony en paard morgen ook een dag vrij geven. Het koelt niks af nu. Morgen wel op tijd op om ze in de ochtend eruit te laten tot de ergste hitte komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 20:38

Myrthe3 schreef:
Vind het echt heel lastig. M'n oudje is totaal niet op haar gemak. Drinkt slecht, alleen buiten drinkt ze. Terwijl dit hetzelfde water is als op stal en haar bak schoon is.

Ze kreeg sowieso al 2 scheppen SP per dag maar ga dit ophogen naar 2.5 met extra water. Mineralen en zoutblok wil ze niet (nooit gewild ook).
Zou een elektrolyten slobber wat zijn?
Lastige is, is dat ze supergevoelig is voor suiker dus moet daar erg mee oppassen.


Ik zou echt zout door het eten gaan mengen, in die hoeveelheid SP kun je al snel makkelijk 20 gram zout verstoppen, desnoods begin je de eerste keer met 10 gram, maar met dit weer en het ongemak dat je paard laat zien zou ik met dit weer (als ze tenminste geen bekende nierziektes heeft) naar 30-40 gr zout/dag gaan, zeker als ze zweet.
Anders is dit wel een goede mix van electrolyten: https://www.pharmahorse.nl/elektrolyten-paard.html

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 20:44

Hier doe ik al tijden amper meer iets met de paarden, in de nacht staan ze in de wei waar geen schaduw is en overdag op de paddock waar ze werkelijk de schuilstal alleen uit komen om te drinken of om aan de liksteen te likken. De jongste heeft volgens mij nog niet eens zo zeer last van de hitte maar hun hoofden zien zwart van de vliegen als ik niet uit kijk.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:39

Sorry dat ik even zo binnen kom vallen maar een nieuw topic aanmaken leek me niet echt nodig.

Ik heb in het verleden eens van iemand gehoord dat je een paard met temperaturen boven de 30 graden geen vliegendeken op moet doen omdat dit heter maakt! Klopt dit?
Mijn paard heeft enorm last van vliegen. Zelfs van gewone vliegen en word echt pissig. Zonder vliegendeken staat hij de hele dag om zich heen te trappen en chagrijnig te zijn. Hij draagt er dus wel 1.

Hij gaat in de ochtend heel vroeg naar buiten tot een uur of 11,12 en dan gaat hij op stal voor de heetste uren van de dag en dan gaat hij na het eten als de schaduw weer op het land staat weer naar buiten tot een uur of 10.

Kan het echt veel kwaad zijn vliegendeken te dragen? Hij zweet veel, maar de rest zonder dekens ook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers