Deken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:10

Hoi bokkers :)

nu mijn vraag, zou ik een deken opleggen, of niet?

Ik 'heb 2 paarden, eentje van 4 en eentje van 15, hengst en ruin :)
vorige winter hadden ze geen deken op, nu zijn we aan het twijfelen of we deze winter een deken zouden opleggen.
Door de winter is hun weerstand zeer erg verzwakt vorig jaar, en vermagerden ze nogal hard. (ook invallen etc)

We willen niet dat dit deze winter gebeurd, dus zoeken we een oplossing. De paarden staan 24 op 7 buiten en hebben voldoende eten en drinken.
Wat leggen jullie op? (hoeveel gram, wat voor soort dekens enzovoort)
en wat raden jullie aan?

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!


snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:14

vind het raar dat ze dan invallen krijgen ze al onbeperkt hooi?? tanden oke? liksteen?
geen idee of je rijd of id maar anders zouden ze niet veel mogen vermageren..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:14

Ik heb nu niets op, als ze magerder worden, of je een paard hebt die door de leeftijd zich niet meer warm kan houden, kun je overwegen om een deken op te doen. Ik heb een merrie van 19, een van 12 en een van 5. Die van 19 en 12 staan in een stal waar bij erge kou de deur van dicht kan. Die van 5 staat in een open loopstal. Als je voldoende hooi/kuil geeft zorgt dat voor een kacheltje van binnenuit en zijn dekens niet nodig. Alleen als je hard met ze aan het werk wilt is het misschien handiger om te scheren en een deken op te doen, maar puur voor eigen gemak.

Als je met dekens gaat werken, hou er rekening mee dat je dan halverwege de winter niet kunt stoppen met de dekens. Verder dien je er ook rekening mee te houden dat dekens nat kunnen worden of stuk kunnen gaan, en als de hengst en de ruin bij elkaar staan en er gespeeld wordt heb je zomaar een scheur in de deken.

En dan tot slot: mijn merries doe je geen plezier met dekens. Ze haten ze en ik krijg serieus lelijke gezichten. Voor zover het kan gaan ze bij mij zonder deken. Maar op dit moment worden ze dan ook niet gereden.

Je suis Charlie.

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:18

Ze krijgen genoeg te eten in de winter, vlas, ruwvoer, mix, slobber :)
daarbij nog wortels, appels, liksteen is er altijd.

Tanden gecheckt, ontwormt (in het bloed en gewoon) alles nagekeken.
Rijden in de winter als het droog is, en niet té intensief. Met de 4jarige nog niet gereden, dat is voor later als hij volgroeit is :)


@Cassidy: bedankt! Ja er zijn dekens op voorraad dus dat is absoluut geen probleem :)

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:19

Ik heb ook niets op. Zou even kijken waarom ze vermageren. Mijn paarden hebben overigens nooit dekens gehad dus de keuze was snel gemaakt.

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:21

Bij ons ook nooit dekens opgehad, ze vermagerden allemaal (alle 3) door de strenge winter, want ze hebben echt genoeg voer en volledig gezond :)
in de zomer stonden ze er weer rond en gezond bij!

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:23

Als ze alledrie vermageren is er onvoldoende ruwvoer en/of krachtvoer gegeven. Dat een of het andere paard er wat minder goed tegen kan, daar kan in inkomen, en dat individuele paard kan en moet geholpen worden. Maar als dit bij alle paarden zo is, zou ik me nog even achter mijn oren krabben.

Je suis Charlie.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:25

Daar ga ik in mee, van kou vallen ze niet af.

