buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:29

Ik zou ze serieus eerder buiten de ruimte geven dan opsluiten in een stal. Onze KWPNer heeft bijna eens zijn stal afgebroken vanwege vuurwerk om 24.00 uur terwijl hij de hele dag rustig buiten stond...tussen twee kanten Carbidschieten.

Bij de eerste knal is het even rennen maar ze hebben zó snel in de gaten dat er eigenlijk, op de knallen na, niets aan de hand is.

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 19:35

Klopt maar ik vind het buiten gevaarlijk omdat er erg veel blubber ligy waar je kan wegglijden, daarbij zit er om ond land ook prikkeldraad heen, daar kunnen ze niet bij tenzij ze door hrt schriklint gaan...en omdat ze kalmering krijgt van de da is hrt nirt vertrouwd een versuft paard na buiten te doen als ze dan wel schrikken....

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:39

Zet het eventueel af met schrikdraad nu al. en geen sufgoedje. Lekker laten gaan. Doe ik hier ook en ze weten heel goed hoe de grenzen lopen hoor. Geen sedatie aub, daarmee laat je het paard geen keus.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:49

hier wordt ook naast de wei met carbid geschoten.... paarden kijken niet op of om, het enige wat ik neit moet willen is rijden, maar verder staan ze gewoon te grazen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:53

Kalmerend middeltje en radio er bij inderdaad. Ook zorgen dat ze iets te doen heeft dus voldoende hooi of bal waar snoepjes inzitten etc. Als je kan ook af en toe even gaan kijken en even tien minuutjes bij haar blijven.
Kan anders een vriend/ander familielid niet met de trailer op pad?

emptywords, niet elk paard raakt daar aan gewend.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 23-12-13 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:54

Zowel buiten als binnen geeft risico.

Uit logeren is risicoloos.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:56

naomi_g1998 schreef:
Kalmerend middeltje en radio er bij inderdaad. Ook zorgen dat ze iets te doen heeft dus voldoende hooi of bal waar snoepjes inzitten etc. Als je kan ook rond twaalf uur even gaan kijken en even tien minuutjes bij haar blijven.

emptywords, niet elk paard raakt daar aan gewend.


karbitschieten is overdag de hele dag door. niet het 12 uurtje waar je nu over praat.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:56

Zou alleen juist geen kalmerende pasta geven.
Vaak is het namelijk zo dat die idd wel het dier wat versuft, maar in veel gevallen horen ze juist duidelijker.
Hierop kunnen ze dan niet goed reageren, wat eigenlijk nog meer stress oplevert...

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:58

Watjes in de oren en oornetje om. Helpt allicht iets om te dempen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:59

pipo schreef:
naomi_g1998 schreef:
Kalmerend middeltje en radio er bij inderdaad. Ook zorgen dat ze iets te doen heeft dus voldoende hooi of bal waar snoepjes inzitten etc. Als je kan ook rond twaalf uur even gaan kijken en even tien minuutjes bij haar blijven.

emptywords, niet elk paard raakt daar aan gewend.


karbitschieten is overdag de hele dag door. niet het 12 uurtje waar je nu over praat.

Ik heb mijn post al aangepast. ;) Sorry dat ik even in de war was met vuurwerk. >;)

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:02

Je zou een stuk of wat stallen kunnenbellen of je daar twee dagen terecht kan. Bijv docw in winschoten of avinea state in midwolda, zie marktplaats voor meer stallen in de buurt. Zal je vast wat kosten maar dat lijkt me ook redelijk.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:08

het is toch niet zo heel moeilijk om je paard even naar een pensionstal te brengen? nederland, duitsland of pakistan... hier schieten ze altijd achter het land, nu laten we ze wel eventjes staan, maar eerder verhuisden we ze altijd. even naar een pernsionstalling, en weer terug naar huis.
opsluiten zou ik niet doen, dan in de wei en als er prikkeldraad omheen zit tja, wat moet ik daar van zeggen ; werk aan de winkel nu al...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:27

unihorses schreef:
het is toch niet zo heel moeilijk om je paard even naar een pensionstal te brengen? nederland, duitsland of pakistan... hier schieten ze altijd achter het land, nu laten we ze wel eventjes staan, maar eerder verhuisden we ze altijd. even naar een pernsionstalling, en weer terug naar huis.
opsluiten zou ik niet doen, dan in de wei en als er prikkeldraad omheen zit tja, wat moet ik daar van zeggen ; werk aan de winkel nu al...


ze schreef eerder al dat ze de mogelijkheid niet heeft om te verhuizen ;)

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:29

Babootje schreef:
Watjes in de oren en oornetje om. Helpt allicht iets om te dempen.
Het prikkeldraad is van het land wat aan mijn land zit...heb ik helaas dus niets ovrr te zeggen, heb zelf mijn land afgezet met palen met daarop gaas tegen vossen (ivm kippen vorige bewoner) en heb schriklint ervoor zitten op drie verschillende hoogtes...maargoed daargaat het nu niet over ik vroeg me gewoon af of er mensen waren met nog andere tips....en kwa kalmering denk ik toch dat ik het beste op mijn da kan afgaan...die kennen het paard al 13 jaar en weten hoe ze kan zijn...morgen gaat mijn vriend nog met buurman praten...hoop stiekem dat het hele karbitschieten niet doorgaat maat kan het niet verbieden...

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:35

tjarda_auke1 schreef:
Babootje schreef:
Watjes in de oren en oornetje om. Helpt allicht iets om te dempen.
Het prikkeldraad is van het land wat aan mijn land zit...heb ik helaas dus niets ovrr te zeggen, heb zelf mijn land afgezet met palen met daarop gaas tegen vossen (ivm kippen vorige bewoner) en heb schriklint ervoor zitten op drie verschillende hoogtes...maargoed daargaat het nu niet over ik vroeg me gewoon af of er mensen waren met nog andere tips....en kwa kalmering denk ik toch dat ik het beste op mijn da kan afgaan...die kennen het paard al 13 jaar en weten hoe ze kan zijn...morgen gaat mijn vriend nog met buurman praten...hoop stiekem dat het hele karbitschieten niet doorgaat maat kan het niet verbieden...


Snap jouw antwoord niet, ik heb t over een oornetje (over de oren van je paard heen die de watjes die je erin hebt gestopt op zijn plaats houden). Ik heb zo'n pony die van elk geluidje zowat schrikt en zo'n oornetje helpt op wedstrijd altijd wel goed.

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:36

Babootje schreef:
Watjes in de oren en oornetje om. Helpt allicht iets om te dempen.


Dat is inderdaad wel een goed idee...mag ik hem wel goed vast maken aan een halster want ze heeft erg kleine oortjes:p

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:47

Esmeralda schreef:
unihorses schreef:
het is toch niet zo heel moeilijk om je paard even naar een pensionstal te brengen? nederland, duitsland of pakistan... hier schieten ze altijd achter het land, nu laten we ze wel eventjes staan, maar eerder verhuisden we ze altijd. even naar een pernsionstalling, en weer terug naar huis.
opsluiten zou ik niet doen, dan in de wei en als er prikkeldraad omheen zit tja, wat moet ik daar van zeggen ; werk aan de winkel nu al...


ze schreef eerder al dat ze de mogelijkheid niet heeft om te verhuizen ;)

Dat vind ik altijd bijzonder, als TS dat echt wil dan vind ze wel een mogelijkheid. Hoe moeilijk kan het zijn? TS is niet helemaal alleen op de wereld, en als je hulp nodig hebt van iemand dan kan je dat vragen.

TS kan hier op bokt een oproep plaatsen wie even haar paard wil vervoeren naar een nabijgelegen stal, kost misschien wel wat maar goed, een kapot paard kost vele malen meer.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:52

tjarda_auke1 schreef:
Babootje schreef:
Watjes in de oren en oornetje om. Helpt allicht iets om te dempen.


Dat is inderdaad wel een goed idee...mag ik hem wel goed vast maken aan een halster want ze heeft erg kleine oortjes:p


Ja halster om kan natuurlijk

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:58

Ik zal ook niet snel iets kalmerenda geven. Vaak zorgt dat ze dan wel rustig lijken. Maar het verdooft een beetje het lichaam maar de zintuigen worde scherper maar kunnen verder niet goed handelen door dat spul. Ik zou ook op het land sturen of stal helemaal goed dicht maken. Of als toch lukt uit logeren sturen

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:00

Begrijp ik nu goed dat het paard alleen staat? Ze zal ook al rustiger zijn in een groep, dus inderdaad zou ik toch op zoek gaan naar een logeerplekje.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:05

Kalmerende pasta icm hooi zou ik al helemaal niet doen. Die pasta is een spierverslapper en icm eten is dat vragen om darmproblemen

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:06

pipo schreef:
gewoon laten staan geeft de minste stress en is een goede training. Hier al jaren 2 huizen verderop carbiet schieten met 7 of 9 melkbussen op rij ..van 10 uur tot een uur of 6. De eerste klappen paniek, maar al snel berusting. Dit jaar weer een nieuw veulen erbij, kijken hoe die het doet. Vorig jaar 2 nieuwkomers.. geen problemen. Als jij rustig blijft geef je een goed signaal, ga niet stressen en ga niet bij je paard als je dus wel gestressed ben , laat dan een ander het doen.


Inderdaad hier hetzelfde.
Paar jaar terug was bij ons in de wei het carbid en jaren daarna bij de achterbuurman richting ons huis geschoten.
Hele middag gaat dat door.
Na een paar keer wennen ze er aan, tot nu toe nooit last gehad. Paarden gaan ook gewoon naar buiten overdag, net als normaal!

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:18

Liselot schreef:
Kalmerende pasta icm hooi zou ik al helemaal niet doen. Die pasta is een spierverslapper en icm eten is dat vragen om darmproblemen


Dat is goed dat je het zegt, had ik mog miet over na gedacht

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:20

Alfi2010 schreef:
Begrijp ik nu goed dat het paard alleen staat? Ze zal ook al rustiger zijn in een groep, dus inderdaad zou ik toch op zoek gaan naar een logeerplekje.



Ze staat samen met een shetje, advies dierenarts was ze op stal te zettenet die kalmerende pasta in elk geval voor het paard en wel gescheiden zetten maar wel dat ze elkaar nog kunnen zien.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:29

Alles dicht doen en radio flink aan, van tevoren kun je daar al aan laten wennen.
Meestal valt het erg mee met hoe bang ze zijn.
Wij hadden vroeger stallen 10 meter van de weg waar flink geknald werd, met een muziekje aan was er niet meer mis dan oortjes die heen en weer gingen.