[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:35

Ik hoop dat iemand van jullie antwoord kan geven op mijn vraag:

Ik heb een witte ijslander, de winter periode komt eraan en hij staat 24/7 buiten. Wat er in resulteert dat zijn wintervacht niet normaal lang wordt en hij áltijd vies is..
Nu wil ik hem eens in de zoveel tijd meenemen op les en is het voor mij gewoon belangrijk dat hij toonbaar is en niet te nat om een zadel op te leggen. Zijn vacht houdt hem goed warm en zit hem niet in de weg ondanks hij al 24 wordt, dus ik wil hem zeker niet scheren

Wel zit ik erover te denken om er soms een deken op te leggen, de avond voor de les bijvoorbeeld of als het langduurig regent (verminderde weerstand door operatie). Vorige winter zat ik hier ook mee en heeft hij een keertje met een simpele (fleece gevoerde) regendeken gelopen, daar was het al vrij snel duidelijk mee dat hij zn haren niet genoeg overeind kon houden voor de isolatie laag en dus toch iets kou vatte

Nu klinkt de bucas power turnout echt als muziek in mijn oren, die kan je namelijk gebruiken tussen -10 en +16, maar agz die van mij dus al een mega vacht heeft, wordt dat niet te warm? Of werkt het principe van de deken vooral dat het gewoon de warmte vast houdt zegmaar? Iemand ervaring?


Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:57

Koper schreef:
Het idee van een regendeken is dat je paard droog blijft. Natte vacht geleidt warmte, dus dan koelt je paard af. Droge vacht isoleert.

Mijn IJslander (ongeschoren) staat een groot deel van de winter onder een Bucas Smartex. Die heeft ook een groot temperatuurbereik. Tot een graad of -7 staat hij goed onder die deken.


Zo is het mij ook altijd geleerd, maar toch heeft het bij hem niet genoeg effect gehad, de dagen erna had hij een flinke hoest en snot

Kan natuurlijk toeval zijn, maar het zekere voor het onzekere ga ik voor deze winter toch de power turnout bestellen denk ik

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:16

RianneH schreef:
Met flinke vacht zou ik de deken zeker niet met 16 graden op houden, maar als regendeken en dunnere winterdeken is het een optie. Eventueel zelfs met een deel scheren ;)


Nee 16 graden was zeker niet de bedoeling, maar 8/9/10 graden (met klein zonnetje) zou toch wel fijn zijn, scheelt mij ook weer 2,5 wassen en fhönen als hij er zo uit ziet...
Afbeelding

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:55

RianneH schreef:
Zo blij met een zwart paard en zandgrond :D Maar begrijp de keus voor een deken wel ja :')


Ruilen?! Het erge nog ook is dat hoe hij er op die foto uit ziet dus geen uitzondering is, geregeld kom ik vol moed aan met mn halster om hem zo te zien staan.. ja daaagh :evaw: ik ga wel met de shetlanders wandelen

Van de week dan maar de power turnout bestellen, moet eerlijk zeggen dat ik de prijs nog mee vind vallen met wat ze allemaal over die deken beweren

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:21

Romanoff schreef:
Voor deken na het wassen raad ik je echt de Rambo dry rug aan! (Ik neem aan dat ie schoon onder zn dek moet Hahaa)
Ik heb mn paard savonds gewassen dag voor dat ik hem ging scheren, normaal gesproken was ik dan bezig met 2 zweetdekens en min 2,5uur droog stappen.
Nu was ie in een uurtje kurkdroog! Super toffe deken!


Heeft de bucas power turnout niet een stay dry voering? Heeft dat hetzelfde effect als de rambo dry rug?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:53

Koper schreef:
Bij vorst ligt het er maar helemaal aan. Ongevoerde dekens zijn dan voor die van mij (IJslander van 19 en shet van 28, allebei ongeschoren) te dun. Maar bij voorbeeld bij lichte vorst met een zonnetje en windkracht 1 of 2 staan ze bloot, en bij vorst met oostenwind en sneeuw staan ze onder 100 a 200 grams, afhankelijk hoe hard het sneeuwt, waait en vriest. Liners zijn dan echt superhandig.

Als je pony een dikke vacht heeft hoef je je over het vacht plat = koud fabeltje geen zorgen te maken. Hij heeft dan een dik pak wolhaar en dat krijgt een deken niet zomaar geplet. Wordt de wollen (of donzen) vulling van jouw dekbed soms ook geplet door de overtrek die je eroverheen doet?

..


Dit is echt kant en klare onzin, een vergelijking die je echt niet kunt maken.
Het is wel degelijk een feit dat een paard zich minder goed warm kan houden als de vacht niet op gezet kan worden! Het verschilt echter per paard of die er op reageerd, mijn IJslander was en is er gevoelig voor terwijl de shetjes lekker door huppelen,

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:18

Vanochtend de bucas power turnout gekocht, prijs viel toch erg tegen, bijna 90,- voor een halsstuk? Dat ga ik niet nog eens doen..

Omdat hij niet geschoren is twijfel ik om het halsstuk wat bij de deken hoort (met staydryvoering ect) in te wisselen voor een ‘normaal’ 600d, 0 grams halsstuk van bucas.
Zeker omdat hij deze deken dus niet constant zal dragen, wat zouden jullie doen?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:31

RianneH schreef:
Is de hals uberhaupt nodig? Je kan ook nog tweedehands kijken of er iets te vinden is. Dochorse heeft volgens mij ook nog een setje halzen in de aanbieding van Bucas.

Maar ik ben zo iemand die het dan toch in dezelfde kleur wil :P


Nouja “nodig”, ik vind het wel fijn om een passende hals te hebben ja, ik weet nu nog niet wat zijn gezondheid gaat doen komende winter, ik ga morgen voor het eerst in 10 weken weer eventjes op hem stappen, hij is erg schraal nu (niet te zien door dikke vacht, wel te voelen) door de operatie, mocht zijn imuunsysteem nog een opdonder krijgen is een complete deken toch wel fijn

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:02

Ik heb nu de smartex rain (van 0 tot +14 dus) voor mijn pony, normaal zou hij zonder deken blijven maar door omstandigheden dus niet

Maar omdat hij dus echt een ijsberenvacht krijgt (ijslander) is het dan echt nodig om een dikkere deken op te doen zodra het 0 graden is, omdat hij dan dus gewend is aan een deken?

Deze winter heeft hij met de -10 gewoon bloot gestaan, maar door operatie een verminderde weerstand en raadde de da een deken aan, deze heb ik nog liggen

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:32

Hoe valt de bucas smartex rain? En de hals?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:30

Caily schreef:
Hoi, zou ik binnen mogen komen met een vraag? Ik heb mijn geschoren Tinker onder een Bucas smartex staan. Nu wil ik toch een hals erbij, al is het maar voor het geval dat. Ze heeft NIET de bigneck versie. Is 1.55 hoog en draagt maat 6.0. Welke maar nek zou haar passen? Het gaat om het rechter paard

[ [url=m/SRefKV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij de halzen op agradi staat welke hals je voor welke maat moet hebben

Ik weet dat je voor 5.3 maat XS nodig hebt, ik denk voor de 6.0 dus een S
Ik vind de halzen overigens wel erg duur..

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:15

Icelandshet schreef:
Hoe valt de bucas smartex rain? En de hals?


Iemand? :o

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:07

Beau_Myrthe schreef:
De hals durf ik niks over te zeggen die heb ik niet. De deken zelf vind ik op mijn paard wat lang ten opzichte van andere merken, hierdoor zou je bijna een maat kleiner kunnen bestellen alleen zit je voor weer in de knoei met de borst. Deze is namelijk wel vrij smal en hoog aangesloten, wanneer je paard dus een lage halsaanzet heeft hangt die zichzelf als het ware bijna op. Ik heb de gewone bucas versie, maar achteraf was ik liever voor een bigneck versie gegaan.

De reden dat ik de deken heb is de stay-dry voering. Ik gebruik hem de eerste weken en de laatste weken van het deken seizoen zodat ik in de ochtend en avond niet hoef te wisselen. De rest van het seizoen draagt ze een rambo.


Dankje! Dat zou super zijn, ik heb nu een 120/160 besteld terwijl hij normaal in een 110/165 staat, hij is heel smal gebouwd en alle dekens hangen bij hem laag (rambo zelfs tot aan zn knieën)

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:59

Iemand ervaring met borstverbreder van bucas?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:41

Wat was het ineens koud vanochtend :brr:

Hier merk ik wel, vooral met rijden, dat mijn ijslander met dikke vacht het toch heel fijn vind om onder zijn smartex te staan
Hangt er dus echt vanaf wat je paard fijn vind!!
Hij is in september geopereerd en heeft een beetje een verzwakte weerstand , is ie niet knap met zn (toen nog) schone deken?

Ja teugel hangt wat laag, maar hierna zijn we gelijk terug gaan stappen naar de wei, no worries, meneer loopt niet als het niet hoeft
Afbeelding

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:24

JenniferU schreef:
ik zit in dubio, ik heb een smartex rain in 6.6 (te koop:)
[ [url=m/2pkXm2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fIXxkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tnagOT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DJgbpn.jpg]Afbeelding[/url] ]

echter krijg ik er allemaal lage biedingen en heb ik nu zoiets van ik kan hem beter gaan gebruiken straks met die kou,
ik heb een bucas quilt liner met stay dry die ik er onder wil doen.
wat is jullie mening? vd smartex krijg hij nml nergens schuurplekken enz en me irish in 6.3 is echt zo ranzig aan het worden aan de binnenkant dat ik eigenlijk zoiets heb hup hou die smartex en gooi die op met de liner van 150 gram.

zo ligt de irish 150 gram:
[ [url=m/10Jyg7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pNR5Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Mi6tGf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Weet iemand waarom deze smartex wel een “normaal” singelsysteem heeft en die van mij zo een?
Afbeelding


Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:35

MTinker schreef:
Icelandshet schreef:
Weet iemand waarom deze smartex wel een “normaal” singelsysteem heeft en die van mij zo een?
[ [url=m/7SlK93.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jij hebt een ouder type, of die andere smartex is nog ouder. Bucas heeft een tijdje de singels binnendoor gehad, maar is sinds vorig jaar alles weer buitenom aan het doen.


Ik heb deze nog geen 3 weken geleden nieuw in de epplejeck gekocht.. gek, en heel erg balen {:)-:(

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:33

Door dit singelsysteem gaan de dekens onwijs scheef liggen, de bijgeleverde singels zijn tevens veel te lang.. nee ik had graag het andere systeem gewild

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:36

Hier verwachten ze morgen ong 5cm sneeuw, ik twijfel om zijn smartex op te doen, heeft ie inprincipe niet nodig met zn dikke ijsberenvacht, maar met de sneeuw wel lekker misschien? (Staat 24/7 buiten) wat doen jullie?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:40

EmptyWords schreef:
Icelandshet schreef:
Hier verwachten ze morgen ong 5cm sneeuw, ik twijfel om zijn smartex op te doen, heeft ie inprincipe niet nodig met zn dikke ijsberenvacht, maar met de sneeuw wel lekker misschien? (Staat 24/7 buiten) wat doen jullie?

als ie het neit nodig heeft. sneeuw kunnen ze wel hebben


Echt nodig? Nee niet perse, maar vanwege een operatie wel een flink verminderde weerstand, vandaar de twijfel

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:50

Hebben jullie je paard nu onder een regendeken staan?

Net tijdens het voeren viel mij op dat mijn shetlander flink stond te trillen, is dit voor paarden ook een reactie op het koud hebben?

Normaal kan ze best wat hebben, maar misschien toch nu even een dekentje opleggen ondanks ze al nat is

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:15

RianneH schreef:
Nee, hier is het droog en redelijk warm.
Trillen is idd een manier om warm te blijven, maar met deze weersomstandigheden zou ik liever een portie eten extra geven dan een deken op doen. Zeker op een natte huid heb je kans op broeien onder een regendeken.

Maar ik weet niet zo goed hoe het weer bij jullie is ;)


Inmiddels is het droog, even aankijken dus

Extra eten gaat niet ivm hoefbevangenheid, volgende keer dus toch al op tijd een dekentje opleggen

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:38

@bagheera

Jou pony'tje lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben als die van ons, ik moet zeggen dat ik geen van de dekens op de foto's echt mooi vind zitten. De 165 al beter dan de 175 maar echt wel krapjes bij de hals, hier hetzelfde probleem met dekens van bekendere merken als bucas/horseware, hier was een deken van harry's horse dé oplossing, gister toevallig een nieuwe gehaald en het is werkelijk de enige deken die niet schuurt! (En dat voor een leuke prijs) Voorsluiting maak ik voor wat extra ruimte overigens wel 'gekruist' vast.

Afbeelding

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:18

Bagheera_206 schreef:
Icelandshet schreef:
@bagheera

Jou pony'tje lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben als die van ons, ik moet zeggen dat ik geen van de dekens op de foto's echt mooi vind zitten. De 165 al beter dan de 175 maar echt wel krapjes bij de hals, hier hetzelfde probleem met dekens van bekendere merken als bucas/horseware, hier was een deken van harry's horse dé oplossing, gister toevallig een nieuwe gehaald en het is werkelijk de enige deken die niet schuurt! (En dat voor een leuke prijs) Voorsluiting maak ik voor wat extra ruimte overigens wel 'gekruist' vast.

[ [url=m/zKPdBz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe groot is jouw paard? Welk model/type heb jij van HH? Ik zie wel dat jij een volledige nek hebt. Dat is denk voor mijn merrie niet nodig. Zij heeft nog een flinke bos manen.


Hij is maar 134, hij draagt op de foto de regendeken HH Thor! Ik heb ondanks de bos manen expres voor een hals gekozen omdat hij nog weleens wil zweten als we een blokje om doen, hij is 25 dus dan is het wel lekker om hem warm te houden!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:37

Ik kom hier weer even binnenvallen. voor het koude en natte weer wat eraan komt wil ik graag een Bucas Irish Turnout 50gr voor mijn ongeschoren shetlander bestellen. Op dit moment heb ik een regendeken van premiere XS in maat 135 en die past prima, maar nu weet ik niet welke maat ik moet hebben.

Er zijn helaas geen websites die zowel de 100/130 aanbieden als de 105/137. Ik heb uit eerdere topics begrepen dat sommige bucas dekens wat vreemd kunnen vallen, daarom was ik benieuwd welke jullie denken dat ik het best kan bestellen. valt de Irish Turnout eerder wat groter uit? dan pak ik de 100/130 of eerder gewoon normaal/klein? dan pak ik de 105/137 :)

(Algemene ervaringen met deze deken worden ook gewaardeerd)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers