Paarden en warm weer.

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:41

Achaiah schreef:
Sorry dat ik even zo binnen kom vallen maar een nieuw topic aanmaken leek me niet echt nodig.

Ik heb in het verleden eens van iemand gehoord dat je een paard met temperaturen boven de 30 graden geen vliegendeken op moet doen omdat dit heter maakt! Klopt dit?
Mijn paard heeft enorm last van vliegen. Zelfs van gewone vliegen en word echt pissig. Zonder vliegendeken staat hij de hele dag om zich heen te trappen en chagrijnig te zijn. Hij draagt er dus wel 1.

Hij gaat in de ochtend heel vroeg naar buiten tot een uur of 11,12 en dan gaat hij op stal voor de heetste uren van de dag en dan gaat hij na het eten als de schaduw weer op het land staat weer naar buiten tot een uur of 10.

Kan het echt veel kwaad zijn vliegendeken te dragen? Hij zweet veel, maar de rest zonder dekens ook

Die van mij zweten met een vliegendeken al als het warmer is dan 25 graden, dus die staan bloot. De vliegen zitten ook vooral op hun hoofd dus een vliegenmasker is genoeg als ze op de wei zouden staan.

Vliegen komen ook weer extra op zweet af, dus het is een lastige keuze.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 27-07-18 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:44

Tja, soms is het kiezen tussen 2 kwaden. Of warm of jeuk?

Mijn paarden hebben ook een vliegendeken op. Mijn oudje zelfs een eczeemdeken, die nog iets dikker is dan een vliegendeken. Hij zweet er een klein beetje onder. Als ik hem afdoe, wordt hij gek van de vliegen en de jeuk en begint als een dolle rond te rennen. Daar gaat hij ook van zweten, dus dan maar een deken op.

Mijn pony heeft geen vliegendeken op en was gisteren ook nat van het zweet. Het is nu gewoon extreem.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:52

Hier geen vliegendekens op, maar aan de kust gelukkig weinig steekbeesten, wel veel gewone vliegen.
Ik heb ze maskers op en spray ze in en ‘s middags gaan ze naar binnen, daar zitten gelukkig weinig vliegen.

Vanmorgen vroeg op, om 7.00 al eentje even een half uurtje gereden, daarna stallen gedaan, was nog weinig zon en een windje dus nog te doen, al was het hier om half 7 ook al 25 graden, bizar gewoon...

Achaiah

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:58

Bedankt voor jullie reacties.
Het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden. Hier zitten enorm veel dazen en mijn paard word echt helemaal leip. Als ik hem met deken zet heeft hij het heet en zonder deken heeft hij het nog heter door de hele dag stampen om vliegend gespuis := ik ga straks nog een extra keer naar stal, misschien even vliegenspray ophalen en even bloot in de schaduw vanavond. Voor de dieren mag het van mij wel ietsje minder! :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:59

Binnen zetten overdag?

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:01

Achaiah schreef:
Sorry dat ik even zo binnen kom vallen maar een nieuw topic aanmaken leek me niet echt nodig.

Ik heb in het verleden eens van iemand gehoord dat je een paard met temperaturen boven de 30 graden geen vliegendeken op moet doen omdat dit heter maakt! Klopt dit?
Mijn paard heeft enorm last van vliegen. Zelfs van gewone vliegen en word echt pissig. Zonder vliegendeken staat hij de hele dag om zich heen te trappen en chagrijnig te zijn. Hij draagt er dus wel 1.

Hij gaat in de ochtend heel vroeg naar buiten tot een uur of 11,12 en dan gaat hij op stal voor de heetste uren van de dag en dan gaat hij na het eten als de schaduw weer op het land staat weer naar buiten tot een uur of 10.

Kan het echt veel kwaad zijn vliegendeken te dragen? Hij zweet veel, maar de rest zonder dekens ook

Ik las laatst op de Facebook van Bucas dat de vliegendeken een parasol effect heeft. Ik heb mijn paard met dit weer ook met een vliegendeken staan. Omdat ze anders te veel last heeft van de vliegen. Ik zet haar rond 11.30 weer binnen en dan doe ik de deken af en spuit haar goed in met een vliegenspray
Laatst bijgewerkt door Ties1996 op 27-07-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:03

Ties1996 schreef:
Achaiah schreef:

Ik las laatst op de Facebook van Bucas dat de vliegendeken een parasol effect heeft. Ik heb mijn paard met dit weer ook met een vliegendeken staan. Omdat ze anders veel te veel last heeft van de vliegen. Ik zet haar rond 11.30 weer binnen en dan doe ik de deken af en spuit haar goed in met een vliegenspray

Ik wil er nog aan toevoegen dat mijn paard in het weiland in de schaduw kan staan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:25

Als hij in de heetste uren binnen staat en buiten schaduw heeft zou ik gewoon een goede vliegendeken op doen.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:36

Onze pony kan er prima tegen ons paard niet maar die word vooral gek van de vliegen op zijn hoofd. Staat nu alleen met kap op als hij naar buiten gaat. Ik vind de deken te warm.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z) [o]

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:36

In mijn stallen wil je nu echt je paard niet zetten..... Stallen staan vol in de zon, hebben golfplaten en zijn echt loeiheet.

Dus het is wel afhankelijk van het type stal dat je hebt, of je je paarden nu binnen zet. Ik weet niet hoe het elders in het land is qua wind, maar bij ons waait het wel lekker door vandaag. Dat scheelt al een heel stuk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:40

Het waait hier ook meer dan gisteren inderdaad, net al wel ruim 34 graden terwijl wij dicht bij de kust zitten...
Paarden staan de middag binnen, rond 5u weer naar buiten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:47

Ik heb ze nu binnen staan zonder deken. Maar op de wei is het zonder deken niet te doen. Zelfs met deken was mijn paard om 6.30 al aan het rennen omdat die prikbeesten bij zijn koker gaan zitten en hem daar prikken. Dus naast een deken ben ik ook in de weer met sprays. Ik weet dat we niet mogen klagen dat het nu eindelijk eens een mooie zomer is maar het mag van mij wel een klein beetje minder. Maar als dit soort zomers vaker gaan voorkomen gaan we denk ik wel een "hittewei" maken, ontzoomd door bomen die dat weitje helemaal in de schaduw zet.

Zelf verkas ik steeds van zwembad naar een plekje onder de parasol.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:53

Ik heb via de site van het knmi begrepen dat deze zomer (gelukkig) niets te maken heeft met klimaatverandering. Is gewoon toeval.

Dus volgend jaar gewoon weer een slappe, natte kwakkelzomer :D :D

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:15

Hier waait het nu ook meer dan gisteren. Ik wilde de paarden naar binnen halen maar het is eigenlijk best te doen buiten dus ik heb ze laten staan en wat hooi naar ze gebracht. Onder de bomen (waar schaduw is) staat namelijk geen gras meer. Dat hebben ze al opgegeten :')

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:36

Hier 1 zijde van onze track rondom het land die volledig begrensd wordt door een bomenrij (knotwilgen en -populieren), daar zit het grootste deel van de dag schaduw op over de hele breedte van de track. Naar de avond toe niet meer, maar dan koelt het toch alweer af. Dus we hebben geluk, die bomenrij staat net aan de juiste kant van het land! 1 van mijn 2 paarden is wel aantrekkelijk voor vliegen, die heeft een masker op (dat draagt hij ook enorm graag) en op zijn lichaam valt het heel goed mee (we hebben ook vallen hangen, oa tss die bomenrij). Mijn andere paard is blijkbaar niet zo aantrekkelijk voor vliegen, die heeft er zo geen last van. De hooinetten worden nu ipv overal rondom enkel in de schaduw vastgemaakt zodat ze daar blijven staan doorheen de dag.

Ik heb ook deze voormiddag al alle mest weggehaald, dat scheelt ook weer in vliegen.

Vandaag zit er inderdaad een briesje. En ook meer bewolking ipv hele tijd brandende zon.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:04

Hier wel met vliegendeken. Maar met een half zwart paard is dat koeler dan zonder. Dat zwart wordt gloeiende heet. Zojuist was het 31 graden, stonden ze min of meer in de schuilstal en niet te zweten. Het waait inderdaad en dat scheelt wel.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:08

Mijn paarden zijn onder een witte deken koeler dan zonder. Dus die houden de vliegendekens mooi om.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:31

Paarden bij ons vandaag en gisteren binnen. Wel geprobeerd maar renden direct weer terug naar het hek.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:31

abfab schreef:
Ik heb via de site van het knmi begrepen dat deze zomer (gelukkig) niets te maken heeft met klimaatverandering. Is gewoon toeval.

Of nu een strenge winter na een droge warme zomer!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:52

Of na de onzettend natte zompige tweede helft van vorig jaar en winter met flinke vorstperiodes is dit het gevolg...
Dan beginnen we augustus met een gewone lekkere niet al te hete nazomer met bij voorkeur in de nacht een frisse bui, een nog langer niet al te nat najaar en een winter met wat sneeuw rondom de kerstdagen. 8-) :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:10

Bij ons is het kiezen uit 2 kwaden. In de stal waar het loeiheet is maar wel uit de zon, in het weiland waar het aanzienlijk koeler is dan op stal en veel wind maar geen schaduw.
Ik heb gisteren toch pony haar eczeemdeken afgedaan, alleen vandaag nog en morgenvroeg weer op.
Het is echt even puzzelen en steeds afwegen merk ik..

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:16

Hier staan de wedstrijdpaarden nu 's nachts buiten. De opfokhengsten gaan buiten van 6 tot 12u. Op de middag krijgen ze nu ook slobber bij en in de avond bietenpulp. Wij hebben ze nu allemaal op 1 wei lopen zodat de andere weides gespaard blijven. Rijden doen we zoveel mogelijk in de avond

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:07

Koosnaamloos schreef:
abfab schreef:

Of nu een strenge winter na een droge warme zomer!

Ja haha! Alles is mogelijk.....