[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:01

HELP!

Misschien staat het er ergens wel tussen op Bokt... Echter heb ik het nog niet kunnen vinden. Ik ben groot fan van het merk Horseware en dan met name de Amigo dekens. Mijn Fjord heeft er eentje en zodoende ook voor mijn Fries eentje aangeschaft, een nieuwere versie waarbij ik liners en een hals kan bevestigen. Nu zie ik door de bomen het bos even niet meer. Zo heb je de Bravo (1200 denier) en de 600 denier (die weer een andere naam heeft).
Maar je hebt ook een ACY, Lite, Turnout, Hero, Plus... Bij de Acy zie ik Tinkers op de foto, is dit dan een deken speciaal voor het 'bredere' ras?

Ik weet niet meer welke ik toendertijd voor m'n Fjord heb gekocht maar dat is de eerste deken die bij haar niet schuurt. Echter de Amigo die nu op m'n Fries ligt gaat aan de voorkant steeds scheef. De liner gaat naar rechts, wat zorgt dat hij redelijk strak zit en ondanks dat er (nog) geen schuurplekken zitten lijkt het me voor haar niet fijn. Wanneer ze de deken draagt zonder liner schuift of schuurt hij niet, wel klapt een kant van de voorzijde steeds naar binnen... Hij ligt dus wel goed, maar hij ligt niet helemaal lekker zeg maar!

Iemand tips? Ik ben gewoon op zoek naar een 0 grams variant waarbij ik liners kan toevoegen. Hij is vandaag namelijk stuk gegaan dus ik wil er eentje extra aanschaffen als reserve deken.

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:18

Koper schreef:
Waarom wil je losse liners als dat juist gaat schuiven? Dan zou ik júíst voor dekens met vulling kiezen. En wat voor deken ligt er nu op je fries eigenlijk?

Om wat vragen te beantwoorden: Turnout betekent deken voor buiten, dat zijn dus waterdichte dekens.
Lite en Medium geven de vulling aan. Lite is 0 en 50 grams, Medium is meen ik 100, 200 en 250 grams.
De Bravo is 1200D en de Hero 600.

Oh top, bedankt voor je duidelijke antwoord. Tsja dat leek me ideaal... Één deken voor regen, wind en alle ellende en als het koud wordt doe je er gewoon een extra laagje in (dacht ik). Zo verkochten ze me het ook trouwens. Dus ben er meteen vol voor gegaan en een 100 grams en 200 grams liner gekocht. Maar heb het paard pas een maand en de deken dus ook, dus alles is nog aftasten. Zodoende! Ligt momenteel een Amigo Bravo Turnout 0 grams op met 100grams liner erin.
Laatst bijgewerkt door Y_Jong op 13-12-18 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:25

Koper schreef:
Ja, het kán ook heel handig zijn. Ik heb 't ook zo voor mijn merrie. Twee regendekens en dan liners in verschillende diktes. Ideaal.

Echter heb ik zomaar het donkerbruine vermoeden dat het mijn ruin gaat lukken om er een puinhoop van te maken. Hij heeft een zeer onhandige bouw, niet alleen voor dekens maar überhaupt. Dus die krijgt mooi een gevulde deken voor in de winter, en als het een barre winter wordt dan krijgt hij nog een dikkere ook. Met hem moet ik niet eens willen klooien met onderdekens.

Haha okee, nee dat moet je inderdaad niet willen... Het is altijd even aftasten. Met mijn Fjord weet ik onderhand precies wat wel handig en vooral ook wat niet handig is. Wat ligt er momenteel op jouw ruin?

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:28

Y_Jong schreef:
Koper schreef:
Ja, het kán ook heel handig zijn. Ik heb 't ook zo voor mijn merrie. Twee regendekens en dan liners in verschillende diktes. Ideaal.

Echter heb ik zomaar het donkerbruine vermoeden dat het mijn ruin gaat lukken om er een puinhoop van te maken. Hij heeft een zeer onhandige bouw, niet alleen voor dekens maar überhaupt. Dus die krijgt mooi een gevulde deken voor in de winter, en als het een barre winter wordt dan krijgt hij nog een dikkere ook. Met hem moet ik niet eens willen klooien met onderdekens.

Haha okee, nee dat moet je inderdaad niet willen... Het is altijd even aftasten. Met mijn Fjord weet ik onderhand precies wat wel handig en vooral ook wat niet handig is. Wat ligt er momenteel op jouw ruin?

Ik hoop dat je het een beetje kunt zien. Je ziet de liner dus zitten, maar zit voor mijn idee niet super scheef ofzo. Daarom vind ik het ook zo lastig.
Afbeelding

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:45

Koper schreef:
Het ziet er eigenlijk nog het meeste uit alsof je paard een rare beweging met de ene helft van zijn lijf maakt. Alsof hij superscheef is ofzo :o

Oké. Handig als je dat allemaal kunt! Daar ga ik bij voorbaat maar niet aan beginnen. Ja zou zomaar kunnen hoor! Ze is nog jong en onbezonnen dus wie weet wat ze allemaal uit vreet in het land. Stond normaal een uurtje per dag buiten bij oude eigenaar en bij mij van sochtends tot savonds! Dus ze zal het er van nemen als ik niet kijk hier een foto van de deken zonder liner. Dan klapt hij dus aan een kant naar binnen.
Afbeelding

Y_Jong

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:38

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Goede tip van jou Koper, zal de liner aan de voorkant eens los halen kijken wat dat uithaalt. Weggooien en een deken met voering kopen vind ik zo zonde, in een maand tijd ruim €300 aan dit spul uitgegeven... Eerst maar eens naar andere oplossingen zoeken!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie