[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:53

Als je geen dekens wil of kunt gebruiken, kun je ook altijd voor een jachtmodel gaan. Kan paard z’n warmte kwijt en hoeven er geen dekens op.

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:54

denise04 schreef:
Als je geen dekens wil of kunt gebruiken, kun je ook altijd voor een jachtmodel gaan. Kan paard z’n warmte kwijt en hoeven er geen dekens op.


Gaat dit niet te koud zijn zonder deken?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:25

Dan moet je heel minimaal een streep uit de hals scheren om te proberen of dat wat is

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:26

Jester_ schreef:
Dan moet je heel minimaal een streep uit de hals scheren om te proberen of dat wat is


Oke, bedankt! Nu als ik beslis om te scheren, ga ik sws wel dekens opleggen dus toch wel iets meer scheren. Evt jachtpatroon.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:16

Romy: even vanuit de gedachte van je ouders: Jij bent bang dat je paard nu ziek gaat worden. Maar is dat nog niet geworden in de 10 jaar dat jullie het zonder dekens doen.
Je ouders zijn bang dat je paard ziek word als je iets nieuws gaat doen. Dat is geen makkelijker discussie.

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:40

pol013 schreef:
Romy: even vanuit de gedachte van je ouders: Jij bent bang dat je paard nu ziek gaat worden. Maar is dat nog niet geworden in de 10 jaar dat jullie het zonder dekens doen.
Je ouders zijn bang dat je paard ziek word als je iets nieuws gaat doen. Dat is geen makkelijker discussie.



Neen, klopt. Maar in die 10jaar heb ik wel nooit zo intensief gereden.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:05

Vandaag mijn paarden geschoren. Staan onder 400 gram zonder hals.
Mijn moeder helemaal boos dat ze het koud hebben .


Moet ik een hals deken opdoen? Ben te bang dat bij mijn tinker de manen afbreken. Ze staan overdag op de paddock en 's nachts binnen.

En wat voor tondeuse raden jullie aan? Ik heb de benen bij mijn fjord niet geschoren en tinker half geschoren, omdat het Niet lukte met de groot apparaat. Wil dus de benen en hoofd scheren met een tondeuse. Budget is 100

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:10

Ik kan je de moser max 45 aanraden daarvoor

Hier dragen ze overdag een hals en snachts die ik die af als ze naar binnen komen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 00:32

Vandaag toch maar pony geschoren. Staat nu nog in training voor concours en heeft erg last van zn dikke vacht kakt helemaal in van de warmte. Nu geschoren en 350grams op met 300g hals en bucas smartex bovendeken die krijgt het niet koud. Voor nu even benen en hoofd erin gelaten maar als ik de temperaturen voor einde week zie denk ik dat ik ze er dan ook nog uit scheer.
Helemaal geschoren met de moser Max. 45 ..wat een toppapparaatje zeg! Met gemak geschoren en niet warm geworden.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:17

Ik zit dus in twijfel. Ik was van plan om volgende week nog 1 x te gaan scheren. Mijn merrie is eind oktober de eerste keer geschoren, en staat nu onder 300 grams. Nu zei een stalgenootje dat het slecht was om in december nog te scheren. En je juist beter begin februari kon.. Wat doen jullie meestal?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:21

Ik scheer gewoon wanneer het nodig is, ik kijk niet naar maanden oid

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:50

Hier idem, wat vaak neer komt op de 2e keer in januari.

Zou niet weten waarom een bepaalde maand slechter of beter is. Alleen als je nu al 300 gram op hebt en nog een keer wilt scheren, hoeveel pak je er dan straks op?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:55

affy2000 schreef:
Ik zit dus in twijfel. Ik was van plan om volgende week nog 1 x te gaan scheren. Mijn merrie is eind oktober de eerste keer geschoren, en staat nu onder 300 grams. Nu zei een stalgenootje dat het slecht was om in december nog te scheren. En je juist beter begin februari kon.. Wat doen jullie meestal?


De richtlijn is scheren vóór 21 december. Omdat het lichaam dan na de kortste dag weer prikkels krijgt om zich voor te bereiden op de zomervacht. Al zal scheren op 25 december dan ook nog geen probleem zijn.Daar komt het verhaal van stalgenoot vandaan.

Maar er zijn meer dan genoeg mensen die na die tijd nog scheren en geen verschil merken met de zomervacht.

