Oud en nieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:43

Die van mij staan net buiten het dorp, dus die blijven lekker buitenstaan :) krijgen wel altijd wat extra voer. Ze zijn nu ook al aan het carbit schieten maar hier geven ze niets meer om


Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:44

loveidefix schreef:
Die van mij staan net buiten het dorp, dus die blijven lekker buitenstaan :) krijgen wel altijd wat extra voer. Ze zijn nu ook al aan het carbit schieten maar hier geven ze niets meer om

Nu?

Calanau
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 02:18

Gewoon lekker op stal zetten en voor veel afleiding van het geluid zorgen (zoals de meesten al zeggen de radio wat harder zetten, enz.)

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:18

Lekker op stal, muziek erbij en genoeg hooi! en de luiken dicht!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:22

Volgens mij ga ik dit jaar lekker met het paard buiten vuurwerk kijken, vind ik echt gaaf, met het paard. Heb volgensmij toch niks anders te doen met oud en nieuw (eigenlijk wel, maar ben graag bij het paard op zulke momenten).

Paard heeft geen angst voor vuurwerk, 'schrikt' de eerste knal even en ontspant erna weer.
Paard staat overigens als het goed is tegen die tijd op 200, 300 meter afstand van waar véél vuurwerk afgestoken gaat worden, blijft gewoon buiten staan als het weer goed is (wel op afstand van de weg ivm lolbroeken en rotjes etc.)

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:50

Mijn paard heeft vorig jaar op een stal gestaan waar de zoon van de boer met zijn vriendjes direct voor de stallen vuurwerk heeft afgestoken. Omdat ik eerdere jaren nooit problemen heb gehad met mijn paard en een gestresste hond thuis heb, was ik niet bij mijn paard. Achteraf hoorde ik dat het een complete chaos was op stal en dat mijn paard de hele tijd heeft staan gillen. Nu sta ik ergens anders, waar ik niet zulk onverantwoord gedrag van de eigenaar & familie verwacht. Maar ik vraag me wel af wat voor trauma mijn paard hieraan overgehouden heeft. Ik ben er overdag in elk geval, rond de tijd dat get donker wordt, maar om 12 uur is de stal gesloten en ga ik zelf eigenlijk liever ook niet over straat. Ik ga iig aan deze eigenaar vragen hoe het vuurwerk afsteken bij hen gaat en denk dat ik mijn paard sowieso op de strezz druppels van phytonics zet.
Ik heb echt een bloedhekel aan oud&nieuw door dat k*t vuurwerk. Voor mijn hond is het ook elk jaar weer een beproeving.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:55

Ik zat hier ook even mee... Aangezien we pas zijn verhuisd door omstandigheden (drama-stal....) dus nu even tijdelijk particulier staan. Hij staat er super fijn, maar... wel echt aan de rand van het dorp zeg maar.... Dus er komt sowieso heel wat vuurwerk daar. Voorgaande jaren stond ie meer achteraf, dus had ie er minder last van..

Gelukkig vandaag te horen gekregen dat we voor het eind van het jaar kunnen verhuizen... Dan staat ie wat meer in het buitengebied...

(nu is het zeg maar dorp --> buitengebied --> stal --> (slootje/hek) andere dorp, straks wordt het dorp- buitengebied- stal - buitengebied)

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:02

Als je paard zo'n open stal heeft en ook nog aan de weg. Zou ik kijken of hij voor 1 nachtje elders kan logeren. Want ik denk dat radio en licht aan met een hele open stal en karbiet voor de deur, niet echt veel gaat helpen. Ik ken wel meer mensen die voor oud en nieuw paard uit logeren sturen.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:08

Uit logeren is ook maar weet net of je paard er tegen kan... Maar lijkt in mijn ogen ook een betere optie...

(Hier altijd bewust gekozen voor een afsluitbare stal. Niet alleen handig voor O&N, maar ook als er een keer iets is en je beest moet stalrust hebben of wat dan ook...

