deken discussie wie heeft er gelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

deken discussie wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:25

Hallo,
Vanmorgen had ik een discussie met mijn schoonvader.
Ik heb mijn paarden dag en nacht een deken op. Hij denkt dat het beter is dat ik de deken 's nachts afdoe omdat ze dan binnen staan. Ik denk als ik ze ziek wil hebben moet ik ze afdoen. Ze gaan dus ook niet af .
Ze staan alle 3 in een ruime stal met veel stro. Open deur en 2 ramen die open zijn. (tocht niet). Ze hebben geen dikke wintervacht door de deken.
Het was een discussie waar we niet uitkwamen. Dus wat denken jullie? (zal ik hem dat straks laten lezen :D )

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:28

Gezonde paarden in het wild kunnen ook zonder deken staan, maar ik begrijp dat als je door wilt trainen in de winter je je paard scheert en ze een deken op doet. Mijn verzorgpony scheren we niet en krijgt alleen even een deken op na het rijden totdat ze droog is.

Dit is denk ik een eindeloze discussie. Ligt er maar net aan hoe je rijd (recreatief of met wedstrijdambities) en ook nog een beetje aan het ras, de stal, gezondheid etc. Oudere paarden zou ik bijvoorbeeld wel sneller een deken op doen, zeker als ze dunner worden in de winter. Die energie die ze normaal gebruiken om warm te blijven kunnen ze dan ergens anders voor gebruiken.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 20-11-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:29

Als ze 's nachts stilstaan krijgen ze het juist koud lijkt mij. Temperatuur is 's nachts ook lager dan overdag.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:29

Mijn paard staat ook dag en nacht onder haar deken. 's Nachts is het kouder dan overdag en ze staat niet in een geïsoleerde stal. In de stal is het dus ook gewoon koud.

Als je alleen een deken op hebt tegen het nat worden (o grams) dan zou hij op stal wel af kunnen, maar mijn paard heeft wat meer op. Die zou het 's nachts echt koud hebben zonder deken.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:29

Ik denk dat het daarvoor een beetje te laat is, nu eind november. Ik zou ook denken dat dat voor problemen zorgt. Ik ken een paard die daardoor een kou op de rugspieren gepakt had. Mocht even niet meer rijden tot het genezen was.
Ik ken wel mensen die het andersom doen: 's nachts deken, overdag zonder. Maar zelf ben ik van mening: of je kiest er helemaal voor, of niet. Beide zijn evengoed. Maar imo kan je niet een mengeling van de 2 doen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:30

Ze worden niet ziek, wel is het verstandig om buiten een dikkere deken op te doen dan binnen.

Ik had "vroeger" buiten een deken op en 's nachts af, maar dit was omdat het binnen warm genoeg was en hij anders gingen zweten onder de deken.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:31

Ligt eraan wat je overdag op hebt liggen.

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:31

Bij echte vrieskou staan mijn paarden alleen s'nachts onder deken maar dat is puur voor mijn eigen gevoel , ze zijn niet geschoren maar s'nachts kan het zo koud zijn dat als het goed vriest ik ze wel een lichte deken op doe.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:32

Dit hangt ook een beetje af van het tempratuursverschil van de stal en buiten?

DanaDeen
Berichten: 350
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:33

Mijn paarden hebben overdag een deken op buiten en s'nachts binnen op stal zijn deze af. Doordat de staldeuren dicht gaan s'nachts en ze er met een aantal staan wordt het al snel warm binnen, vandaar dat ze dan af zijn. Ik doe dit al een paar jaar, nooit zieke paarden gehad.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:35

ik zou ze denk ik 's nachts wel omlaten ze staan 's nachts misschien wel droger en beschut maar het is 's nachts natuurlijk ook kouder en ze kunnen in stal minder bewegen om warm te blijven en ik neem aan ook minder gebruik maken van elkaars warmte of staan ze in een loopstal oid?

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:37

Misschien een thermometer in de stal hangen? Dan kan je kijken wat je op moet leggen. Vanaf +15° hebben mijn paard niks meer op denk ik (als we de lente in gaan).
Rond de 10° zou ik gaan voor een 200grams deken.
Onder de 10° 300gram of meer.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:38

Eenmaal onder de deken, blijven de dekens hier dag en nacht op. Juist 's nachts kan het koud worden dus dan zou ik hem al helemaal niet af doen. Moet ik wel zeggen dat wij buitenstallen hebben.

Mocht je hem uiteindelijk toch af doen, dan zou ik in elk geval wel onbeperkt ruwvoer geven zodat de kachel kan bijven branden. Maar persoonlijk zou ik de deken zeker niet af doen, misschien een dunnere deken maar ineens helemaal af zou ik nooit doen. Sommige paarden kunnen daar flink stram in de (rug)spieren van worden.
Laatst bijgewerkt door Remy op 20-11-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:38

Ligt vooral aan de temperatuur in de stal. Twee paardenlijven in een beperkte ruimte kunnen de temperatuur flink doen oplopen binnen. Als het 15 graden is binnen 's nachts, is het een beetje vreemd om dezelfde deken op te houden die ze op hebben bij 0 graden buiten.

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:38

bij ons staan ze 's winters in een dichte stal met 5 paarden.
deuren en ramen gesloten, nou ik kan je verzekeren... de jassen van ons gaan uit hoor, als we binnen komen.
bloedheet is het daar!!
ik denk dat je in mijn omstandigheden het beste de dekens af kan doen (doen we echter niet, want dan zou de pensionhouder straks van 13/14 paarden de deken op en af doen :+)
maar in jou omstandigheden zou ik ze lekker op houden hoor...
je paarden staan toch stil en je ramen etc staan gewoon open...
dan koelen ze wel af :)

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: deken discussie wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:39

PP >> SV

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:41

Bedankt voor jullie reacties :) Het zijn winterdekens. Het temperatuur verschil is bijna niks een paar graadjes bovendien open deur en 2 open ramen. Het waait er niet in maar de warmte blijft er ook niet in .thermometer is wel een goed idee. De dekens gaan ook zeker niet af maar ik was benieuwd hoe bokt hier over dacht.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: deken discussie wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:49

Ik heb een volledig open stal, maar (als de wind er niet op staat) is het met paarden binnen toch warmer dan buiten.
Dit komt omdat ze redelijk wat warmte afgeven en deze blijft hangen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:54

Remy schreef:
Eenmaal onder de deken, blijven de dekens hier dag en nacht op. Juist 's nachts kan het koud worden dus dan zou ik hem al helemaal niet af doen. Moet ik wel zeggen dat wij buitenstallen hebben.

Dit, of dag en nacht op op of dag en nacht af.
Een stal is niet te vergelijken met een huis met centrale verwarming en ik weet niet hoe oud je schoonvader is, maar er is een tijd geweest dat mensen in huis ook een jas droegen, een kamerjas...

Je paard zal het niet meteen echt koud hoeven te hebben als het geoeg te eten krijgt, maar waarom zou je meer geld uit gaan geven aan voer als je het op kunt lossen meteen deken, dat je al deed?
Heb je dat punt al eens naar voren gebracht?

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:55

naomi_g1998 schreef:
Dit is denk ik een eindeloze discussie. Ligt er maar net aan hoe je rijd (recreatief of met wedstrijdambities) en ook nog een beetje aan het ras, de stal, gezondheid etc. Oudere paarden zou ik bijvoorbeeld wel sneller een deken op doen, zeker als ze dunner worden in de winter. Die energie die ze normaal gebruiken om warm te blijven kunnen ze dan ergens anders voor gebruiken.

Akhal-teke van 18
Welsh van 16
Welsh van half/eind 20
Paard heeft momenteel vakantie ivm zwangerschap.
Ze hebben alle 3 een behoorlijke grote stal bijna het dubbele van een normale stal. Daardoor geven ze minder warmte naar elkaar af.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:57

Lusitana schreef:
Dit, of dag en nacht op op of dag en nacht af.
Een stal is niet te vergelijken met een huis met centrale verwarming en ik weet niet hoe oud je schoonvader is, maar er is een tijd geweest dat mensen in huis ook een jas droegen, een kamerjas...

Je paard zal het niet meteen echt koud hoeven te hebben als het geoeg te eten krijgt, maar waarom zou je meer geld uit gaan geven aan voer als je het op kunt lossen meteen deken, dat je al deed?
Heb je dat punt al eens naar voren gebracht?

Haha! Dat waren bijna dezelfde woorden wat ik ook zei :)

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:01

tootje71 schreef:
Bij echte vrieskou staan mijn paarden alleen s'nachts onder deken maar dat is puur voor mijn eigen gevoel , ze zijn niet geschoren maar s'nachts kan het zo koud zijn dat als het goed vriest ik ze wel een lichte deken op doe.


Jammer dat je dat doet. Ik wil nu bijna wedden dat ze het dan juist koud hebben. Die deken drukt de haren plat dus kan het paard ze niet opzetten om warmte vast te houden.

lekker aflaten dus paard een lekker portie hooi geven en dan krijgt hij het echt niet koud.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: deken discussie wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:04

een paard doet ook zijn wintervacht niet uit als ie op stal gaat

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:07

girlyggirl schreef:
een paard doet ook zijn wintervacht niet uit als ie op stal gaat

_O-

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:32

girlyggirl schreef:
een paard doet ook zijn wintervacht niet uit als ie op stal gaat

En in een "volle" stal zijn er daarom ook paarden die (licht) staan te zweten in hun wintervacht.
Bij mijn opa was het 15/16 graden op stal (in de winter), dus ja dan deed ik de deken af.