Dekens fris opbergen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:07

Beste bokkers,

Ik heb mijn dekens in een oude vrieskast opgeborgen. Ze gaan er altijd schoon en droog in, maar toch ontstaat er na verloop van tijd een soort muffe schimmellucht in de kist. Ik weet absoluut zeker dat de dekens droog erin gaan aangezien ik ze geruime tijd in een verwarmde ruimte laat drogen alvorens ik ze opberg.

Hoe kan ik nou die lucht voorkomen? Ik wil ook niet elk jaar mijn dekens laten wassen bij de wasserij, is ook niet nodig, heb nette paarden.
Iemand ideeen?

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

Misschien zoiets tussen je dekens leggen: Cederhout. Ze hebben ook (kleine) balletjes, maar die staan niet op de website...

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:34

Ik leg altijd een zeepblok bij mijn dekens/ kleding welke in kisten/boxen zijn opgeborgen zodat ze frisser blijven ruiken.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:36

idd van dat spul wat je ook tussen kleding kan leggen van robijn. Of een zakje vanillesuiker

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:28

Ik zou de vriezer op een kiertje open zetten.
Dat is voor zover ik weet ook altijd verstandig bij vriezers en koelkasten die uit staan/niet in gebruik zijn tegen het stinken. Dus met paardendekens erin lijkt me dat hetzelfde.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:31

Maar met een kiertje komen er muizen in?

Ik doe ze altijd in een zak, goed dichtplakken en dan opbergen

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:44


Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:59

Mijn dekens hangen gewoon op een dekenrek in een oude stal (stoffig en tochtig, onverwarmd), hier hangen mijn regen/winter en zweetdekens allemaal, opgevouwen of over elkaar of uitgehangen, dit gaat prima. De dekens zijn ongewassen. Ze blijven mooi schoon en droog en zijn gewoon nog fris. Enkel tegen de tijd dat ik ze weer ga gebruiken even het stof eraf kloppen maar dat is alles. Paardje lief houdt ze toch niet lang schoon. Anders had ik ze opgeborgen opgevouwen in een plastic zak in de schuur. Hier blijven ze ook prima in, heeft zo jaren gestaan en niks aan de hand toen ik ze weer uitpakte.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:00

als je dekens ongewassen in een afgesloten ruimte opbergt zal je niet kunnen voorkomen dat ze muf gaan ruiken denk ik...

de dekens die ik in een gesloten zak/kist opberg was ik altijd de uit, de dekens die ik niet was laat ik uithangen

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:56


_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:50

Voor ik mijn dekens opberg (na het wassen) doe ik ze altijd in een grote plastic zak verpakken, daarna komen ze in kisten (staan overigens op zolder). Nog nooit last gehad van muffe luchtjes, enkel nog een rest paardenlucht!

Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:00

Misschien moet ik dan eens proberen of het helpt als ik ze in zakken in de kisten doe.

Elk seizoen alle dekens wassen zie ik niet zitten, iets teveel dekens en ook zonde want heb schone paarden.

En het zijn teveel dekens om ergens op te hangen, de deksel op een kier, sja dan kan ik ze net zo goed buiten de kist opbergen ivm de muizen...

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Dekens fris opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:07

Mss een tip voor het wassen; ik doe dat in het voorjaar gewoon met de hogedruk spuit! Werkt prima en is een stuk goedkoper. Zeker ook handig als de dekens niet heel er vies zijn!