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:29

Vlas als ruwvoer?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:31

nee haha niet vlas als ruwvoer, ze krijgen bijna een hele baal hooi per dag per paard :)
vlas komt er gewoon bij in de winter :)

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:31

is vlas eetbaar dan?
volgensmij word het alleen als stalbdekking gebruikt :)
ik zou gewoon wat krachtvoer gaan bijvoeren (niet te veel) en og wat extra ruwvoer in bijvoorbeeld een hooinet

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:33

maar hoeveel gram leggen jullie op?


ja tuurlijk is het eetbaar haha, das zoete spul, in belgie toch noemt het vlas :)

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:35

Bedoel je lucerne?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:38

Ik denk idd dat je iets anders bedoelt dan wat wij in Nederland Vlas noemen. Dat lijkt me niet echt gezond als ze dat vaak eten :+

Als ze alle twee invallen zit er toch iets niet goed in je beleid. Eentje kan ik idd nog inkomen, maar drie paarden is toch wel toevallig dan. Hoe is de kwaliteit van je ruwvoer en hoeveel kilo voer je per dag? Een baal wil niet zoveel zeggen, die verschillen nogal vaak van gewicht en grootte.

Edit: juiste aantal paarden aangepast :+
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 17-11-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:41

Van eentje (de jongste) was het bloedwormen, de andere viel echt af door de koude :)

en goh, ik denk dat zo 1 baal 15-20kg hooi is, niet?

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:43

Die zijn er ja, maar je hebt ze in verschillende grotes en gewichten tot ruim 500 kg.

Heb je het bloed alleen op wormen laten nakijken of heb je ook uitgebreid onderzoek?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 17-11-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider1

Berichten: 515
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Belgie

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:43

500 kg zijn ze echt niet haha :p
ik kan ze net oppakken, dus zal wel 15-20 kg zoiets zijn :)

Dach, Jerome, i love you <3

[JITP] Mijn grote trots!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:45

Urion schreef:
Daar ga ik in mee, van kou vallen ze niet af.

Maar het is zeker wel een factor. Het aanmaken van vacht kost erg veel energie waardoor ze kunnen vermageren, dan hebben ze dus winters meer ruwvoer nodig dan in de zomer. En dat vanwege de kou :brr:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:55

De wintervacht hebben ze toch echt eind van de zomer, begin van de herfst al voor elkaar. Het is bij vorst dat ze meer energie nodig hebben om warm te blijven.

Je suis Charlie.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:03

Cassidy schreef:
De wintervacht hebben ze toch echt eind van de zomer, begin van de herfst al voor elkaar. Het is bij vorst dat ze meer energie nodig hebben om warm te blijven.

Nou, ze blijven wel bezig, en idd met warm blijven.. Maar als je ziet dat paarden geschoren worden, vaak weer machtig snel een nieuwe vacht krijgen. Ik ben zelf van mening dat kou zeker een factor is van invallen. En wat je daar dan tegen kan doen is non stop ruwvoer om bezig te blijven..

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:05

Rider1 schreef:
maar hoeveel gram leggen jullie op?


ja tuurlijk is het eetbaar haha, das zoete spul, in belgie toch noemt het vlas :)


bedoel je geen melasse?? soort stroop?
vlas is in nederland bodembedekking die erg veel vocht op neemt als ze dit veel eten is de kans op verstopping erg groot om dat het zoveel vocht opneemt ook in de darmen.

en die baal hooi is dat voor 3 paarden??
vind ik niet echt heel veel..(mening weeg voor eigenpaard ook niet krijgt gewoon grote arm vol kuil sávond en smorgens en op de wei en s'morgens nog wat stro voor de knabbel en goede invloed op darm werking bij mijn paard))

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:10

in belgië is vlas ook alleen maar bodembedekking. Maar als je melasse wil is dit gemelasseerd vlaskaf, dacht ik.

Als je paarden geen hooi verspillen, zou mijn eerte keuze nog steeds meer hooi voeren zijn ipv een deken. Toch als je weinig tot niet je paard inhet zweet rijdt...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:12

Hebben de paarden ook de mogelijkheid om te schuilen? Gezien ze 24/7 buiten staan? Als ze dat niet hebben kan ik mij voorstellen dat de hoeveelheid voer op dit moment niet voldoende is om warm te blijven en niet in te vallen. Dan kan je werken met dekens, maar ook met meer voer en misschien een schuilstal?

"Een draver, is gaver" :D

Martine

Berichten: 10266
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:15


Ony Ony (Fontaine TN x Spielberg x Ferro) L1
E.T. (Spielberg x Ferro x Lector) ZZL + 1
Travers (Freestyle x Ferro x Lector) Z2 + 4


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers