Paard jeuk door deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 18:23

Vorige winter begon me op te vallen dat mijn paard steeds erge jeuk had als ik de dekens af haalde. Met poetsen kon ze eindeloos staan genieten met het "ik heb jeuk" koppie, en bijvoorbeeld als ik ging wandelen dan ging ze zichzelf steeds 'krabben'. Ook had ze over delen van haar schoft en schouder bultjes zitten, die leken te jeuken.

Ik had die winter net nieuwe winterdekens gekocht en vanuit de winkel nog niet gewassen. Toen de DA toevallig op stal was, heb ik haar gevraagd of ze even mee wilde kijken. Ze kon niks geks vinden en we hadden het er op gehouden dat mijn paard waarschijnlijk allergisch reageerde op een stof die ze in de fabriek gebruiken, die er nog niet af was omdat ik de dekens niet gewassen had.

Nu is het dekenseizoen weer begonnen en ervaar ik hetzelfde probleem. Beide winterdekens heb ik gewassen en ik heb tot nu toe de Amigo Hero 200gr en de Epplejeck Shadow regendeken erop gehad. Ik zie tot nu toe nog geen bultjes, maar wel heeft ze echt weer veel jeuk. Dit merkte ik op de dag nadat ik voor het eerst weer de regendeken ging gebruiken (welke overigens niet gewassen is).

Zou het kunnen dat ze toch voor de deken zelf allergisch is?

Ik heb even opgezocht; de voering van de regendeken en die van de onderdeken is van nylon. De voering van de Amigo deken is van polyester. Waren ze alle 3 van nylon geweest, was ik er van overtuigd dat daar het probleem lag. Maar alle drie de dekens geven dezelfde jeuk...

Heeft iemand misschien een soortgelijke ervaring gehad? Wat zou de oplossing kunnen zijn?

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:29

Rolt je paard veel? Met een deken kun je jezelf natuurlijk niet zo'n fijn schurend zandbad geven als zonder deken, dus wellicht meer jeuk. Of wellicht dat je paard te warm staat onder de deken? Warmte en zweet kan irritatie veroorzaken. Plus je geeft aan dat de regendeken nog niet gewassen was. Heeft die dan niet mogelijk nog het spul van de fabriek erop zitten? Ik denk dat dit eerlijk gezegd van alles kan zijn.

Met het dekenseizoen veranderd er vaak ook weer het een en ander op het stalmanagement. Staat je paard nu weer binnen ipv buiten? Krijgt deze nu ander voer? Hooi ipv gras, extra brok, etc. Dit soort veranderingen geven soms ook jeuk.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:34

Ik heb het 1x voorgehad dat een paard meer jeuk kreeg met een deken. Het dier bleek luizen te hebben, en die hadden het natuurlijk nog extra warm onder die deken, dus snel deken uit en behandeld tegen luizen. Paard was trouwens die periode ongeveer panisch voor aanrakingen rond de schoft, moet vreselijke last gehad hebben.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:37

Celebi schreef:
Rolt je paard veel? Met een deken kun je jezelf natuurlijk niet zo'n fijn schurend zandbad geven als zonder deken, dus wellicht meer jeuk. Of wellicht dat je paard te warm staat onder de deken? Warmte en zweet kan irritatie veroorzaken. Plus je geeft aan dat de regendeken nog niet gewassen was. Heeft die dan niet mogelijk nog het spul van de fabriek erop zitten? Ik denk dat dit eerlijk gezegd van alles kan zijn.

Met het dekenseizoen veranderd er vaak ook weer het een en ander op het stalmanagement. Staat je paard nu weer binnen ipv buiten? Krijgt deze nu ander voer? Hooi ipv gras, extra brok, etc. Dit soort veranderingen geven soms ook jeuk.

Of ze veel rolt weet ik eigenlijk niet. Ze stonden tot gisteren ook nog op de wei dus dat is ook wat minder lekker rollen. Te warm had ik ook aan gedacht. De regendeken is 0 gr dus dat lijkt me wel prima voor nu? De regendeken was eerder wel al een keer gewassen geloof ik, die heb ik wat langer.
Ze staat dus sinds 2 dagen weer op de paddock ipv wei, maar de jeuk was er daarvoor ook al. Voer is hetzelfde gebleven. Wel is het elke keer weer een andere batch, de ene keer wat droger en de andere keer wat natter hooi. In de zomer had ze ook wel wat jeuk af en toe, maar totaal anders dan nu. Toen schuurde ze vooral haar hoofd en had jeuk op de plekken van insectenbeten.

hwn schreef:
Ik heb het 1x voorgehad dat een paard meer jeuk kreeg met een deken. Het dier bleek luizen te hebben, en die hadden het natuurlijk nog extra warm onder die deken, dus snel deken uit en behandeld tegen luizen. Paard was trouwens die periode ongeveer panisch voor aanrakingen rond de schoft, moet vreselijke last gehad hebben.

Oei, dat is niet fijn! Hoe zie je of ze luizen hebben? Ik heb vorige winter wel gekeken maar kon niks vinden in de manen. De jeuk zit ook niet alleen rond de schoft maar ook echt op haar flanken, dus dan zouden luizen wat minder logisch zijn denk ik.

Vanavond heb ik nog even gekeken en ik voel toch al wel wat kleine bultjes. Twijfel of ik de DA moet bellen of we onderzoek kunnen doen. Want dit lijkt me niet bepaald fijn voor 't paardje...

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:47

0 grams zit nu bij mij wel op de grens hoor, zeker als dat zonnetje erop komt zou de mijne al te warm staan. Heb daar speciaal nog een dunnere tussendeken voor. Maar of huidirritatie door warmte/zweet het is is natuurlijk de vraag. Vaak zie je dat ook wel aan de binnenkant van de deken.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:49

Ik vind het oprecht warm voor de vacht die de paarden hebben aangemaakt al. Mijn paard mag voorlopig nog even dekenloos blijven.

Watis je doel van je deken? Kort in vacht willen houden, beschermen tegen de regen (daarom had ik gisteren een deken om, die is vandaag alweer af), warmte, ect? Mocht het echt voor de warmte zijn: heeft die het daadwerkelijk koud zonder een dekentje?

Op stal ben ik een vreemde eend in de bijt zo zonder deken, maar mijn paard houdt niet echt van dekens als ik haar boze hoofd zie als we met een deken aankomen. Ik stel een deken aardig langer uit dan mijn gemiddelde stalgenoot.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 21-10-23 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AmenteC
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-04-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:59

Ik lees mee! Zit met exact hetzelfde probleem! Paard heeft veel jeuk als ze een deken op heeft. Wanneer ik de deken af haal voor het rijden blijft ze zichzelf kriebelen. Dit doet ze trouwens met elke deken, welke al meerdere jaren oud zijn, nieuw of gewassen of zelfs als ze ‘n vliegendeken op heeft gehad…

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:36

Ook last van rond de wisselperiodes, probeer de deken zo lang mogelijk af te houden. Maar de jeuk blijft wel. Ook tijdens rijden midden in de galop in de ho om op een onmogelijke plaats te kriebelen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 22:37

Hm, misschien is het dan toch te warm geweest. Onder de deken zie ik geen opgedroogd zweet en ze voelt ook niet extreem warm. Sinds vorige week zondag ben ik begonnen met de deken, idd omdat het zo veel regende steeds. Die avond voelde ze ook iets kouder aan. Ik scheer niet, dus probeer ik de wintervacht onder controle te houden met dekens. Sowieso maakt deze niet extreem veel vacht aan trouwens.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:42

Bultjes kan regenrot zijn, bij een beetje zweten gaat het broeien, en de deken verhindert verdamping.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:46

Misschien broeien onder de deken. Ik had ooit een pony die redelijk wat vacht had en toch stond te rillen.
Deken opgelegd. Echter begon het dus te broeien en had de pony extreem jeuk.rainrot uiteindelijk.
Zonder dekens waren er geen problemen maar aangezien hij het koud had zonder hebben we hem geschoren en toen onder de dekens gedaan. De dikkere vacht kon hierdoor niet gaan broeien. Klinkt natuurlijk raar. Maar het werkte bij hem.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:38

hwn schreef:
Ik heb het 1x voorgehad dat een paard meer jeuk kreeg met een deken. Het dier bleek luizen te hebben, en die hadden het natuurlijk nog extra warm onder die deken, dus snel deken uit en behandeld tegen luizen. Paard was trouwens die periode ongeveer panisch voor aanrakingen rond de schoft, moet vreselijke last gehad hebben.


Hier net zo. Duurde ook even voor de DA het door had, maar inderdaad luis onder de deken.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 10:28

Als de bultjes rainrot zouden zijn, dan zou de DA dat de vorige keer toch wel opgemerkt hebben. Ik heb haar de bultjes laten checken en ze vond het niet zorgwekkend.

@pinto_1 luis onder de deken, merk je dat ook over het hele gebied onder de deken? Want ze heeft jeuk bij de schoft maar krabt zichzelf ook bij haar buik en flanken.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:07

Ik heb hetzelfde gehad. Mijn paard had het gewoon oprecht echt te warm. Hier staan ze dus nu ook nog lekker dekenloos want het is gewoon echt nog te warm vind ik.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 14:14

Ik heb nu idd de deken er af gehaald. Maar op de zeiknatte paddock zal ze niet zo snel gaan rollen tegen de kriebels :(:)

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:40

Prima2Donna schreef:
Als de bultjes rainrot zouden zijn, dan zou de DA dat de vorige keer toch wel opgemerkt hebben. Ik heb haar de bultjes laten checken en ze vond het niet zorgwekkend.

@pinto_1 luis onder de deken, merk je dat ook over het hele gebied onder de deken? Want ze heeft jeuk bij de schoft maar krabt zichzelf ook bij haar buik en flanken.


Bij ons was het juist vooral de zijkant buik en de flanken. Maar dat zou je moeten kunnen zien, ondanks de (beginnende) wintervacht. Even heel zorgvuldig tegen de haren in strijken, zo op het oog viel het bij ons niet op. Zelfs de DA zag het in eerste instantie niet.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 14:46

Om nog even terug te komen op dit onderwerp...

Inmiddels is de DA geweest voor het enten en ik heb haar gevraagd of ze ideeën had. Ze kon geen luizen zien en merkte op dat het verschillende oorzaken kan hebben. Bijvoorbeeld voer of temperatuurschommelingen.

De regendeken heb ik nu weer elke dag op voor de regen en gure wind. Als ik de deken er af haal dan merk ik dat de huid heel schilferig is, vooral bij de schoft. Kan dat nog iets zeggen misschien? Die schilfers en dat mijn paard het kriebelen echt lekker vond, waren de DA ook opgevallen. Maar verder heeft ze helaas niet echt kunnen helpen met wat het nou is.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:56

Schilfers in de manen kan soms ook 'gewoon' wijzen op een droge huid. Een verzorgende manenspray kan soms al wonderen doen. Maar die schilfers kunnen ook enorm jeuken. Dat heeft mijn paard in zijn straat en die was ik dus met enige regelmatig met een combinatie van anti roos en verzorgende shampoo. Dat lijkt voor hem te helpen.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:59

Vaak zijn het de plekken waar de deken “op ligt” waar de problemen ontstaan, zoals jeuk en schilfers. Daar maakt de deken immers steeds contact met de huid. Mijn paard had er ook last van, vooral van bultjes en andere vormen van uitslag. Daar heb ik de deken uiteindelijk gewoon af gelaten en een jachtpatroon geschoren. Hij had volgens mij een heel gevoelige huid, zonder deken ging het zoveel beter en geen boze blikken meer.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 14:59

Ze zal idd last hebben van een gevoelige huid. Overigens doet ze totaal niet boos als ik een deken om wil doen. Geen boze blikken of wegdraaien, laat het prima toe. Maar als ik hem dan af doe, staat ze al helemaal klaar om geborsteld te worden.

Deken helemaal af laten lijkt mij niet handig. Het is wel een sportpaard en dus is een teddy vacht niet zo handig. Ja dan kan je scheren maar daarna wil je juist een deken op doen. En bescherming tegen de regen vindt ze wel fijn want bij ons zijn helaas geen schuilmogelijkheden op de paddock...

Ik zal eens kijken of ik wat tegen de schilfers kan doen! Hopelijk helpt dat al iets. Wil zo graag mijn paardje helpen om van die jeuk af te komen ;(

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:20

Ik heb vorig jaar rond deze tijd hetzelfde gehad met mijn jonge paard. Enorme jeuk bij z’n flank, vooral na deken af doen, huidschilfers enz. Ik was echt radeloos.

Gewassen met luizen shampoo, allerlei middeltjes op z’n vacht geprobeerd enz. Niks hielp. Naar de kliniek geweest, ook zij konden niks vinden. Kreeg een anti schimmel shampoo mee, daarmee gewassen en het was weg. Ondanks dat er niks uit de huid en allergie testen kwam van het bloed enz. Ik kan je een foto per pb sturen van de shampoo die ik had. Is gewoon bij elke dierenarts te krijgen en ik denk het proberen waard in jou situatie.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 11:25

Even een schop omhoog.

Het lijkt voor mij alsof de jeuk met de week erger wordt. Ik probeer een zo licht mogelijke deken op te houden, maar dat schijnt niks uit te maken.

Zodra ik de deken er af haal, gaat ze krabben. Krabben rond haar schouder, buik, flank, borst en voorbenen. Op de schoft en rug vindt ze geweldig als ik daar kriebel. En dan bedoel ik kriebelen als in met mijn vingers lichtjes eroverheen. Zo gevoelig is het nu -O-

Ik geef haar bijna dagelijks een grote poetsbeurt met rosborstel en ga goed over de plekken heen zodat ze hopelijk tijdelijk minder jeuk er aan heeft. Maar wat ik ook doe, ze kan tijdens het wandelen geen 5 passen zetten zonder zichzelf te moeten krabben. Echt sneu om te zien en ik ben de weg kwijt of het nou toch een allergie kan zijn of dat ik het heel ergens anders moet zoeken.

Hebben jullie enig idee of het slim is om een bloedtest te laten doen voor allergieën? En wat kost zoiets eigenlijk?

Edit; het anti-schimmel shampoo idee heb ik nog niet uitgeprobeerd. Zodra iemand de DA laat langskomen op stal wil ik wel navragen of het een optie is. Ook lijken de kleine bultjes die ze afgelopen winter had, nu weer terug gekomen. Dus het begon met enkel jeuk en nu reageert ook de huid voelbaar.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:44

Kan ze niet allergisch zijn voor het wasmiddel wat gebruikt is om de deken te wassen? (als de deken gewassen is uiteraard)

edith: Ik zie dat je eerst de dekens nieuw had gekocht en daarna pas gewassen. Excuses!!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:11

Ik zal je paard eens goed wassen met teershampoo.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:39

Ik lees hier ook even mee. Een lesklant van mij heeft hetzelfde probleem met haar pony. Sowieso zijn we erachter dat ze i.i.g. niet tegen fleece kan. Maar ook met gladde dekens heeft ze nog wel wat jeuk. En sommige dagen ook dusdanig dat ze idd om de 2m wil jeuken en krabbel en ook wil rollen. Heel sneu. Zonder deken is ze ook niet happy (ondanks best prima wintervacht) en raakt ze gevoelig op de spieren.

Ik las laatst ergens dat sommige paarden er niet tegen kunnen als er plastics in verwerkt zitten?