Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Staat jouw paard binnen of buiten met oudejaarsnacht?

Buiten, mijn paarden staan altijd 's nachts buiten
45 (28%)
Buiten, normaal staat mijn paard op stal maar met oudejaarsnacht vind ik buiten veiliger
Geen stemmen
Binnen, mijn paarden staan altijd 's nachts op stal
104 (66%)
Binnen, normaal staat mijn paard buiten maar met oudejaarsnacht vind ik binnen veiliger
8 (5%)

Totaal aantal stemmen: 157


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 00:40

Op onze website hebben wij een stukje geschreven met tips om vuurwerk stress te voorkomen. Hebben jullie nog goede aanvullingen hierop?

Afbeelding

Oud en Nieuw staat weer voor de deur. Voor velen een mooie aanleiding voor een leuk feestje waarbij vuurwerk niet mag ontbreken. Voor mensen met dieren vaak een avond die naast de feestelijkheden ook in het teken staat van bezorgdheid over de dieren. Bezorgdheid die ook paardeneigenaren wel zullen herkennen. Paarden zijn van nature vluchtdieren en zullen bij angst weg willen van hetgeen waar ze bang voor zijn.

Een belangrijke vraag is natuurlijk hoe je de oudjaarsnacht het beste door kunt met je paarden? Dit verschilt heel erg van dier tot dier. Sommige paarden zullen in paniek raken en daardoor zichzelf kunnen bezeren. De meeste paarden vinden het vuurwerk tijdens oudjaarsavond niet prettig, maar kunnen met wat slimme maatregelen de avond prima doorkomen. In dit artikel geven we je enkele tips om het je paard zo comfortabel mogelijk te maken.

Als je paarden gewend zijn 24/7 buiten te staan dan is het waarschijnlijk het slimste om ze rustig buiten te laten staan in een veilige omheinde weide. Let er wel op dat de weide rustig gelegen is en de paarden niet te dicht op het vuurwerk staan. Als het geen veilige optie is om je paard op de wei te laten staan is het verstandiger ze naar stal te halen, het liefste al een dag van te voren zodat ze gewend zijn aan de stal. Paarden die altijd al op stal staan ’s nacht kun je beter gewoon op stal zetten zoals je altijd doet.

Als je paarden tijdens oudjaarsnacht op stal staan is het belangrijk dat je zelf in ieder geval zoveel mogelijk de normale routine aan houdt. Als je zelf zenuwachtig gaat doen kunnen de paarden dit overnemen. Het helpt om een radio aan te zetten op stal, daardoor zijn de knallen minder dominant. Zet de radio het liefste al een aantal dagen van te voren regelmatig aan zodat de paarden aan het geluid gewend zijn. Om geluid te dempen bij erg angstige paarden kan je ook overwegen om een oornetje op te doen, eventueel met watjes in de oren. Ook kan het helpen stress te voorkomen door te zorgen dat de paarden niet te veel lichtflitsen zien. Dit kan je doen door de aanwezige ramen te blinderen, eventuele luiken te sluiten en het licht in de stallen aan te laten staan. Verder doet een grote pluk hooi bij veel paarden wonderen om ze een beetje af te leiden. Een slimme tip: zorg dat ze een beetje hongerig zijn dus voer overdag niet te veel. Een paar dikke winterpenen of andere extra lekker voer waar de paarden even zoet mee zijn kan ook voor net een beetje extra afleiding zorgen.

Mocht een paard toch in paniek raken dan moet je vooral ook aan je eigen veiligheid denken en niet per sé de stal in willen gaan om het paard gerust te stellen. Als de stal veilig in elkaar zit zal een paard zich meestal niet bezeren en toch de avond door moeten kunnen komen. Voor een volgende jaarwisseling is het in die gevallen wel verstandig van te voren eventuele kalmerende maatregelen met een dierenarts door te spreken.

Alvast heel erg bedankt voor extra tips en aanvullingen op ons artikel!


FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:38

Brandblusmiddelen bij de hand houden is ook wel handig. Gaat misschien niet zozeer over stress/angst bij paarden, maar toch ook wel fijn om bij de hand te hebben.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:00

Hier op stal (net zoals altijd). Wij doen altijd lampen aan houden, evt radio aan, berg stro in de stal zodat ze niet snel onderuit gaan, veel hooi en ramen dicht.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:13

Bij ons gaat ook het licht en de radio aan op stal tijdens de jaarwisseling.
Ik zou mijn paard met oud en nieuw niet graag buiten hebben staan.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:18

En is dat dan omdat dat jouw paard stress zou geven, of omdat je het gevaarlijk vindt met vuurwerk Myca? :-)

riona

Berichten: 592
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:18

Ik heb mijn paarden altijd buiten staan. Het geknal begint nu al en daar zijn ze zo aangewend. Wat ze erger vinden is het gegil van siervuurwerk. Net voordat het geknal begint ga ik naar buiten met een bak vol met lekkere dingen. Wortel brood muesli enz. en zodra het geknal begint geef ik ze dat. Als ze het op hebben zijn ze aan het geknal gewent en gaan staan kijken. Moet wel zeggen dat ik buiten af woon en geen direct vuurwerk bij huis heb. Ik heb geen vuurwerk dus dat scheelt een hoop. Dit gaat al jaren goed zo dus ik hoop(afkloppen) dat we het dit jaar ook weer zo kunnen doen en met een goed gevoel het nieuwe jaar in gaan.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:26

Hier is het op stal niets anders dan anders.
Paarden gaan we gewoon naar binnen (altijd met de winter). Geen extra lampen aan etc.
Maar goed onze paarden staan op een boerderij buiten alle drukte om.

Maar nu geven ze er eigenlijk allemaal vrij weinig om.
De buurman op de boerderij ernaast steekt wel eens vuurpijlen af om de ganzen te verjagen. Ook als ze met de zomer op het land lopen en eigenlijk is er geen paard die dan de moeite neemt om hun hoofd omhoog te halen uit het gras.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:32

Hier ook gewoon portie meer eten en dat is het, lampen en radio aan verbreek je de rust mee en maak je onrust.

Ze staan hier dan ook gewoon buiten en wennen daarbij vast aan de knallen overdag. S'avonds zoals altijd op stal met alleen extra ruwvoer is zat.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:38

Zelf niet lopen te stressen... Zal een hoop schelen. Paarden nemen namelijk de spanning van de mensen over.

Oudjaarsdag gaan ze carbiet schieten bij ons thuis. En dan niet twee banketstaaf bussen, maar 15 kanonnen op een rij. De wei ligt naast de paardenstallen. Muziek aan, vreten en niet steeds kijken hoe het gaat.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:58

Hier gewoon op stal, net als altijd in de nacht. Toen mn hengst zn eerste oud en nieuw meemaakte ben ik even wezen checken (van de 4 op stal 3 hun eerste jaarwisseling), werd op straat flink afgestoken en ze hadden gewoon buitenboxen. Maar eigenlijk allemaal vrij relaxed. Ik maak me er eigenlijk nooit zo druk om. Idd flinke pluk hooi, radio zal denk ik wel aan gaan op stal en lekker laten gaan.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:01

Wij doen wat we altijd doen.
Mn merrie gaat naar binnen.
Zou ik der nu opeens buiten laten zorgt dat juist voor extra stress.
Ik geef der wat meer hooi dan normaal, zodat ze genoeg te eten heeft.
En de staleigenaar komt vaak 1 keer even checken na afloop hoe ze erbij staan.
Tot nu toe heeft dit nog nooit problemen gegeven.

Van de zomer werd aangekondigd dat er helikopters dicht over zouden vliegen.
Wij maakten ons drukker dan de paarden zich maakten.
Wij wilden ze toen idd een middagje naar binnen doen.
Maar bleek niet nodig te zijn.
Ze waren hartstikke relaxed

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:17

Bij ons hebben we bijna elke dag radio aan (stallen staan naast werk schuur). Dus die blijft aan. Lampen laten we wat langer aan dan normaal. Voeren doen we laat. Evt luiken dicht. Overdag laten we ze nog in de paddock.

Gaat elk jaar goed.

oOOoOOOo ik loop rondjes... alleen maar rondjes... elk rondje is anders... oOOoOOOo

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:25

ze staan altijd buiten, dus nu ook.
We zitten in een buitengebiedje tussen 3 dorpen in, van 3 kanten geknal dus.

Vorig jaar gingen op het tuindersbedrijf naast me een stel onverlaten carbid schieten. Daar hebben mijn paarden wel een tik van gekregen. Ze waren altijd kam met oud&nieuw maar vorig jaar was het een drama.

Ik ben altijd op stal, rond half 12 de hooinetten vullen en dan erbij blijven tot het ergste voorbij is en de dag erop vroeg op stal. Zodra het licht is, ga ik dan de stress eruit rijden bij mijn paard. In het bos, voordat de knal-jochies wakker zijn.
Ik HAAT oud&nieuw! Ieder jaar weer moet ik kiezen tussen mijn oude kat thuis en mijn paarden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:28

Als paarden echt bang zijn van het geknal en/of de flitsen, dan op stal zetten met alle lichten aan en de radio vrij hard aan
Als de paarden in een weide aan een doorgaande weg staan waarvan bekend is dat er vuurwerk uit de auto's gegooid wordt of KAN worden (sommige zieke geesten vinden dit namelijk erg leuk) damn binnen zetten of op een achteraf stuk weide.

Mijn twee paarden blijven buiten, die staan onbereikbaar voor vuurwerk.
De knallen en flitsen in de verte zijn ze al jaren gewend.

Mijn 2 Shetlanders die aan huis staan mogen zelf kiezen of ze de altijd open stal in gaan, of buiten willen, dat is trouwens het hele jaar al zo, Redelijk dichtbij de Shetten wordt trouwens ook met Carbid geknald, maar ze raken er niet van streek van, ze gaan gewoon binnen staan.

Zeker moet je er voor zorgen dat je geen brandbare materialen zoals hooi of stro rondom je paarden hebt liggen en is toezicht (dus ook om 24.00 uur tijdens de Jaarwisseling) en een gecertificeerde brandblusser (die men ook weet hoe te hanteren!) voor iedereen beschikbaar is.

In geval van twijfel: haal de paarden of ponies naar binnen. Dat geldt voor je honden of katten ook, je hebt altijd maffe dronken lieden die het leuk vinden iets in je tuin of op je erf te smijten, of je hebt "afzwaaiers" qua vuurwerk.

Safety first!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

James2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:31

overdag staat hij buiten, in de nachten gaan ze naar binnen. Tenzij het droog weer is dan blijven ze lekker buiten staan. Met droog weer kunnen ze het land niet veel kapot trappen vandaar.
Ik zelf ga altijd even met hem het dorp in, aan het einde van de middag. Er is niet veel knal werk maar wel wat. Hij kijkt de eerste keer wel even op maar daarna is het okey, zo maak ik een bomproef paard hahhahha
Verder iedereen een veilige jaarwisseling

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:37

Lichtje aan en rond twaalf uur eventjes gaan kijken om gerust te stellen of in ieder geval te kijken hoe het gaat vind ik toch wel fijn altijd.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 21:25

Als ik het zo lees veranderen de meeste mensen zo min mogelijk in de dagelijkse routine. Dat is denk ik inderdaad ook wel verstandig.
Vandaag is de vuurwerk voorverkoop gestart. Valt me op sinds vandaag al wel meer wordt geknald. Dus de paarden kunnen er nu wel al weer een beetje aan wennen, al mogen die hele harde knallen van mij gerust achterwege blijven :\

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:29

Sprintje schreef:
Als ik het zo lees veranderen de meeste mensen zo min mogelijk in de dagelijkse routine. Dat is denk ik inderdaad ook wel verstandig.
Vandaag is de vuurwerk voorverkoop gestart. Valt me op sinds vandaag al wel meer wordt geknald. Dus de paarden kunnen er nu wel al weer een beetje aan wennen, al mogen die hele harde knallen van mij gerust achterwege blijven :\


Verander ook zo min mogelijk, krijgen wel flinke portie kuil.