Zelf scheer ik wel half december voor het laatst. Dan is er bijna geen haar groei meer en blijft de vacht kort genoeg voor de rest van de winter.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:58

Ik deed nog wel eens in mei en zelfs dan een mooie zomervacht

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:07

MarliesV schreef:
Hier idem, wat vaak neer komt op de 2e keer in januari.

Zou niet weten waarom een bepaalde maand slechter of beter is. Alleen als je nu al 300 gram op hebt en nog een keer wilt scheren, hoeveel pak je er dan straks op?


De 300 grams is nu ze hele dagen buiten staat op een open vlakte en de staldeuren allemaal nog open zijn straks. Zodra ze geschoren is gaat ze op de paddock uit de wind en de deuren wat meer dicht op stal, dan gaat ze naar 400 grams

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:26

affy2000 schreef:
MarliesV schreef:
Hier idem, wat vaak neer komt op de 2e keer in januari.

Zou niet weten waarom een bepaalde maand slechter of beter is. Alleen als je nu al 300 gram op hebt en nog een keer wilt scheren, hoeveel pak je er dan straks op?


De 300 grams is nu ze hele dagen buiten staat op een open vlakte en de staldeuren allemaal nog open zijn straks. Zodra ze geschoren is gaat ze op de paddock uit de wind en de deuren wat meer dicht op stal, dan gaat ze naar 400 grams


Dat valt mee, ik las ergens dat er mensen 700 gram op gooien na een 2e keer scheren, dan liet ik het haar wel zitten haha, beest zou omvallen van alle extra dekens :+

Die van mij is altijd erg warm van zichzelf, staat nu onder 200 gram en na nog een keer scheren zet ik haar max onder 300 gram. Zorg wel dat ik niet de 2e keer scheer als het overdag vriest.

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:47

Daarom wil ik idd al zaterdag scheren, omdat zover ik kan zien het voorlopig niet overdag vriest. Nu heb ik er wel eentje die het niet snel warm heeft (behalve met rijden) maar wil ik pas dikker gaan als t echt koud word, kan wel tot 700 maar hoop zover niet te hoeven.

Wel hebben wij alleen een buitenbak vandaar ook mijn twijfel

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:13

Ik heb 2/3 weken geleden voor de 2e keer geschoren en hij is nu echt nog wel kort.
Ik heb er nu 200 op liggen en daar voelt ‘ie wel echt warm onder.
Het is hier rond de 8 graden.

e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:14

goedeavond hoeveel gram dekens heb je nodig om je pony te scheren

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:29

eefjelief schreef:
goedeavond hoeveel gram dekens heb je nodig om je pony te scheren



Meestal alleen een scheerapparaat :+

Met deze temperaturen meestal rond 250grams maar dat verschilt per huisvesting en paard

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:37

Kunnen jullie mij helpen in mijn twijfel van scheerapparaten/ tondeuses?
Ik wil naast mijn aesculap econom en de sectolin210 een tussen variant.
Zodat ik de benen en hoofd daar makkelijker mee kan doen.
Met de aesculap gaat het wel,maar voor het hoofd gewoon met sommige paarden niet handig.
De sectolin trekt het niet altijd. En vastlopers zijn irritant.

Nu heb ik gekeken naar:
Moser max45
Moser max50
Heiniger progress
Heiniger saphir
Aesculap favorita

Met of zonder snoer maakt me niet heel veel uit. Mooiste is een apparaat wat beide kan. Al neig ik wel meer naar snoer omdat je altijd stroom hebt en power houdt.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:32

Moser Max 45

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:49

De heiniger saphir is echt een top machine en verliest echt nooit power en draadloos is echt veel makkelijker

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:15

Idd de moser max45..ik heb die ook naast mn sectolin. Heerlijk apparaat

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:14

Wellicht een hele stomme vraag, maar misschien dat mensen mij hier gerust kunnen stellen. Paardlief is een tijd geleden voor het eerst in zijn leven geschoren. Omdat ik geen idee had hoe hij erop zou reageren heb ik daarvoor iemand laten komen. Nu weer best veel vacht, dus ik wil het nu zelf doen.
En ditmaal wordt het mijn eerste keer :D

Ik bereid me vast voor op een streperig en lelijk resultaat want iedereen moet uiteraard ergens beginnen. Mijn vraag: hebben jullie nog foto's van jullie eerste keer scheren? Of herinneringen daaraan (misschien diep, diep weggestopt :') )?