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:08

Vorig jaar had ik mijn paard pas net 2 weken met oud en nieuw en ik had echt geen flauw idee hoe hij er op zou reageren, dus ik vond het wel een beetje spannend. Ik ben de nacht zelf niet langs geweest, maar de beheerder en een andere eigenaar nog wel. Alles stond rustig te eten, er stonden er twee erg geïnteresseerd naar het vuurwerk te kijken en die van mij lag gewoon te slapen. Dus ik maak me geen zorgen meer :P
Rijden doe ik ook gewoon rond oud en nieuw, maar die van mij is redelijk koel in z'n kop en schrikt eigenlijk sowieso nooit van harde geluiden.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:49

Anoli schreef:
Niet teveel paniek er van maken. Hier staan de paarden gewoon op het land en schieten ze ook genoeg af maar het went vanzelf voor de paarden.

Dus gewoon op tijd op stal zetten als je dat fijn vindt. Hooi erbij, lampen aan, eventueel muziekje aan en rond 12 uur even gaan kijken als dat tot de mogelijkheden hoort.



Precies dat doen wij ook.

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:18

Lekker te eten geven, hebben ze afleiding

A horse is your best friend <3
Saying ‘goodbye’ is often another way of saying ‘I remember’.
To the world you may be but one, but to one you might be the world.

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:11

Die van ons gaan op stal met de radio aan en een flinke bult kuil voor hun neus. Die krijgen er op die manier weinig van mee.

Tot wel 45% korting op het gehele assortiment winterdekens!!
http://www.paardendekens.net

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:14

Precies, zelfde als onlineshop. Radio aan en flink wat eten geven. Rijden doen wij op de dag zelf en de dag erna niet, maar verder rijden/longeren we wel gewoon :j

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:16

Speciale oordoppen voor een paard (Ja ja, klinkt misschien raar maar dat is het oplossing...) en aan de eigenaar vragen of ze in een dicht stalletje binnen kan staan waar ze ook dus niks kan zien. Want ze word der helemaal gek van.

Je gallopeerd niet meisje, je vliegt als een vogel <3

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 23:32

Bedankt iedereen! Voor mij is het inmiddels opgelost, hij is nu in mentraining vanwege een behoorlijk extreme angst bij het wegstappen aangespannen. Nu word hij in 2 span getraind, zodat hij kan leren dat het niet eng is. Hij blijft in ieder geval tot na oud en nieuw!

Als er mensen nog tips hebben, blijf reageren. Voor mij is het nu opgelost, maar ik denk dat er nog zat anderen zijn die hier ook mee zitten er tips uit dit topic kunnen halen! :D

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:33

VragenKop schreef:
Speciale oordoppen voor een paard (Ja ja, klinkt misschien raar maar dat is het oplossing...) en aan de eigenaar vragen of ze in een dicht stalletje binnen kan staan waar ze ook dus niks kan zien. Want ze word der helemaal gek van.


Bedoel je van die oornetjes?

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:40

Ik woon midden in de bebouwde kom. Het lijkt wel of de ratelmatten afgestoken worden in de stal. Ik heb de radio heel hard aan, voer even over 12 uur biks wortelen en lekkernij. Heb het licht aan en blijf bij ze. Ik heb 1 merrie die eerder heel bang was. Haar sedeerde ik dan vanaf begin van de avond. Dit in overleg met de dierenarts. Het gaat met haar steeds beter. Afgelopen jaar was de shet volledig in paniek. Gelukkig is het meestal het eerste half uur erg en daarna is het weer voorbij. Ik hoop wel iedere jaar op regen, maar meestal is dat niet zo.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

wendyE
Berichten: 34
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: emmen

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:46

Wij geven de paarden ook altijd lekker wat te eten. Muziekje erbij en de lampen aan.

als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:48

Die van mij staan 's nachts altijd binnen, dus nu ook. En dan (met oud en nieuw) gewoon vaak met een radio aan. Al vanaf 20 meter vanaf hun stal wordt veel vuurwerk afgestoken. Het gaat altijd goed!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:55

Weetje, altijd rond deze tijd en zeker bij het lezen van dit soort topics, denk ik elke keer. Waar zijn we als mensheid toch mee bezig. We geven half NL 'wapens', en keuren het nog goed ook als men er van alles mee kapot blaast, incluus handen, benen en gezichten.
Vervolgens alle dieren in NL zijn een maand lang geirriteert tot van slag bij elke knal... Honden, katten, paarden maar ook alle wilde dieren.
Pff, waar zijn we toch mee bezig. Hou het bij een mooie siervuurwerkshow en verbiedt de rest lekker. Maar goed.

Mijn pony's staan ook vrijwel in een woonwijk, ergste, ze staan zo'n 4 meter van een skatepark waar enorm veel wordt afgestoken, nu al. Ook belgische rotzooi die echt klappen geeft waarvan je denkt dat de stal instort.
Ze zijn dus ook alletwee redelijk gestressed. Ik heb geen idee wat ik moet doen met oud en nieuw. Opsluiten in stal of gewoon lekker zo laten (paddock met inloopstal)

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 19:00

Ik vind eigenlijk dat ze het vuurwerk pas mogen leveren 1 dag van te voren. Zonder uitzonderingen, ik denk dat dat al een hoop scheelt! Hier word inderdaad nu ook al echt veel afgestoken en allemaal van die harde klappers. Gelukkig ben ik er achter dat Dublin het niet eng vind, anders kan je hier amper nog relaxed rijden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:42

Toydoll schreef:
Weetje, altijd rond deze tijd en zeker bij het lezen van dit soort topics, denk ik elke keer. Waar zijn we als mensheid toch mee bezig. We geven half NL 'wapens', en keuren het nog goed ook als men er van alles mee kapot blaast, incluus handen, benen en gezichten.
Vervolgens alle dieren in NL zijn een maand lang geirriteert tot van slag bij elke knal... Honden, katten, paarden maar ook alle wilde dieren.
Pff, waar zijn we toch mee bezig. Hou het bij een mooie siervuurwerkshow en verbiedt de rest lekker. Maar goed.

Mijn pony's staan ook vrijwel in een woonwijk, ergste, ze staan zo'n 4 meter van een skatepark waar enorm veel wordt afgestoken, nu al. Ook belgische rotzooi die echt klappen geeft waarvan je denkt dat de stal instort.
Ze zijn dus ook alletwee redelijk gestressed. Ik heb geen idee wat ik moet doen met oud en nieuw. Opsluiten in stal of gewoon lekker zo laten (paddock met inloopstal)


Heb je geen mogelijkheden om ze even voor een dag of wat uit logeren te doen naar een rustigere omgeving?
ik krijg ook 3 logee's van de week voor de jaarwisseling :)

donnar schreef:
Ik vind eigenlijk dat ze het vuurwerk pas mogen leveren 1 dag van te voren. Zonder uitzonderingen, ik denk dat dat al een hoop scheelt!


eens :j

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:28

Hier in België is er gelukkig enkel vuurwerk de nacht van oud op nieuw, begint pas om middernacht. Mijn paarden staan aan huis, twee reageren er niet op en eentje is doodsbang. Wij blijven dus thuis tot na het vuurwerk (vrienden weten al dat ze hun slechte jas en laarzen moeten meebrengen ;-)) en om middernacht staan wij steevast met onze champagne in de stal. Als ik er bij ben is de merrie rustiger.
Ze krijgen dan hun slobber ook pas om middernacht ipv om 23h en veel hooi. Geen problemen dan hier.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:36

Ik rijd juist altijd op oudjaarsdag, gewoon 's middags zoals we altijd doen als we rijden. Mijn pony wordt helaas erg gestressed en blijft hierdoor maar rondjes lopen, en om zich heen kijken. Met het rijden krijg ik zijn aandacht bij mij, en ik merk dat hij dan steeds rustiger wordt en na het rijden ook een stuk fijner in het land staat.
's nachts gaan dit jaar denk ik de bovenluiken dicht of 3/4e dicht. Vorig jaar stonden ze open, maar twee dagen na oud en nieuw is er een pijltje uit de lucht komen vallen die precies op de deur afketste, gelukkig naar buiten maar de rook zorgde voor veel stress, en ik had niet willen weten wat er zou gebeurde als hij een halve cm hoger had gevallen :(:) En natuurlijk heeeeeel veel hooi, en niet een dag van tevoren de stal uitmesten, want dat kan dan een dag later weer. :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers