Nu nog geen deken gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:03

Hoi!

Mijn paard staat nog steeds zonder deken. Ze heeft een wintervachtje en ik ben het rijden weer aan het oppakken. We rijden ongeveer 4 a 5 keer per week.

Nu wil ik door verschillende redenen kijken of ze deze winter zonder deken kan blijven staan. Ik vind het onhandig met wisselen bij verschillende temperaturen, we rijden graag buiten waardoor ik een beetje wintervacht wel fijn voor haar vindt, we rijden niet heel fanatiek dus scheren e.d. is niet nodig.

De dinsdag is de enige keer in de week dat ze wat fanatieker loopt en zweet. Hierna krijgt ze een zweetdeken op na goed uit stappen tot dat ze weer droog is. De rest van de week is enkel 20/30 minuten licht basis werk of een buitenrit.

Nu zie ik dat bijna iedereen in mijn omgeving dekens gebruiken, ook bij niet sport paarden. Ondanks dat ik enkel naar mijn eigen situatie wil kijken, voel ik mij hier toch verward over soms. Ik wil geen anti-deken zijn, ik wil de beste situatie voor mijn paard. Als dat betekend dat ze een deken op moet, dan is dat zo. Maar als het erg koud is, regent of vriest voel ik mij op de een of andere manier toch schuldig.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:09

Alshet zo goed gaat zou ik het lekker zo houden. De vacht geeft prima bescherming tegen kou en regen. Beetje zweten is ook echt niet erg dat word snel van de huid weg geleid door het haar en dan koelen ze niet te veel af.

fransje23

Berichten: 15352
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:15

Het belangrijkste is dat je paard zich fijn voelt. Als die een goede vacht heeft, voldoende ruwvoer en niet laat zien dat ze het koud heeft is het prima.

Mijn 3 jarige is ook dekenloos en wat is dat toch veel makkelijker dan wel dekens op hebben. Niets schuift, schuurt, is te warm of te koud of gaat kapot.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:17

Bucas heeft dekens die je om kunt laten die van -10 tot 8 graden of zelfs nog hogere temperaturen echt ideaal.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:17

Ik heb nog nooit dekens gebruikt, veel geld en gaat allemaal kapot.
Als hij echt heeft gezweet stap ik langer uit en blijft hij desnoods even op stal staan met wat hooi voor ik hem terug buiten zet, maar zelfs dat is meestal niet nodig. Ze komen ook 's nachts niet binnen

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:23

Mijn paard heeft ook geen deken op, wordt 3-5 keer gereden in de week, zweet dan wel maar gaat dan onder een zweetdeken of even onder het solarium...

Het enige nadeel vind ik dat ze lange haar heeft en dus langer nodig heeft om op te drogen.

De rede dat ik verkies om zonder deken te gaan:
- paard vindt het echt niet leuk om dekens op te krijgen
- paard gaat HEEL graag met dekens in de plassen liggen, heel handig zo n zwaar, doorweekt deken weer droog krijgen 8)7
- dan warm, dan kou—> welke deken moet ik nu opleggen :?
- na het werk moet ze nog steeds droog zijn om van deken te wisselen
- dekens moeten ook weer telkens gewassen worden en waterdicht gemaakt worden, wat vaak toch niet 100% lukt...
- juiste deken vinden is veel moeilijk, vaak schuurplekken aan de schouders...

Dus voor mij geen deken, soms zou het wel handig zijn, kortere haartjes, properder,... maar dat extra poetsen bekijk ik dan maar als quality time

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:57

Als je vooral buiten rijdt dan lekker zonder doen hoor. Ik heb met die van mij altijd fanatiek gereden en ze heeft nog nooit een winterdeken van dichtbij gezien. Na het rijden stapte ik haar wel langer uit dan de andere mensen. En dan met deken de trailer op. Thuis ging ze de wei of stal in. Pony is nooit ziek geweest terwijl ze soms best nat bezweet was als we binnen les hadden gehad. Ik stapte tussendoor wat vaker dan de rest.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:15

Een paard met een goede gezonde wintervacht heeft geen deken nodig.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:23

Bij ons hebben maar 2 van de 7 paarden dekens op. De ene omdat hij nu 24/7 buiten staat en hij bij regen en kou gevoelig wordt op de rug. Hij voelt zich duidelijk beter met deken. De andere is een 26-jarige merrie die haar energie al genoeg nodig heeft om op gewicht te blijven, dus we ondersteunen haar met een deken.
De overige 5 staan ook 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en zonder deken.
Laatst bijgewerkt door Unseen op 24-11-18 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:23

Hier ook geen deken in principe. Alleen als het regent/er regen verwacht wordt dan krijgt hij een 0 grams regendeken op en ik wil die dag rijden. Maar dat is omdat ik geen pad of dekje op zijn natte rug wil leggen. Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker ligt en ik vind het zonde van mijn spullen.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:27

Paarden zijn best goed gemaakt. Al zijn ze zijk nat van t zweet dan zijn ze op de huid droog. Het zweet wordt afgevoerd naar buiten. Als je paard gezond is kunnen ze best veel hebben.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:31

Afbeelding
Deze foto lijkt zielig. Maar hij was op de huid droog. Mijn andere shet kan bij werk zijn warmte niet kwijt dus die is in september kaal gegaan en hoeft hopelijk niet nog een keer. Ze hebben een heel ander type vacht structuur qua dichtheid van de haren. Pony op foto heeft veel gladdere haren en de ander is echt veel te veel pluis.

Edit; dit was ook bij binnen les op verplaatsing. Op de trailer zweetdeken op gehad en hij kwam er thuis zo onderweg.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:45

Mijn paard staat ook zonder deken. Hij is herstellende/opbouwende na langdurige blessure dus hij doet enkel wat licht basiswerk. Hij staat in een stal met uitloop naar buiten en een dikke laag stro.

Ik heb wel zijn hals en borst geschoren, verder staat ie met zijn vacht op. Hierdoor zweet hij ook op de rest van zijn lijf een stuk minder en kan ik hem na 10 minuutjes uitstappen gewoon droog op stal zetten.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:47

Als je geen wedstrijden rijdt kan het heel goed.
Bij indoor wedstrijden is het vaak warm en dan heeft een paard dat dik in het haar zit het vaak te warm en kan niet meer presteren.
Verder gewoon goed in de gaten houden, er zijn ook paarden die niet (meer) in de sport lopen die toch een deken moeten omdat ze dat gewend zijn en bijna geen haar meer aanzetten.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:50

Voel je niet schuldig maar hou bij echt vies weer je paard in de gaten en geef meer hooi. Of is het al onbeperkt?

Ik vind dat als je scheert je echt een deken nodig hebt. Hier is een boer die scheert zijn paarden voor de helft en laat ze dan de winter buiten staan. Dat vind ik zielig.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:54

Prima toch dat je je paard lekker zonder deken hebt staan.
Wat andere doen of wat andere daar van vinden is toch niet belangrijk, als jij en je paard zich er prettig bij voelen is dat helemaal prima!

Die van mij staat nu ook zonder deken met een mega dikke vacht, hij staat licht in het werk momenteel, hij zweet wel vrij snel maar na goed uitstappen gaat ie zo weer naar buiten zonder problemen.

Toen ik intensiever reed stond hij wel onder een deken omdat hij dan geschoren werd, dat was echt geen doen met die dikke vacht.

Het enige nadeel van het niet op hebben van een deken is dat hij heel vaak heel vies is :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:55

Mijn paarden staan ook zonder deken. Mijn 4 jarige heeft er nog nooit een opgehad en mijn 11 jarige heeft er geen meer op sinds 2015. Het bevalt prima. Beide paarden kunnen zichzelf goed warm houden, ook vorig jaar winter met -9. Daarbij krijgen ze niet in een heel lange of dikke vacht dus met trainen heb ik er eigenlijk totaal geen last van.

Als er iets in hun situatie veranderd dan doe ik ook gerust weer een deken op hoor. Maar zolang het zo gaat laat ik het lekker zo. Ik vind het vooral voor hun heel fijn dat ze gewoon lekker in hun "blootje" lopen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:56

Deken is zelden nodig voor een recreatief gereden paard. Stel je wilt (intensief) blijven trainen, dan zit de vacht wel in de 'weg' en is scheren beter (deels of jachtpatroon) maar voor rustig recreatief werk is dat niet nodig. De vacht werkt prima.
https://horsefulness.be/heeft-mijn-paard-het-koud/

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:05

Als je paard 24/7 buiten staat zonder deken dan moet je niet meer poetsen dan nodig. Even op de plekken waar het tuig ligt zodat dat schoon is. Verder lekker vies laten, vuil beschermt tegen de kou en regen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:14

This dat die van mij op weg was naar wederom een teddyberen vacht terwijl hij vier dagen in de week vrij intensief getraind wordt.
Dus ik heb 'm geschoren.
Maar anders had ie ook gewoon zonder deken in z'n wintervachtje gestaan hoor. Paarden kunnen mits ongeschoren prima zonder deken.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:31

De beste winterdeken is wintervacht. Zo mooi hoe dat werkt :D.

Mijn vorige paard, een haflinger, was ook jaren de enige op stal die geen deken op had. Paard had haar, en voldoende ook. Ze ging wel zweten tijdens het werk maar als je daarna uitstapt tot de huid droog is, ben je klaar. Kan je je paard eventueel na het werk laten rollen (uiteraard na het afzadelen) in het zand om de buitenkant, het haar dus, ook wat te drogen, maar dat hoeft niet. Paard vond het zelf wel lekker dus het mocht.

Mijn huidige paard is een ander type, met minder haar, en wat sneller stijf. Dus die heeft nu wel een deken op. Ik moet nog erg wennen ...

Paarden kunnen zichzelf prima warm houden zo lang er voldoende ruwvoer in gaat om hun interne kacheltje brandend te houden.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:42

Het is echt per paard verschillend hoor.
Ik heb er 2, van 25 en 26, en eentje met en eentje zonder deken.
De een kan er gewoon beter tegen dan de ander.

Alle verhalen over kou en wintervacht zijn mooi,maar zodra het regent kan de vacht zijn werk niet meer doen en kan een paard dus wel,degelijk koud worden.
Je niet gek laten maken door een ander,wil jij je paard zonder deken en kan dat dan doe je dat.
wil je het met deken en kan dat dan doe je dat ook :D

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:58

Mijn Ijslander had ik onder een Amigo 3 in 1 vliegendeken staan. Ze schuurde zich nog een beetje, maar met het oog op de regen en het koude weer vind ik een eczeemdeken dan toch niet zo'n fijne optie. Die deken blijft te lang nat en ik wil niet dat ze daar ziek van wordt. De Amigo is op de rug waterdicht. Echt een uitkomst.
Maar nu heb ik hem er toch maar afgehaald.

Ik zat voor mijn oudje van bijna 25 jaar te denken om een 0 grams regendeken te kopen, maar als ik zie hoe de haren van mijn ongeschoren Ijslander plat gedrukt worden door een simpele regen/vliegendeken, dan begin ik daar toch liever niet aan. De hele functie van een dikke wintervacht wordt door een deken die de vacht opeen drukt, teniet gedaan.

Ze kunnen altijd naar binnen om te schuilen, al doen ze dat natuurlijk niet altijd en staan ze vaak liever in de stromende regen als in de stal/onder het afdak.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:15

Die van mij staat zonder deken en heeft een fijne dichte vacht. Ik rijd echt niet genoeg om de vacht te scheren en paard staat heel veel buiten. Ik heb 1 jaar dekens gebruikt, en was in drie maanden 3 dekens lichter, paard had allemaal plekken op zijn huid en we moesten daardoor meermaals wassen met betadine in min 10 dus dat was echt niet ideaal.
Deken is fijn zodat je minder hoeft te poetsen maar als de zon een keer flink schijnt dan vind ik het echt sneu dat hij onder een deken staat te broeien.
Ik hou ervan om de natuur z'n werk te laten doen.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:21

Mijn paard waar ik op rij heeft wel een regendeken op omdat ik hem niet te dik in zijn vacht wil hebben. jij sport ook niet met je winterjas aan toch? Mijn andere paard waar ik hooguit 1 keer per maand een stapritje mee maak staat zonder deken. Als het de hele dag regent en waait dan heeft hij het wel koud dan gaat hij staan trillen. dus als dat voorspelt is krijgt hij voor mij eigen gemoedsrust een regendeken op.