[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:26

Myrthe3 schreef:
Ik heb laatst de deken gewisseld van mijn paard, was iets ingeregend bij de hals. Maar hij ligt nu al een week te drogen maar deken blijft vochtig!
Heeft iemand tips hoe ik kan zorgen dat ie sneller droogt?

Op het paard leggen

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:33

Je gaat toch geen natte deken op een paard leggen?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:37

Droog je hem op stal? Kan zijn dat de deken dan te vochtig blijft om te drogen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem meenemen naar huis.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:40

Vochtig is wat anders dan nat... de lucht is vochtig, dus het droogt niet helemaal zolang het buiten hangt.

Warmte van het paard haalt de laatste vochtigheid wel weg

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:49

Je kunt er ook even een zweetdeken onder doen, paard voelt niks van de vochtige deken en hij is dan zo droog met een uurtje.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49

Koud huidvet op de binnenkant van de deken voelt ook vaak wat vochtig aan kan dat het zijn?
Mijn natte dekens laat ik overigens op zolder drogen, dan zijn ze met een nachtje droog en kunnen ze de volgende dag weer mee.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:05

Kan je eigenlijk ook een zweetdeken als onderdeken gebruiken?
Ik heb een Bucas Smartex die op zich prima ligt. Maar nu sins een paar weken de liner eronder zit krijgt ze ondanks d'r bh toch schuurplekjes boven haar voorbenen.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:59

Dan zit er toch iets niet Oke.. anders zou ‘t niet schuren..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:29

Als je al zo’n bh nodig het tegen het schuren liggen de dekens sowieso niet optimaal voor jouw paard denk ik.
Losse zweetdekens ergens onder gaan eigenlijk altijd schuren.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:41

Yvank_ schreef:
Fairytail schreef:
Geprobeerd maar de emblemen van horseware vallen precies op het bottige deel van haar schouders.

Nou dat laat je die toch verwijderen?

Precies wat Josien ook zegt. Je kan eindeloos doorzoeken maar vermoedelijk heeft je paardeen afwijkende bouw en vind je niks passends. Pas dan een deken aan. Dat hebben al veel meer in dit topic gedaan.


Als ik de emblemen laat verwijderen heb ik geen sluiting meer, maar ik heb meerdere dekenswasserijen benaderd om dekens te vermaken maar nog geen partij gevonden. Suggesties?

Over de Bucas en toch schuren met bh, kan niet anders dan het eens zijn met de andere hij past dan niet optimaal.

Ik ben blij dat t droog is, kan mijn passende deken weer een poos op:) Heb t merk gevraagd of ze niet stiekem eentje ergens hebben liggen die nooit verkocht is of weer zoiets gaan maken maar helaas.

Wat is jullie ervaring met Catago? Die kan ik hier bij de ruutersportzaak als t goed is testen (echt een testdeken).

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:48

Fairytail schreef:
Geprobeerd maar de emblemen van horseware vallen precies op het bottige deel van haar schouders.


Heb jr een deken met hoge loopsplit geprobeerd? Dat ligt hier op zowel mega breed als heel slank perfect. Zelfs op mijn merrie met bottige schouders en hoge schoft. Master van hypostore bijv.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 01:33

Fairytail als je al zo lang aan het zoeken bent zou ik inderdaad op een gegeven moment ook zeggen: de schaar d'r in. Of iemand zoeken die dat voor je wil doen. Het was even slikken om een gloednieuwe deken van ruim 200 euro te verbouwen maar ik ben nog iedere keer als ik mijn Smartex gebruik zó blij dat ik het gedaan heb. De voorsluiting zat zo'n 15 cm te hoog en nu zit hij goed. Paard kan er in bewegen en er mee van de grond eten, zonder dat het strak trekt bij de schoft en schouders en dus ook zonder dat 't inlekt. En nu heeft hij er dus een hele fijne deken aan. Heb 'm er net ook weer onder gezet (zo mooi ook, diepvos met dat blauw :) )

Qua klamme dekens... mijne drogen redelijk goed, ik heb een geïsoleerde schuur waar ik ze kan hangen. Duurt een paar dagen maar ik heb voldoende dekens daarvoor. En is minder gedoe dan mee naar huis slepen en daar de stinkzooi uithangen. Ik moet ook wel zeggen dat met name de Rhino van mijn merrie en de beide Nika's heel snel drogen. Maar zelfs de lastigst drogende (de Weatherbeeta) wordt in die schuur gewoon droog. Niet kurkdroog maar zéker droog genoeg om ze weer op paard te kunnen leggen. Binnen een half uur (wanneer ik altijd nog even er onder voel) voelen ze net als thuis gedroogde dekens.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:40

Fairytail schreef:
Als ik de emblemen laat verwijderen heb ik geen sluiting meer, maar ik heb meerdere dekenswasserijen benaderd om dekens te vermaken maar nog geen partij gevonden. Suggesties?


Angelique van paard&naald wast en vermaakt dekens.
Had mijn bucas ook verbouwd (voorkant dicht gemaakt)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:33

Volgens mij doet Bucas dat zelf ook.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:36

Iemand hier toevallig ervaring met de nieuwe bucas atlantic?
En dan met name de binnenvoering vergeleken met de gewone gladde en de fleece gevoerde.

Citaat:
De buitenkant is van ballistische nylon en beschermt tegen slecht weer en de Dermo-care voering beschermt de huid van het paard door vocht weg te nemen.
Wil je wel 50% van de vochtafvoerende en Stay-Dry eigenschappen, maar geen Fleece? Dan is dit de perfecte deken voor jouw paard.


Is deze dus te vergelijken met de stay dry?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:40

Volgens de medewerker van de Epplejeck, met wie ik het erover had, wel Jennifer. Maar heb verder geen ervaring met die deken. De voering voelt wel normaal glad aan.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:59

JenniferU schreef:
Iemand hier toevallig ervaring met de nieuwe bucas atlantic?
En dan met name de binnenvoering vergeleken met de gewone gladde en de fleece gevoerde.

Citaat:
De buitenkant is van ballistische nylon en beschermt tegen slecht weer en de Dermo-care voering beschermt de huid van het paard door vocht weg te nemen.
Wil je wel 50% van de vochtafvoerende en Stay-Dry eigenschappen, maar geen Fleece? Dan is dit de perfecte deken voor jouw paard.


Is deze dus te vergelijken met de stay dry?


Ja deze heeft stay dry, maar dan met gladde voering. Betekend dat de werking dan toch minder is en je net zo goed een gewone goed ademende deken kan kiezen.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:59

Hmm bedankt! dan zou ik dus net zo goed de smartex rain kunnen doen

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:37

Ik verbaas me weer over maatvoering van dekens. Het verschil tussen 4.9 en 5.0 is echt immens :+ kan niet zeggen dat het nou 5-7cm is

Vooral in hoogte en breedte bij de borst
De wug is 4.9 en veel hoger bij de benen. De paarse is de nieuwe en daarbij zie ne wel hoe laag due is. Ook veel ruimte bij de borst ineens.
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:39

Tis al eind december en mijn paard heeft nog nooit zo dun in de dekens gestaan als dit jaar. Hoop dat we nog wel een beste winter krijgen, anders zie ik nu al tegen de zomer op. Zie hier nog zwermen van die rotbeestjes.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:56

Oef, dat is inderdaad een best verschil Nynkster.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:09

ja... ik weet nog niet wat ik ermee moet. heb m eerst wel opgelaten want de 145 is sowieso dus te klein. daar had ze natgeregende billen van. Denk dat hij straks met een onderdeken wel beter zit en anders ga ik hem vernaaien denk ik....

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:12

Gebruiken icm onderdeken zou ook mijn oplossing zijn. Ik weet alleen niet of de dikte daarvoor geschikt is?

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:29

Ik vind de paarse wel moooi zitten!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:23

Het is een 250 grams. Voor nu meer dan genoeg maar als het straks onder nul wordt kan ik mn insulator eronder leggen bij wijze van. En anders de voorkant smaller maken, gespen stukje verplaatsen, dan wordt hij gelijk smaller en minder lang. Maar dat zien we volgend jaar wel als haar veulen eruit is en ze weer in proportie is