paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:43

Sorry, nog een vuurwerk-topic, maar ik kon het bij de andere topics niet echt kwijt.

Sinds 2 dagen begint het geknal met vuurwerk hier in de buurt en helaas pakt mijn sowieso snel nerveuze paardje het niet goed op. Ze staat met 2 pony's die beide vrij kalm zijn, maar zij is sinds 2 dagen dus een en al onrust. Ik heb ze in deze tijd van het jaar overdag buiten en s nachts op stal, zo ook vandaag dus. Maar de merrie laat haar hooi staan, woelt haar stal om, maakt zelfs weef-bewegingen van de stress. Tja, morgen gaan ze hier in de buurt ook nog carbid schieten, dus ik zit een beetje met mn handen in het haar. Het is nog maar 1 dag, maar ik hoop wel dat we die een beetje zonder kleerscheuren doorstaan.

Iemand nog tips voor me?

Vjestagirl

Berichten: 26648
Geregistreerd: 11-08-06

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:44

Radio aan, licht aan laten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:44

Radio aan luiken dicht en af en toe eens komen kijken, veel hooi geven.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:47

Radio en licht heb ik al aan, luiken kunnen helaas niet dicht want ze hebben alleen onderluiken. Ze heeft er een berg hooi liggen, maar neemt af en toe een hap en gaat dan weer aan de sjouw en woelt dus zo dr stal om.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:47

Als het zo erg is, dan zou ik toch even de dierenarts vragen om iets kalmerends. Radio, lichten aan en extra voer heeft dan nl. helemaal geen effect.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:50

Ik heb m'n 2 paarden voor een week gestald bij de Ieberenhoeve in Schoonloo. Geen last van Carbidschieten of vuurwerk. Wel een beetje laat, maar kun je haar niet voor een paar dagen naar een rustige plek brengen ?

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:54

Wegbrengen zou denk ik hetzelfde effect geven. Ze is een grote schat maar een heel gevoelig paard en als ik dr in een vreemde omgeving drop zou ze ook helemaal van de leg zijn, dat was nl ook zo toen ik haar naar huis hier verhuisde dit voorjaar.

Tranquigel zou ook geen optie zijn? Dat kan ik misschien morgen nog wel halen.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:58

Overleg even met je dierenarts. Er zijn nl. kalmerende middelen (Tranquigel volgens mij ook), als je die geeft als ze al stressig zijn het juist averechts werkt.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:59

geen tranquigel... dat maakt je paard enkel angstiger... ja, hij oogt kalmer... maar eigenlijk...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:00

wat je ook nog kunt proberen is watten in de oren duwen. Houdt ook een hoop van de herrie tegen, voor de lucht van eht vuurwerk kun je eventueel luuf of vicks in de neus smeren. (let op Vicks test positief op doping test)
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-12-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:00

Pas er wel mee op met het geven van rustgevende middelen. Dan kun je ze dus geen ruwvoer geven. Want dan kunnen ze zich verslikken. Als je zelf al bang bent voor het vuurwerk, zou ik even niet naar je paard gaan. Dan breng je nog meer angst over.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:01

unihorses schreef:
geen tranquigel... dat maakt je paard enkel angstiger... ja, hij oogt kalmer... maar eigenlijk...

Dat is alleen voor honden en katten. MAar met het oog op ruwvoer geven zou ik zoiezo geen verdovende middelen willen geven.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:02

daffie1986 schreef:
unihorses schreef:
geen tranquigel... dat maakt je paard enkel angstiger... ja, hij oogt kalmer... maar eigenlijk...

Dat is alleen voor honden en katten. MAar met het oog op ruwvoer geven zou ik zoiezo geen verdovende middelen willen geven.


ken het ook alleen voor de kat :P
maar er zal vast genoeg in paard vorm zijn.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:03

Watten in de oren? Gewoon een flinke dot wat? Blijft dat goed zitten? Dat zou sowieso te proberen zijn..

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:03

Nee, ik bedoel dat alleen katten en honden die reactie hebben, paarden niet.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:04

Nee niet de gewone watten, je hebt ook van die lappen watten die je kunt afscheuren die zijn beter want die kun je in zn geheel er weer uit halen. Of als je een oornetje hebt of kunt lenen, de oorstukken vullen met watten en die dan omdoen, ook nog meer kans dat ze blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-12-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:05

Murosch schreef:
Watten in de oren? Gewoon een flinke dot wat? Blijft dat goed zitten? Dat zou sowieso te proberen zijn..

Ja hoor! Dat blijft wel zitten! Gewoon van die drogist-watten halen. Ik gebruikte ze voor m'n pony als hij op de trailer moest. Laden ging prima, maar was erg onrustig tijdens het rijden (inhalend verkeer), maar met die watten ging het perfect! Zeker het proberen waard!

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:06

Aan het Carbidschieten wennen ze meestal wel snel....in de wei houden, dat ze de ruimte hebben. Onze KWPNer heeft echter 'snachts om 24.00 uur het probleem dat ie vele, snel op elkaar volgende knallen en gefluit niet meer kan 'handlen'. Dan loopt het potje over en explodeert 'ie. Op stal levensgevaarlijk, op de wei valt het iets mee.
Ik sta dan zelf ook onder stress dus daarom heb ik ze zondag voor een weekje in een rustige pensionstalling gezet waar ze heerlijk verwend worden.

Tranquigel zou ik persoonlijk niet doen, ik denk dat dat averechts werkt. Zou ik de optie tot wegbrengen niet hebben dan zou ik ze gewoon in de wei laten waar ze de ruimte hebben. En volgend jaar ruim van te voren oefenen met proppen in de oren als ze zo gevoelig is.

Ik woon volgens mij dicht bij jou, vervelend is dat Carbidschieten, hé......hier ieder jaar aan beide kanten van mijn weiland :-(

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:07

die dotten watten die ze verkopen zijn meestal wel te klein, daarom gebruik ik liever die lappen.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:07

daffie1986 schreef:
die dotten watten die ze verkopen zijn meestal wel te klein, daarom gebruik ik liever die lappen.

Goeie tip! Die had ik inderdaad ook altijd. Zijn gewoon te koop bij DA/Kruidvat/Trekpleister etc etc. :)

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:09

Jullie hebben gelijk met het ruwvoer en kalmering, dat was geen goed idee van me, probeer ook maar iets te bedenken voor dr. Ik ben gelukkig zelf helemaal niet bang voor vuurwerk (hou er eigenlijk wel van).

Buiten laten doe ik niet, ze staan in de winter in de rijbak en dat vind ik gevaarlijk en ze zijn het nu ook niet gewend snachts.

De watten ga ik proberen, kan altijd iets schelen!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:12

succes. Mocht je ze iets willen geven in de toekomst, dan kun je beter iets homepathisch proberen.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:48

Dank je!

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:58

Je kunt de watten ook in een klein zakje, gemaakt van een panty, doen.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:05

Weet helemaal hoe je je voelt.
Onze oude merrie is de rust zelve, maar helaas heeft dat geen effect op onze ruin....
Zolang het vuurwerk op een afstand blijft vindt hij het allemaal prima en kijkt er met interesse naar.
Alleen zijn gisteren de buurjongens begonnen met knallen in de aangrenzende wei.. Nu vindt hij het niet meer leuk is compleet van de leg. Zelfs de merrie is hem zat aan het worden en geeft hem er zo nu en dan van langs omdat hij steeds tegen haar aan botst.
Ben gisteravond 1½ uur bezig geweest om hem binnen te krijgen. Lampen aan gehouden, radio er bij aan op stal. Maakt allemaal niets uit. Merrie is rustig, ruin is een ramp om maar te zeggen.
Heb aan mijn man gevraagd om naar de buren toe te gaan, als ik was gegaan was het niet goed afgelopen. Dan hadden we geen contact meer gehad, was zo kwaad gisteren! Maar als het goed is gaan de buurjongens vandaag het vuurwerk verder afschieten aan de andere kant van de schuur op hun terrein. Dan is de afstand weer ver genoeg voor de ruin en hopelijk is hij dan wat rustiger.
Het is nu 10 uur geweest en de eerste carbid knallen beginnen los te barsten, ben benieuwd hoe lang het vandaag door gaat. Ben de hele dag verder thuis om alles in de gaten te houden.

Heb ook gedacht aan iets kalmerends voor de ruin maar ik heb altijd geleerd dat als je ze suf spuit dat de slikreflectie vele malen minder is en dat in combinatie met ruwvoer vind ik niet zo'n strak plan, heb ik straks een ander probleem..