Paarden en warm weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:59

Ik rij en men gewoon savonds als het wat minder warm is. Ze moeten toch lopen.

Ze staan een paar uurtjes per dag op de weide en verder in de paddock.



FelineL
Berichten: 48
Geregistreerd: 17-11-11

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:09

Het rijden probeer ik of laat op de avond te doen of vroeg in de ochtend. Gewoon rustig aan rijden kunnen ze dan best aan. Als ik merk dat hij het te warm krijgt ga ik aan de hand een stukje wandelen en lekker even afspuiten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:52

Ik heb het geluk dat ik nu vakantie heb, ik rijd er eentje ‘s morgens vroeg en eentje ‘s avonds, werk pas ik wel wat aan.
Of ik longeer ze allebei ‘s avonds wat later en dan onder de koude spuit en op stal.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:53

Vanmorgen om 7 uur op stal en om 7.30 les. Daarna de sproeier aan op de paddock, ze kiezen er zelf voor om er onder te staan, dat is prettig. Gisteren avond vrachtwagen gehuurd, grote twijfel daar t warm is maar hier wel een goed windje staat. En het niet zo ver rijden is, de mijne ook geen stress op vrachtwagen heeft. Dus heerlijk kunnen afkoelen Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:12

Omdat er nog wel eens verschillende gedachten zijn over paard al dan niet afspuiten, hier een link naar een interessante Facebook post van een wetenschapper over het onderwerp.

Link

Hij heeft nog meer posts over de warmte op zijn Facebook. En ook interessante posts over voeding (bijvoorbeeld dat in (hele of gemalen) lijnzaad net zo veel of meer nuttige stoffen zitten als in equitop myoplast, maar dan veel goedkoper en gezonder ;) )

Surion1984

Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:33

Hier in Brabant wordt het morgen en vrijdag rond de 37 graden. (te lang afgewacht, ik geloofde het niet zo)
Mijn pony's staan 24/7 buiten op een groot open veld maar helaas zonder schaduw.
De afgelopen weken heb ik ze goed in de gaten gehouden en geen reden gehad om me zorgen te maken. Maar deze temparatuur gaat me toch iets te ver..

Afin, mijn pony's op stal zetten is niet echt een optie. Mijn Haflinger breekt denk ik de boel af en mijn shet (110) heb ik pas een paar weken en heeft geen eigen stal. (Ze vinden elkaar wel super leuk hoor en het gaat heel goed, rang is ook al bepaald, maar zijn wel twee merries die ook graag de ruimte hebben).
Ze zouden dan samen in een stal van 3x4 moeten waar het ook warm is.

Dus dacht ik, nou dan zet ik toch de party tent maar op.. vanavond uren bezig geweest.. ding staat.. windvlaag en hoppaa.. party tent staat niet meer.
Natuurlijk is er in onze omgeving geen (normaal geprijsde) tent of parasol meer te bekennen dus ik weet niet wat nu verstandig is.

Laat ik ze staan en blijf ik in de buurt.. Zet ik ze toch op stal op het heetst van de dag..
Het is mijn eerste jaar als paarden eigenaar.. super joh.. eerst de natste winter in jaren en nu deze extreme hitte.

Wat zouden jullie doen? Stal in of laten staan? Wellicht nog andere tips om schaduw te creeeren? Ik heb wel lakens maar ben lichamelijk niet in staat om zelf palen de grond in te slaan en de doeken ertussen te hangen. Prikpaaltjes zijn niet sterk genoeg, heb ik al geprobeert.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:36

Lastig hoor, maar als de stal net zo heet is, wel schuil maar ook heet, zou ik ze laten staan. Zo veel mogelijk van de wei af en in de schaduw maar als er geen verkoeling is ergens is het best lastig.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:43

Mijn twenter staat 24/7 op het land. Daar staat een briesje en is het aangenamer dan op stal. Schaduw hebben ze niet en er is geen mogelijkheid dit op enige manier te creëren. Ik heb niet het idee dat ze erg last hebben van de hitte. De vliegen zijn erger. Ze staat dan nu ook met een masker. En ze worden bijgevoerd.

Afbeelding

Gister heb ik haar even lekker gedouched. (Eerste keer!)

Afbeelding

Het liefst zie ik natuurlijk dat ze schaduw hebben, maar zo lang ze eet/drinkt, niet zweet en niet staat te pompen, maak ik me niet zo druk

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:03

Mijne heeft nu zoiezo rust tot mn zadel binnen is :)
Maar hij staat lekker dag en nacht buiten in kleine kudde. Er zit officieel een poel in de weide maar die is bijna drooggelegd nu door verdamping en er zit een vieze groene laag alg op. Dus gelukkig is die poel nu afgezet. Pardlief ging er graag doorheen.
Ze hebben schaduwplekken en een grote bak met schoon water. Worden bijgevoerd en morgen gaan stalgenootje en ik kijken of het te doen is om even te wandelen met onze dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:11

De mijne gebruikt helaas geen zoutblokken, dus met dit warme weer let ik erop dat hij minstens 30gr zout in zijn voer krijgt per dag, meer als hij gezweet heeft. Verder staat hij 's middags op stal omdat er dan te weinig schaduw in de wei/paddock is.

Maandag had hij wel even last van de warmte en trof ik hem 's avonds iets zwetend en met kleinere mestkeutels in zijn stal. Daarom heb ik zijn hooinet toen helemaal gevuld maar die open gelaten zodat hij dag en nacht non stop grote hoeveelheden hooi eruit kon eten en door al dat droge hooi/voordroog ook meer dorst zou krijgen. Sindsdien is zijn mest weer normaal, heeft hij niet meer op stal gezweet en is hij 's avonds weer zo fris als een hoentje en ook weer super actief tijdens de training.
Mochten mensen zich zorgen maken over of hun paarden wel genoeg drinken: meer droog hooi voeren zorgt automatisch voor een grotere dorstprikkel, dus dit is niet echt het moment om je paard op een ruwvoerdieet te zetten, ik zou juist tijdelijk meer ruwvoer geven. De mijne heeft altijd al 24/7 toegang tot zijn volle hooinet, maar blijkbaar was het uit die kleine gaatjes pulken met deze temperaturen toch iets teveel van het goede en dat zag ik terug in de kleine, droge mestkeutels.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:51

Surion, wat ik deed toen mijn paard nog geen schuilstal had is op het heetst van de dag uit de wei halen om te poetsen en tutten en afspoelen, zodat ze toch twee uurtjes in de schaduw/binnen was. Je kan hetzelfde doen met twee uur op/bij stal zetten.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:05

Bij ons op de wei hebben ze een deel van de dag een stukje schaduw, maar hier staan ze niet onder. Vorige stal was heel erg veel schaduw, alsnog stond mijn pony gewoon in de volle zon te eten. Ik maak me dus eigenlijk niet echt druk eerlijk gezegd. Er staat een lekker briesje op de wei en ze staan gewoon lekker te grazen samen. Ze is ook niet bezweet. Alles gaat gewoon op een heel laag tempo (maar dat komt goed uit met haar peesblessure :Y) )!

Enige waar ik GEK van word; er zitten zo onwijs veel vliegen bij ons op de wei! Niet te doen. Gelukkig staat mijn pony onder vliegendeken en vliegenmasker dus zij heeft er geen last van, maar gister gaf ik achterin de wei een strook gras bij en ik werd he-le-maal gek van die vliegen.

edit: ze drinken inderdaad wel onwijs veel valt mij ook op! De zoutblokken worden ook goed gebruikt.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:13

Hier gaan ze van 7.30 tot 12.00 uur het land op. Daarna op stal met hooi. Dit heeft de pensionstal zelf aangeboden en vind ik een goede oplossing ipv de hele dag op de wei in de hitte
Ik kom na mijn werk en ga gewoon rijden, lekker relaxed buitenritje en paard geeft zelf aan dat hij wil draven of galopperen. Daarna douchen ( ik trek hem wel droog met zweetmes) laat hem rollen in de paddock en hij gaat weer op stal in de vliegenspray

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:32

De box van mijn paard is erg warm, dus ik ben blij dat ze gewoon overdag buiten staan. 's Avonds spuit ik hem af, en omdat hij toch nog niet actief in het werk stond (jong dier, net blessure gehad) geef ik hem vrij totdat de temperatuur weer onder de 30 graden is gezakt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:40

xApple schreef:
Ik rij en men gewoon savonds als het wat minder warm is. Ze moeten toch lopen.

Ze staan een paar uurtjes per dag op de weide en verder in de paddock.


waarom MOET jouw paard lopen?

ik rij al weken niet , mijn paard heeft lekker zomer vakantie :j
hij staat 24/7 buiten op de wei en loopt daar genoeg...
Afbeelding

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:47

Hier hebben ze overdag eerlijk vrij. Staan momenteel op de paddock waar ook schaduw is. Vandaag doe ik ze 12 tot 4 uur binnen in de schuur waar het een stuk koeler is, op paddock staat nl geen wind. Als het in de avond af koelt rij of men ik, maar dit hangt echt af van de temperaturen.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:49

Paarden in de nacht naar buiten overdag koel binnen. Ik doe alleen in de ochtend even zonder zadel rijden of longeren. Niet te intensief maar wel wat doen. Anders moet ze de hele zomer bijna niks doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:12

Surion1984 schreef:
Hier in Brabant wordt het morgen en vrijdag rond de 37 graden. (te lang afgewacht, ik geloofde het niet zo)
Mijn pony's staan 24/7 buiten op een groot open veld maar helaas zonder schaduw.
De afgelopen weken heb ik ze goed in de gaten gehouden en geen reden gehad om me zorgen te maken. Maar deze temparatuur gaat me toch iets te ver..

Afin, mijn pony's op stal zetten is niet echt een optie. Mijn Haflinger breekt denk ik de boel af en mijn shet (110) heb ik pas een paar weken en heeft geen eigen stal. (Ze vinden elkaar wel super leuk hoor en het gaat heel goed, rang is ook al bepaald, maar zijn wel twee merries die ook graag de ruimte hebben).
Ze zouden dan samen in een stal van 3x4 moeten waar het ook warm is.

Dus dacht ik, nou dan zet ik toch de party tent maar op.. vanavond uren bezig geweest.. ding staat.. windvlaag en hoppaa.. party tent staat niet meer.
Natuurlijk is er in onze omgeving geen (normaal geprijsde) tent of parasol meer te bekennen dus ik weet niet wat nu verstandig is.

Laat ik ze staan en blijf ik in de buurt.. Zet ik ze toch op stal op het heetst van de dag..
Het is mijn eerste jaar als paarden eigenaar.. super joh.. eerst de natste winter in jaren en nu deze extreme hitte.

Wat zouden jullie doen? Stal in of laten staan? Wellicht nog andere tips om schaduw te creeeren? Ik heb wel lakens maar ben lichamelijk niet in staat om zelf palen de grond in te slaan en de doeken ertussen te hangen. Prikpaaltjes zijn niet sterk genoeg, heb ik al geprobeert.



Heb je een trailer? Of andere grote dingen?
Uit nood vanwege verbouwing moeten die van mij ook op land zonder schaduw. Heb ze nu binnen want daar is het koeler. Maar zoals afgelopen zondag had ik een trekker met voerwagen in het land gezet, hadden ze met z'n twee genoeg schaduw aan.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:22

Hier gaan ze savonds rond 19.00 uur naar buiten in de paddock. Rond 7.00 uur sochtend een paar uurtjes in de wei. En rond 11 uur weer naar binnen. Bij ons staan ze buiten echt in de brandende zon zonder schaduw en heel veel vliegen. Ik rij vroeg in de ochtend. Vanmorgen zat ik er on 7.00 uur op en toen was het nog om te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:32

Voor een heel aantal paarden is het beter als ze elke dag even lopen, zeker sportpaarden die volop in training staan zet je niet zomaar een dagje stil dus idd sommige paarden moeten lopen. Ik zat er om 7.30 op. Nog net te doen. In mijn ervaring is de ochtend koeler als de avond. Dan maar vroeg op. Pony blijft nu dag en nacht buiten en heeft de hele dag ook schaduw. Paard gaat In de ochtend eruit om even te rijden en overdag op stal dan in de avond na 7 uur nog even de wei in tot het donker wordt. Pony is ook even gereden in de ochtend, een rustig ritje in het bos onder de bomen.

_martineeeh
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-06-14
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:51

Eigenlijk vrij weinig. Het heeft hier nog steeds niet geregend (in sommige delen van NL wel zag ik) dus het is erg droog, plus de zon is tussen 12:00-17:00 enorm sterk. Ik heb er voor gekozen om niet te rijden met dit weer. De paardjes staan sochtends en savonds lekker buiten, soms met de sproeiers aan :') en voor de rest gewoon de dagelijkse verzorging (poetsen, hoefjes, mesten etc.) ik heb nu wel mooi de tijd om wat dingen aan de kant te maken, zadels poetsen, dekens en dekjes wassen, wat ook geen overbodige luxe is.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:28

Ik doe 's morgens vroeg wat of 's avonds laat, maar alleen als ik er zelf zin in heb. Paarden kunnen zelf volop bewegen dus hebben mij daar niet voor nodig. Verder heb ik wel gewoon de dagelijkse verzorging natuurlijk en even lekker onder de tuinslang om daarna te mogen rollen kunnen ze ook wel waarderen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:35

Ik rijd of longeer ze ‘s morgens vroeg of ‘s avonds en ze hebben gewoon 2 dagen in de week vrij, net als anders.
Het werk pas ik aan aan de temp, wat minder lang, wat minder zwaar, wat vaker stappen tussendoor, keertje extra longeren ipv rijden...
Lekker naar strand de zee in...

Omdat ze hier geen schaduw hebben gaan ze ‘s middags een paar uur naar binnen, zodat ze even uit de felle zon en de vliegen zijn.Helaas begint de stal nu ook aardig op te warmen...

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:06

Pff paarden in de brandende zon de hele dag.. Moet zeggen dat ik dat wel tegen mishandeling aan vind komen eerlijk gezegd. Als ik zelf een paar minuten in de zon sta vind ik het al een drama laat staan paarden die zelf een veel lagere temperatuur prettig vinden.

Als je bedenkt dat een paard een graad of 10 het prettigst vindt, tel je er daar 25 bij op vandaag en morgen. Als mens zou je het dan vergelijken met (20 is prettig) 45 graden.. En dan ook nog eens in de zon :(

Nee dat is hier geen optie geweest. We hebben hier snel een noodstal met uitloop gebouwd waardoor de meest dominante merrie daar haar plekje heeft (in de schaduw), de 2 fjorden zijn de dikste vrienden dus die staan samen onder de schuilstal (14 bij 3) ook in de schaduw, mijn Shet loopt op het pad waar ook een stalletje is en ook de hele dag stukken schaduw. Het was even wat werk, ook het apart zetten elke dag rond 11.00 en savonds weer samen na 21.00 maar het is het echt waard. Geeft toch een gerust gevoel.

Mijn eczemer zijn deken heb ik vandaag gewisseld voor een vliegendeken om 11.00. Vanavond gaat zijn eczeemdeken weer om vóór de schemer en morgen hetzelfde. Vliegenkappen hou ik wel op want het barst ervan :(:)

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:10

Hier staan de paarden buiten van ongeveer 19/20 uur tot in de ochtend 10 uur. Normaal in de zomer gerust 24/7, maar oh wat zijn ze blij om naar binnen te gaan met deze hitte.

Rijden gebeurt nu eigenlijk niet. De tijden dat het te doen is staan ze in de wei. In de middag worden ze nog eens afgespoten met lauw water. De stallen zijn goed geïsoleerd. In de winter dus niet te koud en in de zomer niet te warm.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iccc en 32 bezoekers