Simpele maar intensieve oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Simpele maar intensieve oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 14:20

Hoi allemaal
Kent iemand simplele maar toch intensieve oefeningen om je pony wat beweging te geven. Wij hebben namelijk alleen een weiland en dat wordt behoorlijk nat, en als ze draaft of gallopeerd trapt ze alles kapot. Dus oefeningen, het liefst met halster en touw, waar ze wel moe van wordt.
Alvast bedankt :o

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Simpele maar intensieve oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:47

Met grondwerk en dingen als vrijheidsdressuur kun je paarden mentaal goed moe krijgen zonder al te veel beweging :D
Maar wellicht is een mooie buitenrit of lekker wandelen aan de hand ook nog een idee?

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 19:45

8nnemiek schreef:
Met grondwerk en dingen als vrijheidsdressuur kun je paarden mentaal goed moe krijgen zonder al te veel beweging :D
Maar wellicht is een mooie buitenrit of lekker wandelen aan de hand ook nog een idee?


Mijn pony is een beetje een lastig geval. Heeeeel enthousiast, bang voor de zweep en denkt alleen maar aan het gras dus vrijheidsdressuur wordt veel oefenenen maar wel leuk. Maar jammer genoeg door haar Enthousiastme en frisheid, en mijn onervarenheid, leeftijd en een lange periode van angst, mag ik niet alleen op pad.
Maar bedankt :)

fjordjes

Berichten: 12030
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Simpele maar intensieve oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:47

Ik zou ook zeggen grondwerken, daarmee kun je heel veel doen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:53

Moe maken kan met krachttraining (spieren) en duurtraing ( cardio ).
Beide zijn verschillend en moet je ook afwisselen wil je een sterk en gezond rijpaard creëren.
Om gezond te blijven heeft je paard verder geen training nodig maar is het allerbest 24/7 vrije beweging, hiervoor is een paard “gemaakt” en komt het meest in de buurt van zijn natuurlijke behoefte.
In het wild levende paarden galloperen en draven nauwelijks, in tegenstelling tot wat vele denken.
Zet je een paard de hele dag op stal dan compenseer je dat niet met bv. 30 minuten galopperen aan de longe.
Maar begrijp uit je verhaal dat je paard lekker veel of zelfs altijd buiten staat?

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 21:31

Clasical schreef:
Moe maken kan met krachttraining (spieren) en duurtraing ( cardio ).
Beide zijn verschillend en moet je ook afwisselen wil je een sterk en gezond rijpaard creëren.
Om gezond te blijven heeft je paard verder geen training nodig maar is het allerbest 24/7 vrije beweging, hiervoor is een paard “gemaakt” en komt het meest in de buurt van zijn natuurlijke behoefte.
In het wild levende paarden galloperen en draven nauwelijks, in tegenstelling tot wat vele denken.
Zet je een paard de hele dag op stal dan compenseer je dat niet met bv. 30 minuten galopperen aan de longe.
Maar begrijp uit je verhaal dat je paard lekker veel of zelfs altijd buiten staat?

Ja ze heeft een open stal en kan dag en nacht naar buiten. Wel gescheiden van het weiland maar genoeg ruimte. Ze hoeft niet sterker te worden want dan kan ik. Het is een tinker voor plezier en buitenritten, maar wel erg pittig dus ze moet wel echt haar energie kwijt. Kun je misschien wat voorbeelden noemen van die oefeningen?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Simpele maar intensieve oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:23

Staat ze met andere paarden? Wat krijgt ze te eten?

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Simpele maar intensieve oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:39

Ga ermee fietsen. Train wel ff goed. En het hebben van een fietstas met vulling aan pony’s zijde hielp bij mij dat ze zelf netjes afstand hield zonder dat ik met een zweepje moest voorkomen dat ze te dichtbij kwam en ook geen lamme arm kreeg.

Ze vond het enorm leuk... en ik ook

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 13:47

Knert schreef:
Ga ermee fietsen. Train wel ff goed. En het hebben van een fietstas met vulling aan pony’s zijde hielp bij mij dat ze zelf netjes afstand hield zonder dat ik met een zweepje moest voorkomen dat ze te dichtbij kwam en ook geen lamme arm kreeg.

Ze vond het enorm leuk... en ik ook

Dit doe ik ook met mijn shetje maar mijn d-pony is daar te sterk voor

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 16:41

troi schreef:
Staat ze met andere paarden? Wat krijgt ze te eten?

ze staat samen met een shetje, 2 schapen en een geit. ze staan wel gescheiden met een simpel stroomdraad vanwege de open stallen. ze staat samen met de geit en de schapen en shet delen de andere stal. dat gaat allemaal super goed. ze delen 1 gedroogd brood met 2 handjes brok en 2 handjes musli erbij. daarnaast krijgt ze nog hooi(moet binnenkort wel minder worden)