Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:10

Wat ik weleens heb gelezen is inderdaad isolatie gebruiken rond de ton.
Als isolatiemateriaal kun je dan paardenmest gebruiken. :)) Met een dikke laag zal het warm worden rond de ton (net als bij een mesthoop) en het water dus minder snel bevriezen.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:13

Dankje GC! :)

H_Nalanta, dat is inderdaad best een goede! Dat hadden ze bij onze vorige stal ook bij de waterpomp. Zeker het proberen waard. :))

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:15

Dan zou je een grote speciekuip kunnen pakken, daar een kleine inzetten en dan mest eromheen.. Ik weet alleen niet of de paarden het dan nog drinken. :+ Aangezien ze ook het gras niet meer eten waar gepoept is.. Maar het is het proberen waard natuurlijk.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:22

Ik kan het altijd proberen. :))

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:14

oh dit topic lees ik even mee. Wij hebben hier een 1000 liter bak maar ook die bevriest, daarbij ook een ontzettend blubsie weiland die net niet bevriest waar je dan door heen moet met je jerry cans waarom word het winter?
Wij hebben het wel geprobeerd met stro/hooi tegen een bak water aan maar ook dat werkte met de extreme kou toch niet ideaal. Om het voor de dag nacht niet te laten bevriezen gebruikte wij gewoon een kan met warm water dat bevriest toch minder snel heb ik gemerkt. Al schijnt het niet zo te zijn heb ik net geleerd, dus misschien is dat ook wel onzin :')

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:02

Nou, ik heb het net even rustig doorgelezen, maar het is een oud forum archief en de foto's die erbij zaten zijn weg. En omdat het een archief is, ziet het er een beetje raar uit. Zonder foto's niet zo erg goed te begrijpen, maar ik doe een poging:

Die vrouw heeft iets van een bad/grote bak op houtblokken gezet, zodat er ruimte tussen de grond en de bak is. Hieronder heeft ze een plastic teil geschoven, waarin ze aan 1 kant een stuk uitgesneden heeft (voor de zuurstoftoevoer voor de kaarsen). In deze plastic teil heeft ze 4 grafkaarsen gezet, de teil moet wel hoger zijn dan de kaarsen. En het liefste de bak zo hoog op blokken geplaatst dat de teil net de bak raakt. Vandaar dus het gat erin, anders gaan de kaarsen door zuurstofgebrek uit. Dit verhit de onderzijde van de bak urenlang en het bevriest niet.
Ze heeft als voorbeeld een bepaalde dag genomen dat het -10 graden was, en er kwam alleen een dun laagje ijs bovenop het water, wat de paarden makkelijk met de neus kapot hadden. En met deze -10 heeft ze de sneeuw om de teil geschoven, als isolatie, je krijgt dan het zog. "iglo-effect". In een iglo kun je ook een vuur maken, binnenzijde blijft dan ook warm.

Maar zonder foto vind ik het een tikje raar klinken. Heb het ook niet uitgeprobeerd, volgens haar werkt het super en urenlang, de kaarsen gaan een uur of 20 mee.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:57

GamblersCup schreef:
Die schuilstal is ook veel te klein voor 2 paarden en 2 ezels! Dat is de maat van een grote box (voor 1 paard welteverstaan)....

Nochtans... ze staan er allemaal in er is zelfs nog plek voor 2 paarden extra hoor... (niet dat ik van plan ben er dieren bij te zetten!)
Maar misschien vergis ik mij wel van afmetingen...

Lexxyk
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: Rhenen

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:22

zit al tijdje mee te lezen heb zelf ook nog gereageerd over warm water..

Werk zelf bij een ingeniuersbureau. dus zal het is even navragen bij onze technicus of hij een idee heeft wat realistisch is in de werking en kosten.

Aangezien ik zelf het kaarsenidee gevaarlijk vind aangezien je toch vlammen hele dag onbewaakt op je wei hebt staan.

echter een idee om volledig ervan af te zijn zie ik niet dan moet je gaan werken met boilers of iets dergelijks.

maar aangezien je toch dagelijks op de wei moet zijn lijkt mij grote drinkbak waterdicht isoleren de zijkant en onderkant pak je toch meeste weg het beste en dan dagelijks emmer warm water of net hoeveel ze drinken bijvullen om het watertemp weer op te hogen zodat het weer opnieuw kan beginnen zolang je het water maar niet te warm maakt dan.

Maar ik zal hier dus nog op terug komen kijken wat ze hier voor ideeen hebben.

Lexxyk
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: Rhenen

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:13

hallo,

wij hebben even overlegd om 100% verwarmt te houden is beste volgende oplossing:

Verwarming lint kopen zelf regeling (dus bij 0°C in bedrijf,indien mogelijk 12V, ander met omvormer12/240V)

Monteren in double geisoleerd wand van double water tanks (Bak in bak)

2 x accu (brommer of golf trolley maat)

Accu oplader.

Dagelijks (of bij water verversen) accu wisselen.


hoop voldoende voor jullie het werkt wel maar zit kleine installatie aanvast.

denk hieraan dat je de accu in een omkastingplaatst kan ook evt. je hele waterleiding ermee inpakken zit je ook niet met waterbakken dan kan je gewoon je waterleiding blijven gebruiken...

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:26

Volgens mij is het probleem met de grafkaarsen niet zo groot als het lijkt. Ja, het is wel open vuur, maar het staat in een plastic bak en de kaarshouders zijn van glas. Als die omvallen is de vlam zo uit omdat de gesmolten was op de lont valt en deze dooft. En zelfs als het niet dooft, krijg je hoogstens een schroeiplek in je plastic teil. Vrij veilig dus (probeer het anders thuis maar eens met die grafkaarsen, zijn echt super veilig zo lang je er niet van boven in komt).
Eigenlijk lijkt mij dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:33

Deze kaarsen zijn er ook voor gemaakt om urenlang op een graf te staan branden, zonder toezicht. Deze kaarsen hebben ook nog een "dakje" op het glas, het is dus geen open vuur. Dan staan ze ook nog in een teil, de paarden kunnen er zoiezo niet bij. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze omvallen (als je er niets omheen bouwt zodat de paarden er niet bij kunnen) en dan gaan ze rap uit. En in het hele ergste geval, er zál iets in de buurt liggen wat binnen 0,1 seconde kan ontbranden, dan heb je een vuurtje op de wei. Nou en, paarden gaan daar echt wel uit de buurt. ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:42

Action heeft zelfs grafkaarsen voor 70 branduren! Hier een voorbeeldje uit Belgie, kon de Nederlandse niet zo snel vinden. Maar die hebben ze zeker weten, heb ze in de winkel zien staan.
En voor deze prijs... als je je paarden in de winter overdag buiten hebt staan en 's avonds binnen trekt, zeg 12 uur buiten, en je gooit 's avonds je waterbak leeg (zodat het 's nachts niet compleet dichtvriest), dan kun je er 6 dagen met 1 kaars tegenaan! Je zet er 2 tot 4 in de teil. In het duurste geval ben je dan voor 6 dagen 6,75 euro kwijt. Valt best mee.
Veel paarden komen in de winter wat vroeger naar binnen, dus dan is het nog goedkoper.

http://www.action.be/producten/grafkaar ... telistid/1

Misschien dat iemand hier zo creatief is om een veiliger idee voor de kaarsen uit te denken?

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:50

Kaarsen in een afwasteil onder de waterbak, waarbij je op 5 cm van onderaf spleten uitsnijdt om de zuurstoftoevoer goed te houden? Volgens mij kan het niet veel veiliger, als je er maar voor zorgt dat de afwasteilen ver genoeg onder de waterbak staan zodat de paarden er niet met hun voeten bij kunnen.

Lexxyk
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:45

idd.

Zelf kies ik voor verwarmingslinten.
heb uitgerekend ongeveer 230 W verwarmend vermogen nodig. uitgaande van 1cm bevroren water in een speciekuip van 90 Liter
dit is betreft voor energie nodig om 1 kg water te smelten.

ik haal3 verwarmingslinten bij de Tu (Technische Unie) van 90W/m dan heb ik 3 Meter plak ik aan buitenkant van de speciekuip.
plus thermostatische regeling die zorgt dat het aangaat als water 0 of 1 graden raakt die warmt het weer op naar bijv. 2 of 3 graden.

Een omvormer van 230V naar 12V
een paar accu's van 12 V.
een druppellader

wat hout voor een kist met wat isolatiebekleding voor de Accu.

nu nog uitrekenen hoelang zoiets kan blijven doorgaan:P

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:55

Ook al kun je de bakken gedeeltelijk vorstvrij houden dan zit je nog met het aanvoeren waar je helemaal niet goed van wordt , dagelijks met jerrycans slepen terwijl het buiten koud / donker / regenachtig / glad / vriesweer is...dat word je heel gauw zat :=

Ik zou in jullie geval gewoon gaan voor een aanhangertje met 1000 liter vat , met een beetje Marktplaats in de gaten houden en dat km-tje heen en weer rijden hoeft dat echt niet veel te kosten , en dan kijken hoe je dat vat kunt isoleren.

Sowieso als je het op de aanhanger laat staan , staat het al van de grond af dus die kou heb je al niet !

Wellicht kun je dan van wat hout een bekisting er omheen bouwen en de ruimte tussen vat en bekisting helemaal vol PUR-ren , dan moet hij toch wel aardig beschermd zijn tegen vorst :)

Af en toe dat vat heen en weer rijden en thuis vullen , dat doe je dan natuurlijk in het weekend ;)

Lexxyk
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:56

voor een vat kan je dit gebruiken:
http://www.products4engineers.nl/produc ... rmers.html

is explosieveilig zal vast wel andere variant op zijn.

Pur heeft geen hoge isolatiewaarde;)
kan je beter steenwol gebruiken

ik stap van mijn plan toch af haha.

blijf wel lekker ijs wegbikken..
even allemaal gekeken maar is 75 euro voor 3 verwarmingskabels.
dan nog een stroomkabel trekken vanaf de stal anar de wei daar een soort houtenkast maken om het door te verbinden met de linten.
echter zit je met probleem dat de drinkbak op 1 locatie moet blijven staan en mijn paarden spelen er nog wel eens mee :P

toch leuk om al die ideeen te hebben gelezen :)

Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:44

Een topic wat ik ook even ga volgen en volledig ga lezen :j , mijn paarden staan ook 1 km bij mijn huis vandaan en ik heb geen electriciteit en stromend water. ik wil wel door middel van een aggregaat/accu voor stroom gaan zorgen, maar dan is het water "probleem" er nog.
Paardjes staan wel direct aan een rivier dus ik denk dat ik moet gaan bikken :)) , zodat ik nogsteeds water kan pakken.

Heb ook wel eens gelezen dat je een specikuip kan isoleren door er 2 in elkaar te laten zakken met purschuim er tussen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:48

Als je water uit de rivier wil kunnen blijven halen kan je proberen om eendjes te gaan voeren daar. Als die nl de neiging hebben om daar te blijven hangen houden ze een wak voor je open. Wel op tijd beginnen met voeren.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:50

LauEef schreef:
Ik lees even mee. Ik heb dan wel stromend water aan de stallen/wei maar de kans dat dat bevriest in de winter is waarschijnlijk groot. Ik heb eral aan gedacht om mezelf zoiets aan te schaffen:
Afbeelding
En dan ook zo'n emmer. Tenzij iemand anders hier met een ander geniaal idee af komt :D


Die heb ik vorig jaar gehad moet je er heel erg opletten dat je hem ontdooit houdt want bevroren water is scherp en het is plastic dus zo kapot
Ik had hem standaard in de kruiwagen liggen en je lekt water dus hij was zeer snel kapot.
Ook kan je de zak niet tillen dus je moet kiepen en dat werkte niet bij de ene krui die ik had omdat die een rand voor langs had waardoor hij weg gleed langs de badkuip.
Ik heb nu jerrycans die ik thuis vul zodat ik er ook warm water aan kan toevoegen anders krijgen ze zo'n koude plons in de maag omdat je dus niet continu water hebt hebben ze dorst als je komt.
Gelukkig kan ik er met de auto vlak naast komen te staan dus zo over zetten. Heb wel een kleinere drink ton dan zomers(badkuip)

Calice

Berichten: 9827
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:51

tamary schreef:
Als je water uit de rivier wil kunnen blijven halen kan je proberen om eendjes te gaan voeren daar. Als die nl de neiging hebben om daar te blijven hangen houden ze een wak voor je open. Wel op tijd beginnen met voeren.


Gelukkig heb ik heel familie eend al dag en nacht op het randje van mijn wei zitten :D , zijn er een stuk of 20-30 en ik geef ze regelmatig wat restjes brood, dus hoop ze inderdaad hier te kunnen houden. zou me een hoop bikken schelen :j .

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:54

tamary schreef:
Als je water uit de rivier wil kunnen blijven halen kan je proberen om eendjes te gaan voeren daar. Als die nl de neiging hebben om daar te blijven hangen houden ze een wak voor je open. Wel op tijd beginnen met voeren.


Voor in de vijver heb je drijf dingen zodat er een wak blijft kan je nabootsen met een jerrycan
(wel even vast leggen he anders heb je het wak kilometer verder op)

Water in de winter is een probleem als je inderdaad geen leiding hebt.
In de wei waar mijn twee andere paarden staan hebben we nu een automatische drinkbak die vorst vrij is tot -30 ofzo
was echt verbaasd vorige winter dat dat werkt De vlotter sluit de drinkbak af .
Als de paarden komen drinken duwen ze de bal naar beneden en kunnen drinken.
Hij is dubbelwandig en blijft inderdaad vrij van ijs.
Maar je hebt dus wel een aanvoer nodig

spike2002
Berichten: 218
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: stockem luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:10

Wij hebben het zelfde probleem in de winter. Nu heb ik op een deutse site deze geisoleerde watertank tegen gekomen. hij is wel erg duur , maar als daarmee het probleem opgelost is. Moet er dus nog goed over na denken.

http://www.rudl-gmbh.de/index2.html#Wassertank

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:21

Ik heb ook geen kraanwater of stroom bij mijn land. Ik heb afgelopen winter het water uit een eendenvijver gehaald met emmers met deksel.
Ik deed het in speciekuipen langs het hek. De buren die met de hond langs kwamen hielden het water open met een hamer die ik aan een touwtje aan het hek had hangen....
Ik had er een bord bij met de vraag of ze wilden helpen. (namens de pony's)

Het lijkt me ideaal om zo'n drinkwatersysteem te hebben dat tot -30 kan maar dan moet je een aansluiting hebben op het leidingwaternet en zo'n kolom met drinkbakje aanschaffen dus.
Wie weet in de toekomst? (zal wel het nodige kosten...) :j

Jethafa

Berichten: 1390
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:12

Amalarab schreef:
Ik deed het in speciekuipen langs het hek. De buren die met de hond langs kwamen hielden het water open met een hamer die ik aan een touwtje aan het hek had hangen....
Ik had er een bord bij met de vraag of ze wilden helpen. (namens de pony's)


Dit vind ik wel een superleuk idee zo! Het blijft klooien in de winter, en zeker mensen met een hond (als je een beetje bij een stad/dorp in de buurt zit) komen regelmatig langs. Erg lief!

Verder lastig. Een klein accuutje zou je al kunnen helpen met een pompje er aan. Maar de kans blijft dat de boel bevriest. Een heleboel dingen kunnen nu eenmaal ook geen -15 aan en als je de afgelopen winters zag (over het algemeen)... Pfff, blijft aanklooien en hopen dat die weken niet te lang achter elkaar zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:13

Wij hebben een stok erbij liggen,
je kan aan stalgenooitjes vragen als ze langskomen of ze het even willen prikken :)