Dooikorrels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:01

Zolang ik niet zeker weet wat er in zit en wat de effecten op de dieren zijn zou ik er toch maar voorzichtig mee zijn. Klinkt natuurlijk ideaal, maar het risico zou ik persoonlijk niet durven nemen.


salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:27

Ik heb nu bij Duval de vraag uitstaan wat precies de werkzame stof is van de korrel. Het schijnt iig uitermate geschikt te zijn voor paddocks e.d.

Voor goede werking is cruciaal het moment van strooien, het moet niet nat zijn en het moet nog niet vriezen dat is het moment om het beste resultaat te halen. Bodem los trekken , strooien

45 gram per m 2 bij preventief gebruik en 55 gram per m2 bij gladheidbestrijding.
Dooikorrels werken tot −50 graden C.

Het fijne van dit product is dat het absoluut geen kwaad kan voor dieren en tevens tast het geen materiaal aan zoals bij zout.

Ik houd jullie op de hoogte voor wat betreft de werkzame stof!

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:40

salamaleque schreef:
Ik heb nu bij Duval de vraag uitstaan wat precies de werkzame stof is van de korrel. Het schijnt iig uitermate geschikt te zijn voor paddocks e.d.

Voor goede werking is cruciaal het moment van strooien, het moet niet nat zijn en het moet nog niet vriezen dat is het moment om het beste resultaat te halen. Bodem los trekken , strooien

45 gram per m 2 bij preventief gebruik en 55 gram per m2 bij gladheidbestrijding.
Dooikorrels werken tot −50 graden C.

Het fijne van dit product is dat het absoluut geen kwaad kan voor dieren en tevens tast het geen materiaal aan zoals bij zout.

Ik houd jullie op de hoogte voor wat betreft de werkzame stof!



Waar ik benieuwd naar ben is hoelang dit werkzaam is? Ik zou bijvoorbeeld voor het bestrate stuk en een gedeelte van de rijbak 1 emmer nodig hebben. Zou je dit dan om de paar dagen moeten herhalen? Of is één keer genoeg?

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Dooikorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:19

Ik heb geen idee volgens Pieter Bijl van Duval zijn de omstandigheden iedere keer weer anders. Ik heb wel op internet gelezen dat dooikorrels ongeveer 5x zo lang werken dan gewoon strooizout. Ik zou wel een emmer willen proberen maar de verzendkosten zijn EUR 13,50 voor een emmer en ik woon helaas niet in de buurt van Herwijnen om het op te gaan halen. Dus ik ga kijken naar een soort gelijk product wat ik wel bij mij.in de buurt kan kopen.

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Dooikorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:05

Ik heb inmiddels een emmer (ureum) dooikorrels van SCP gehaald bij een verkooppunt in Gouda om de uitloop van mijn paard vorst/sneeuw/ijsvrij te houden. De winter mag wat mij betreft wegblijven maar ik ben in ieder geval voorbereid ;) ik hou jullie op de hoogte!

IceMelz_Eco
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:33

Beste paardensportliefhebbers,

Zoals ik kan lezen zijn jullie opzoek naar een goed product voor gladheidsbestrijding.
Er zijn op dit moment heel wat dooikorrels op de markt, maar niet alle zijn daadwerkelijk dier/milieuvriendelijk! Velen bevatten calcium chloride (soms geheel, en soms is het er doorheen gemixed). Dit is erg corrosief wat betekend dat het niet alleen de leefomgeving, maar ook het dier zelf aantast (e.g. de hoeven). Een goede test is door wat korrels in de hand te nemen en hier wat water op te laten vallen. Als het heel erg warm/heet wordt, dan heb je te maken met calcium chloride.

IceMelz Eco (voorheen SCP) is naar mijn idee een goede maar ook toegankelijke oplossing voor jullie, het is namelijk gewoon (online) te koop bij de ANWB en Halfords bijvoorbeeld. Er is ook een gemakkelijke vloeibare variant.

Ik zou zeggen, kijk eens op de site: http://www.icemelz.com/nl/icemelz.html. Jullie kunnen mij ook een berichtje sturen voor al jullie vragen wat betreft het product of bij interesse.

Alvast een fijne kerst!

Groetjes,
Lisanne

dirkjedirk

Berichten: 39
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Dooikorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:24

En dat Icemelz Eco, wat is dat precies? Het klinkt wel interessant van wat ik zo kan lezen op de website, maar 'exo-energetische reactie' klinkt wel een beetje hocuspocus voor mij. Hoe dan ook, misschien dat ik het eens ga uitproberen.

Tot nu toe altijd met dooikorrels gewerkt en nooit direct problemen ondervonden. Echter wat men niet ziet...

IceMelz_Eco
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Dooikorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:03

IceMelz Eco bevat geen chloriden of zoutcomponenten (dus ook geen zogenaamd bio-zout). Wat is het wel, het is een zeer actief granulaat gebaseerd op een mix van o.a. ureum. Dit is ook gerelateerd aan de zogenaamde exo-energestische reactie, wat betekend dat energie vrijkomt bij contact met sneeuw/ijs. Dit is ook zo bij zout, maar in veel kleinere mate (vandaar dat de combinatie zout en water in de hand heel erg warm wordt waardoor men het met handschoenen moet uitstrooien en het erg corrosief is). IceMelz eco kan daardoor gewoon met de blote hand worden gestrooid.

Ik weet niet welke dooikorrels u op dit moment gebruikt, maar er zijn ook andere ureum dooikorrels op de markt die achterhouden toch calcium chloride te bevatten.

IceMelz eco heeft een groen keurmerk wat ook aangeeft geen mix te zijn met zout.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fritsfrats, SentiBot en 53 bezoekers