Die die altijd 's nachts binnenstaat, staat het dan ook.
Boer doet wel de buitenluiken dicht die nacht, staan normaal open en hij zet deurtjes naar koeienstal op een kiertje
(behalve bij die van mij, want die smeert hem de koeienstal in).

Die die altijd buiten staat in uitloop stal staat daar ook met oud en nieuw.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:35

Hier staan de paarden gewoon op de paddock met inloopstal. Dit vorig jaar ook al gedaan en ging perfect. Doen niets anders dan normaal, vorig jaar stiekem gespiekt en ze stonden heel rustig te kijken naar de lichtjes in de lucht. Nou scheelt het dat ze in het buiten gebied staan en er 2 staan die al 25 jaar niet anders gewend zijn. Mijn paarden hebben thuis altijd 's navhts op stal gehad met extra hooi, rasio aan en ramen geblindeerd, de fries is zelfs weleens van tevoren al zo over de rooie dat we haar oudejaarsavond zelfs moesten sederen.
Sinds ze verhuisd zijn geen enkel probleem meer, maar dus ook duidelijk een verandering in de manier van doen op oudejaarsavond.

*06-11-2012* *18-01-2022* Soms is 't beater iets moeis te verleeze. Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:56

Vorig jaar oud en nieuwe heb ik mijn hafje tegen 5 uur nog lekker buiten op een grasveldje gelongeerd.
knallen keek ze niet van op
meestal vraag ik aan de stal eigenaar of hij tegen 12 uur wil voeren savond(paarden staan dan op stal)
weet niet of hij het doet maar maak me nooit zoon zorgen om ze.
meestal steken ze vuurwerk op het erf af en hoor achteraf vaak dat ze gewoon stonden te kijken.9ze hebben buiten boxen)

maak me er nooit zo druk om

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:39

FlyAway schreef:
En is dat dan omdat dat jouw paard stress zou geven, of omdat je het gevaarlijk vindt met vuurwerk Myca? :-)


Allebei, mijn paard staat op een boerderij in de bebouwde kom bij een winkelcentrum.
Als mijn paard helemaal in 'the middle of no-where' zou staan zou ik er minder moeite mee hebben als hij buiten zou staan (wel met schuilstal).

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:44

Zelf niet panisch doen? Paarden zijn gewoontedieren. Ze worden er echt niet gelukkiger van als wij op oudejaarsavond ineens wat aan dat ritme gaan wijzigen en van dat hele vuurwerkgebeuren een 'ding' gaan maken...

Moet zeggen dat ik het te vroeg afsteken van vuurwerk (zoals nu al gebeurt) stiekem wel fijn vind. Mijn paard went al wat aan het geknal en blijft er gelukkig erg rustig onder.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:49

hier gaan ze op.stal zoals altijd. vorig jaar waren ze zenuwwachtig en heb ik ze buiten gezet konden ze kijken en stonden ook naast elkaar naart vuurwerk te kijke. nou zijn ze hier ook al weken aant knallen

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:56

Mijn shetlander staat altijd achter ons huis in zijn paddock. Ook tijdens oudjaarsnacht, ik ga dan niet eens 's nachts naar hem toe. Er zijn bij ons geen debielen die vuurwerk naar hem toe kunnen gooien. Hij staat dus wel veilig en buiten. Onze drie katten gaan wel naar binnen, omdat die er echt schichtig van worden.

Alex en Jorie <3

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:03

al mijn katten, zowel thuis als op stal, geven niets om vuurwerk. Ik ga toch proberen de stalkatten alle 4 binnen te krijgen, met een paar blikjes voer moet dat lukken :P

Het vuurwerk is in de verte, maar toch...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers