Paard 24/7 buiten, deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Paard 24/7 buiten, deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 20:08

Mijn merrie staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb haar al 10 jaar en ik heb nog nooit dekens gebruikt.
Deze winter overweeg ik echter om toch eens een deken op te leggen.
Waarom? Omdat mijn paard de laatste 2 winters stijf kan worden bij koud regenweer.
Ik wijt dit aan de artrose die ze heeft. Bijkomende reden is dat ik ze 2x per week een massage geef waar ze baat bij lijkt te hebben maar dan is het wel handiger als het paard droog is natuurlijk.

Ik heb alleen geen flauw benul van welke dekens nodig zijn om de winter door te komen..

Ik heb al een ongevoerde regendeken 'gekregen' die ik binnenkort als het nog frisser wordt kan beginnen opleggen. Gebruik ik deze deken heel de winter door of moet er na verloop van tijd een warmere deken op?

Mijn paard maakt van zichzelf normaal wel een goede wintervacht en het is niet de bedoeling dat ze dus kort in de vacht blijft, ze mag gerust wintervacht krijgen. Het is enkel de bedoeling dat ze droog blijft.
Het is een robuust paard wat het in de zomer snel te warm heeft..

Kunnen jullie enig advies geven?

(en welke dekens zijn qua pasvorm het meest geschikt voor ronde brede paarden?)


Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:28

Hoi, mijn paard staat ook 24/7 buiten en wordt dan gewoon actief gereden, dus ik wil hem niet te dik in zijn vacht hebben, vandaar de dekens.

Een ongevoerde regendeken is handig aan het begin van het natte seizoen (die van mij heeft hem nu al op) en aan het einde, maar ik raad hem niet aan als het echt koud wordt. De meeste dekens drukken de haren neer waardoor ze het juist kouder krijgen omdat ze de haren niet overeind kunnen zetten.

Persoonlijk leg ik er eerst een tijdje een regendeken op, tot het echt wat kouder wordt, als de temperatuur snachts zakt richting de 5 graden leg ik er een 100 grams onderdeken op, als het echt gaat vriezen krijg hij zijn 300 grams winterdeken op. Als het heeeeeeeeel erg koud is (-15 en dat soort dingen) kan ik de 100 of 200 grams onderdekens nog eens onder de 300 grams leggen.
Zo bouw ik het rustig op, en uiteindelijk ook weer rustig af.
Ik denk dat je al een heel eind komt met een onderdeken erbij, die kan je dan onder de regendeken doen als het kouder wordt.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Paard 24/7 buiten, deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-13 18:47

Bedankt voor je antwoord!

Dus eigenlijk is enkel een ongevoerde regendeken niet voldoende om de gehele winter door te komen? Ook al kunnen ze schuilen.. Ik zal dan eens in de winkel gaan kijken wat er allemaal als onderdeken kan dienen :) Is dit dan een staldeken wat je moet hebben om onder het regendeken te doen?

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:25

Kan, ik heb ook gewoon een gevoerd staldeken wat ik eronder kan leggen, zolang het maar buiksingels en bilkoorden heeft anders blijft het niet goed liggen ;)

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Paard 24/7 buiten, deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:33

Ik zou nu al gaan voor een ademende 100 grams waterdichte deken. Ik ben ook niet van de dekens maar toen mijnmerrie ziek werd was de bovenstaande deken echt top! Van alleeen een regendeken krijgen ze het koud omdat ze hun haren niet op kunnen zetten en de nattigheid/ kou direct in het lichaam kunnen trekken. De deken die ik had was warm van -20 tot + 40. Door de 100 grams vulling zit er een lekker klein laagje tussen de vacht en de buitenkant van de deken die lekker warm is. Geen gesleep verder met dikkere dekens. Van regen en wind krijgen ze het koud, worden ze stijf, door vriesweer niet. Succes.

Kasselder Susie 20-04-1992/ 17-11-2011
Carla van de Kalverkamp alias Zoë heeft een hengstveulen 25-04-16 Odin
Eranthis van de Beekhoeve
Stassmey fra Nornabaeli heeft een merrieveulen 27-04-16 Eistla

Picasso4ever
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:50

Pagony Tiger van Divoza. Mijn paard kon úren in de regen staan zonder nat te worden

Don't care what you think of me. I'm being just me, if you do't like, just piss off

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Paard 24/7 buiten, deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:19

Voor mijn ouderwetse haflinger gebruik ik de Bucas smartex rain big neck als het langdurig achter elkaar regent. Hij wordt ook stijf als hij geen deken om heeft en deze dekens zijn echt fantastisch. Hebben een 100 grams voering en de deken ademt erg goed. Je kunt de deken ook op een nat paard doen, absorbeert super! (2ehands vaak voor een leuke prijs te krijgen. ) Ik weet dat er heel veel mensen tegen zijn en roepen deken op is altijd deken op maar ik leg dus alleen een deken op als ik weet dat het veel of langdurig gaat regenen. Geeft helemaal geen probleem en pony is er ontzettend mee geholpen. Ik doe de deken gewoon weer af als het droog is :)

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:41

Ik vind de Bucas Big Neck uitvoeringen inderdaad erg mooi liggen op ronde brede paarden. Er bestaan dekens van dat merk die van +10 tot -20 graden aan kunnen. Dit zou betekenen dat je de regendeken die je al hebt; kunt opleggen bij het koudere natte weer boven de 10 graden zoals de afgelopen weken en voor de rest van het seizoen alleen die winterdeken nodig zou hebben. Er zit wel een aardig prijskaartje aan.
Als je nu nog gaat beginnen met dekens, zul je de vacht niet zo veel tegen gaan, dus dat is eigenlijk in jouw voordeel nu.
Er zijn mensen die beweren dat paarden met een dikke wintervacht het heel goed doen onder een lichte regendeken zoals die wat jij hebt. De druk van de deken op de huid zou dan zo weinig zijn, dat het paard de haren zelf nog rechtop kan zetten, waardoor het paard zich toch nog warm kan houden. Het gros van de mensen beweert echter dat hoe licht de deken ook; een deken altijd de vacht van het paard plat zal leggen waardoor het paard het sowieso koud gaat krijgen en ziek zal worden. Volgens die tweede theorie zijn dus meerdere dekens met meerdere diktes nodig. Ik durf het zelf niet uit te proberen met mijn paard, dus als ik ervoor kies om dekens op te doen; leg ik ook meerdere grams op naarmate het kouder wordt..

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:17

hoi mijn pony heeft cushing en metabool syndroom zou ik ze best een deken opleggen vroeger legde ik ook geen op maar omdat ze nu ziek is /3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers