[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:55

Nou, uiteindelijk besloten dat Elano een stukje kaler mocht. Had de tondeuze van lidl besteld (of ik nou 15 betaal dat iemand het doet of ik betaal 18 en kan het zelf doen en dan meerdere keren voor dat geld..) en de 15e mocht hij mee naar de tuin, want de tondeuze was binnen.
2 strepen bij de hals (geen borst) en wauw, wat een verschil! Heb nog geen drupje zweet gezien en gisteren met lopen was hij weer heerlijk zichzelf. Moest hem weer tegen houden in plaatst van half mee slepen. :')

Het is oerlelijk en scheef, maar ach het werkt. Voor hem was het de eerste keer scheren, hij gaf geen kik! :D

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:39


xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:02

xMalibu schreef:
Mijn paard heeft best wel een gevoelig vachtje als hij gechoren is, vorig jaar na het scheren kreeg hij van alles kale plekken. Echt van alles. Borst kapot door de deken, kale plekken van de singel, van het zadeldekje, op zijn hals door de teugels etc. Gel genoeg niet van mijn sporen, maar verder zat hij echt helemaal onder de kale plekken, hij zat toen sowieso niet zo lekker in zijn vel want hij had geen hele mooie vacht en was ook heel dof. Inmiddels is paardlief twee keer geschoren dit jaar en geen kale plekken, tot afgelopen zaterdag. Hij had een paar dagen met een hals deken opgestaan en nu daarvan kale plekken op de hals. Met het rijden schuren de teugels daar precies over wat het steeds erger maakt. Wat kan ik daar tegen doen? Want vorig jaar was echt bijna zijn hele hals kaal door de teugels, zo ver wil ik het niet laten komen. Ik heb al zachte leren teugels, zal ze voortaan extra goed schoonmaken maar wat kan ik verder doen? Een goed supplement om zijn vacht te helpen? Verder ziet hij er top uit, glimt als een spiegel. Wat mij opvalt wat vorig jaar ook zo was is dat de kale plekken pas komen als de vacht langer is op zijn hals, ik denk dat die lange haren makkelijker kapot schuren? Dus wil iig volgende week zijn hals nog een keer scheren in de hoop dat dat wat helpt. Meer mensen die hier last van hebben als de paarden geschoren zijn?


Vaak verliezen paarden door een halsdeken gauw haar omdat er niet genoeg zuurstof bij komt.. De haren gaan dan losser zitten en als je er dan met de teugels overheen gaat gaat het er uit.
Wat ik vaak deed was als het een mooiere dag was met meer zon toch de hals afhalen. Niet constant ophouden.
Net wat horsiegek zegt misschien met een bontje rijden, maar schuren is schuren, en of dat met een bontje eromheen helpt tegen het verlies van de haren dat is de vraag. Het is wel uit te proberen natuurlijk !

ik vind het ook altijd drama als de haren weer uit beginnen te vallen, zo zonde.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:44

Hier halsdeken en sleazy maar de mijne heeft sowieso al niet zoveel manen dus vind ik t zelf niet zo erg als ze wat uitvallen ;)

Wel zorg ik ervoor dat er regelmatig lucht bij komt maar denk niet dat je maan uitval helemaal tegen kan gaan

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:49

Manen uitvallen ligt denk ik ook echt aan deken, mijne staat 24/7/365 onder een halsdeken en er valt niets uit. (Zonder heeft ze juist geen manen ivm eczeem, nu met zijn ze heel mooi lang :) )

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:04

Die van mij liep vroeger ook met halsdeken, maar eigenlijk nooit last gehad van haaruitval. Of het viel niet op dat er haaruitval was. :+

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:57

Bedankt voor jullie reacties! Hij staat nu ook weer zonder hals, misschien toch maar die bontjes proberen. Baat het niet dan schaadt het niet :)

Redford
Berichten: 148
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:53

xMalibu schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Hij staat nu ook weer zonder hals, misschien toch maar die bontjes proberen. Baat het niet dan schaadt het niet :)


Wij hebben van die fleece hoesjes om de teugels heen, iets minder lomp dan die van bont
https://dabo-design.nl/wordpress/paarden/teugelbontjes/

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:03

Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:04

Yontheke schreef:
Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?

misschien irritatie van de huid? Dat de deken schuurt?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:06

Faitherr schreef:
Yontheke schreef:
Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?

misschien irritatie van de huid? Dat de deken schuurt?


Ik vermoed inderdaad een reactie van de huid. Hij reageert er niet gevoelig op als je er aan komt, hij heeft er alleen wel jeuk van.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:08

Yontheke schreef:
Ik vermoed inderdaad een reactie van de huid. Hij reageert er niet gevoelig op als je er aan komt, hij heeft er alleen wel jeuk van.

paard van een vriendin van mij had vaak warmtebultjes, beetje rondom het zadel, jeukte ook dus ze vond het rijden dan heerlijk als het dekje wat heen en weer schuurt. Misschien dat je dat eens kan googelen?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:59

Yontheke schreef:
Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?


Had je goed gepoetst danwel afgenomen met natte spons/doek? Paardenharen zijn ontzettend scherp en losse geschoren haren kunnen als splinters in de huid gaan zitten en zo'n reactie veroorzaken.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:08

Ik heb hem meermaals na geborsteld. Niet afgenomen met een natte doek. Dit was mij ook niet verteld. Is voor mij de eerste ervaring met scheren. Er zijn er bij ons op stal 10 of 11 geschoren door onze pensionhouder en de mijne is de enige met deze reactie.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:10

Ik doe meestal ook afnemen met natte doek/spons of wassen ja. Gevoelige paarden kunnen anders reactie krijgen, mijne ook.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:18

De dierenarts zei dat ik het een paar dagen aan moest kijken.
Is er iets waarvan jullie zeggen dat ik nu kan doen om hem te helpen?
Dat afsponsen houd ik in ieder geval in het achterhoofd voor de volgende keer.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:18

Yontheke schreef:
Ik heb hem meermaals na geborsteld. Niet afgenomen met een natte doek. Dit was mij ook niet verteld. Is voor mij de eerste ervaring met scheren. Er zijn er bij ons op stal 10 of 11 geschoren door onze pensionhouder en de mijne is de enige met deze reactie.


Niet iedereen zegt dat ook en niet alle paarden reageren zo. Ik vermoed wel dat dat het is, trekt vanzelf weg. Is alleen vervelend voor je paard!

*edit*
Ik zou even goed de liner nakijken om kijken of daar geen haren in zitten. Ik weet dat die glad zijn maar even dubbelchecken. En je zou hem eventueel kunnen wassen, dan weet je zeker dat je van de restjes af bent.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:49

Ik heb mijne ook niet afgesponsd na het scheren, wel geborsteld. Nog nooit gewassen daarna, en ook nog nooit reactie gehad. Kan ook zijn doordat je paard gewoon heel gevoelig is en de andere op je stal niet.

FlokiFjola

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:31

mijne is allergisch voor de scheerolie!
Krijgt altijd best wel dikke bulten na t scheren. Maar deze zijn niet pijnlijk of warm of wat dan ook... Ik ben dus altijd wat zuinig met de olie... Maar kwaad kan t niet hoor, ziet er alleen even niet zo knap uit -O-

Hij reageert overigens ook op leervet. Ik moet niet eerst mn singelstoten invetten en daarna gelijk lang gaan rijden, dan krijgt ie ook reactie op die plek...

Weet niet of dit bij jou paardje ook t geval is maar t zou dus een reactie kunnen zijn hierop!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:07

Yontheke,
Misschien wassen met een kalmerende shampoo voor de huid ? Vervelend zeg..
Maar denk inderdaad dat het niet zo ernstig is hoor.
Reactie van het scheren, deken of olie.

Ik heb zojuist een heiniger xperience gekocht met een aantal verschillende messen.
Nu vraag ik me af welke messen gebruiken jullie?
Ik heb 15,23 als bovenmessen en verder nog verschillende ondermessen.

Maar ik heb nooit echt stilgestaan bij welke er nou op gaat bij het scheren van paarden en wat het verschil nou maakt?

Ik denk dat 31/15 standaard is ?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:47

Ik scheer inderdaad met 31/15 met de Heiniger Xperience:)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:39

Thanks horsiegek!
Hoe bevalt die bij jou? :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:41

xAnnouk schreef:
Thanks horsiegek!
Hoe bevalt die bij jou? :)


Bij mij uitstekend in ieder geval :D

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:53

Top apparaat! Gebruik hem al 4 jaar met ongeveer 70 paarden per jaar. Alleen een keer het snoer vervangen (paard sloeg er doorheen) en de scharniertjes van de messen.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:11

Nou geweldig beide voor de reacties. Ik ben erg benieuwd. Vanavond gaat die van mij weer kaal als hij een beetje meewerkt :=