[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:04

Bij ons op stal hebben ze gewoon outdoor dekens binnen. Is geen doen om telkens heen en weer te gaan om dekens te wisselen.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:31

Dat probleem heb je nu toch ook? Nu gaan ze ook steeds van binnen naar buiten met dezelfde jas. Dat is met mijn hond en kat ook, die liggem binnen en buiten met hetzelfde pak haar. Dus daar veranderd niks aan als je ze scheert, behalve dat je de vacht eraf haalt dus met dikkere dekens moet werken

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:35

Jester_ schreef:
Dat probleem heb je nu toch ook? Nu gaan ze ook steeds van binnen naar buiten met dezelfde jas. Dat is met mijn hond en kat ook, die liggem binnen en buiten met hetzelfde pak haar. Dus daar veranderd niks aan als je ze scheert, behalve dat je de vacht eraf haalt dus met dikkere dekens moet werken


ja maar een vacht werkt wel heel anders dan een deken, een vacht kan isoleren, (rechtstaan) om zo extra lucht te vangen en plat liggen indien niet nodig, het ademt ook, een deken doet dat niet echt zo goed, dus ik dacht dat het misschien fijner was om een luchtiger (ademender) deken binnen aan te doen.

ander voorbeeld: je doet een waterdicht neoprene jas aan naar binnen, deze is even warm als een dikke bloes, maar ook waterdicht en daardoor minder ademend... welke voelt fijner aan...

daar struikel ik wat over

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:38

Je maakt het te moeilijk denk ik. Zeker de moderne dekens van tegenwoordig kan dat prima.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:41

Mijne staat 24/7 met 300 gram outdoor deken op en die is nog nooit verstikt qua vacht. Mijn andere met wintervacht nu nog die krijgt juist een gestikte huid omdat hij te lang nat blijft. Die gaat ook nog kaal binnenkort voordat hij in de binnenbak gaat werken.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 09-12-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:42

ok dan kijk ik het zo eerst aan. ja dit is de eerste keer dat mijn paarden s'nachts echt "vast" op stal staan de de temperatuur dan ook niet hetzelfde is. Daarom dat ik nog wat zoekende ben. Paard krijgt een amixo bravo XL met liners op. en de pony een Rhino 250 gram

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:14

Na het scheren ook geregeld de temperatuur onder de deken checken. Als je paard koud aanvoelt dan een onderdeken erbij onder. Voelt je paard warm aan dan is het goed.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:35

Mijn pony stond vanochtend toch te beven toen ik de deken alleen aan de voorkant even had loshangen wegens dat ik bij zijn manen moest. Ik heb dus zijn onderdeken er maar even bij tussen gedaan. Hij staat nu dus onder 400 gram.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:15

Jorex schreef:
Mijn pony stond vanochtend toch te beven toen ik de deken alleen aan de voorkant even had loshangen wegens dat ik bij zijn manen moest. Ik heb dus zijn onderdeken er maar even bij tussen gedaan. Hij staat nu dus onder 400 gram.



deze snap ik niet zo goed? als ik het goed begrijp heb je het deken open gedaan om bij zijn manen te kunnen, TOEN begon de pony te beven? klopt hoe ik het zo begrijp? want dan gaat een deken BIJ op leggen niet helpen of net erger worden, want ik denk dat je pony het lekker warm had, en dan ineens hele borst bloot= kou = rillingen, ga je nu een NOG dikker deken opleggen, gaat het contrast alleen groter worden lijkt me?

Maar dat geldt natuurlijk alleen als ik het bovenstaande goed gelezen heb ook :) als die al rilde VOOR je het deken open deed dan heb je wel goed gehandeld natuurlijk ;)

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:45

Hij was inderdaad daarvoor ook al niet super warm, hij stond niet helemaal comfortabel, wat strak op de spieren. En vooral omdat hij daarna de trailer op moest, heb ik hem maar wat dikker gezet. Hij is net 6 dagen kaal en komt uit een Siberische shetlander wintervacht. Even later buiten zonder deken tijdens het op en af tuigen heeft hij niet weer gerild. Hij is normaal niet zo heel snel koud als ik zijn deken even af doe.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:46

Haf_Woezel schreef:
Jorex schreef:
Mijn pony stond vanochtend toch te beven toen ik de deken alleen aan de voorkant even had loshangen wegens dat ik bij zijn manen moest. Ik heb dus zijn onderdeken er maar even bij tussen gedaan. Hij staat nu dus onder 400 gram.



deze snap ik niet zo goed? als ik het goed begrijp heb je het deken open gedaan om bij zijn manen te kunnen, TOEN begon de pony te beven? klopt hoe ik het zo begrijp? want dan gaat een deken BIJ op leggen niet helpen of net erger worden, want ik denk dat je pony het lekker warm had, en dan ineens hele borst bloot= kou = rillingen, ga je nu een NOG dikker deken opleggen, gaat het contrast alleen groter worden lijkt me?

Maar dat geldt natuurlijk alleen als ik het bovenstaande goed gelezen heb ook :) als die al rilde VOOR je het deken open deed dan heb je wel goed gehandeld natuurlijk ;)


Als een paard rilt, ben je het stadium beetje koud al voorbij. Dan hebben ze het echt goed koud, en zou imo niet moeten als je alleen de voorkant van de deken even open doet.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:41

Vraagje met betrekking tot scheerpatroon. Dit jaar heb ik mijn paarden volledige geschoren met uitzondering van de benen. De paarden staan overdag altijd buiten en nu met de vele regen betrouw ik mijn dekens niet helemaal.
Vorig jaar had ik dit model geschoren en dat vond ik eigenlijk beter.
Afbeelding
Nu is mijn vraag dus of ik dan ook minder dikke dekens kan opleggen of is het zelfs mogelijk om ze met een ander gelijkaardig patroon (zoals het chaser model) zonder deken te laten ?
Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:27

Ik zou ze niet zonder deken laten, regen erop met dit model is wel heel koud op de boeg. Dunnere deken kan zeker omdat de rug en lendenen goed warm blijven. Wel paard afhankelijk natuurlijk.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:33

Ze staan nu onder 400 gram volledig geschoren. Zou een 200 gram dan voldoende zijn putje winter ? En dan enkel een regendeken in het voorjaar ?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:10

Ik zou het wel aandurven 200g, zeker als ze kunnen bewegen en ruwvoer hebben. Hebben ze het toch koud, kan je er altijd nog wat meer opgooien.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:50

Mijn shet wordt binnenkort geschorn ivm veel jeuk door wintervacht.




Nu moet ik hem eerst wassen voor het scheren. Is gewoon paardenshampoo voldoende? Of moet ik iets hebben wat toch meer ontvet. Hij heeft veel en dik haar en heeft echt een vettige laag (moet juist ook normaal gesproken, dus top!) alleen nu komt het scheerapparaat er niet eens doorheen denk ik.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:20

Gewone shampoo zou voldoende moeten zijn, maar let wel op dat je ook echt goed tot op de huid wast en goed schrobt.

Mensen hebben wel eens paarden voor mij gewassen waar de bovenlaag inderdaad mooi schoon was, en ik er op de huid alsnog slecht door kwam zo vies :))

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:20

Beschik je over warm water en een solarium Allejandro? Anders zou ik niet wassen.

Ik weet dat het soms gevraagd wordt, maar het is echt niet altijd noodzakelijk. Wel schoon poetsen (goed poetsen) maar je kan toch niet de vetlaag er af schrobben? Ik vind dat bijzonder achterhaalt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:29

MarliesV schreef:
Beschik je over warm water en een solarium Allejandro? Anders zou ik niet wassen.

Ik weet dat het soms gevraagd wordt, maar het is echt niet altijd noodzakelijk. Wel schoon poetsen (goed poetsen) maar je kan toch niet de vetlaag er af schrobben? Ik vind dat bijzonder achterhaalt.


Gaat ook niet om de vetlaag maar zeker met hele dikke vaste vachten kan er veel vuil dicht op de huid zitten. Goed wassen met een rosborstel kan helpen.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:30

Gewoon een haardroger met koude stand erop zetten. Dan blaas je het vuil tussen de vacht vandaan. Ik vind dat persoonlijk nog beter werken dan wassen. Borstelen is sowieso niet voldoende bij shetlanders.

Mijn Facebookpost heeft een filmpje van het schoon blazen:
https://www.facebook.com/10000148899710 ... 2/?app=fbl
Laatst bijgewerkt door Jorex op 08-03-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:41

MarliesV schreef:
Beschik je over warm water en een solarium Allejandro? Anders zou ik niet wassen.

Ik weet dat het soms gevraagd wordt, maar het is echt niet altijd noodzakelijk. Wel schoon poetsen (goed poetsen) maar je kan toch niet de vetlaag er af schrobben? Ik vind dat bijzonder achterhaalt.


Weinig stallen met een solarium die op standje Shetlander kunnen :D

Warm water vind ik wel belangrijk, maar daarna met 2 zweetdekens of een wollen deken op stal moet prima kunnen hoor.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:17

Haha, ja dat is waar, zo'n beest is natuurlijk wel erg klein voor een solarium.

Vind Jorex haar optie veel fijner overigens! Daar zou ik voor gaan ipv wassen.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:52

Dat is ook de reden dat shets niets altijd geliefd zijn om te scheren. Mensen vragen altijd korting omdat ze zo klein zijn, maar ik maak meer messen bot op shetlanders als op warmbloeden :')

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:01

En toch heb ik met deze methode (en in augustus/september wassen) zo'n 6 keer een shet kunnen scheren voordat mijn eerste set bot ging. Oké, wel 5 keer een half patroon en pas bij 6-7 keer de volledige shet. Alleen bij de tweede shet dus 7de keer scheren moest ik halverwege de nieuwe set pakken wegens dat meneer toch op zijn ruggengraat nog wat verborgen zand had liggen. En mijn Moser messen zijn beide gebruikt, maar nog niet bot. Ik kwam trouwens na wassen altijd meer zand nog tegen dan met uit blazen. Ik laat mijn messen altijd slijpen aan het einde van een seizoen. Mijn botte set is al geslepen. Ik ga nog 1 keer scheren als het voorjaar er is zodat ze gemakkelijker in de zomervacht schieten en dat gaat voornamelijk om de uiteinden. Dus dat gaat voornamelijk de Moser doen. Moser is trouwens ook geweldig voor vacht wat heel erg in de klit zit wegens de smallere kop. Mijn grote apparaat kwam daar niet door heen en dat kleine ding wel. :o

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:06

Nee, geen solarium, wel warm water gelukkig.

Zijn vacht is erg vettig, dit kost snel messen heb ik begrepen en het is niet mijn scheermachine. Dus vandaar dat ik dacht, eerst maar wassen.
Maar kan natuurlijk ook gewoon eerst proberen of de machine er wat soepel door heen komt.

Ik doe het wel zelf, al is dat al even geleden dat ik het voor het laatst gedaan heb..