Stapmolendekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:18

Wie heeft er ervaring met stapmolendekens?

Ik heb mijn D-pony geschoren en wil haar graag met zo'n deken longeren. Een fleece zweetdeken gaat enorm naar achteren trekken met longeren, en dat lijkt mij niet fijn.

Daarom mijn vraag, wat is een goede?

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:20

Gewoon zonder deken longeren. Zodra hij in beweging is krijgt hij niet zomaar koud. En zo kan hij vrijer lopen en even lucht door z´n vacht.
En direct zweetdeken op als je klaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:21

Waarom wil je met deken longeren? Ik stap warm met een deken en zodra ik ga draven haal ik hem eraf.

Een stampmolen deken is zoals de naam ook suggereerd om mee te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:22

Ik lees even mee :)
Nu kan het imo nog prima zonder deken, maar als straks de bak weer bevriest en je alleen stapwerk kan doen lijkt het me wel fijn :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-13 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:23

Ik snap ook niet zo goed waarom je tijdens het longeren een deken omwilt maar een stapmolendeken trekt ook. Alleen dan op een andere plek dan een gewone fleece.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:24

Fleece deken maatje groter kopen en zonder buiksingels?
Verder stap ik mijn pony's ook alleen in met deken en daarna gaat die af hoor.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:25

Als het echt koud is tijdens instappen even dekentje om en zodra hij actief aan het werk gaat eraf. Loopt zichzelf wel warm

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:29

Ik longeer weleens met stapmolendeken. Ik heb een waterdichte van Rambo. Gaat prima. Ligt een beetje aan hoe ik wil gaan longeren hoe lang hij de deken op heeft. Meestal met loswerken in stap, draf en galop. En als ik m alleen even wil laten lopen aan de lijn heeft ie m gewoon de hele tijd om. Maar dat duurt ook hooguit een kwartiertje.
Wat stalgenootjes van mij ook wel doen is de longeersingel over de zweetdeken doen en dan de borstsluitingen los laten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:30

Je kunt hem warm stappen met een deken op. Maar echt longeren zou ik niet doen met een deken op. Je pony heeft het zo warm en moet ook goed zijn warmte kwijt kunnen!!! Na het longeren direct een zweetdeken op is prima hoor.

FriesRoosje

Berichten: 908
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: In het mooie Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:32

Persoonlijk stap ik alleen mijn paard in met deken daarna gaat de deken af voor verder werk

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:38

Mijn geschoren paard longeer ik wel eens met mijn mendekentje aan de longeersingel als het echt heel koud is.
Daar heb je voor bij de hals en schouders helemaal geen hinder van.

Voor het lange teugelen gebruik ik wel de stapmolendeken omdat je dan geen singel hebt, gaat op zich goed, maar die gaat ook wel wat naar achteren trekken...

Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:43

Gewoon een fleece uitrijdeken pakken. Deze bevestig je aan de longeersingel. Het gedeelte waar normaal de uitsparing van het zadel zit, kun je nu een dekje onder de longeersingel doen.
Gaat prima. :)

Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:21

Bedankt voor de antwoorden, helemaal zonder deken vind ik echt te koud, de pony is helemaal geschoren en ik heb geen binnenbak, bij wind koelt ie dan veel te snel af.

Bij het gebruik van een fleece uitrijdeken, worden de schouders dan niet te koud?

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:28

Ik heb een deken van Dominick, een longeer/men deken. Deze maak je vast aan de longeersingel. Ideaal! Maar dan zijn de schouders niet bedekt. Maar dat zou ik ook niet willen, zo belemmer je het paard in zijn bewegingen en gaat het vaak schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:32

Dreamflower schreef:
Bedankt voor de antwoorden, helemaal zonder deken vind ik echt te koud, de pony is helemaal geschoren en ik heb geen binnenbak, bij wind koelt ie dan veel te snel af.

Bij het gebruik van een fleece uitrijdeken, worden de schouders dan niet te koud?


Nu kan dat prima hoor. Ik ga nu ook gewoon een buitenrit maken zonder dekens (en volledig geschoren paard)

Wanneer het -10 is word het een ander verhaal..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Heukeltje schreef:
Ik heb een deken van Dominick, een longeer/men deken. Deze maak je vast aan de longeersingel. Ideaal! Maar dan zijn de schouders niet bedekt. Maar dat zou ik ook niet willen, zo belemmer je het paard in zijn bewegingen en gaat het vaak schuren.


die heb ik ook! :j

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:17

Ik heb hem gisteravond gelongeerd, ook echt aan het werk.
Volledig geschoren, en alleen met instappen even deken op gedaan.
Toen we aan het werk gingen lekker deken eraf en na het werk zweetdeken er op en lekker uit gestapt.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

Dreamflower schreef:
Bedankt voor de antwoorden, helemaal zonder deken vind ik echt te koud, de pony is helemaal geschoren en ik heb geen binnenbak, bij wind koelt ie dan veel te snel af.

Bij het gebruik van een fleece uitrijdeken, worden de schouders dan niet te koud?



Wat ga je jouw pony dan omdoen als het straks nog kouder word?

Mijn paard is ook helemaal geschoren, maar tijdens het werk/longeren krijgt zij geen deken op. Alleen met in/uit stappen. Paard vind het ook heerlijk om even zonder deken te lopen, ze hebben nu alweer vaak genoeg de dekens op. Buiten dat lopen ze zichzelf ook warm, dus geen enkel probleem. Wel is het heel belangrijk om de fleecedeken erop te doen als je klaar bent!

floortje1001
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:42

Stapmolendekens? Is dit een verzonnen term of bestaat het echt? (Vraag ik even uit interesse)

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:02

Een stapmolen deken

Afbeelding

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

Ik heb geen stapmolen deken, maar een uitrijdeken zonder zadeluitsparing.
Daar deed ik dan de Longeersingel over heen. (Mijn vorige paard werd snel stijf als het koud/nat was)

Zo een als deze:
http://www.ekkia.nl/producten/zomer-en- ... n--Z02766/


@floortje1001: die bestaan echt.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:13

gewoon je uitrijdeken onder de longeer singel en dan wel groot zadel dek onder de singel zo dat wel hele rug bedekt is werkt prima vind ik (laat met longeren als koud is heletijd op )

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:22

Ik heb vorige jaar voor een leuk prijsje bij Agradi een stapmolen deken gekocht en ik gebruik deze als het regent of koud is. Het is echt een uitkomst voor de winter als je een geschoren paard hebt.

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:43

Ik heb er eentje van Bucas Irish besteld, morgen binnen hopelijk. Kan ik laten weten wat ik er van vind. Ik heb hem gekocht voor het longeren in de regen. Met dekens is het gewoon vet irritant als ze zeiknat regent, dan duurt het eeuwen voor ik haar weer onder haar deken kan terug zetten. Vandaar dat ik voor natte dagen zo'n deken heb besteld nu, kan ze wel aan het werk, maar wordt ze niet gelijk zeiknat.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:37

In ver vervlogen tijden - ik word oud :D - nog voor de 100 duizend dekens keuze die je nu hebt, legden de grote springstallen (renstallen ook, denk ik, maar daar heb ik nooit gewerkt) gewone wollen dekens op, over een dekje, met een longeersingel erover (de oude, originele new market dekens - zoiets http://www.barnstormers.co.uk/acatalog/ ... __med.html) Geweldige dekens die warm zijn, ademend, amper vocht opnemen, maar het gewoon doorgeven aan de buitenlucht - iets moeilijker te wassen, maar ze blijven dan ook langer proper. Dikke kans dat je ze nog tegenkomt op oma's zolder (maar dan in een sober effen kleurtje)! Lol Ik heb er laatst nog een paar op de kop weten tikken en was daar heel erg blij mee. Gebruik ze trouwens ook (nee, niet dezelfde als die voor het paard :+) om 's nachts bij vrieskou onder te slapen als ik ga kamperen: beter dan de moderne €200 slaapzak die ik ook kocht! Als je die kwaliteit nu nog nieuw moet kopen, betaal je je blauw.

Je kan ook een gewone wollen paardendeken, fleece deken of zelfs lichte regendeken gebruiken trouwens: eerst een zadeldekje, dan de deken gewoon opleggen en de voorsluiting los laten - je neemt vervolgens de deken vast bij de sluiting vooraan en vouwt deze terug tot op de ruggengraat van je paard, daar waar jij anders zit. Doe hetzelfde aan de andere kant en hierover komt de longeersingel, waarbij je natuurlijk let dat je de sluitingen van de deken netjes achter de singel legt en niet er per ongeluk onder steekt. Voila, schouders vrij, deken blijft goed liggen en je hebt niet alweer extra kosten en extra dekens om op te bergen. Net een 'exercise rug', maar dan met wat extra textiel eraan dat je netjes wegvouwt op dat ogenblik. Kan gebruikt worden in de stapmolen of om geschoren paard licht te longeren of aan de hand te stappen. Als je ze een ietsje anders terugvouwt, kan je dit zelfs toepassen onder het zadel als je bv. enkel gaat stappen met een geschoren paard. Maar iets zegt me dat sommige mensen vandaag de dag gewoon voor alles een aparte deken willen, want geld is er om te rollen, toch? ;-)